mustang p51 bouwen

hallo,
ik ben net begonnen met modelvliegen. ik zou graag zelf een grote schaal mustang p51 willen bouwen. heeft iemand tips waar te beginnen of gedetailleerde tekeningen? zodat ik goed van start kan gaan.

alvast bedankt,
bowdy
 
Beste Bowdy,

Welkom op het forum!

Wat voor vliegervaring heb je? Uiteraard koesteren we allemaal de wens om mooie modellen te vliegen. Begrijp mij goed ik wil absoluut niet negatief zijn maar een Mustang p-51 is absoluut geen trainer. De mooie rondingen en stroomlijn zijn prachtig, de historie is adembenemend. Hij kan lastig zijn om te bouwen, en nog lastiger te vliegen. Ik raad je daarom sterk aan om te beginnen met een trainer. Ga eerst eens kijken bij een club, men heeft daar vaak een leskist dan kan je ervaren hoe het echt 'werkt'. De waarde van een club wordt vaak onderschat. Vaak kun je les krijgen, het leren vliegen gaat dan veel vlugger. Je kunt daar de trucjes afkijken die je hier op het forum niet vind. En het is er vaak ook niet ongezellig. Ga je het alleen proberen dan is de kans op crashes vele malen groter, en kan het een erg kostbare hobby worden.

Uiteraard lijkt mijn kritiek negatief maar vaak de snelste weg naar 'boven' is,

Hoogdekkertrainer, laagdekkertrainer en daarna kan men zich gaan specialiseren in schaal, pylonracen e.d. en houd er dan nog rekening mee dat je de stapjes omhoog niet te steil maakt. Er zijn inderdaad uitzonderingen, ik bedoel daarmee mensen die het sneller leren maar dat zijn uitzonderingen. En te vaak wordt gedacht dat men één van deze uitzonderingen is.

Als je toch alvast eens even wil rondneuzen in de tekeningen dan kan 'the outerzone' een goede bron zijn.

Verder uiteraard wel veel plezier gewenst met de hobby!
 
bedank aad,
maar ik zit al bij een club en heb nou een edge 540 waar ik mee aan het oeffenen ben. ik heb ook nog over wogen om een spitfire te bouwen wat is verstandiger om mee te beginnen?
 
... ik ben net begonnen met modelvliegen. ik zou graag zelf een grote schaal mustang p51 willen bouwen. ...
Veeeeeel te grote stap, zowel qua bouwen als qua vliegen (en waarschijnlijk ook qua pecunia). Eerst een paar paren kinderschoentjes verslijten zoals Aad hierboven al beschrijft.
Veel houtbouw, -keuze -gereedschap, -verlijm tips in deze discussies
Zwei Antik Segler - MBF
Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner - MBF


Twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt:
Beste Bowdy,

Dat je bij een club bent gaan vliegen is heel goed! Meestal krijgen wij hier individualisten van het zwaarste type. Nogmaals heel verstandig. Die Edge is dat een brandstof- of een electrokist?

Wat betreft keuze, Mustang of Spitfire. De Mustang lijkt mij iets eenvoudiger om te bouwen, de Spitfire is met elliptische vleugels lastiger. Om te vliegen lijkt mij de Spitfire ook wat lastiger. De neus is kort heeft een vrij korte staart en de elliptische vleugel zorgt vaak voor een hoge vleugelbelasting.

Misschien ben ik wat te heftig overgekomen maar we treffen nog wel eens mensen die heel jong zijn, geen ervaring hebben en niet gestoord door enige technische kennis aan projecten beginnen waar ervaren vliegers nog niet aan denken om het te gaan doen.
 
ik heb een branstofkist calmato 60 sport (me trainer) de edge 540 is een electrokist. ik wil wel graag brandstof vliegen maar door de beperkte vlieguren per week met brandstof kisten ben ik nou voor electro gegaan om meer uren en ervaring op te kunnen doen.
 
Wat betreft keuze, Mustang of Spitfire. De Mustang lijkt mij iets eenvoudiger om te bouwen, de Spitfire is met elliptische vleugels lastiger. Om te vliegen lijkt mij de Spitfire ook wat lastiger. De neus is kort heeft een vrij korte staart en de elliptische vleugel zorgt vaak voor een hoge vleugelbelasting.

Integendeel, een Spitfire heeft in verhouding ong. 10% meer vleugeloppervlak dan een Mustang. Nu hebben warbirds allemaal een vrij hoge vleugelbelasting.

Hoewel de bouw van de vleugel inderdaad wat minder recht toe recht aan is, staat de Spit wel bekend - wat vlieggedrag betreft - als de minst kritische warbird, net omwille van die elliptische vleugelvorm.

De elliptische vorm van de vleugel zorgt voor een minimale lekweerstand (ten gevolge van het drukverschil tussen onderzijde vleugel en bovenzijde profiel, induced drag) ter hoogte van de 'wingtips' . Het resultaat is, bij identieke omstandigheden, een vleugel die meer lift produceert. Anders gezegd: bij het landen kan een Spit dus wat trager vliegen.
 
Back
Top