Multiplex Picojet topic.

Han Veldhuis zei:
dat klinkt alsof je motor er niet goed in zit. Beetje "down trust" geven.
Zat ik ook al aan te denken, maar ik ben niet aan die motor geweest, en vorige week deed ie et nog niet.

Ik heb me wel flink moe gelopen. Ik ga toch maar eens een "Vind mij" piepertje inbouwen. Ik heb n kwartier door een halve meter hoog gras gewalst (loodzwaar!) voor ik em vond. Gelukkig heeft ie erg lawaaierige servos.

?? gelopen, je kon toch vliegen ?
waarom land je dat ding niet voor je voeten, even bukke en je ebt um
Ik kan vliegen, maar weet je hoe snel die pico gaat. :D Ik krijg er maar moeilijk de snelheid uit, dus heb ik em liever n eindje verderop dan mischien doorschieten en tegen mijn appel vliegen. Leer je dat dan niet op de clubs?

?? lawaaierige servos ?? kapot ?
Goedkope 5 euro servos van de conrad. :P Ze werken nog steengoed ook.

Ik zal es een klein stukje balsa onder die motor proppen om em een beetje down te mikken. Kijken of dat wat uithaald.

Ik heb vandaag trouwens mijn Cheapbatterypacks.com accus binnen gekregen. Et gewicht zat op n haar na goed. Hij had geen 10 gram lichter moeten zijn iig. :D Nu zit de accu helemaal tegen de elastiek haak aan, en issie precies op balans. Nu heeft ie alleen wel een enorm laadruim vanbinnen. :P Ik kan dr zeker nog 2 eiren in kwijt. Leuk voor later een cameratje ofzo. 8)

Ik ga er vanavond nog eens mee vliegen. Hij heeft nu 90gram minder gewicht, dus vertikaal moet nu een klein beetje beter zijn. Ben benieuwd.

Ik ben afgelopen zaterdag gecrasht :oops: (ja, het is al een tijdje geleden maar ik ben nu pas weer over de schok heen)
Midden in de lucht, ongeveer 10m hoog en 20m van mij af vloog de "vleugel" doormidden 8O.
De stukjes elapor fladderde naar beneden maar de accu en de ontvanger vlogen weg.
Direct zijn een paar clubgenoten en ik gaan zoeken naar de accu en even later vond ik de ontvanger, en nog een tijd gezocht naar de accu maar zonder resultaat :(.
Hier de picojet:
DSC00008___Small__.jpg

DSC00010___Small__.jpg

DSC00011___Small__.jpg

Opzich nog best een nette breuk want alles past zo weer in elkaar zonder dat je er wat van kan zien, Zie hier:
DSC00014___Small__.jpg

DSC00017___Small__.jpg

Op het moment van de crash deed ik een flyby op half gas tegen de wind in. Ik deed daarvoor VEEL gekkere en "stresvollere" dingen, Vierkante loopings, Volgas windmee en wind tegen aanduiken, Tig roll's per seconde (ff de uitslag testen), Ga zo maar door.

De enige mogelijkheid die ik zie als oorzaak van de gebroken picojet is dat het mede te maken heeft met het kielvlak, zoals eerder gezegd zat deze met klittenband vast en ik had hem verstevigd door een koolstof staafje erdoor te doen. De cc45 regelaar wouw ik nog los kunnen maken in verbant met het testen van borstelloose cd-rom motortjes. Vandaar dat het kielvlak los kon.
(ik heb het niet bedacht, maar raymond (jouw schuld raymond :evil: :evil: :evil: (geintje he raymond :wink:)

eigenlijk zou ik wel graag weer een picojet vliegen, Maar ik ben toch enigszins bang dat dit weer gebeurt :|.
Zoals ik al eens eerder heb gezegd heb ik nog een picojet en deze is combat, maar de neus is hiervan afgebroken.
Ik heb al meerdere keren een neus gemaakt van roofmate maar dat is natuurlijk niet zo sterk.

