Multiplex SX 7 zender, Generatie C3 (2018), wie vliegt er mee?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 8 aug 2021.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het scherm met de mooie plaatjes deden mij vermoeden, dat deze zenders eenvoudig te bedienen zijn.
    Toch loop ik nog steeds tegen problemen aan. De handleiding, van slechts een paar bladzijden helpt ook niet.
    Samen met een Duitse vlieger heb ik een eigen handleiding gemaakt, maar daar kan ik nog niet alles mee.
    Zo krijg ik nu Dual Rate met geen mogelijkheid ingesteld.

    11 SEPTEMBER 2021;
    DOWNLOAD ONDER SX9 VERSIE 1.30
    DOWNLOAD VERSIE 1.40
    DAARMEE HEB JE EEN COMPLETE HANDLEIDING
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2021
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We hebben dual rate samen ingesteld op de Venture maar ook destijds op de WOT.
    Het werkte ook gewoon, dat heb ik nog getest en bij de WOT heb ik toen tijdens het invliegen de schakelaar omgehaald zodat de uitslagen kleiner werden.
    Je zal wel verkeerd zitten te denken.
    Je hebt toen je hier was de schakelaar toegewezen en de uitslag naar 75% gebracht, je zag dat in de grafiek en ik zag het op het roer.

    Ik heb even de handleiding erbij gepakt en D/R staat wel beschreven.
    Je moet in dat knuppelmenu zijn.
    En dan kom je in dit schermpje.
    dual.JPG


    En throttlle cut zit er ook op, een schakelaar onderop.
    Staat ook in de handleiding beschreven.
    https://www.multiplex-rc.de/Downloa...dienungsanleitung-cockpit-sx-12--de-en-fr.pdf
    GJ
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    De handleiding van deze zender heb ik bekeken, is inderdaad erg summier.
    Bij mijn zender zit een manual van 175 pagina's letterlijk iedere mogelijke instelling van de zender en ontvanger wordt besproken.
    Puntje om op te letten als je ooit een andere zender koopt.

    In de jaren 80 en 90 zag je Multiplex zenders heel veel in NL. Door diverse kwaliteits issues (die nu opgelost zijn zover ik weet) zie je deze bijna niet meer. (Op de velden waar ik geweest ben kun je het aantal MPX zenders op 1 hand tellen)
    Het nadeel hiervan is dat maar weinig piloten ervaring hebben met deze zenders.
    En om nou op een vliegmiddag zonder manual uit te gaan zoeken hoe het precies allemaal werkt ? Daar moet je wel zin in hebben.

    Het beste is inderdaad om thuis goed uit te zoeken hoe je de functies precies insteld en dat voor jezelf in begrijpelijk taal op te schrijven. Heb je eenmaal een model dat helemaal OK in de zender staat dan kun je dat kopieren naar een ander model. (Althans, dat kan bij mijn zender)

    Grt,

    Arnoiud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Toch handig om die zender een beetje uit je hoofd te leren (en te leren kennen) en alle schakelingen zo te programmeren die voor jou standaard zijn.
    Deze schakelingen altijd zo gebruiken en er aan wennen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb laatst even mee zitten kijken met Wil en het programmeren.
    De zender is heel makkelijk in te stellen en best wel logisch.
    Alleen is Wil net een goudvis, als ie een rondje gezwommen heeft dan is ie het weer kwijt.
    Je moet dus eigenlijk gewoon een bestaand model erin zetten met de standaard instellingen die je dan kopieert naar een nieuw model.
    In de basis is elk motormodel wel gelijk dus je kan copy>paste doen en dan kleine dingen aanpassen.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    +1!

    Zo doe ik dat ook met de Taranis, en voorheen met de FC-18 werkte dat ook prima...
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoe je het allemaal precies moet doen, staat niet in het kleine boekje. Echt niet.
    Dat ik vergeetachtig ben en niet handig met zenders: Echt wel.
    Bij de ene instelling staat er een ´enter´symbool bij, bij de andere instelling niet. Dan weet ik het niet meer.
    Probeer maar eens de naam van een toestel aan te passen .....................

