Multiplex Picojet topic.

Hoi allemaal,

Ik begin eraan te denken om binnenkort mijn picojet eens aan n eerste vlucht te wagen, dus vroeg ik me af, zijn er hier mensen met n picojet?

Ik heb destijds eens een 2ehands in nieuwstaat zijnde pico-jet gekocht voor de onderdelen (volledige outfit voor 80 euro), en heb na n jaartje vliegen met rustige modellen en ruim 200 uur op de flightsim eindelijk eens de moed bij verzameld om et eens n gokje te wagen. De PJ lijkt me n taaie rakker die niet moeilijk zal doen bij n paar cartwheels, en op de flightsim is voor mij inmiddels et vliegen met elevons zonbeetje als fietsen, dus ik heb er genoeg vertrouwen in. (niet te zelf verzekerd worden natuurlijk :wink: )

Mijn versie is de Pico-Jet Combat racer edition (Permax 480 motor). Servos zijn 2x MS-X2, en de ESC is een forse Picoline 40, ontvanger is n pico 4/5. De hele Multiplex kermis. 8)

Mischien kun je als je zon vliegtuig hebt, hier wat tips achterlaten zodat ik straks vlekkeloos vanstart kan gaan. :wink:

Ik moet nog wel accus kopen voor et ding, mischien wat advies daarover? Teveel capaciteit en et ding is mischien wel zo log als n twinstar, te weinig en et ding kan hoogte maken en weer landen. Ik zie mensen vliegen met packs van 800mAh tot wel 2800mAh, dus wat nou eigenlijk t beste is kan ik met google niet echt opmaken. :roll:

Nou, brand los, ik ben benieuwd. :)

Als je zo'n "lichte" motor erin hebt moet je 8 cellen KAN 1050 kopen. Ik heb hem ook gevlogen met een s400 7.2 op zo'n pakket en dat wou echt net. Niet zwaarder maken ander heb je niet veel power over. Weggooien met windstilweer is er dan ook niet meer bij.

Ik heb er nu een Mega 16/15/3 in en 8 x 1950 FAUP cellen. Dat gaat loei hard :) 360 gram accu's kom je alleen mee weg als je brushless hebt ;) Wegggooien met windstil weer is nu goed te doen, hij zakt maar niet zo ver.

Verder is het een erg goedmoedig vliegtuig en hij zweeft best aardig. Stevig is de combat versie zeker. De mijne is al zonder accu's naar beneden gekomen en ook al op de kop geland, verkeerd model en toch weggooien, veel te hard voor de wind binnen komen en een paar goede radslagen enz... tipjes scheuren een beetje. Epoxy lost dat snel op :)

Kortom, niet te zware accu's erin en gaan met dat ding :) Vliegt erg lekker, is mijn enigste kist waarmee ik met windkracht 4 uit een enorme duikvlucht voor de wind aan een touch en go durf... en met 150 is dat erg fun :) Duitsers staan ook altijd versteld als ik achter hun benzine kisten aan jaag :) altijd leuk....

Heheh, Ik dacht wel dat dat ding underpowered was, tis toch wel n vrij lompe dikkop en dat moet behoorlijk douwe om weg te komen.

Met windkracht 4, allemachtig man. :D Ik had afgelope weekend al moeite met mijn S380 toestelletje, en dat was euh, 15km\u. wind ofzo.

Van die 16x15x3 motoren hoor je verdomd veel wilde verhalen van vliegtuigen die hiermee helemaal tot leven komen. Mischien toch maar eens de opties bekijken van brushless. Et zal waarschijnlijk wel weer zeer doen, maar toch maar even doorbijten denk ik. :P Kun je me mischien wat prijsjes noemen? Of moet ik met mijn luie donder zelf opzoek? ;)

Een beetje achter duitse kisten aan zitten met n electro toestelletje. :P Smakelijk.

Enne, wat bedoel je met 150? km\u. toch niet zeker?

voor de wind aan uit een flinke duikvlucht ;) gaat dat echt zo hard ;) Normaal is de top snelheid heel wat minder maar nog steeds erg fun.

mega motor kost 70 euro. regelaar 60 a 70, die cellen zijn zo niet meer te koop :( waren 40 euro per 8, pushed en matched. 3s2p KOKAM 2000 HD past er ook in hoop ik. Dat is mijn volgende stap. Dan gaat het nog harder en ook veel langer ;)

Spaar nog maar wat meer, 3s2p kokam 2000 (125 euro) past er perfect in :) Dan 7 min vliegen met een rotgang..... :)

Ik had een tijdje geleden een picojet met een sp480 achtige motor en 8cellen van 800mah (ging 1000 mah uit en in :roll:)
De accu van 250 gram zorgde voor een hoop snelheid.

Daarna had Ik een z.g.a.n. picojet van raymon gekogt en ben nog steeds bezig om hem te bemotoriseren.
De 2e helft van de accu is onderweg, Het word een 3s2p 3600 mah 11,1V polyquest (12c en 16c piek).Ik heb de accu uit gezogt omdat hij 250 gram weegt wat volgens mijn perfect is.

De regelaar heb ik al, een cc phoenix 45.
Dus daar moet ik een behoorlijke motor aan kunnen hangen :D.

Nu vraag ik mij af welke motor het beste is. Hij moet snel zijn maar ook ongelimiteerd vertikaal kunnen en een behoorlijke vliegtijd is nooit weg.
De motors waar ik naar aan het kijken ben zijn: Mega 15-25-3, Mega 15-16- 3/4, kontronik fun480??, Multiplex bl-480/5d, ???.
Maar welke is het beste, en waar is die goedkoop te koop?
Het is dus niet de bedoeling dat het de snelste picojet ooit wordt 8O maar zeer snel en ongelimiteerd vertikaal moet zeker.

