Multiplex Twinstar II

• Topicstarter Topicstarter bartpower
  • Startdatum Startdatum
B

bartpower

Guest
Hallo,

ik vlieg nu een jaartje met mijn multiplex easystar.
dit is leuk, maar nu wil ik wel eens wat anders.
ik ben wat rond gaan zoeken op internet, en ik kwam uit bij de Multiplex twinstar 2.

nu had ik me het als volgt voorgesteld:

ik kan de romp bestellen op conrad
http://shop.conrad.nl/hobby/modelbouw/vliegtuigen-en-onderdelen/vliegtuigen-elektro/vliegtuigen-bouwpakketten/205876.html

nu zou ik (het liefst op www.hobbyking.com) het volgende bij moeten bestellen:

-4 servo's (2 ailerons, 1 elevator, 1 rudder)
-LiPo (maar wat voor een ?)
-een ontvanger
-2x verlengkabel voor de aileron servo's
-regelaar
-een Y-kabel voor de ailerons.

dit zou ik het liefst op hobbyking bestellen, maar dan moeten ze natuurlijk wel de juiste spullen hebben die bij deze kist passen.

ik zit namelijk met de volgende vragen:

- motoren: is het slim om er brushless in te zetten, komen de standaard vermogen tekort of is dat niet leuk ? ik lees daar op internet het een en ander over.

- regelaar(s): ik hoor mensen over 1 regelaar, de ander heeft er weer 2.
waar heeft dit mee te maken en welke voor/nadelen brengt dit met zich mee ?

- accu: ik wil er echt wel een tijdje mee kunnen vliegen en mijn kist moet niet al te licht zijn ivm wind, ik dacht aan een 3S 2650 mah of een 3S 5000 mah, of is dit allebei onzin (die getallen zeggen mij niet zo heel veel qua vliegtijd en gewicht)

ik heb gezien op dit forum dat de twinstar een welbesproken onderwerp is, maar deze vragen zit ik nog steeds mee.

alvast bedankt.

groet bart

Met brushed gaat het wel maar als je er echt lol van wil hebben dan heb je echt meer nodig.
Mensen die 1 regelaar gebruiken hebben de standaard borstelmotor,
maar brushless gaat helaas niet samen, daarvoor moet je per motor een ESC gebruiken.
Ik ga er een 4400 pack in slingeren en heb er het volste vertrouwen in dat ik ongelimiteerd vertikaal kan,
en minimaal 10 minuten vliegen (15 haal je nog wel als je rustig vliegt).
5000 past overigens hoogst waarschijnlijk ook nog wel, het ding heeft een zee van ruimte.
Mijn bijde 4400 packs passen er zelfs bijna in, op 2cm na.

Voor de motoren, het is het makkelijkst om er "paddestoel" motortjes in te zetten vind ik zelf.
Die monteer je doodsimpel op de orginele motormounts dus niet teveel gedoe,
en als je die mounts omgekeerd in schroeft vallen de motors prachtig gelijk met de motor narcelle.
De regelaars kunnen er dan zelfs nog netjes achter, in de koelte.

Dit zijn hele leuke goedkope motoren: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro Brushless Outrunner 2408-21
Je zaagt de as wat korter, en je zet er met een mooie spinner een 7x5 propeller op.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGS Sport 7x5E Precision propeller
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 3.0mm motor shaft (collet)
Dan heb je rond de 750 gram thrust per motor, en een hele respectabele snelheid.
Dan vlieg je met ongeveer 280 watt, wat mooi samen gaat met een accu tussen 3000 en 5000mAh.

Verder gewoon overal HXT900 servos op zetten.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

En persoonlijk vind ik het makkelijker om ze te solderen ipv kabels en stekkers.
Dat krijg je namelijk moeilijk weg gewerkt in de vleugel.

En om het jezelf makkelijk te maken zou je de MPX connectors kunnen gebruiken,
om per vleugelhelft de 2 draden te combineren in 1 stekker zodat je snel klaar bent.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : MPX Connector Male/Female (10pairs/set)

Hopelijk heb je er wat aan. ;)

- Sven

wow! ontzettend bedankt.

ik ga even een overzicht maken voor mezelf met alle spullen die ik tot nu toe op mijn bestellijstje heb staan, en dan maar eens kijken wanneer ik hem ga bestellen.

maar wat is een "spinner" precies ?
een soort elastiekje dat hem op zijn plaats houd ofzo ?

bedankt.

groet bart

Een spinner is de klem die je propeller op je motor houd. ;)
Ze hebben veel verschillende namen. Propellermount, Collet, Spinner.
Spinner wordt meestal gebruikt voor een klem waar een mooi aerodynamisch puntje aan zit. ;)

En je zou ook een elastiek kunnen gebruiken, een zogenaamde propsaver.
Hiermee kan je propeller omklappen als je iets raakt.
Bij veel gewicht wil die trouwens wel eens de propeller van de houder af tillen.
Maar de lange vleugel van een twinstar houd de propeller dusdanig vrij van de grond dat dat niet hoeft.

even een nieuwe, heel andere vraag.

