Multiplex LS-1 Vintage zwever

zo .
Ik heb hem ook weer terug .
zeg terrence hoeveel v stelling heb je er nog in zitten .
ik heb die van mij bijna helemaal recht gebogen ,maar voor dat ik ze ga vast zetten wil ik wel even weten of het goed gaat komen zo .

gr paulus

Hallo Paulus,

Mooi dat je hem weer terug hebt, en vliegend gaat maken. Ik vindt het een mooi (semi) schaalmodel wat erg fijn vliegt, de vleugels ziijn niet al te sterk, dus wel een beetje lief behandelen.

Ik heb de v stelling op 3 graden gemaakt en hij vliegt en stuurt voor mij (met rolroeren) heel erg prettig..

succes met afbouwen en hopelijk vliegen we gauw samen

groet

Terence

Een moderne iets betere foto-camera kan ook filmen. Vaak zelfs al in HD-kwaliteit.

Dirk

Hallo Dirk,
Ik heb een Sony die kan videoen, maar die heeft een accu leegtrek probleem
dus ik zoek iets niet te ingewikkeld wat toch goede kwaliteit levert en die ik ook op motor mee kan nemen om te filmen op Alpenpassen etc. (andere hobby van me )

groet

Terence

he he ,hij vliegt ,en hoe ,heeeerlijk .
gemakkelijk te vliegen zo ,met rolroeren ,ik heb ze er ook maar ingebouwd .
en de remmen doen het ook heeel goed ,staat bijna stil als je ze er op zet .
hier ga ik veel plezier van hebben .

gr paulus

terence wat voor een motor met regelaar heb je er in zitten .
ik heb er een te kleine motor in zitten ,maar hij komt wel goed op hoogte
nu een 7.2 volt motor met 3 cellen en een 25amp regelaar .

he he ,hij vliegt ,en hoe ,heeeerlijk .
gemakkelijk te vliegen zo ,met rolroeren ,ik heb ze er ook maar ingebouwd .
en de remmen doen het ook heeel goed ,staat bijna stil als je ze er op zet .
hier ga ik veel plezier van hebben .

gr paulus

Gefeleciteerd met de remaiden.

Terence wat voor een motor met regelaar heb je er in zitten .
ik heb er een te kleine motor in zitten ,maar hij komt wel goed op hoogte
nu een 7.2 volt motor met 3 cellen en een 25amp regelaar .

Hallo Paulus,

Ik heb er een Dymond 3548 inzitten met 60 amp Dymond regelaar
ik vlieg hem op 3S 3200 van Dymond
Hierop een witte klapprop van Aeronaut 13 x 6,5
Dit is wel behoorlijk bepowererd, maar vliegt erg prettig en er zit geen gram lood in bij mij, accu voorzijde zit ongeveer 5 cm achter de motor

Met een lichtere motor en accu, had ik er lood in moeten stoppen en dat leek me zonde.

Heb je al foto's van deze mooie redelijk zeldzame zwever

Volgende vintage glider meeting samen zweven??

groet

Terence

crash

Na mijn schade van gisteren:

zie vliegervaring van vandaag

(Na de eerste sleepstart van Arjan mijn Multiplex LS1 ook klaar gemaakt en Serge en Arjan opgezocht die inmiddels de eerste bel hadden gevonden.Op enig moment begon de LS1 behoorlijk kleiner te worden en besloot ik de bel te verlaten.
Ik leg de kist recht prik een beetje snelheid bij en spontaan gaat de kist op zijn neus en regeerde niet meer op hoogte, op dat moment zie ik twee stabilo delen rondfladderen en de LS 1 gaat over in een duikvlucht.
Na diverse rolroer en richtingsroer pogingen ging de kist in een soort van rugvlucht, gelukkig nog behoorlijk wat hoogte en kon nog wat proberen, geprobeerd om de rolroeren beide omhoog te zetten (je moet iets) en dat leek enig resultaat op te leveren in de vorm van snelheidsvermindering, hierna met behulp van richtings- en rolroeren de kist in rugvlucht naar beneden kunnen zwabberen (had niets met vliegen te maken) en de kist geland/ gevallen in de heide
In de wandeling er naar toe hoop je dat het nog enigszins meevalt want in die seconden die alles duurt zag ik een zak vol met brokstukken voor me.

