multiplex lader 4010-DC

• Topicstarter Topicstarter richard_a
  • Startdatum Startdatum
R

richard_a

Guest
Kent iemand deze lader?

Zag een advertentie voor nog geen E 50,-
- lijkt me goedkoop voor een lader voor zowel NiCD als NiHM

Richard

multiplex 4010dc

Wilde eigenlijk niet boven de 7 cellen gaan vanwege de laders, maar deze lader is om meerdere redenen interresant;
- stroom in terug te regelen naar 100 mA; dus ook voor zender-accu of ontvanger-accu (veel senlladers kun je niet zo ver terug draaien in vermogen)
- mijn eigen zender heeft 6 cellen, maar die van mijn zoon 10 penlights; ook deze zou ik dus ondeweg kunnen laden met een wat lagere stroom
- verder heb ik nog een pakketje van 7 cellen NiMH 700 mAH; ook deze zou hij kunnen doen.

kortom dit ladertje zou voor mijn situatie ideaal zijn! Eenigste minpunt is dat hij geen 220V aansluiting heeft zodat ik hem ook voor thuis kan gebruiken. (dit doe ik nu met zo'n ouderwetse stekker-lader met vaste uitgangen, gelukkig wel met timertje)

Voel er veel voor om hem aan te schaffen, tenzij iemand betere (betaalbare) laders kent.

Richard.

Ik weet niet hoe goed deze lader 10 cellen aankan. De meeste laders kunnen hun maximum aantal cellen alleen met minder stroom. Penlights zal wel lukken.

Wat mj zorgen baart is "output .. 14V".
14 volt is te weinig voor 10 cellen. Een volle cel hkomt bij het laden makkelijk to 1.5 of 1.6 volt.
8 celllen prima. 9 lukt ook wel (onpraktish aantal) 10 twijfelachtig.

Ter overweging:
Hitec 340
http://www.hitecrcd.com/Chargers/CG-340.htm
Zou ook niet boven 50 euro mogen kosten. Gaat maar tot 3A, maar wel gegarandeerd OK voor 10 of 12 celen.

lader 4010DC

Harold,

Heb de lader gekocht!
Dat hij eventueel bij 10 cellen niet de volle 4 A zou geven was niet belangrijk, daar dit dan toch zender-penlites waren.

Gister-avond voor het eerst geprobeert;
- lader checkt eerst de cellen voor dat hij met laden begint; wekt in ieder geval wat vertrouwen
- meter op de uitgang aangesloten; heb met het losnemen van de accu terwijl hij aan het laden was, kort 27 V gezien! Lijkt erop dat hij toch de spanning een beetje weet op te piepen!
- kastje weeg > 1 kG; ik ga hem eens open maken om te kijken. Ik verwachte een heel licht apparaat, maar mischien zit er dus toch een kleine trafo in om de spanning wat omhoog te brengen.
- ben op het moment mijn NiMH-pakketje aan het laden (zie ook mijn perikelen op onderwerp "laden NiMH") ben benieuwd hoe dit afloopt.

Richard.

Voor je lader thuis te gebruiken kan je een oude PC-voeding gebruiken : geeft een stabiele 12 Volt af en stroom tot 10 A (afhankelijk van de voeding).
De 12 Volt kan je van de 4-polige stekker af tappen : +12V = geel, 0V = zwart.
Om de voeding (ATX-voeding) op te starten moet je nog wel een verbinding maken op de 20-polige moederbordstekker : groene draad verbinden met zwarte draad (signaal van moederbord : voeding aan). Sommige voedingen weigeren in te schakelen als de 5 volt niet belast is, eventueel dus nog een belasting op de 5 Volt aan schakelen (oude koplamp 12 V tussen rode en zwarte draad van de 4-polige stekker). Werkt bij mij prima ( ik hebe een robbe power peak 3 lader).

Niet aan 1 stekker aftappen, liever meerdere zwarte en gele draden bij elkaar nemen, betere doorsnede voor meer stroom die deze laders vragen.

lader 4010dc

Ik laad nu op een "kleine" voeding van 5A; heb nog een trafo van 17V-20A liggen waar ik altijd al een voeding van wilde bouwen, ook voor het testen van motor/prop zonder accu.

Bleek nog een "foutje" te hebben gemaakt; zender van m'n zoon heeft maar 8 celletjes, dus geen probleem.

Bij het laden van mijn NiMH-pakketje werd hij toch weer een beetje warm, terwijl mijn nieuwe pakketje (Sanyo Twicell) geen probleem geeft.
Mischien is het vorige pakketje niet geschikt voor snelladen!

Richard.

Ik heb altijd twijfels bij iets anders dan sanyo.
Er zijn wel goede cellen van andere merken (GP, Hecell, panasonic..) maar het blijven uitzonderingen.

Sanyo Twicell

Had dus een pakketje van 8 cellen Sanyo Twicell;
- gemonteerd in de Swift, maar geen extra stuwkracht??
- meter erop; bij belasting stort de spanning 1.4 V extra in ten opzicht van de noname 7 cel pakket
- m.a.w. : geen extra spanning met 8 cellen!?

Moeten de celletjes nog "op gang" komen??
Heb de orginele (dunne) draadjes al vervangen door hetzelfde van mijn 7 cel pakket + 2mm goud-konektors, maar dit hielp niks.

Hoe kan je trouwens "betrouwbaar" de trust meten??
Had hem op z'n neus op de weegschaal, maar door het trillen enz. vibreert de naald van de weegschaal behoorlijk en moet de toegenomen gewicht (= trust) dus geschat worden.

Richard

Back