Multiplex of Spektrum en helivliegen

Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig.

Ik vlieg met een hotliner en een Multiplex Xeno met een Multiplex Royal M-link zender.

Het helivliegen kriebelt al heel lang en afgelopen zomer heb ik een 2e hands Trex 450 sport gekocht.
Omdat ik het toch wat link vond om gelijk met zo'n heli het luchtruim te kiezen, heb ik veel geoefend met de Phoenix simulator en sinds kort met een 2e hands aangeschafte Blade Mcpx versie 2 en Spektrum DX6I zender.
Ik kan inmiddels aardig met de Mcpx hooveren en ben nu zachtjes aan toe de Trex 450 aan het nalopen.

Mijn vraag:
-Ik heb een Multiplex M-link ontvanger voor de Trex 450, maar vind de menu structuur voor helivliegen met de Multiplex Royal zender lastig.
-Ik heb dus een Spektrum DX6I zender, maar geen ontvanger.

Wat is nu slim; een Spektrum ontvanger kopen (circa 50 euro) en deze in de Trex 450 gaan gebruiken of verder gaan met Multiplex?

Mocht iemand overtuigd zijn van Multiplex en helivliegen, kan hij of zij mij dan helpen met het programmeren?

Alvast bedankt en groeten van Jan

Laatst bewerkt:
Als je een DX6i al heb, en je vind je andere zender lastig kwa menu structuur
zal ik gewoon een ontvanger voor de dxi6 halen,

en BTW als jij met een mcpx kan vliegen, worden grotere modellen alleen maar makkelijker voor je

Gr Nico

Spendeer eens een mailtje naar Multiplex, hun progammeurs en technische mensen vliegen bijna allemaal met heli's en die Evo zender..... tenminste toen ik daar was een tijdje terug.....

Ik zou zeggen ga gewoon voor de spektrum zender.
Heb zelf ook een DX9 spektrum zender en die bevalt prima.
Heb destijds ook gekozen voor spektrum vanwege hun begrijpelijke menu structuur.

mvg. Freddie

Ook ik ga hierin mee en geef als advies: lekker gaan vliegen met een Spektrum zender.
Menu is goed te begrijpen en al veel over geschreven en op You Tube te zien.
Er is niets mis met een Spektrum DX6i zender, maar geloof me: als je eenmaal een DX7s/DX8 of DX9 in den handen hebt dan wil je nooit meer terug naar een DX6i.
Sukses met de hobby en .......doorzetten want dat Helivliegen komt niet aanwaaien en krijg je niet kado.
Het is even een zure appel om doorheen te gaan maar eenmaal de basis onder de knie hebbend is het zeer verslavend.
Vr Gr D

Als beginnende heli vlieger is (forum) support heel belangrijk. Ik denk (weet zeker) dat er veel meer support zal zijn voor een DX6, gewoon omdat er veel meer mensen een DX6 hebben ipv een Multiplex. Ik vlieg ook heli met een DX6 en gaat prima, heeft wel een aantal beperkingen (idle up selecties) maar om te beginnen voldoende.

Vwb je ontvanger, ik heb al mijn 450 helies met een park receiver gevlogen, voor een 450 heb je geen full range nodig tenzij je hele goede ogen hebt..... Als je een Orange ontvanger neemt ben je onder de 10 euro klaar.

Succes met de heli !

Laatst bewerkt:
Spendeer eens een mailtje naar Multiplex, hun progammeurs en technische mensen vliegen bijna allemaal met heli's en die Evo zender..... tenminste toen ik daar was een tijdje terug.....

Er heeft zich tot op heden geen helivlieger gemeld die met een Multiplex zender vliegt.
Dit geeft toch te denken. Ook een zoektocht op buitenlandse fora (Duits,-en Engels talig) heeft nauwelijks info opgeleverd.
Een mail naar Multiplex is een optie, maar over Spektrum is inderdaad veel meer op het internet te vinden.

Ik was het al min of meer van plan, maar jullie adviezen hebben mij alleen maar gesterkt; Ik ga voor een originele Spektrum ontvanger.
Eén van mijn NL RC leveranciers geeft momenteel 10 procent korting. Een Spektrum AR6210 ontvanger kost daar 49,99 en kost dus 45 euro met de korting. Ik ga deze bestellen.
De Orange ontvanger is ook een optie, noem me gek, maar ik ga toch liever voor origineel. Dat is ook de reden dat ik een Align heb gekocht en geen kloon.

Mocht het helivliegen mij blijvend bevallen, dan gaan mijn Multiplex Royal Pro 2,4 ghz zender, de hotliner en de Xeno de verkoop in.
Mijn droom voor de toekomst is een grote FBL electroheli (700 size), maar eerst maar eens de basis leren met de 450.

Bedankt voor jullie reacties en fijne feestdagen.

Gr. Jan

De Spektrum ontvangers van Hobbyking zijn even goed hoor... ;)
Een maat van mij heeft er zo een vijftigtal vliegen in zijn zelfbouw quadcopters en heeft er nog met geen enkele problemen gehad...

