mw 54 - jj 1400

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door vwspeedster, 27 okt 2011.

  1. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    hallo, ik heb laatst een deel onderdelen kunnen kopen voor een mw54 jj 1400
    het enige wat ik mis zijn de lagers, de ngv en het achterste turbinewiel.
    Nu is de bedoeling om eerst een balanceerbankje te maken en een nieuwe brandkamer ergens zien te versieren.
    Ik zal zo vlug als ik kan foto's plaatsen.
    Iemand tips voor de lagers?
    Is het misschien een idee om goedkopere lagers te gebruiken om te proefdraaien en duurdere voor de definitieve assemblage?
    alle tips zijn welkom
     
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Gerald Rutten heeft geloof ik nog wat onderdelen te koop, PB hem eens (als hij al niet mee leest :p )
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    De lagers kun je bij Wren bestellen, mailtje sturen naar info_at_wrenturbines.co.uk (zonder de _ natuurlijk..)
    vragen om de 688 lagers, kosten 50 pond per stuk.

    tja, ik weet niet of iemand je gaat adviseren om met goedkopere lagers te draaien in het begin. Als het mis gaat krijgen zij de wijzende vinger, haha (en dan kan er meer stuk zijn dan alleen je lagers). Ik ben ook meteen met GRW's begonnen, so far so good :)

    Voor de branderkamer, binnenkort ga ik er nog een maken, misschien kunnen we iets regelen (ik heb de tools al ) :)

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Voor de 688 ken ik geen bruikbare goedkope lagers. Die ik had gebruikt waren naar 30 seconden stuk.
     
  4. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    dan bestel ik ze samen met de fadec bij xicoy denk ik
    zijn dit de juiste?
    Xicoy Electrnica

    hier de fotos van mijn speeltje

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    hoe kan ik zien of de sticks van inconel zijn?

    ook ga ik nog een andere manier zoeken om de brandstofring vast te zetten.

    groetjes another jetaddict
     
  5. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    die lagers zijn de juiste, al zijn ze wel duurder dan bij Wren (€48 is ex vat)

    of de sticks van inconel zijn, dat merk je denk ik het eenvoudigst door gebruik, hoelang ze meegaan.

    overigens is dit een oud ontwerp kamer, "tegenwoordig" worden de swirljets niet meer gebruikt en worden de sticks ingekrompen om en om de 90 graden:
    [​IMG]


    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2011
  6. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    hey rik.
    ik dacht het wel dat het oud model brandkamer was, daarom dat ik een nieuwe wilde. puntlasser heb ik , die heb ik ook nodig hier in mijn carrosserie. rolbank heb ik ook. juist die schoteltjes persen moet ik maar eens tools voor maken. het gaten patroon van jouw kamer van waar heb je dat? frema?

    groetjes jurgen
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hallo Jurgen,

    Ja, het gaten patroon komt van Martin (frema)

    ik heb tekeningen gemaakt destijds voor de tools:
    [​IMG]

    [​IMG]

    wellicht had je deze al gezien..

    Gr. Rik
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    dat is helemaal geen oude brandkamer das een nieuwe.
    hoef je niets aan te doen , gewoon erin zetten en draaien.
    de oude is met die gebogen sticks.

    Mvg,

    Martin.
     
  9. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    oh sorry, martin idd, ik dacht dat ik swirljets zag, en dat dat de oude versie was. Maar nu je het zegt, de oude heeft idd gebogen sticks.

    waarom zijn de sticks niet ingeknepen?

    Gr. Rik
     
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    geeft niet Rik.

    Het schijnt lastiger te zijn om met kleinere motor de vlam recht te houden met geknepen sticks.

    met ongeknepen buisjes gaat het dus ook.
    en nog iets belangerijkers is , dat je de lucht veel beter kan sturen , dus kiezen welke gaten er meer of minder in moet ,zonder dat er problemen ontstaan met de menging van de brandstof in de sticks .
    ze zijn meestal wel langer ,dan de geknepen sticks.

