Multiplex zender, grauper ontvanger ?!?!

• Topicstarter Topicstarter Whoopy
  • Startdatum Startdatum
W

Whoopy

Guest
Beste allemaal,

Mijn trouwe Graupner zender is onlangs gesneuveld. Nu wil ik weer een nieuwe zender kopen, maar ik zit met een paar vragen.

Ik heb twee Graupner ontvangers die ik nog lang wil blijven gebruiken. Ik informeerde laatst naar een Multiplex zender of deze een goede overdracht had naar de Graupner onvangers toe. Ik kreeg als antwoord dat dit waarschijnlijk storing zal geven, ik kon maar beter een Graupner zender kon aanschaffen.

Stel, ik koop een Graupner zender of een Multiplex. Beide hebben van die FM synthesisers waardoor je in je zender geen kristal meer hoeft toe te passen. Als ik deze op de frequentie zet van de desbetreffende ontvanger (een 'oude' met wél een kristal erin), werkt dit dan? Of gaat dit niet samen?

Ik zou graag jullie ervaringen hierover willen weten.

Groetjes Arjan

Het betreffen pistoolzenders voor automodellen (mochten jullie dit willen weten)

volgens mij is er geen enkel probleem zolang je maar op dezelfde frekwentie uitzendt.

Wat wel waar is, is dat er een Multiplex codering bestaat voor servos (dat is gewoon een verschoven middelpunt) maar (bijna) alle moderne multiplexzenders kunnen ook op UNIverseel uitzenden.
Ik heb zelf een EVO9 Synth en tot nu toe is het toch geen enkel probleem met mijn kristalhoudende ontvangers en ik zie ook geen enkele reden waarom dit niet zou gaan.

Maar inderdaad Corrien gaat je hier een beter gefundeerd antwoord op kunnen geven.

Kris

multiplex met ds19 werkt goed. (9-Funktionen-PPM-Doppel-SUPERHET 3221 Empfänger.)

Bij de nieuwere type graupner ontvangers is het twijfelachtig.

In principe is alle (fm-)ppm apparatuur met elkaar te combineren. Er zijn mis-aanpassingen bekend, maar dit zijn uitzonderingen.

Ook maakt het niet uit of de zender en/of de ontvanger een los kristal of een synthesizer aan boord heeft.

Ik neem aan, dat je een MPX Profi Car en/of een Graupner XS6 zender op het oog hebt? En dat de nog aanwezige Graupner ontvangers C6-typen zijn? Dit werkt probleemloos met elkaar, dus daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Wat is er overigens met de oude Graupner zender gebeurd? Accu verkeerdom aangesloten geweest, zoals bijna iedereen vroeger of later een keer doet (het accu-contrastekkertje zit echt op een onmogelijke plaats)? Meestal is dat nog wel tegen redelijke kosten te repareren, hoor!

Ik heb inderdaad een keer de stekker verkeerdom aangesloten, ik denk dat ik daarmee de fout in ben gegaan ( wel dik slecht dat ze hier geen ompoolbeveiliging voor hebben ingebouwd....). Ik had dus een Graupner XR-3 Race (5 of 6 jaar oud nu). Hoeveel kost het ongeveer om hem te laten repareren? Wanneer dit niet veel zou kosten, waar kun je hem laten repareren? Mn display geeft ook niets meer aan.... snik

Als vervanger zit ik te denken aan een Profi Car (403) van Multiplex of de XS-6 van Graupner. De Profi Car 403 heeft 7 te gebruiken kanalen (ivm toekomstige uitbreidingen van mijn modellen wat functies op elk model betreft) terwijl de XS er maar 3 heeft. Is dit een aanrader, of kan ik toch beter die van Graupner nemen (minder storingsgevoeligheid misschien? Of niet ?)

De ontvanger (mn oudste) die ik hier even snel kan aflezen is een B6. Zal deze problemen geven?

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee !

Groetjes Arjan

Whoopy zei:
( wel dik slecht dat ze hier geen ompoolbeveiliging voor hebben ingebouwd....).
De accustekker kan er maar op 1 manier in. Dit is de ompoolbeveiliging...totdat de accu-contrastekker stuk is.

De XR3 is een AM-zender en de B6 is een AM-ontvanger. Deze zijn niet te combineren met FM-apparatuur. De CarProfi 403 (met gewoon zendermodule) is omschakelbaar tussen AM en FM. Of dit met het synthesizermodule ook zo is, moet je bij de winkelier vragen. De XS6 in een FM-zender, dus daarmee heb je niets meer aan de oude ontvangers.

Voor reparaties moet je even bellen (tijdens werkuren). Het adres + tel.nr. kun je op de site van Graupner vinden: http://www.graupner.de/deutsch/service.asp

Hoi Jan,

Ik heb even navraag gedaan en het blijkt dat alle op de markt verkrijgbare synthesiser modules FM-synthesisers zijn. Zij hebben dus niet de mogelijkheid om te schakelen tussen AM en FM.

Maargoed, de MPX zender zelf, de Profi Car 403 kan tussen AM en FM schakelen dus ik denk dat ik deze neem.

Ontzettend bedankt voor de info dat de XS-6 alleen FM is ! (dat had ik kunnnen weten maargoed.....). Dat had een dikke miskoop geweest ivm gebruik van mn huidige ontvangers.

Groetjes Arjan

Ikzelf rij met de XS6 van Graupner.
Daarbij heb ik 2 synthesizer ontvangers, waarvan 1 in een ballonnetje, in de regenauto (die oranje in mijn avatar)...