Alles bij elkaar valt het nog mee wel mee allemaal en besef ik hoeveel geluk ik nog heb gehad, linker vleugel halverwege een knik en en rechter vleugel achterlijst geknikt, romp is eigenlijk zonder verdere schade

Folie maar eens van de vleugels halen en definitieve schade bekijken en plan trekken om deze toch wel redelijk unieke zwever een nieuwe doorstart te geven op termijn.)

Net de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een paar stukken folie verwijderd, schade is toch echt wel aanzienlijk

hoofdliggers linker vleugel op div. plaatsen gekraakt en losgebroken, tijdens loshalen van indek valt op hoe los dit eigenlijk op de ribben en hoofdliggers zit (gelijmd met bison kit:confused:).
Tevens zijn de shear webs met de draadrichting van het hout horizontaal verlijmd, ik snap nog niet dat ik dat vorig jaar niet heb gezien:oops:

De romp geinspecteerd en ontvanger aangesloten, alles getest en alles werkt naar behoren.
In de romp zitten twee kleine barstjes voor en achter spant voorste vleugel pennen, verder geen grote problemen.

Gezien het feit dat ik het echt een leuke en mooie zwever vindt, is het wel de moeite waard om te repareren, als ik de vleugels wil repareren ben ik denk ik twee weken bezig en moet er een hoop opgekalefaterd worden:(.
Optie twee is bij Lenger modelbau een ribben set te kopen en nieuwe vleugels te bouwen, dit gaat volgens mij sneller en het resultaat plus de sterkte zal dit overtreffen denk ik.

Op zoek naar een bouwtekening ondertussen, en dit kan in de volgende winter planning.

Eerst maar weer verder met de Orlice

groet

Terence

aahhj terence ,wat jammer dat de schade zo tegen viel ,zo kunnen we nooit samen vliegen .
Die van mij vliegt echt super ,als je de vleugels nieuw moet maken zou ik de remkleppen er zeker weer in bouwen ,man ,die dingen werken echt goed.:D
mischien zien we elkaar op de volgende vgt .

gr paulus

aahhj terence ,wat jammer dat de schade zo tegen viel ,zo kunnen we nooit samen vliegen .
Die van mij vliegt echt super ,als je de vleugels nieuw moet maken zou ik de remkleppen er zeker weer in bouwen ,man ,die dingen werken echt goed.:D
mischien zien we elkaar op de volgende vgt .

gr paulus

Hallo Paulus,

Ja jammer dat het meer is als eerst zo leek.

Hij komt weer in de lucht hoor, ik ben alleen bang dat dat pas in 2013 is, nu moet jij natuurlijk voorzichtig zijn.

we moeten toch nog even afspreken voor een ander houtprojekt;)

Heb je al een foto van jouw LS1??

groet

Terence

Gerzien de schade , zou ik dan bij gebrek aan tekening de vleugel zelf opmeten en overtekenen op diverse a3 vellen .De ribben die je nodig hebt voor een schuurmal pluk je er tussen uit (klinkt sneller als gedaan ).of je gebruikt de freesset .

Dit zou mijn aanpak zijn . Voordeel is wel dat je gelijk de construktie kunt verbeteren inwendig .

Gerzien de schade , zou ik dan bij gebrek aan tekening de vleugel zelf opmeten en overtekenen op diverse a3 vellen .De ribben die je nodig hebt voor een schuurmal pluk je er tussen uit (klinkt sneller als gedaan ).of je gebruikt de freesset .

Dit zou mijn aanpak zijn . Voordeel is wel dat je gelijk de construktie kunt verbeteren inwendig .

Daar hebben we dan in ieder geval hetzelfde idee over, ik wil de vleugels wel iets steviger hebben, bij turbulentie golfden ze een beetje op en neer:( en dat voelt niet leuk aan.

Hoe langer ik naar de vleugels (inwendig) kijk, hoe meer ik het bijzonder ga vinden dat ze gisteren in die eerste seconden duikvlucht al niet geploft zijn, maar misschien is een gedeelte van de breuken ook wel zo ontstaan.