    Een bekende uitspraak van JVE: 'ken je zender" (ja, maar hoe?)

    Waar het allemaal zit, heb ik inmiddels gevonden. Maar hoe je het vervolgens moet doen, staat nergens.
    Nagenoeg niemand in de omgeving heeft zin of tijd om er eens voor te gaan zitten.

    GJ komt er meestal wel uit, maar als ik de vereiste handelingen niet opschrijf, ben ik het kwijt.
    Inderdaad, ik weet dat we dat gedaan hebben, Dual Rate. Ik pak de zender er even bij.

    T.C. is een indruk-knopje aan de zijkant van de zender. Op de zender gaat een rood lichtje branden, maar hij doet het niet.
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik ruik een kandidaat voor Spektrum en Bind and Fly
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, maar de delta kan niet op "Easy", maar moet op "Delta".

    En als je maar 1 vleugel-servo gebruikt, staat ook nergens hoe dat moet.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar komt bij, als het telkens niet lukt krijg ik behoorlijk de pest in. Niet dat dat helpt trouwens.
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Een ervaren modelbouwer komt er bijna altijd wel uit. Die herkend de termen en "weet" wat je moet instellen.
    Echter, niet iedereen is ervaren en even handig. Een manual dient zo geschreven te worden dat iedereen ermee overweg kan.

    In mijn werk schrijf ik ook gebruikers handleidingen voor software. Deze worden aan gebruikers voorgelegd om uit te voeren en te beoordelen. Pas als alle gebruikers tevreden zijn wordt de handleiding "released".
    Dat is van de mogelijkheden om een goede handleiding te schrijven.

    Als er een handleiding bij het produkt zit moet deze wel kloppen en volledig zijn, anders kun je het net zo goed weg laten en de gebruiker zelf alles laten uitzoeken.
    Het is maar net wat de doelgroep is.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je zou haast zeggen dat het zo hoort Arnoud.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Morgenmiddag ga ik naar vriend B. Hij zal me helpen met T.C. en D.R. Ik schrijf het meteen op in de handleiding.

    Ik denk dat hiermee de laatste problemen wel opgelost zijn. Verder kan ik er redelijk mee overweg.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Neem de FF9, toch een behoorlijk bekende zender en probeer daar eens throttle hold in te stellen voor een elektro model.
    Dus gewoon een schakelaar die je overhaalt om de gasstick te activeren. Dat gaat domweg niet en in de handleiding vind je dat ook niet.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke', dus de fabrikanten moeten opgevoed worden!

    Toen mijn jongste broer op zichzelf ging wonen (of mijn ouders) kocht ik wat gereedschap voor hem.
    Een hamer, een zaag, een schroevendraaier, een nijptang, etc. De handleiding heb ik toen toegezegd, maar die moet ik nog steeds maken.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De link die ik gepost heb staat van alles in.
    T.C zal misschien aan een kanaal gebonden moeten worden?
    Als je gaat klooien met dat, even de prop eraf halen.
    Dual Rate stond al ingesteld voor de Venture.
    En als je maar 1 rolroerservo hebt dan hoef je met de 2e servo niets te doen.
    Die laat je gewoon weg.

    GJ
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Wil, je moet wat preciezer zijn met de titel van dit draadje (maar ik vrees dat je dat zelf niet meer wijzigen kan). Er zijn 3 verschillende types "Multiplex SX zenders".
    Ik begrijp uit het plaatje dat het over de laatste generatie Cockpit SX zenders gaat, ook wel de C3 generatie genaamd.
    Er is ook nog een oude Cockpit SX, (de C2), en dat was een heel andere zender. En er is de Royal SX zender (tot voor kort leverbaar), die ook nog veel gebruikt wordt.

    Max.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik zou zeggen kom effe langs op de camp8ng dan wijs ik je de weg in die zender. Wel zender en model meenemen. Camping is naast Eindhoven.......
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke, dank je.
     

Deel Deze Pagina