Hier een paar foto’s van mijn oude picojet:
DSC00018___Small__.jpg

DSC00020___Small__.jpg

DSC00021___Small__.jpg

Tja, wat kan ik volgens jullie nu het beste doen?
De witte weer terug in elkaar lijmen en eventueel verstevigen? (Hoe?)
De witte neus op de groene picojet zetten en alles spuiten zodat het er nog enigszins uitziet?
Een compleet nieuwe picojet kopen?
Een ander vliegtuigje kopen?
Stoppen met de hele modelbouw hobby??????????????????????????NEE toch maar niet 8O 8O 8O!!!

Nando.

Combat kopen en rustig landen ;) De standaard picojet is niet bedoeld voor veel vermogen en zware figuren ;)

Waar is de picojet combat nog (voor een redelijke prijs) tekoop?
Hij word nietmeer gemaakt door multiplex dus het word echt zoeken naar een nieuwe, als een soort restparteitje.
Hangar.nl heeft er 1 voor 95 euro maar dat moet goedkoper kunnen toch?

ik denk dat het toch door je kielvlak komt .
de mijne zit er op gelijmt en woog 1100 gram .
de neus is wel wat vaak geplakt maar de vleugels zitten nog prima .
wel heb ik het gedeelte waar de motor zit uitgesneden en er een boot motorsteun in gelijmt.
en ik kan met wat wrikken de regelaar en motor er zo weer uit halen.
groeten wiebe

Ja, ik ben er ondertussen ook van overtuigd dat het door mijn kielvlak komt.
Mischien schoot het kielvlak los en kwam hij hierdoor zo in de wind dat hij doormidden brak, of hij was door het losse kielvlak zo verzwakt dat hij doormidden kon breken.

Hoedanook is hij stuk en voel ik mij er niet prettig bij hem te lijmen.
De oude vind ik niet mooi meer en de picojet is uit productie genomen dus 1 extra is niet erg.
Daardoor kom ik tot de conclusie een nieuwe te kopen.
95 Euro is veel geld dus ik vraag mij af waar (wereldwijd (liefst europa)) hij voor minder te koop is.
In engeland zag ik de blauwe voor 69 pond maar dit is dus geen combat en ik wil nu COMBAT.
En overal lees ik continu wit of blauw en ik wil nu de zwaardere groene combat. :mad: :mad: :mad:
Maar waar is hij nog te koop?

Nando.

Vrij duur, ik heb de mijne gekocht voor 80 euro op marktplaats, en daar zat nog es n pico4/5 ontvanger bij ook.

Met dank aan mijn sponsor (vader :wink:) ga ik waarschijnlijk woensdag naar hangar toe om de picojet te kopen.
Maar na een gesprek op msn twijvel ik er aan of dit wel echt de combat versie is
pico_comb400.jpg

dit is de foto van de site, en er staat duidelijk combat op maar is de dezelfde als jullie vliegen?

Als ik mijn picojet weeg zonder de electronika weegt hij ??? en de combat zou toch een stuk zwaarder moeten zijn :?.
Ik zal peter waarschijnlijk bellen om het gewigt door te geven, om toch zeker te zijn van het materiaal (epp).
Of klinkt dit onlogies :roll:

Nando.

Je hebt 3 soorten. De gewone elapor versie met permax 400 motor, de Combat versie van EPP met permax 400 motor, en De combat Sports versie van EPP met permax 480 motor.

Jij hebt dus de 2e. Iets minder krachtig, maar ook n stuk lichter. Ik weet niet wat voor effect dat zal geven, maar De clue is GOEIE accus te kopen. Ik ben van zware (265gr) NiCD's over gestapt naar nieuwe (190gr) NiMH, en dat gaf een wereld van verschil.

Als je een accu kiest, neem zoiso niet lichter dan 190 gram. Mijn accu ligt helemaal tegen de elastiek haak aan nu, en dat brengt em NET in balans. 10 gram minder en ik had n probleem. :P

Leeg (zonder motor, ESC, en accu) weegt ie trouwens 400 gram. Het is trouwens inderdaad verstandig om even te vragen of et de taaie EPP versie is.

Dit is mijn Picojet Combat Sports:
Pico1.jpg

Knap trouwens dat je dr nog eentje gevonden hebt. Ze worden nietmeer gemaakt geloof ik.

