multiswitch

Discussie in 'Model elektronica' gestart door rob007, 9 jan 2023.

  1. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Hallo allen,



    een Colega van mij heeft een Multiswitch gemaakt! .

    ( erger nog hij heeft er 2 gemaakt! Eentje voor 8 en eentje voor 12+2? Of zo iets?

    Nu kreeg hij de arduino software er niet in geschoten en ja ben ik er in getrapt om dat te proberen bij mij thuis.

    Bij de 8 kanaals is dat gelukt.

    Bij de 12+2 lukte mij dat niet.

    Los van dit alles heb ik vraagjes, en zou ik graag hier aan jullie wat vragen?

    Het gaat over deze Yutupert met zijn multischakelaars:





    Bron: www.youtube.com/@DerRCModellbauer/videos

    ik ben bang dat ik er overheen kijk:mad: maar ik vind nergens wat je met de zender moet doen om deze aan te passen voor dat multi kanaal verhaal?

    Ik neem aan dat… (denk ik!? ) 1 kanaal word omgebouwd met… (ik denk!? ) schakelaartjes met weerstanden? ( of zo? )
    Help?

    Ik zal eerlijk zijn en zeggen heb nog niet eens bij die Colega nagevraagd!
    MAAR!!!
    JA, ik ben eigenwijs en toch ook nieuwsgierig hoe dit zit!

    Ik hoop dat mijn vragen niet al te dom zijn?
    En hoop ook op een besnappelijk antwoord?

    ( Tis laat kweet ut MAAR: Beste wensen nog allemaal! )

    VrGr Rob
     
  2. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Over het gebruik van multiswitch is hier op het forum echt al zo vreselijk veel geschreven.
    Alwin van Wetronic heeft deze in het verleden al gemaakt en aangeboden, van Beier en Servonaut zijn deze ook leverbaar en daarbovenop is het een erg oude en inmiddels beperkte oplossing om extra functie te schakelen.

    Belangrijkste reden daarvoor is dat de meeste 2,4GHz protocollen de pulstreinen niet meer zuiver over sturen.
    Ik weet niet in welke zender je dit wil gaan gebruiken, maar ik zou hier niet al teveel moeite in steken, het is al geprobeerd of al heel lang te koop, en het werkt lang niet altijd naar behoren.

    Met de zoekfunctie kun je wellicht al veel informatie vinden, maar kijk ook vooral of het überhaupt werkt.
    De nieuwste Graupner zenders MZ16 en MZ32 ondersteunen multiswitch, maar hebben dit standaard in de zender zitten en hebben een Beier module aan de ontvangerkant nodig om het werkend te krijgen, hiervoor is een SUMD verbinding tussen ontvanger en Beier module nodig, Servonaut ondersteund het ook maar geheel binnen hun eigen ecosysteem.

    Een Robbe Futaba zender die is omgebouwd met Jeti doet het met de nieuwe firmware zeker niet meer. De oude firmware van voor 2015 doet het wel, maar mag je officieel niet meer gebruiken op nu nieuw aangeschafte modules. Nieuwe Jeti modules hebben uiteraard die oude firmware niet meer en Jeti heeft dat ook niet meer beschikbaar. Gebruikers die de oude firmware al jaren gebruiken kunnen dat blijven doen, mits een organisator van een evenement hierop controleert en het niet accepteert (op Duitse beurzen gebeuren deze controles weleens maar het geeft nog geen problemen).

    Er zijn met Arduino ook oplossingen mogelijk zonder gebruik van multiswitch, daar zou ik persoonlijk de moeite insteken. Signaal over 1 propkanaal met uitslagpercentages bijvoorbeeld. Zo werken de Pistenking en Kraftwerkmodules ook en er zijn al gebruikers dit dit alweer werkend hebben op bijvoorbeeld FrSky zenders. Hier zitten veel meer mogelijkheden in en het werkt sneller en betrouwbaarder.
     
  3. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    .
    Hallo Trilliwilli,

    Deze Multiswitch is met een Arduino en is voor een F14,
    maar kom niet dezelfde multiswitch tegen 1 2 3
    MAAR niks moet, we kijken op gemakie verder.
    :thumbsup:

    VrGr Rob
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Er moet in de zender inderdaad ook het één en ander ingebouwd worden. De F14 heeft als het goed is een speciale connector op de print waar je de multiswitch op aan moet sluiten. Die is natuurlijk bedoeld voor het Futaba systeem. Als je een ander systeem hebt kan je die aansluiting meestal niet gebruiken.
    Er zijn natuurlijk ook andere systemen. Die maken gebruik van een kanaalaansluiting, soms via 2 kanalen. Je kan dat in plaats van b.v een schuif of een schakelaar aansluiten. De gewenste informatie gaat dan via dat kanaal of kanalen. Hoe? Ja dat hangt helemaal af van het gebruikte systeem en er zijn meerdere systemen mogelijk.
     
  5. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Rob,

    Die heb ik allebei ook gemaakt alleen nog niets meegedaan. Voor de liefhebber ik heb nog zat printjes over, heb je interesse dan heb ik de 8 en 12 multiswitch printjes maar niet met alle onderdelen die nodig zijn om de switch te maken.

    Ze werken met deze https://www.modelbouwers.nl/arduino/MB05-NVM_multiswitch.pdf switch die je kan inbouwen in je zender.
    Als je een 3dprinter hebt kan je op mijn thingiverse profiel hier de behuizing er voor vinden.
    https://www.thingiverse.com/thing:4594921
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2023
  6. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
  7. Declan Barry

    Declan Barry

    Lid geworden:
    4 apr 2023
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Northern Ireland
    Hello Everyone

    Just new to the forum and looking to ask a question. I hope you don't mind me typing in English as I don't speak Dutch. At moment, I'm using the translate function in Chrome to understand everything.

    After a bit of browsing on the Internet regarding switching units for lights, Radar etc, I'm interested in the NVM RC Multi Switch and am looking to inquire if the PCB's are still available anywhere. I've emailed a couple of people to ask and awaiting responses but just though I'd ask here as well.

    I have a system from Claus Poltermann @ https://cp-elektronik.de/ but as an IT Technician in a school, the NVM RC Multiswitch has intrigued me as it uses the Arduino Nano.

    Many thanks

    Declan Barry
    Newcastle, Co Down
    Northern Ireland
     
  8. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Welcome Declann,

    unfortunally the pcb’s are not available anymore. I ask it a time ago and the seller responded that he did not know iff the pcb’s will be stocked again because he was ill.
    I am still hoping on some one who will make a pcb and post the gerber!

    regards Paul
     
  9. Declan Barry

    Declan Barry

    Lid geworden:
    4 apr 2023
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Northern Ireland
    Good Evening Paul

    Many thanks for the update. It would be great if the PCB files or even the gerber files did become available. I’ve been looking at the schematics and maybe in the future if pcb’s are not available anymore, I might have a go at constructing them on Eagle PCB.

    Kind regards

    Declan
     

Deel Deze Pagina