als ik dus 2 regelaars koop, 2 motoren heb, een lipo, en een ontvanger, hoe ga ik die dan schakelen?

wat ik gevonden had op modelbouwforum was dit:

................................________Motor1
.............................. /
................ ___ESC1<
............... /..............\________Ontvanger
LiPo ----- < ............. /
............... \___ESC2<
...............................\________Motor2

maar dan vraag ik me af hoe je 2 regelaars op 1 lipo aansluit, kun je dan gewoon die 4 draden op 1 stekker doen en die in de lipo pluggen ?

en hoe sluit je die 2 regelaars aan op je ontvanger, via een Y-kabel neem ik aan, zodat allebei de motoren op 1 kanaal staan ?

en moet ik dan 2 regelaars van hetzelfde capaciteit nemen (neem aan van wel) en welke is dat dan ?

ik dacht aan zoiets, maar nu heb ik gewoon maar wat gekozen, want daar heb ik echt geen idee van

: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2163

Die er standaard bij zitten zijn zogenaamde gunther propellers,
die duw je met wat kracht op de dunne asjes van de standaard motoren.
Dat gaat helaas niet lukken bij brushless motors, van kun je ze gaan zoeken zodra je gas geeft. :lol:

En die accu is een hardcase accu, die zijn bedoeld voor autotjes en daardoor best zwaar.
Beter neem je deze accu: HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 20C
Als je die neemt heb ik nog wel een "Swarm" code voor je, dan zijn de 4 dollar goedkoper. ;)
Hier kun je meedoen aan de zwerm: http://www.hobbyking.com/SwarmSale.asp?id=43586

De regelaars kun je samen aansluiten, zwart aan zwart, rood aan rood, en samen op 1 stekker.
Dat kan door alles te solderen, of je kunt er een Parallel Y kabel voor maken.
Naar je ontvanger kun je ze gewoon samen met een Y kabel in steken.
De meeste zeggen dat je dan bij 1 regelaar aan de ontvanger de rode draad los moet halen,
maar mijn ervaring is dat dit niet hoeft als je 2 identieke regelaars neemt.
met 25A regelaars heb je met de motors die ik liet zien eigenlijk iets teveel.
De 18A versie zou al voldoende zijn: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4312
Maar je zit dan natuurlijk ook weer met voorraad. 25A werkt prima maar is alleen iets zwaarder. ;)

Laatst bewerkt:
ah okee ontzettend bedankt.
maar wat geeft het als effect als ik de 25A zou nemen?
en wat bedoelt u met zwaarder ?

25A betekend enkel dat ze meer stroom aan zouden kunnen.
De motortjes die ik liet zien zuipen hooguit 12 ampere.
Met zwaarder bedoelde ik het letterlijk en figuurlijk ze wegen meer en kunnen meer aan.
Het effect merk je niet, of eigenlijk nauwlijks, het vliegtuig wordt er enkel een paar gram zwaarder van.

Hier heb je een lijstje:
2x HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 18amp Speed Controller
2x HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro Brushless Outrunner 2408-21
2x HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 3.0mm motor shaft (collet)
2x HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGS Sport 7x5E Precision propeller
4x HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9692

Dan heb je alleen nog wat draad nodig:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Pure-Silicone Wire 18AWG (1mtr) Red
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Pure-Silicone Wire 18AWG (1mtr) Black
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Flat 26AWG servo wire 1mtr (R/O/B)

En stekkertjes, maar je moet zelf beslissen welke standaard je aan wil gaan houden.
Zelf gebruik ik deans T-connectors maar die verkoopt hobbyking niet meer (maar ebay volop).
Deze raad ik aan om de servodraden met je ontvanger te verbinden:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : MPX Connector Male/Female (10pairs/set)
Dan krijg je zo iets:
1177__320x_funcub-019.jpg
1190__320x_funcub-032.jpg

Als er nog vragen zijn, ik help je graag. ;)

ps. Kun je solderen? Anders moet je iemand vinden die het kan of je moet het helemaal met stekkertjes gaan doen.

Laatst bewerkt:
ontzettend bedankt, ik had ons gesprek, info van andere onderwerpen, en wat eigen dingen zelf allemaal bij zitten houden in een word bestand en wat u aanraadt klopt nu precies met dat van mij, alleen ik snap dat van dat draad niet echt.

waarom zou ik stekkertjes allemaal gaan veranderen, en welke MOET ik eigenlijk veranderen?

want van de servo's naar de ontvanger kan toch gewoon het standaard stekkertje blijven ?

want als ik een 4 ch ontvanger heb sluit ik bijvoorbeeld toch die 2 regelaars aan op kanaal 1 mbv een v kabel

dan op bv kanaal 2 de ailerons mbv een v kabel

kanaal 3 het roer

kanaal 4 hoogte roer.

en dan van de regelaars naar de accu 2 rode solderen en daar 1 rode draad van maken, en hetzelfde doen bij die zwarte draden, dan een MPX stekker eraan, en de lipo ook een MPX kabel eraan doen.

dan zou dat toch goed zijn ?