Er heeft zich tot op heden geen helivlieger gemeld die met een Multiplex zender vliegt.
Dit geeft toch te denken. Ook een zoektocht op buitenlandse fora (Duits,-en Engels talig) heeft nauwelijks info opgeleverd.
Een mail naar Multiplex is een optie, maar over Spektrum is inderdaad veel meer op het internet te vinden.

Ik was het al min of meer van plan, maar jullie adviezen hebben mij alleen maar gesterkt; Ik ga voor een originele Spektrum ontvanger.
Eén van mijn NL RC leveranciers geeft momenteel 10 procent korting. Een Spektrum AR6210 ontvanger kost daar 49,99 en kost dus 45 euro met de korting. Ik ga deze bestellen.
De Orange ontvanger is ook een optie, noem me gek, maar ik ga toch liever voor origineel. Dat is ook de reden dat ik een Align heb gekocht en geen kloon.

Mocht het helivliegen mij blijvend bevallen, dan gaan mijn Multiplex Royal Pro 2,4 ghz zender, de hotliner en de Xeno de verkoop in.
Mijn droom voor de toekomst is een grote FBL electroheli (700 size), maar eerst maar eens de basis leren met de 450.

Bedankt voor jullie reacties en fijne feestdagen.

Gr. Jan

vreemd, maar die mail zou ik er zeker aan spenderen, zoals gezegd de programmeurs van Multiplex vliegen allemaal heli en vast vleugel en kunnen je gegarandeerd verder helpen. Met mijn cockpit SX kreeg ik alles direct ingesteld zonder problemen, en als ik vragen had dan was een mailtje meer dan genoeg om snel de instellingen goed te krijgen.

Hoi TC01,

Ik heb jouw tip aangaande een mail naar Multiplex serieus overwogen, maar het toch niet gedaan (ik heb inmiddels een Spektrum AR6210 ontvanger besteld)

Redenen voor mij om de mail niet te sturen waren:
1-De taalbarriere. Ik kan mij mondeling redelijk in het Duits redden, schriftelijk wordt lastiger.
2-De toekomst. Er gaan zeker aanvullende vragen/problemen ontstaan. Over Spektrum en helivliegen is op dit forum en andere helifora heeeel veel te vinden.
3-Eerlijk gezegd heb ik ook geen zin om mij ontzettend te gaan verdiepen in de programmeerstructuur van Multiplex i.c.m. helivliegen.
Het moet voor mij redelijk snel begrijpelijk zijn anders verlies ik mijn interesse. Ik weet dat dit meer over mij zegt dan over Multiplex, maar de Spektrum zender (waarschijnlijk geholpen door mijn Multiplex ervaring) had ik snel door. Ik had eigenlijk gehoopt dat een helivlieger met Multiplex Royal Pro zender zich zou melden. Dit is dus niet gebeurd.

Mvg Jan

Ik heb in de club een multiplex fanaat zitten..
Geen idee wat welke zender hij precies heeft, maar ik weet wel dat hij meerdere redenen had om naar multiplex te gaan..

Heeft ie ook wel eens uitgelegd, had te maken met de manier van zenden

Maar veel plezier met de spectrum!

Jammer hoor van de Multiplex zender. Ik heb de afgelopen weken mij vast gebeten in de handleiding van de EVO-9 om erachter te komen dat het gewoon een geweldige zender is met ongelooflijk veel mogelijkheden. Spectrum zal ook een fantastische zender zijn gezien het feit dat bijna elke helikopterpiloot hiervoor kiest. Of zou het een stukje gemakzucht zijn voor velen zodat je met vragen hier terecht kunt zonder het zelf uit te zoeken? In ieder geval ben ik helemaal happy met mijn EVO-9 synthesizer en losse 2,4 Ghz module. Dit geeft mij de mogelijkheid om op alle kanalen in de 35 meter band te vliegen en door middel van een simpele schakelaar kan ik zo omschakelen naar de 2,4 Ghz. Geweldig toch? ;-) Ook de service van MUltiplex is geweldig. Laatst nog een gratis software update met gratis onderhoud laten doen bij de servicedienst. Nee voor mij nog geen enkele reden om over te schakelen naar een Spectrum of wat dan ook.

Groetjes Robert

Ik weet niet of de EVO-9 de mogelijkheid heeft die Spectrum heeft dat bij verkeerde modelkeuze in de zender het model gewoon niets doet.
Dat zou een overweging kunnen zijn.

Nee dat moet ik toegeven dat heeft de EVO-9 niet. Daar moet je inderdaad voor oppassen. Maar nog steeds ben ik er blij mee lol.

Volgens mij wel, maar dat hangt van de ontvanger af. Bij de Cockpit SX is dat niet het geval met de kleine 5 kanaals ontvanger, maar met de grotere wel zover ik weet en ervaren heb.

Back