Hoi Rik,
Altijd erg zonde van je tijd en materialen als het verkeerd loopt....
Ik maak de diffusser en andere onderdelen zeker als het vaker voorkomt op een spanplaat.
Eerst draai ik hem, ook de radius aan de buitenzijde er gelijk aan (ik draai wel CNC)
Dan span ik hem op een centreer stift en kikker hem vast boor ik alle gaten op de CNC freesbank.
Op de freesbank heb ik een grote dikke plaat alu liggen die twee paspennen heeft die in de T-gleuven vallen.
Zo staat hij altijd exact. (exact is altijd relatief.... maar komt binnen 0,01 terug afhankelijk van de afstand tussen de paspennen hoe groter de afstand hoe beter..)
Op deze plaat boor ik een aantal gaten voor paspennen die bijvoorbeeld in de gaten komen van de brandstof leidingen en een grote passing in het center voor een bus waarop hij heel zuiver centreerd. Dan trek ik hem met 1 bout met zo groot mogelijke ring in het midden vast.
Als je dit zuiver heb gemaakt kun je eenvoudig herhaalbaar werken. Je kan ook eventueel met een tussen afstand nog een (aantal) opspanningen maken zo kan je achter elkaar door werken. (zo doen wij dat met kleine series, geen turbine delen trouwens)
Ook kun je op deze manier later een reeds bewerkt werkstuk terug plaatsen en eventueel reparatie of modificatie aan uitvoeren.
Moet eerlijk bekennen dat ik de afronding tussen de wiggen er niet aan gemaakt had, we hadden toen nog geen CAM op de zaak (komt eerdaags hopelijk wel

).
Je bent even bezig om een goede opspanplaat te maken maar werkt super handig (vind ik) en je kunt er meerdere onderdelen op maken, ik heb platen waar wel 30 verschillende onderdelen op kunnen. Je herhaalbaarheid is gewoon goed en je bent voor een volgende een stuk sneller klaar.
Ik doe gemiddeld over een komplete diffuser draaien plus frezen een 30 minuten.... OK moeten het er wel een stuk of 10 zijn minimaal.
1 enkele als de opspan tool en tekening er is in de machine schat ik een 1,5 uur 2 uur.
Ik zag dat jij hem op een as opspan in een klauwplaat, imo is dit moeilijk om eventueel later exact terug te komen, en ook niet zo heel stabiel, veering? Vind freesje niet tof.
Toerental omhoog doet wonderen ik frees dit op een 6000 toeren na (harder kan hij niet). Ik heb de mazzel met profesionele machines te mogen werken, echter was ik laatst heel verbluft van iemand die een eigenbouw had gemaakt met een Kress frees motor?. Was best heel zuiver en maakt 20.000 toeren. Hij freesd er met hele kleine matrijsjes op...
Weet niet of het voor jou een optie is maar wij zijn aan het kijken naar een toerenversneller. Wellicht kun jij ook zoiets toe passen?
Gr. Rob