Mustang P-51 Phoenix

Hallo,

Ik ben begonnen aan de Mustang.
Alleen het plaatsen van de motor geeft een probleem.
De as staat naar rechts, en best wel veel.
De vraag is of dit kwaad kan.
Verder is op de foto te zien dat de carburateur onder het kunststof randje zit, is dit ook een probleem?

Op de eerste foto is de scheve stand te zien.
Op de laatste is te zien waar de carburateur zit.
Op de andere foto's is te zien dat de motor niet verder naar achteren, zodat de carburateur vrijer komt, dit gaat dus niet lukken.

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Waarom zitten die ringen achter de motorsteun?, volgens mij moeten die daar niet zitten. Maar moet op de tekening staan wat de domping en scheef stelling zijn in grade's, op de motorspant. Dat zou ik eerst nakijken als ik jou was.
Grt

Okey bedankt, dan haal ik de ringen weg.

Nee, er staat niets op de tekening van grade's
Er staan alleen de uitslagen van de roeren en het zwaartepunt.

die scheefstand (domping) is nodig om het model rechtuit te laten vliegen. Dit om de krachten van de draaien motor op te heffen. Als ik het zo zie had je de motorsteun verder naar links moeten zetten zodat de prop precies in het midden zit. Nu staat de prop uit het lood wat geen gezicht is.

/edit
meteen even je layout aangepast

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het aanpassen van de lay out.

De motorsteun verplaatsen zal moeilijk gaan, omdat er in het hout al schroefdraad is aangebracht waar de schroeven in gaan.

Is er nog een andere oplossing?

En is de domping niet te veel?

Zo, de retract servo en aansturing zit er al in, deze werkt al.

full

En hier de complete vleugel:
full

Hier is de romp te zien:
full

De rolroeren, het hoogteroer en richtingsroer doen het al.
Evenals de retract en de gasservo.
Het plaatsen van de motor blijft lastig.
Heeft iemand nog een idee om de overdreven domping op te lossen?
En heeft er iemand een idee hoeveel de domping precies moet zijn?

Groetjes,

Aron

Zo, de retract servo en aansturing zit er al in, deze werkt al.

De rolroeren, het hoogteroer en richtingsroer doen het al.
Evenals de retract en de gasservo.
Het plaatsen van de motor blijft lastig.
Heeft iemand nog een idee om de overdreven domping op te lossen?
En heeft er iemand een idee hoeveel de domping precies moet zijn?

Groetjes,

Aron

Ik zou er zelf nieuwe steunen voor maken, en de gaten zo aanpassen, dat de motor goed komt te zitten.
Of je zou eens kunnen kijken of je het met een extra aluminium plaatje er tussen kunt oplossen. (aluminium, omdat je daar schroefdraad in kunt tappen. Wat je dan nodig zou hebben, om de motorsteun weer op te monteren.)
Maar dan komt de motor wel een stukje naar voren.

De domping zit op ongeveer, 2 graden.
Succes.
:bye:

die scheefstand (domping) is nodig om het model rechtuit te laten vliegen. Dit om de krachten van de draaien motor op te heffen.

Bijna ... :)

De scheefstand is de "right thrust" die het koppel van de motor compenseert.

De stand naar beneden is de domping :thumbsup:

Grtz,
Menno

De mustang is zo goed als klaar. Alleen het CG nog.
Hier heb ik nog een vraag over. De vleugel is namelijk niet helemaal recht aan de voorkant. Vanuit waar moet ik dan meten? Als ik vanuit de voorkant meet is er nog 420 gram nodig. Dit vind ik heel veel.
Zou het dan niet zo zijn dat er gemeten moet worden dat als je de vleugelllijn doortrekt?
full

Mooie kist. Ik ben zelf bezig met een P51 van Hangar9. Welk merk Retracts heb jij erin zitten ? of zaten deze erbij van Phoenix zelf ? grt Jean

De retracts zaten erbij.
Helaas na de eerste vlucht brak er een nokje af van de koppeling tussen de stuurstang en de retract zelf. Dus ik zou niet bezuinigen op de retracts.
Voor de servo heb ik de HS-75BB van Hitec gepakt, deze werkt perfect.

Bedankt, ja die van mij vond ik al heel veel speling hebben.Denk dat ik een set van Robart koop.(bij Lindinger op lucht voor 129,-)

Wat betreft het zwaartepunt, in mijn manual staat 12.2cm van de "leading edge" en volgens de geleerden zou dat vanaf de voorste vleugelrand dicht TEGEN de romp aan zijn.

Hoe vliegt ie trouwens ?

De eerste keer ging best lastig, maar dit kwam omdat de motor nog niet lekker liep.
Hij had genoeg gelopen en heb hem laten vliegen zodat de motor zich kon koelen door de luchtstroom. Het vermogen was net iets te weinig, dus hij moet nog iets beter ingelopen worden.

Beste allemaal,

Zelf heb ik ook de Phoenix mustang p51 klaar staan voor eerste vlucht, derhalve klein vraagje:
Wat is het exacte zwaartepunt:
In gebruiksaanwijzing staat voorzijde vleugel, daar waar deze op de vleugel gemonteerd zit, dan 15 cm naar achteren ( dan heb ik geen gewicht nodig)

Op phoenix.com staat dat het 13 cm moet zijn, dan heb ik wel gewicht nodig.

Kan iemand mij helpen?

Verder nog tips voor de eerste vlucht.

Alvast bedankt.

Als je geen uitsluitsel krijgt, zou ik veiligheidshalve beginnen met die 13cm en eventueel daarna incrementeel verder naar achteren.

Als je geen uitsluitsel krijgt, zou ik veiligheidshalve beginnen met die 13cm en eventueel daarna incrementeel verder naar achteren.

klopt helemaal. Als je een kist gaat invliegen met een (te) voorlijk zwaartepunt is de kans groot dat je nog wat vaker met die kist gaat vliegen. Vlieg je 'm in met een te achterlijk zwaartepunt, dan is de kans heel groot dat het bij die ene, eerste vlucht blijft..........en alles dus weer in bouwdoosvorm de kliko in kan !

Back