multiplex MC-4000 zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Thundertail, 11 jan 2021.

  1. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    hoogmade
    goedendag,
    ik vlieg al heel wat jaren met een MC3030 en MC4000 zender , inmiddels wel op 2,4 overgezet.
    in beide zenders zit een 3700 mah 2 cel lipo , dat gaat best wel goed, maar ik hou constant de lipo wel op storige- mode , anders wordt de lipo zo snel dik.

    kan je met dit soort zenders ook overstappen naar 2 of 3 cel life lipo , dus 6.6 (7v) of 9.9v ( in de praktijk 10.3 volt ) als de accu vol is.

    bij een frsky Q 7 zender werkt dit heel goed, je kan de accu gewoon vol weg leggen

    heft iemand hier ervaring mee ? en tot hoever mag je gaan bij deze type zenders ?
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Bij 35 MHz zenders heeft de voedingsspanning vaak invloed op het afgestraalde vermogen, maar bij 2.4 GHz ligt het anders.
    Vrijwel alle zendmodules werken op 3.3 of 3.0 volt die via een spanningsstabilisator uit de hoofdvoeding wordt betrokken.
    De logica in de zenders werkt tegenwoordig ook vaak op 3.3 volt, maar in de oudere zenders waarschijnlijk op 5.0 volt. Ook die wordt via een spanningsregelaar uit de hoofdvoeding betrokken.
    Zowel de 3.3 als 5 volt spanningsstabilisatoren kunnen makkelijk door een 2SLiFe worden gevoed.

    Je zult mogelijk op een bevestiging van @Corrien moeten wachten voor een bevestiging van mijn aanbeveling, hoewel ook voor een LiFe geldt dat het vol wegleggen niet bevorderlijk is voor de levensduur. Vaak wordt voor LiFe 60-75% van de volle capaciteit aangeraden voor opslag van 6 maanden of meer. Dit komt overeen met een spanning van rond de 3.2 à 3.3 Volt per cel.
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het HFM3 module van Multiplex werkt inderdaad op 3,3 volt en het impulsdeel van de MC4000 op 5 volt, dus een 2sLiPo (of 2sLiFe) is als zenderaccu prima bruikbaar. Je moet alleen wat doen aan je accu-alarm. Standaard staat dit ingesteld op 6,8 volt en dit mag best wel een paar tienden lager. Een 3sLiPo zou ik niet doen. Niet alleen worden de spanningsregelaars in de zender dan warmer, maar ook je accu-alarm doet het niet.
     
  4. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    hoogmade
    dank je wel voor het antwoord , heb ik wat aan.
    vr gr peter
     

Deel Deze Pagina