mustang reno racer

hallo
even een vraagje
heeft iemand van jullie ervaring met een mustang reno racer van hetrc
ik heb deze gekocht en vliegklaar maar zit een beetje met het zwaartepunt:confused:
er staat in de beschrijving dat het op 50mm zit maar niet echt van welk punt gezien
er zit een knik in de voorkant van de vleugels en ik heb het gewoel dat deze niet meegerekend moet worden
als iemand ervaring heeft met dit model reageer dan effe
lijkt mij handig voordat hij het luchtruim kiest en gelijk weer terug op aarde komt

groeten

meestal vanaf de wortelrib aangegeven.
Vaak wel ja maar bij redelijk wat Mustang bouwdozen heb ik gezien dat ze het zwaartpnt meten vanaf het punt waar de knik in de vleugel zit.

berto
ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben
voor mijn gevoel lijkt mij dat het meest voor de hand liggend want als de cg op 50 mm zet krijg ik hem niet in balans of ik moet er 20 tot 30 gram in de neus erbij leggen en dat lijkt mij erg veel
aangezien het een klein model is met een totaal gewicht van 480 gram
maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties
als het weer het toelaat denk ik dat ik het maar is ga proberen
als de cg te ver naar achter zit gaat hie in ieder geval te veel up en dan moet ik hem maar terug trimmen
gr

Hallo ASW1,
Geen idee of je kunt vliegen?
Een te ver naar achterlijk liggend zwaartepunt trim je niet weg hoor. Als het te ver naar achter ligt wordt je vliegtuig zo goed als onbestuurbaar en in ieder geval zéér instabiel. De kans dat je het dan heel weer aan de grond zet is vrij klein als je niet al heel aardig kunt sturen.

Je kan natuurlijk ook Frits van Bremen zelf ff mailen of op rc-grpz een draadje zoeken.
Mischien dat je dealer dat ook nog voor je na kan gaan.

Even de vleugel van een Mustang voor de geest halend..ik neem aan dat je met de knik bedoeld het stuk waar de vleugel naar de romp toe steeds breder wordt.

Als je op die knik 25% vanaf de voorrand van de vleugel je Zwaartepunt legt, is dat een aardig uitgangspunt. 25% van de breedte van de vleugel op die plek dus..

als je vleugel bij de knik 20 cm breed is, moet je zwaartepunt dus op 5cm vanaf de voorrand liggen. Hoe breed je vleugel is weet ik niet zo, maar dat kun je zelf wel even uitrekenen.

Nog een manier is van het rechte gedeelte, de vleugel voorrand met een rechte lijn doortrekken naar de romp (even een lineaal er langs) en een merktekentje op de romp tekenen.. Dan de breedte vanaf de achterrand tot het merkteken opmeten en dan weer 25% daarvan naar achteren vanaf het merkteken..daar ligt het zwaartepunt.

Wil je het helemaal precies...

de koorde bij de romp, zoals gemeten vanaf het merkteken tot de achterrand, plus de koorde van de tip (optellen) en dan delen door 2.. dit getal wat je kkrijgt is de main aerodynamic chord (MAC).. oftewel de gemiddelde aerodynamische koorde.. zoek het punt op de vleugel op waar de werkelijke koorde precies gelijk is aan de MAC.. en ga daar 25%van de MAC naar achteren.. daar moet je zwaartepunt liggen.

Het kan nog preciezer door ook het stukkie vleugel tussen de knik en de romp, wat we nu NIET meegerekend hebben ook in de berekening mee te nemen, maar dat wordt wel erg ingewikkeld en voegt weinig toe.. scheelt misschien enkele milimeters uiteindelijk, maar zo nauw komt het toch niet.

Als je op de beschrijving van de bouwdoos het vleugeloppervlak kan vinden is er NOG een (hele makkelijke) manier op de MAC te vinden (en die is dan wel heel precies), namelijk door het vleugeloppervlak, te delen door de spanwijdte.. Dit is de officiele manier om de MAC te vinden, en werkt voor werkelijke elke vleugelvorm, maar vaak wordt alleen de spanwijdte gegeven.

25% is meestal wat te ver naar voren, maar dat is minder erg dan te ver naar achteren, je kist wordt er stabieler van, minder fel op hoog/laag.. je kunt later door schuiven met de accu altijd je zwaartepunt nog wat naar achteren schuiven om hem wat wendbaarder te maken.

Ik hoop dat dit helpt

Marco

Marco
Alvast bedankt voor de uitleg
ik heb hem getracht te vliegen zoals ik dacht dat het goed was
hij wou niet echt lekker omhoog en na twee keer proberen knapte de vleugel uit elkaar
schade valt mee effe weer plakken en servo vast en dan kunnen we het weer proberen
ik heb het gevoel dat hij niet in balans is
ik kreeg hem niet vlak en hij maakte gelijk een bocht (naar beneden dan :-(
nog maar een even kijken of het allemaal klopt
het valt mij wel tegen van HETRC dat de beschijving zo beroerd is dat had ik niet verwacht van deze modellen
maar we blijven proberen

allemaal bedankt voor jullie reactie en vlieg ze

gr

Als de vleugel breekt tijdens het vliegen, en je hebt je echt aan de bouwbeschrijving gehouden, dan heb je gewoon veels te hard gevlogen en zijn de krachten op het hoogteroer zo groot geworden dat je servo het niet meer aankan en vervolgens ook je vleugel niet.