Nando.

Hoi,

Pico is echt een fun vliegtuig. Als ik langer niet gevlogen heb, neem ik hem altijd mee als warm up.
Ook is hij perfect voor korte vluchten in de winter!!

Standaard met 480 motor en 8cellen GP1100 is al echt leuk vliegen.
Echt supersnel zal hij nooit worden door het vleugel profiel. Met 9 of 10 cellen gaat het natuurlijk harder.

Een ding is zeker: hij is oerlelijk, maar erg leuk om te vliegen!

Sorry... ik wis nie dat je kwaad werd ;-)

Een kennis van mij heeft de Electrajet gekocht (BMI).
Deze is ook erg mooi! www.hobby-land.de

De Pico is gewoon dikke pret, ook met een standaard 480 setup. Ik zou hem niet willen missen.
Vooral leuk is het als je met meerdere Pico's vliegt en dan formatievliegen probeert. Echt lache...

Ik heb ergens gelezen dat een picojet op 800mAh hooguit 4 minuten kan vliegen.. Ik hoopte toch eigenlijk op minimaal 10 minuten vliegen. :P Mijn andere toestel vliegt met 700mAh makkelijk 10 minuten op volgas, maarja, das moeilijk te vergelijken met n picojet denk ik. :P

Hoi Satoer,

Overal. Het nummer staat in de catalogus van Multiplex. De body-set.
Kost ongeveer Euro 55-60 (Duitsland).

Je moet 800 gram stuwkracht hebben wil je verticaal gaan. Met een klein propje trekt je dan zo 40A :) dikke motor (130 gram of meer) is dan wel nodig. 6 inch prop is nog te doen denk ik. 26000 toeren moet dicht in de buurt van verticaal gaan.

40A lijkt mij een betje teveel om nog vliegtijd mee over te houden.
De motor die mij op het moment het meeste aanspreekt is de Mega 15-25-3.
Maar is er ook een 2 turn's? (Ik zie hem nergens behalve hier http://megamotorsusa.com) :?.

De accu die er bij mij ingaat is een poliquest 3s2p 3600 11,1v en kan 43,2A continu leveren maar ik wil een vliegtijd van minimaal 10 minuuten dus moet ik op 6c zitten (3,6A:21,6A=6c) dus dan mag de motor niet meer dan 21,6A gebruiken.
Natuurlijk word de vliegtijd langer als in minder gas geef maar ik ken mijzelf en ik zal het overgrote deel van de tijd volgas vliegen. :evil:

De volgens mij ideale prop voor snelheid en kracht is een 6x6 en om op de gewenste amperage te komen lijkt mij de mega 15-25-3 een ideaal motortje.
motocalc zegt dat er dan 17737 toeren met een 6x6 en 18148 met een 5,5x5,5 gehaalt worden. De 6x6 verbruikt 21,0A en de 5,5x5,5 14,7A dan kan er best wel even gevlogen worden.

Ik kijk in dortmund wel of daar een leuke mega tekoop is.

Nando.

Je denkt fout ;) Wie zegt dat je met volgas 40A geen 10 min kan vliegen? Niet volgas ;) Maar als je verticaal wil heb je dat vermogen echt wel nodig. Gas terug en je kan rustig vliegen. Ik kan ook 12 min rustig vliegen met 8 x 1950 mAh. Volgas is het 4 min 10.... tja, raggen of rustig vliegen he ;)

btw, jan bakker kan ALLE mega motoren leveren die er zijnen meer ;) PB me maar als je zijn adres wilt.

Mega 16/20/2 is ook een optie, kan iets meer vermogen aan als een 16/15/3 en is 30g zwaarder en heeft 100k/v meer.

Oke, Ik snap dat je natuurlijk niet continu met 40A (volgas) vliegt.
Dus mischien is dit toch een mogenlijkheid, Maar wat is dan de meest verstandige motorisering want er zijn er ZO veel dat ik het een betje duizelig word van alle keuzes.
En na wat gezoek kan ik nergens een motor vinden dat met een verbruik van 40A een 6x6prop met 2800RPM rondslingerd, Ze verbruiken met die prop/RPM/Volt allenmaal een heel stuk meer ampère.

Je vliegt zelf met een Mega 16/15/3 en geen ongelimiteerd vertikaal maar wel een hoop snelhied.Ik kan me voorstellen dat door de grote massa en snelheid dat hij toch een hele tijd omhoog gaat.En dat is zat,toch?
Maar zou de Mega 16/25/3 sneller gaan dan de Mega 16/15/3, Of juist niet? Ik zou namenlijk niet graag meer betalen om minder hard te gaan :o.Heb je zelf trouwens (af en toe) het idee dat je liever toch een andere motor/meer power wilt?
En met welke prop vlieg je?Hoveel Ampere trekt die?
Dirk zei:
< 80W/KG vliegt niet/nauwelijks
100W/KG minimum om (buiten) te vliegen
150W/KG genoeg om een grondstart te maken
>200W/KG begint leuk te worden
Mijn picojet gaat in totaal (met een motor van 100g gerekent) 677g wegen en is 225W/677g=332/1000g niet behoorlijk wat Watt :wink:

Nando.

De mijne is 830 gram ;) met een 360 gram's accu.

Ik wil altijd meer power en snelheid ;) Ik moet eens kijken wat die mega met een 5.2 x 5.2 op 3s lipo doet. Als die meer heel blijft....

Een goede 2e optie is een 16/20/2. Iets meer gewicht in de staart maakt een zwaardere accu makkelijker.

Back