De constructie is best heel belangrijk want de vleugels zijn niet dicht, dus de constructie van de hoofdliggers wordt goed belast.
Er was nu slechts een 1,5 mm balsa shearweb aan achterzijde verlijmd en dan 90 graden fout.

komt weer goed in een later tijdstip, en dan een komplete restauratie met stickers etc

groet

Terence

hoofdliggers linker vleugel op div. plaatsen gekraakt en losgebroken, tijdens loshalen van indek valt op hoe los dit eigenlijk op de ribben en hoofdliggers zit (gelijmd met bison kit:confused:).
Tevens zijn de shear webs met de draadrichting van het hout horizontaal verlijmd, ik snap nog niet dat ik dat vorig jaar niet heb gezien:oops:

dan heb je wel grote kans dat je vleugels eerst zijn gaan flutteren en de staart er vervolgens af is geraakt. Mijn Tenerife heeft me dat ook ooit bijna geflikt....ik stond versteld van de schade die flutter aan een vleugel op kan leveren.

090621Tenerife.jpg

dan heb je wel grote kans dat je vleugels eerst zijn gaan flutteren en de staart er vervolgens af is geraakt. Mijn Tenerife heeft me dat ook ooit bijna geflikt....ik stond versteld van de schade die flutter aan een vleugel op kan leveren.

090621Tenerife.jpg

maar dat heb je goed gemaakt ,nooit meer last van flutter ,man wat vliegt die kist fijn .
de beste die ik heb ,canopy is weer mooi gespoten .
nu de vleugeltips nog een mooier kleurtje .

Daar hebben we dan in ieder geval hetzelfde idee over, ik wil de vleugels wel iets steviger hebben, bij turbulentie golfden ze een beetje op en neer:sad: en dat voelt niet leuk aan.

dat doet die van mij nu ook wel een beetje ,lijkt wel of die wil vliegen als een vogel ,ha ha

gr paulus

Ik denk dat dat gehobbel van de vleugels komt door de rare indek die midden in de vleugel gemonteerd is, daar is de vleugel veel stijver over een afstand van +/- 25 cm:confused:.

Ik heb niet begrepen wat de bedoeling daar van is, bij jou in de vleugels is dat in ieder geval nog met een mooie zaagtand gemaakt, bij mij was dat gewoon recht, als je de vleugel met de hand boog zag je geen egale buiging.

Arjan, misschien is dat inderdaad wel het geval geweest met die vleugel flutter, maar het blijft natuurlijk gissen of misschien de op zijn ruglanding harder was als het leek, de meeste breuken zitten wel in de onderligger.

Ik zie er in ieder geval geen heil in om dit te repareren (er is in de loop der jaren al veel gerepareerd, geschuurd en daar worden ze niet beter van )

groet

Terence

.

Ik denk dat dat gehobbel van de vleugels komt door de rare indek die midden in de vleugel gemonteerd is, daar is de vleugel veel stijver over een afstand van +/- 25 cm:confused:.

Ik heb niet begrepen wat de bedoeling daar van is, bij jou in de vleugels is dat in ieder geval nog met een mooie zaagtand gemaakt, bij mij was dat gewoon recht, als je de vleugel met de hand boog zag je geen egale buiging.

Arjan, misschien is dat inderdaad wel het geval geweest met die vleugel flutter, maar het blijft natuurlijk gissen of misschien de op zijn ruglanding harder was als het leek, de meeste breuken zitten wel in de onderligger.

Ik zie er in ieder geval geen heil in om dit te repareren (er is in de loop der jaren al veel gerepareerd, geschuurd en daar worden ze niet beter van )

groet

Terence

wel erg jammer van deze erg mooie ls1 van onze terence:sad: maar ik denk dat hij straks beter en! mooier terugkomt als hij was:yes: en wat deze vleugels betreft ze zijn echt best lelijk gebroken daar gaan weer heelwat uurtjes inzitten :yes:

als iemand nog n cockpitkap in blauw weet van de multiplex ls1 houd ik mij aanbevolen ok ,ik ben onderdelen aan t verzamelen zodat ik de mijne in orgionele staat weer herstellen kan :wink: !!

Back