    Mvg,

    Martin.
     
  11. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    ik heb gisteren eens de naalden getest en uit elk naaldje komt een even groot mooi vlammetje.
    Ik denk dus gewoon deze brandkamer erin? ik heb gezien bij het ontwerp van de mw staat de brandkamer vast met 3 schroefjes aan de diffusor. bij jj is dit niet, misschien dit bij de jj ook best doen?
    nog een vraagje mischien een beetje dom maar ja, moeten de schroefjes van de turbine met loctite vast gezet worden? en zo ja welke?
    dat was het voorlopig.
    Nu eerst materiaal bij elkaar sprokkelen voor de balanceerbank.
    groetjes
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Is alleen voor een goede afstand. Met de plug hou je hem ook in positie. Gewoon worden dat alles netjes inelkaar valt dan moet het goed zijn.

    Schroefjes van de turbine met locktite? Welke bedoel je? Alles wat warm wordt hoeft niet, dat brandt toch weg. Of bedoel je de diffusor op de as tunnel? Die moet je wel borgen met blauwe locktite. Niet te sterke, dan gaat het erg lastig los.
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Yep, heb het draadje nu ook gespot! :D


    Hoi Jurgen, ik heb inderdaad nog een nieuw NGV en turbinewiel liggen, originele wren onderdelen. NGV is ruw zoals je hem bij wren koopt, komt de mijne ook vandaan en het turbinewiel heb ik alvast het gat geboord. Je mag ze samen voor 150,- hebben. (240,- euries bij wren)

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  14. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    haha turbinewiel en ngv zijn ook geregeld met dank aan gerald.
    de lagers zijn ook besteld.
    Nu maar aan het balanceerbankje beginnen zodat alles kan gemonteerd worden.
    als jullie een turbine laten draaien zonder ecu. hoe wordt dan de temperatuur gemeten?
    En gebeurt dit het beste zonder de uitlaat?
    groetjes jurgen
     
  15. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    volgens mij moet je een turbine nooit laten draaien zonder ECU :???:
    sommige multimeters kunnen temperatuur meten m.b.v. k-type thermokoppel.

    weet je al welk ontwerp balanceerbank je gaat maken? Ik ben ook nog regelmatig dingen aan het wijzigen...

    Gr. Rik
     
  16. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    Equipment - ARX Dynamic Balancer




    ARX DYNAMIC BALANCER
    Jetbeetle's new double plane, PC based dynamic balancer, this is built for all micro turbine builders, runs on Windows XP/Vista, low cost, accurate, user friendly, complete with 6 kinds of support types. A nice choice of updating your old, legacy balancer system to a modern one !

    Suitable for rotors that weigh from 0.05kg-3.0kg*.

    Options :

    1. Software only (one DAQ Card included);

    2. Software + Instrumentation (one Data Acquisition Card, two vibration sensors, one phase sensor);

    3. Complete System (software, instrumentation, PC and machine, ready to run);

    *Software and instrumentation are general purpose, no limitation on the rotor weights. Supports, motor however are rotor weight/inertial limited. So with our software, instrumentation and your own support and motor, you can do very big rotors w/o problems !


    ik heb een prijsaanvraag gedaan voor deze.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Voor welke optie? Optie 3? Ben benieuwd.
     
  18. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    nee voor optie 2
    pc heb ik en bankje zelf maken scheelt alweer he.
     
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    ecu


    Ik doe het regelmatig ,zonder gaat prima als je weet waar je mee bezig bent.
    De eerste start doe ik meestal met een gewone regelaar ik weet alleen dat ik niet boven de 100k kan komen. .Voor het testen is dit hoog genoeg. de turbine was er eerst later kwam de ecu. gr Gerrit Jan
     
  20. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    kan je een jetcat ecu gebruiken voor een zelfbouw turbine?
     

Deel Deze Pagina