MUST HAVE tail mod voor de 450!!!

Zoals Laurens al zei, dit is zeker niet alleen voor de "gevorderde" piloot. Je heli heeft er direct al baat bij, dus ook zijn piloot, omdat het sturen direct een stuk lichter wordt en de belasting op de servo sterk vermindert wordt.

De verzwaarde tail grips zijn voor de 450, aldus die site... Ik mag dan aanemen dat ze passen. Voor die prijs ga ik het wel proberen, maar om alleen dat te kopen is een beetje silly, transport kosten zijn dan net zo duur.

Er zijn meerdere manieren geopperd voor de modificatie. Het simpelste is gewoon een langer 2mm schroefje te pakken en er 2 moertjes aan de voorkant doen, plus een normaal moertje en een nylon stop moertje aan de achterkant. Dit scheelt al enorm.
Alleen dus uitkijken dat je je stuurheveltje niet raakt.

Ron

De resultaten waren in iedergeval indrukwekkend.

Je moet er wel op letten dat je in balans blijft inderdaad, maar hoeveel mensen balanceren hun tail unit? Staat nog niet eens beschreven in de manual...
Wat je op 1 grip zet moet je ook op de andere zetten, dat is dus duidelijk.

Ik ben opzich ook niet zo voor een mod als die ingrijpend is. Voor mij is de mod met het boren van gaten in de grip net een stapje tever. Met de schroefjes geen probleem, maar laten we eerlijk zijn. Ongeacht of het werkt of niet, het ziet er niet uit.

Je vergist je qua torque kracht van de 9650, of andere digitale servos. Maar dat is inderdaad voor de gevorderde piloten. Knal maar eens hard achteruit, kans is groot dat je staart "omklapt".

Als je de S9650 goed kan gebruiken om je zwaartepunt op de juiste plek te krijgen vind ik hem wel een goede keuze (is vaak zo bij de Trex450 heb ik begrepen).
Een S9650 heeft een eigen gewicht van 25,6 gram en een torque van 3,6 Kg/Cm wat volgens sommige na de mod echt "overkill" waardes zijn voor 3D vliegen, Bijv. een S3153 weegt 9,11 gram en heeft een torgue van 1,7 Kg/Cm.
Dus zou het erg welkom zijn als onnodige krachten verholpen kunnen worden waardoor je een lichtere digitale servo kan gebruiken op een miniheli zonder deze onnodig te belasten tijdens een eenvoudige hover en sterk genoeg is voor 3D vluchten.
De mod uitvoeren op een miniTitan is trouwens wel een ander verhaal omdat de staartunit anders ontworpen is en er waarschijnlijk zowiezo al minder last van heeft.
De arm van de tailslider staat op 90º t.o.v. staartboom als de staart ongeveer stil staat in een hover.
Bij de T-rex450 staat de arm van de tailslider op 90º als de tailslider gecentreerd op de staartas staat.
De werking van de contragewichtjes zal dus waarschijnlijk iets anders zijn.
Ik ga wel een keer proberen te voelen zonder bladen hoeveel kracht het kost om de tailgrips te verdraaien, en evt. een en ander uitproberen om dit zo optimaal mogelijk te krijgen, indien nodig.

Eric

Ja het design van sommige punten op de 450 laat te wensen over.

Toch denk ik dat ook voor de mini titan dit een goeie mod zou zijn, zelfs voor grotere heli's

Echte heli's hebben ook contra gewichten op de staart.

kraaijer zei:
Dit probleem wordt veroorzaakt door de centrifugale krachten op de tailblades. Dit kun je heel makkelijk nabootsen. Haal de main en tailblades eraf. Ontkoppel de link van de servo.
Spoel op tot half gas en probeer nu de link maar eens met de hand te bewegen. Dit gaat zwaar omdat de blades zichzelf naar het midden dwingen.
Dat de bladen naar de middenstand willen terugkeren wordt volgens mij niet veroorzaakt door de centrifugaal kracht. Ik denk dat dit veroorzaakt wordt doordat het draaipunt van de bladen niet in het midden ligt. Hierdoor is het oppervlak voor het draaipunt kleiner dan erachter. Tijdens draaien van de bladen is de wrijvingskracht van het blad achter het draaipunt groter dan ervoor.

Je denkt dat het omklappen van de staart hierdoor veroorzaakt wordt. Maar gebeurt dit gewoon niet omdat bij hard achteruit vliegen de dwarskrachten veroorzaakt door de luchtstroom langs de staart groter wordt dan je heckrotor kan opbrengen?

De test wordt gedaan zonder bladen...
De centrifugaal krachten worden puur door de grips veroorzaakt zonder de bladen.
Bij de bladen heb je te maken met andere zaken (aerodynamica).
Ik zie het zo dat als de grips met hoge snelheid ronddraaien en je verdraaid de grips t.o.v. elkaar dan verschuift er massa binnen dat dynamische geheel waardoor er een verstoring ontstaat die ervoor zorgt dat er krachten ontstaan buiten het centrum.
Als je er wat wiskunde op los laat kan je dit trouwens ook aantonen.
De contragewichtjes zorgen ervoor dat er meerdere centra zijn waardoor de verplaatsing in de asrichting soepeler verloopt.
Niet helemaal hetzelfde, maar om een voorbeeld te nemen wat een kleine massaverplaatsing in een draaiend voorwerp aan krachten vrijbrengt...
probeer eens de as van een fietswiel vast te pakken, het wiel laten draaien en vervolgens proberen om het wiel te kantelen met je handen.
Dit gaat vreselijk moeilijk en de kans is groot dat het wiel uit je handen springt.

Eric

Kan alleen maar constateren dat de staart het nu wel houd hard achteruit. Ook piro stops zijn beter. De gain van de gyro is omlaag. De ballink is een gaatje hoger op de servo arm, waardoor de snelheid van de servo beter gebruikt word. Limit staat net boven de 80 van de gyro. Allemaal goeie dingen.

Ik heb wel de tail unit apart gebalanceerd.

Back