Heeft niet zoveel met het zwaartepunt te maken dan. Ook met een goed liggend zwaartepunt had je dit gebeurd.

Als het zwaartepunt te ver naar voren ligt wordt de kist eigenlijk alleen maar super stabiel van, dus heel traag reagerend op hoog laag, en je moet waarschijnlijk dan ook flink up trimmen. Was dat zo? Bij langzamer vliegen, werd het dan beter?

Als het zwaartepunt ligt zoals beschreven in mijn eerdere post, zou het vliegen geen probleem moeten zijn, als je crash echt door een te ver naar voren gelegen zwaartepunt is veroorzaakt, dan moet dat zwaartepunt echt veel verder naar voren hebben gelegen, en dat zal niet het geval zijn vrees ik.

Als hij weer klaar is, probeer dan eens te bepalen waar het zwaartepunt ligt, door de kist op zijn kop te houden, en dan met je twee wijsvingertoppen de kist te balanceren op een plek in de buurt van het dikste punt van de vleugel links en rechts net naast de romp. Je vingers zo schuiven totdat de kist net horizontaal wil blijven hangen of ietsje naar voren kantelt.. daar ligt dan het zwaartepunt :-) .. en? waar ligt dat punt op jou Mustang?

Marco

hallo Marco
nou het breken van de vleugel lag niet aan te hard vliegen maar meer aan het feit dat hij niet optrok tijdens het opgooien.
daardoor kwam hij behoorlijk hard met de grond in aanraking en brak de vleugel
deze gelijmd met 2 componenten lijm en zit weer mooi aan elkaar( niet te zien)gelukkkig.
wat je aangeeft van dat het feit bij een te ver naar voren liggend zwaartepunt lijkt mij eerder de oorzaak
ik ga het zwaartepunt 1cm naar achter verplaatsen en kijken hoe hij reageerd
tevens heb ik er een 5x5 prop opgezet want volgens mij had hij niet voldoende kracht met een 4.7x4.7
als het weer het toelaat hoop ik hem weer te testen en als dat is gelukt laat ik het wel even weten
verder heb ik wel effe lekker kunnen vliegen met mijn stryker deze heeft trouwens geen enkel probleem met het zwaartepunt hij vliegt altijd lekker, dat verbaast mij wel eens hoe makkelijk deze omgaat met bijna alle type lipo's die ik heb
het maakt hem niks of ik een 1800mha erin stop of een 2200
het enige wat ik doe is ietje trimmen en klaar
nou je hoort het wel

gr en bedankt weer voor je uitleg ga het zeker goed controleren

Owww, dan had ik je helemaal verkeerd begrepen. Excuses...

Nog een keer je verhaal lezend denk ik nu dat de instelhoek van je stabilo niet goed is. Zet het hoogteroer eens een flink eind omhoog en kijk wat er gebeurd (kun je met de trim doen of eventueel de stuurstang lengte wijzigen (kwikling in/uit draaien), het kan ook zijn dat je gewoon te weinig uitslag hebt. Controleer dat allemaal eerst eens met wat op de tekening/bouwbeschrijving staat. corrigeer waar nodig en probeer opnieuw.

Andere oorzaak kan zijn dat je gewoon nog niet genoeg snelheid had en kissie overtrokken raakt.. dan helpt ook nix meer, ging ie eerst een stukje omhoog en ging daarna ineens de neus naar beneden?

Ding heeft toch wielen? start hem eens van de grond af (asfaltweggetje of heel kort gras) eerst flink snelheid maken en dan los trekken.

Je stryker laat mooi zien dat een te ver liggend zwaartepunt helemaal niet zo erg is, met de 2200Mah heavy weight gaat het bijna net zo makkelijk.. Ik denk daarom eerder dat je het in de snelheid moet zoeken en instelhoek of combinatie daarvan.

Als je hem hebt gebouwd volgens de bouwbeschrijving en een setup gebruikt die niet veel afwijkt van wat op de doos staat, dan zou het gewoon goed moeten gaan.

Marco

hallo allemaal
nou hij heeft gevlogen hoor
het was toch wel zoeken naar de juiste afstelling
ten eerste de prop was aangegeven 4.75x4.75 deze vervangen voor een 5x5
en het zwaartepunt DE GROTE VRAAG
nou het moest verder naar achter het opgegeven punt 50mm vanaf voorkant vleugel was niet juist misschien met de oude nihm battery maar niet met lipo
het was eerder 60mm en dan nog bijtrimmen
maarrrrrr hij vloog en hoe GAAT als een speer en zeer lekker reageren
moet nog even wat extra expo geven en dan gaat het echt super

marco je had gelijk dat het zwaartepunt voorbij de knik van de vleugel gerekend moet worden want dat komt het beste in de buurt
bedankt he voor het meedenken

gr albert

Back