multiplex pico3/4 uni ontvanger

hallo
ik heb gister een multiplex pico3/4 uni ontvager gekocht en ik wou hem vadaag testen maar in de beschijving staat use only multiplec cristals is
dit echt zo belanrijk?
mvg robin

Hierover is al heel veel geschreven. Ja dit is echt zo belangrijk omdat de filtering in de ontvanger hierop is afgeregeld.

Hans Delemarre

Bij ontvangerkristallen (single conversion) is de regel: bij voorkeur het eigen merk kristallen gebruiken. Hoewel vaak het tegendeel wordt beweerd, bestaan er tussen ontvangerkristallen geen of weinig verschillen (allemaal 3e boventoon, 10 ppm nauwkeurigheid en allemaal 20pF belastingswaarde). Met bijv. een Futaba kristal werkt de ontvanger dus ook. Altijd wel even een range chack houden, maar dit moet je eigenlijk altijd doen.

Bij zenders moet je wel altijd een kristal van het eigen merk monteren. Hier zijn dus wél grote verschillen! Ook bij dual conversion kristallen zijn er verschillen tussen de diverse merken, dus bij dit type ontvangers altijd ook uitsluitend een kristal van het eigen merk gebruiken.

robin hood zei:
ik heb een robbe rex zender maakt robbe ook kristallen nee toch ??
Mars Rex, Promars Rex of CM Rex? Het maakt eigenlijk niet uit welke het is, alle drie zijn Futaba zenders en hebben dus Futaba kristallen aan boord.

Vanaf 1961 laat Robbe haar zenders door Futaba fabriceren. Tot en met 1989 stond er op de zenders ook uitsluitend de naam Robbe vermeld en werden uitsluitend speciaal voor de Europese markt bestemde zenders op de markt gebracht. Vanaf 1989 staat er Futaba op de zenders en worden uitsluitend de F- en de FX-serie zenders exclusief voor Robbe gefabriceerd.

Back