multiplex tucan setup retracts zender

Ik heb een turnigy retracts set gekocht voor mijn
multiplex tucan.
Ik gebruik een futaba ff7 zenderset.
Hoe kun je nu het beste de zender instellen
zodat als het neuswiel uit is het wiel bestuurd wordt door
de servo en als het neuswiel in is dat de servo voor het neuswiel
uitgeschakeld is.

Welke retracts heb je? De meeste hebben een voorziening die er voor zorgt dat de stuurservo niet in de problemen komt als het wiel is ingetrokken. Bij die retracts hoef je dus niets speciaals te doen.
In de zender kan je niets programmeren waarmee je een kanaal kan vastzetten of blokkeren. Als je iets dergelijks wilt zal je dat zelf moeten maken. Meestal doet men dat door met bijvoorbeeld een microschakelaar de stroom naar de stuurservo uit te schakelen. Het is geen nette methode maar het kan werken.
Een andere en veel betere methode is een zogenaamde gear sequenser of gear controler. Dat is meestal een computerchip die het stuursignaal pas netjes doorgeeft als een schakelaartje is ingedrukt. Dat schakelaartje wordt bediend door het landingsgestel dat wordt uitgeklapt.
Er zijn ook controlers die geen schakelaartje nodig hebben. Die zijn zo geprogrammeerd dat hij bijvoorbeeld 3 seconden nadat je het landingsgestel uit hebt geklapt het stuursignaal pas aan de stuurservo doorgeeft. Dan heeft het landingsgestel 3 seconden de tijd uit te klappen.
Een voorbeeld van zo'n controler kan je HIER vinden. Met wat zoeken kan je er wel meer vinden.
Succes.

ik heb nu het neuswiel maar neutraal vastgezet met 2 imbusjes.
Ik denk dat ik de richting ook tijdens het starten wel kan korrigeren met alleen
het richtingsroer. Scheelt weer geklooi met het aansturen van de aparte servo.
Ik heb de turnigy retracts die hetzelfde zijn als de multiplex versie.
Alleen schijnt het nogal lastig te zijn om een spelingsvrije aansturing te maken.....dus vandaar
maar proberen met een vast neuswiel

Back