mw 54 - jj 1400

jaja het is meer een gefriemel maar ook wel leuk.
Nu is het alleen zo veel mogelijk tips en know how van anderen proberen te onthouden.
Nu kan ik bijna niet wachten om de tjt terug aan het draaien te krijgen.
 
Hier is het begin van het nieuwe kamertje.
thx rene en gj voor de spulletjes.
IMG_3251.jpg

IMG_3252.jpg

IMG_3253.jpg

IMG_3254.jpg

IMG_3255.jpg

Nu het binnenste nog boren en plooien en dan afwerken.
 
dan zijn we met 2,
ik heb nog altijd de originele delen die ik dan kan terugzetten moest het niet werken.
Hoe werkt jouw weegschaal? is dat geen trek weegschaaltje op jouw testbank?
 
Hoe werkt jouw weegschaal? is dat geen trek weegschaaltje op jouw testbank?
Klopt! Maar de andere kant op werkt hij ook prima heb ik gemerkt, zelfde kracht gemeten met gewichten. Hier een draadje hoe ik dat gedaan heb: [47385] omgebouwde-stuwdruk-meter-handig

Echter kwam ik later achter dat het heel eenvoudig is om de load-cel simpel om te draaien, dan staat er geen minnetje voor je waarde, werkt nóg beter!

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-NX8YAFMF.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag nog wat door gedaan, had een redelijke opening tussen het achterste dekseltje en de kamer.
Dit heb ik opgelost door er even met een profielwalsje door te gaan.
Ook de binnenkamer gemaakt en uitgelijnd op de ngv.
En dan alles gelast, het puntlasapp is nog niet klaar dus alles met de halfautomaat gelast.
Wel een heel uitdaging zo een plaatje van 0,5mm met een opening van een 1mm er tussen te lassen maar het is gelukt zonder gaten te branden.
Zal liggen aan de vele verroeste carrosserie plaat te lassen.

IMG_3258.jpg

IMG_3259.jpg

IMG_3260.jpg

IMG_3261.jpg

IMG_3262.jpg


Nu nog even 2 vraagjes:
Hoe en met welke tools maken jullie die kraagjes op de inconel sticks?
En Welke schroefdraad heeft een bougie?

groetjes
 
op deze manier:

14.JPG

15.JPG

16.JPG



schoefdraad van mijn gloeiplug is 1/4-32 geloof ik. Weet niet of je dezelfde maat hebt, maar volgens mij zijn ze hetzelfde.

Gr. Rik
 
Vandaag aan het knikkeren geweest met de kogeltjes van mijn nieuwe grw lagers, resultaat 2 onvindbaar.
Het nieuwe turbinewiel van jmp past zeer goed in de ngv die speling van bijna 1,5mm is nu weg.
Alleen dit wieltje heeft geen verdikking aan de voorkant zoals het origineel wat er op zat. Ga dit oplossen met een klein ringetje te draaien en dit tussen de lager en het wiel te zetten.
Nu weer een paar vraagjes voor de deskundigen hier opt forum:
De achterste lager in de tunnel moet die potvast zitten of kunnen glijden in de tunnel?
hoe diep kun je het turbinewiel het best plaatsen in de ngv?
de pijltjes op de lagers hoe moeten deze staan als ze gemonteerd zijn?
Dus to do:
Uitbalanceren
brandkamer afwerken(inconel sticks van kraag voorzien, toch niet zo simpel als ik dacht)
Nieuwe Brandring maken.
Testbank afwerken
elektronica in orde zetten
en dan KERO VERBRUIKEN.
 
tja, die kogels, dat heeft iedereen hier gehad denk ik....
volgens mij moet het achterste (en voorste) lager zeker niet vast zitten, maar ook niet eruit vallen. schuifpassing, en dat de 2 lagers recht tegenover elkaar staan is erg belangrijk.
Turbinewiel, tja, de vanen moeten volledig in de NGV zitten, maar het wiel moet ook niet te dicht op de NGV zitten, staat dit niet in de tekening?
De pijltjes op de lagers moeten volgens mij naar de dikke rand van de binnenring toe wijzen, maar zeker weet ik dat niet. belangrijkste is dat de dikke rand van de binnenring naar de spacers toe staan. Anders als je m eraf haalt heb je kans dat het lager uit elkaar springt (zoals je blijkbaar nu de bodige ervaring mee hebt..)

succes :)

Gr. Rik
 
lagers

een lichte schuif passing is goed.
Pas op de lager passingen moeten zeer zeer zuiver in lijn liggen.
Heb je dit niet gaat het je veel lagers kosten , en je motor zal niet lekker lopen , met het gevolg dat je het ergens anders gaat zoeken en er niet uit komt , dus op gepast lagers in lijn,
gr Gerrit Jan
 
Laatst bewerkt:
...anders heb ik er ook nog zat liggen :D. Heb in begin veel last gehad dat de binnenring besschadigde...met als resultaat een aantal goede buitenringen en veul ballekkesss.....

Het dikke gedeelte van de lager binnenring moet voor zowel achter als voor naar buiten gericht zijn. Simpel, als je de lagers in de tunnel drukt moet je de dikke borst van de binnenring zien. Ik let eigenlijk nooit op die pijltjes.

Het is erg verstandig om een setje goedkope 688 metalen kogellagers bij te hebben (bij elke lagerboer te vinden) die je voor het normale sleutel en pas werk gebruikt, daar moet je de nieuwe lagers eigenlijk helemaal niet voor gebruiken, lekker in de verpakking laten of in een zakje totdat je ze echt nodig hebt....ze zijn besschadigd voor je het weet. Beide lagers mogen geen pers passing zijn.

Wat NGV betrefdt, de tussenruimte is niet zo heel belangrijk, ongeveer 2mm schoep afstand. Belangrijker is hier die afstand van NGV binnenring tot turbine binnenring, de tussensleuf. Deze mag niet kleiner zijn dan 0,8mm, meestal is dat ongeveer 1,2mm. Hier gaat namelijk de lucht door wat uit de astunnel komt vanuit de lagersmering. Is de sleuf nu té krap dan stagneert de luchtstroom in de lagertunnel en dan heb je té weinig smering.

Groetjes,
Gerald
 
bedankt voor de tips.
ik heb 2 balletjes uit de oude lager gehaald maar deze zijn veel lichter van kleur, kan dit kwaad en anders neemik het aanbod graag aan voor er twee over te nemen.
nu is het effe heel druk met de zaak dus de turbine moet even wachten, maar het kriebelt wel serieus om dat ding te horen draaien.
En als de tjt terug draait ga ik verder aan de jetjoe.
 
Its Alive, even heel druk gehad met de zaak en het gezinnetje.
Dus even geen hobby tijd gehad.
Heeft er nog iemand tips om het gegoten ngv af te draaien?
of als er vrijwilligers zijn die het voor mij willen doen (tegen vergoeding natuurlijk) laat maar horen dan.
groetjes jurgen
 
Het begin van de testbank is gemaakt.
Ik heb onlangs een manual start ecu van frema overgenomen,
en ga die hier in voorzien voor het testen van de 2 turbines.
Om de stuwkracht te meten gebruik ik een digitaal visweegschaaltje dat tot 30kg kan.
Ik dacht aan volgende schakelaars in te bouwen:
1 hoofdschakelaar ecu
1 schakelaar ontvanger
1 schakelaar gloeiplug
1 duwschakelaar starter.
nog dingen wat er bij moeten?
Hier zijn enkele fotos:
IMG_3389.jpg

IMG_3390.jpg

IMG_3391.jpg
 
Back
Top