Multiplex Twinstar II FPV test vlucht + CG vraagje

Een paar weken geleden heb ik een Multiplex Twinstar II gekocht. Mijn bedoeling is om er gewoon wat mee rond te vliegen, maar ook FPV vliegen. Toen ik hem binnen kreeg, heb ik hem gelijk brushless gemaakt. Mijn huidige setup is:
- Motors: Turnigy 2209 26turn 1130kv 15A Outrunner
- ESC's: Hobbyking SS Series 25-30A
- Props: APC 8x4

Hij weegt dan ca 1250gram. En met deze 8x4 props levert hij 1450gram trust. En verbruikt dan ca 18.3ampere. Qua verbruik zit hij dus ruim binnen de marge, en de motors en ESC’s worden totaal niet heet.

Dit is mijn eerste ervaring met een vliegtuig (heb wel ervaring met een 450 heli en een quadcopter, dus een beetje gevoel voor vliegen heb ik wel). Vorige week voor het eerst gevlogen met deze Twinstar. Moet wel zegge; hij laat zich makkelijk vliegen. Omdat ik er later ook FPV mee wil vliegen, was ik al een beetje bezig geweest om de FPV setup te maken. Heb een cockpit gemaakt van balsahout, waarop ik de camera en video transmitter op gemonteerd hebt. Gisteren heb ik die cockpit er even opgezet en wezen vliegen. Om even te kijken of het naar wens werkte. Heb er een paar vluchten met deze cockpitje gedaan, en ja tot nu toe ben ik wel tevreden over het resultaat.
Het filmpje:

Voor de duidelijkheid, dit is non-FPV gevlogen. Ik moet eerst meer vlieguren maken, zodat ik meer ervaring krijg met vliegen. Voordat ik echt FPV ga vliegen.

Maar dit FPV cockpitje weegt nu 180gram, maar om de CG goed te laten zijn moet ik 100gram achterin plaatsen. Dus totaal wordt hij 280gram zwaarder, als ik FPV zou gaan vliegen. Ik zou dat kunnen oplossen door de video transmitter meer naar achteren te plaatsen. Maar dat wil ik niet, vanwege optische redenen. Omdat ik de FPV setup er makkelijk af wil halen, om ook normaal te vliegen. Maar ik wil hem ook niet verder naar achteren plaatsen, omdat hij dan dichter bij mijn RC receiver komt.
Maar goed, ik zit te twijfelen wat met die 100gram extra ballast doe. Want ik kan ook een 3S Lipo van 1300mah achterin plaatsen, die de video transmitter en camera voedt. Dan krijgt die ballast wel weer nut. Maar ik twijfel hierover, omdat hier ook ‘nadelen’ aanzitten. Ik ben in bezit van Tiny OSD II, en die kan één spanning controleren. Dus die extra Lipo kan ik via de OSD niet controleren. Als oplossing zou ik er een low voltage buzzer op kunnen zetten. Maar ja, echt netjes is dat nou ook weer niet.

Maar goed, ik vroeg mij af hoe jullie dat doen. Voegen jullie gewoon gewicht toe, zodat de CG goed wordt. Of gebruiken jullie iets nuttig’s qua gewicht, om de CG goed te krijgen.

Mvg,
Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou de camera en zender enzo, ook al wil je het niet, toch verplaatsen om cg beter te krijgen. of grotere caccu/accu verder naar achter.

lekker alles op 1 lipo aansluiten
4 of 5 amp lipo er in,,,die moet wat naar achteren,,maar dat moet je makelijk halen

rob

Ik heb in mijn TS een 5Ah 3s lipo voorin zitten, OSD/RC achterin en camera/video zender voorop.
En daarmee kom ik qua CG precies goed uit. Let ook op dat het CG van een TS niet echt super kritiek is.
Misschien kan je de batterij nog verschuiven?

Back