crash
Na mijn schade van gisteren:
zie vliegervaring van vandaag
(Na de eerste sleepstart van Arjan mijn Multiplex LS1 ook klaar gemaakt en Serge en Arjan opgezocht die inmiddels de eerste bel hadden gevonden.Op enig moment begon de LS1 behoorlijk kleiner te worden en besloot ik de bel te verlaten.
Ik leg de kist recht prik een beetje snelheid bij en spontaan gaat de kist op zijn neus en regeerde niet meer op hoogte, op dat moment zie ik twee stabilo delen rondfladderen en de LS 1 gaat over in een duikvlucht.
Na diverse rolroer en richtingsroer pogingen ging de kist in een soort van rugvlucht, gelukkig nog behoorlijk wat hoogte en kon nog wat proberen, geprobeerd om de rolroeren beide omhoog te zetten (je moet iets) en dat leek enig resultaat op te leveren in de vorm van snelheidsvermindering, hierna met behulp van richtings- en rolroeren de kist in rugvlucht naar beneden kunnen zwabberen (had niets met vliegen te maken) en de kist geland/ gevallen in de heide
In de wandeling er naar toe hoop je dat het nog enigszins meevalt want in die seconden die alles duurt zag ik een zak vol met brokstukken voor me.
Alles bij elkaar valt het nog mee wel mee allemaal en besef ik hoeveel geluk ik nog heb gehad, linker vleugel halverwege een knik en en rechter vleugel achterlijst geknikt, romp is eigenlijk zonder verdere schade
Folie maar eens van de vleugels halen en definitieve schade bekijken en plan trekken om deze toch wel redelijk unieke zwever een nieuwe doorstart te geven op termijn.)
Net de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een paar stukken folie verwijderd, schade is toch echt wel aanzienlijk
hoofdliggers linker vleugel op div. plaatsen gekraakt en losgebroken, tijdens loshalen van indek valt op hoe los dit eigenlijk op de ribben en hoofdliggers zit (gelijmd met bison kit

).
Tevens zijn de shear webs met de draadrichting van het hout horizontaal verlijmd, ik snap nog niet dat ik dat vorig jaar niet heb gezien
De romp geinspecteerd en ontvanger aangesloten, alles getest en alles werkt naar behoren.
In de romp zitten twee kleine barstjes voor en achter spant voorste vleugel pennen, verder geen grote problemen.
Gezien het feit dat ik het echt een leuke en mooie zwever vindt, is het wel de moeite waard om te repareren, als ik de vleugels wil repareren ben ik denk ik twee weken bezig en moet er een hoop opgekalefaterd worden

.
Optie twee is bij Lenger modelbau een ribben set te kopen en nieuwe vleugels te bouwen, dit gaat volgens mij sneller en het resultaat plus de sterkte zal dit overtreffen denk ik.
Op zoek naar een bouwtekening ondertussen, en dit kan in de volgende winter planning.
Eerst maar weer verder met de Orlice
groet
Terence