Owja, nog even een oproepje aan iedereen die picojet vliegt of gevlogen heeft!
Ik ben opzoek naar een extra cockpit kap. Namenlijk voor een onboard camera projectje. :D Door die nieuwe accu heeft et ding nu zoveel extra ruimte aanboord, dat ik wel eens wil proberen of ik er niet een draadloze cam in kan zetten (netjes verwerkt in de kap dus). Dus als iemand nog een verongelukte picojet heeft, waar et kapje et van heeft overleeft (of nog in elkaar te lijmen valt), daar zou je mij enorm blij mee kunnen maken. Uitteraard liever gratis, maar een klein vergoeding wil ik dr nog wel voor geven. :wink:

Maar is die "2e" versie wel net zo sterk. Ik heb trouwens nog nooit van die 3e gehoord en de 1e is in 2 kleuren/namen.
Praat met mij niet over de accu wand die 100 euro ligt nu dus in de hei.
volgende accu word denk ik 300 gram ipv de 250 van de vorige. met een paar verstevigingen moet het zwaartepunt goed te krijgen zijn.

Nando

Et verschil tussen de 2e en de 3e is alleen de motor denk ik, inderdaad.

En die accu, zo zwaar? :? De mijne krijg ik met 190 gram nog wel uit gebalanceerd hoor. :P En lichter is denk ik beter? En 100 euro op de hei? Wat heb jij uitgespookt joh? :D

Die MEGA 15/16/3 trekt die accu makkelijk en meer gewigt is meer snelheid, en sneller landen.
Maar uitmelken gaat goed met dit kissie.
100 euro is de 3s2p 3600mah PQ accu die eruit vloog (foto's in dit topic) picojet gaat nog mee ge experimenteerd worden, Het blijft een leuk kisje en eens kijken of hij wil zweefen ofzo :P.

De sterkste versie is wel verstandig met zoon snelheid han, Bedankt! hoop meer sucses met deze te hebben dan de vorige (2).

Nando.

Ow je hebt er al 2 versleten. :D Ik dacht dat je nieuw was. :oops:

Heb jij dan nog n kapje van de restjes van de vorige 2 mischien? ;)

nouw ik heb zelf al eens een kapje gemaakt van iets roofmate, TIP :!:.
en de witte ga ik nog gebruiken :lol: sorry.

Hihi, roofmate, das toch gewoon dat piepschuim spul? Kan best nog es werken, ding erop leggen, overtrekken, beetje rommel maken met schuurpapier ofzo.. Hmm. Bedankt voor de tip. ;)

Nog even een vraagje: De 4.9x3.9 (125x110) gunther prop die dr nu op zit, zou et beter zijn om die te vervangen met een 6x3.3 gunther achtige propellor? Motocalc zegt dattie dan kwa snelheid etzelfde blijft, maar veel meer thrust krijgt (statisch 0.39:1 ipv 0.17:1)

De amperage gaat wel ongeveer 1.5A omhoog naar 8.8A

De A van motocalc vertrouw ik niet zo, ik heb op mijn MEGA ook een gunter en vergrote gunter geprobeerd en de gunter zat rond de 30 en de grote tegen de 60 dus tja, het KAN een hoop verschillen.
Ik zou de gunter eerder vervangen met een 5,5x4,3 cam speed prop. Of een 6x3 apc voor een hoop meer trust en iets minder snelheid.
Probeer het eens zou ik zeggen.

Ik ga nu opweg naar kampen (hangar) om een picojet te kopen.
Waarschijnlijk voor 25 euro en dan zit er geen keilvak bij, Altijd dat kielvlak :lol:

Nando.

Motocalc is inderdaad niet zo betrouwbaar met amps, maar static thrust heeft ie vaak behoorlijk goed. Met die APC 6x3 issie et niet echt eens, speed valt onder 2x stallspeed, dus dat vliegt n beetje gevoelig. De 5.5x4.3 geeft iets minder thrust maar dezelfde snelheid als de 6x3.3 die ik voorstelde. Ampere geeft ie ook aan als etzelfde.

Mwahah, geen kielvlak, nee das handig. :P Ik neem aan dat je dr nog 1 over hebt ergens.

Ik dacht trouwens dat picojets niet meer gemaakt werden, maar das schijnbaar een fabeltje?

De service van Multiplex (Duitsland) is trouwens ook maar mislukt.. Ik wacht al n week op antwoord of ze mischien een los dakje op kunnen sturen.

Back