Daar komt het nadeel van de graupner, je kanalen dien je te kiezen met 2 stelschroefjes, waar als ik het goed heb de Multiplex met 1 druk op een knopje het sterkst aanwezige FM signaal afscant......

Ik loop met de gedachte om deze ontvanger aan te schaffen voor de regenauto, maar vraag me dus ook af of dit zonder problemen met de Graupner zender zal werken.......

Nog even aanvullende info voor de ProfiCar zenders:
- het in inderdaad zo, dat de synthesizer modules niet omschakelbaar zijn tussen AM en FM.
- de kristal-gestuurde modulen zijn wel omschakelbaar tussen AM en FM, maar uitsluitend met de 'oude' software. Als je deze mogelijkheid per se wil hebben, zul je de winkelier dus moeten vragen of de beoogde zender eerst even naar de servicedienst kan. Uiteraard zijn hieraan geen kosten verbonden.

Behalve Multiplex zijn er geen andere fabrikanten, die ooit modulen hebben gefabriceerd, die omschakelbaar zijn tussen AM- en FM-modulatie.
Synthesizer-modulen zijn er van de diverse merken uitsluitend in FM-uitvoering.

Ik denk dat de 'oude' software voor AM gewoon standaard op de Proficar zenders zit, dit hoeft niet speciaal vermeldt te worden. De fabrikant zelf geeft op dat de zender tussen AM en FM kan schakelen, het lijkt mij logisch dat er dan niet ALSNOG extra software opgezet moet worden om naar AM te kunnen schakelen.

Als ik je niet goed begrepen heb Jan, wijs mij hier dan even op !

Nee, zo is het niet. De 'oude' zenders hadden nog geen software voor synthesizers en hadden de AM-omschakelmogelijkheid. In de software van de nieuwe zenders is deze omschakelmogelijkheid vervallen.

Met mijn eigen ProfiCar 707 zal eens gekeken worden hoe dit precies zit. Tot nu toe heb ik de nieuwste servicesoftware nog steeds niet geinstalleerd (nog niet nodig gehad en ook nog niet nieuwsgierig geweest :oops: ). Als de tijd het toelaat zal ik begin volgende week de bevindingen laten weten.

Ooooooh bedoel je het op die manier Jan!

Ja oke, dan snap ik je helemaal. Ik heb de ProfiCar 403 besteld en krijg deze waarschijnlijk volgende week maandag aan. De 707 had voor mijn doen teveel functies.....

Geeft MPX zo nu en dan (gratiis ?!?!?!) software weg? Hier wil ik wel wat meer van weten Jan!

Arjan

Ik heb vandaag mn zender ontvangen, de ProfiCar 403, maar nu blijkt het volgende:

De winkelier verzekerde mij dat de zender tussen AM en FM kon schakelen. Ik blij, dus ik bestel de zender. Maar wat blijkt nu, de Crystal RF module kan tussen AM en FM schakelen (deze heb ik niet), maar de HFMS module (die ik erbij heb gekregen) kan dat niet !!! Hoe zit dit nou? Moet ik ook nog eens die f*cking 'Crystal module' aanschaffen ?!?!?! Ik snap dr nix meer van.....

Zou je me kunnen helpen Jan?

Corrien zei:
- het in inderdaad zo, dat de synthesizer modules niet omschakelbaar zijn tussen AM en FM.
- de kristal-gestuurde modulen zijn wel omschakelbaar tussen AM en FM, maar uitsluitend met de 'oude' software. Als je deze mogelijkheid per se wil hebben, zul je de winkelier dus moeten vragen of de beoogde zender eerst even naar de servicedienst kan. Uiteraard zijn hieraan geen kosten verbonden.

Het HFMS-module is het synthesizer-module (nr. 4 5670), het kristalgestuurde mudule heet gewoon HF-Modul ProfiCar (nr. 4 5685).

Ik zou het maar mooi zo laten als ik jou was. In de praktijk blijkt toch, dat niemand de AM-ontvangers gebruikt bij de ProfiCar.

Dat kan wel wezen Jan, maar ik heb twee Graupner AM ontvangers die ik echt niet weg wil gooien !!!

Wat raad je me aan (misschien tegen beter weten in...) als ik mn AM ontvangers wil blijven gebruiken?

Met de ProfiCar kan dit alleen als je het synthesizer module bij de winkelier kan inwisselen voor een gewoon module én als je bij de servicedienst de niet-synthesizer-software laat inladen. Een heel gedoe dus.

Een andere optie is de XR3 laten repareren. Dan moet die dus naar de servicedienst. Ook gedoe...

Zucht..... had ik dit geweten..... nouja niets aan te doen, het zij zo.

Stel ik kan de module omwisselen, zit die software dan niet standaard op de zender? (sorry voor al die vragen Jan, maar ik weet er echt niets van af)

Arjan

Corrien zei:
De 'oude' zenders hadden nog geen software voor synthesizers en hadden de AM-omschakelmogelijkheid. In de software van de nieuwe zenders is deze omschakelmogelijkheid vervallen.
Je zult niet kunnen zeggen, dat ik je niet gewaarschuwd heb...:cry:

Ik dacht dat de zender zelf wel op AM en FM kon schakelen, alleen als je gebruik ging maken van die HFMS module dat dat niet meer kon. Ik wist niet dat je voor het schakelen tussen AM en FM een aparte module nodig had die niet op de zender zelf zat !

Heeft u dan wel zo een module die kan schakelen? Zo ja, wilt u die soms kwijt ? :D (tegen een prijs natuurlijk....)

Back