in ieder geval ontzettend bedankt voor de hulp.

edit: ik kan niet echt goed solderen, heb het weleens gedaan, maar gelukkig is daar dan altijd nog mijn vader, maar ik wil dit eigenlijk zo veel mogelijk zelf proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Van de servo stekkertjes moet niks, het MAG. ;)
Ik doe het zelf zo omdat het wat makkelijker en veiliger is,
maar dat mag je zelf bepalen want het soldeerwerk dat erbij hoort is misschien niet zo leuk voor je.
Straks heb je 4 losse stekkertjes uit je vleugels, die heb ik gecombineerd met die 6 aderige stekker.
Maar je kunt het ook gewoon los doen en er labeltjes aan plakken ofzo hoor. ;)
Wel goed opletten dat je de regelaars niet in je aileron kanaal prikt dan,
want dan kan het leuk worden als je de boel aanzet.

En je regelaar naar accu verhaal klopt helemaal.

De twinstar2 is inderdaad wel een leuk project om het solderen onder de knie te krijgen. ;)

Hier nog wat leuke fotos,
dan krijg je een visueel idee van hoe de motor en ESC samen in zon motor gondel gaan:

Twinstar207.jpg

-
Twinstar208.jpg

-
Twinstar209.jpg

Ik heb simpelweg gewoon de motormount omgedraaid en daar die buitenloper motor op gezet.
Past als gegoten. ;)

ah okee ik snap het.

dat solderen maakt me niet veel uit, want ik vind het wel leuk, ik ben alleen bang dat ik het verklooi.

ik heb toch alles nodig qua draad en stekkertjes, dus ik zou eventueel de beslissing kunnen maken wat ik met die stekkertjes doe als ik het met eigen ogen zie wat een puinhoop dat is, maar voorlopig denk ik dat de servo's standaard blijven, en dat regelaar verhaal wel ombouw, behalve naar de ontvanger toe.

en dan nog even over de handleiding, ik heb hier op internet
My new FPV Multiplex Twin-Star 2 - Printable Version
een redelijk verslag (denk ik )
maar is de handleiding die erbij zit ook duidelijk of zitten er dingen in die volgens u niet helemaal kloppen ?

bedankt.

groet bart

De handleiding is een en al geïllustreerde stappen, daar kom je wel aan uit. ;)

De geultjes voor de kabels in dat verslag is trouwens ook een goeie.
De meeste doen het door er een soldeerbout doorheen te peuren,
maar ik vind dat de soldeerbout daar smerig van wordt en et stinkt als een ziekte,
dus ik gebruik een dremel met slijp kopje om de groeven eruit te frezen.
Et kan allebij, zie maar wat je zelf het handigste lijkt. :)

ah oke ik snap het.
ik denk dat frezen ook wel wat handiger is.

dan nog eventjes het volgende:
sommige mensen hebben het over metalen motormounts, omdat de brushless motortjes die ze er los bij hebben gezet er letterlijk en figuurlijk uitvliegen bij vol gas, is dat bij deze motortjes ook zo, of houden de standaard motor mounts het wel ?

en zijn er nog gekke dingen waar u tegenaan liep bij het bouwen ?

bedankt!

groeten bart

edit: nog even een vraagje: stel je voor dat we een mini cooper rijden waar hij niet in past.
is er dan nog een mogelijkheid dat je de vleugels er gewoon een stuk kunt uittrekken en ze naar achter kunt klappen zonder dat je de hele tros snoeren eruit moet trekken ? en zo nee: hoe lang duurt dat dan ongeveer ?
want ik heb niet zoveel zin om op het veld nog eens een half uur mijn vliegtuig op te bouwen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je die motormounts eruit krijgt met 300 wat dan vreet ik ze op. :lol:
De mensen die metale mounts nodig hebben zijn van die idioten die er 1000 watt in hangen. ;)

En tsja, nu zie je zelf het nut van stekkers combineren. ;)
Ik ben met 2 plugjes klaar voor de start.

Als je de extra 8 dollar kunt missen, zou ik de servos vervangen voor MG90.
Die zijn lekker stevig omdat ze metale tandwielen hebben.

De corona ontvangertjes hebben een goede naam kwa prestaties, goede keus!

Verder ziet het er allemaal keurig uit. :)
Gaat helemaal lukken zo. :thumbsup:

ah okee.
nou, dan ga ik het allemaal wel eens bestellen en als er dan nog vragen zijn zal ik ze als het kan stellen.

bedankt.

groet bart

ah okee bedankt voor de tip, maar ik denk dat de motoren die ik al wou gaan bestellen vermogen genoeg leveren.
een gyro vind ik persoonlijk niet noodzakelijk omdat ik niet bij harde wind vlieg, en ik een gyro op zo'n soort vliegtuig een beetje overdreven vind, je moet er namelijk wel wat voor doen dat ding in de lucht te houden en de gyro ontneemt je die taak.
sommige mensen zijn daar juist blij om, anderen weer niet.

of is een gyro wél een noodzaak, en vliegt de kist écht belabberd zonder dat ding ?

grt. bart​

Back