MW54 Turbine #2

Zo, het begint winter te worden en volgens mij begint iedereen weer te bouwen. Zo ook ik, vandaag begonnen aan de wat onderdelen van turbine nummer 2. om de andere in orde te maken heb ik meer tijd achter eens nodig dan alleen een weekendje, dus begin ik vast met wat kleine onderdeeltjes.

hetgeen wat ik vandaag gedaan heb:

eerst as ruw afdraaien:
1.JPG

2.JPG

gloeiplug houder:
3.JPG

case rear afzagen:
4.JPG

5.JPG

totaal onderdelen vandaag:
6.JPG

as tube en turbinemoer nog gemaakt.

volgend weekend weer verder.

Gr. Rik

Haha Martin, komt goed! ;)

Ik heb dit weekend behoorlijk op kunnen schieten. Vrijdags heb ik de complete verbrandingskamer gemaakt, de stick heb ik zaterdag gemaakt. zaterdag ook begonnen aan diffusor, en ook cnc gefreesd. Helaas ging bij het eerste proces de aardlek ineens om. Omdat ik mijn PC (en schijnbaar ook de sturing) op een UPS had zitten, gingen deze vrolijk verder, terwijl mijn spindel stil stond (:bad-words:..) De sturing had niet in de UPS moeten zitten, maar normaal, dan valt deze ook weg. Ik heb de PC op een UPS zitten omdat ik dan het regelnummer nog terug kan vinden. Dit soort CNC code bestaat uit +-50.000 regels code, en dat 4 keer. Afijn, na de spanning er weer op gezet te hebben, werkstuk weer terug op nul (met de nonius) en weer verder. Nadat ik vandaag ging finishen kwam ik erachter dat ik toch een offset in mijn werkstuk heb, waardoor de wiggen niet mooi zijn geworden, en de diffusor dus uit center staat. Ik weet nog niet of deze nog wel bruikbaar is.

7.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

16.JPG

18.JPG

30.JPG

31.JPG

20.JPG

22.JPG

23.JPG

26.JPG

28.JPG

29.JPG

32.JPG

volgende week weer eens kijken wat ik kan doen.

Gr. Rik

tnx :) , maar helaas is hij onbruikbaar. Zoals je kunt zien is de diff tijdens cnc 0.2-0.5 mm verschoven, en nu staat hij uit center. Ik heb besloten een nieuwe te maken, ik wil geen risico nemen hierin. 1,5 dag naar de maan, maar ach, dan heb je een leuk decoratiestukje :p Ik ben ook al bezig geweest om te kijken of het CNC programma efficiënter kan. Door goed te programmeren, en maar 1 toolchange (dat moet ik handmatig doen) uit te voeren, kan ik een hoop tijd besparen. De tijd zou zelfs omlaag kunnen door een snellere spindel (draait nu max 2200 tpm), dat is nu de bottleneck.

we zullen zien..:)

Hoi Rik,

Altijd erg zonde van je tijd en materialen als het verkeerd loopt....
Ik maak de diffusser en andere onderdelen zeker als het vaker voorkomt op een spanplaat.
Eerst draai ik hem, ook de radius aan de buitenzijde er gelijk aan (ik draai wel CNC)
Dan span ik hem op een centreer stift en kikker hem vast boor ik alle gaten op de CNC freesbank.

Op de freesbank heb ik een grote dikke plaat alu liggen die twee paspennen heeft die in de T-gleuven vallen.
Zo staat hij altijd exact. (exact is altijd relatief.... maar komt binnen 0,01 terug afhankelijk van de afstand tussen de paspennen hoe groter de afstand hoe beter..)
Op deze plaat boor ik een aantal gaten voor paspennen die bijvoorbeeld in de gaten komen van de brandstof leidingen en een grote passing in het center voor een bus waarop hij heel zuiver centreerd. Dan trek ik hem met 1 bout met zo groot mogelijke ring in het midden vast.
Als je dit zuiver heb gemaakt kun je eenvoudig herhaalbaar werken. Je kan ook eventueel met een tussen afstand nog een (aantal) opspanningen maken zo kan je achter elkaar door werken. (zo doen wij dat met kleine series, geen turbine delen trouwens)
Ook kun je op deze manier later een reeds bewerkt werkstuk terug plaatsen en eventueel reparatie of modificatie aan uitvoeren.
Moet eerlijk bekennen dat ik de afronding tussen de wiggen er niet aan gemaakt had, we hadden toen nog geen CAM op de zaak (komt eerdaags hopelijk wel:p).
Je bent even bezig om een goede opspanplaat te maken maar werkt super handig (vind ik) en je kunt er meerdere onderdelen op maken, ik heb platen waar wel 30 verschillende onderdelen op kunnen. Je herhaalbaarheid is gewoon goed en je bent voor een volgende een stuk sneller klaar.
Ik doe gemiddeld over een komplete diffuser draaien plus frezen een 30 minuten.... OK moeten het er wel een stuk of 10 zijn minimaal.
1 enkele als de opspan tool en tekening er is in de machine schat ik een 1,5 uur 2 uur.

Ik zag dat jij hem op een as opspan in een klauwplaat, imo is dit moeilijk om eventueel later exact terug te komen, en ook niet zo heel stabiel, veering? Vind freesje niet tof.
Toerental omhoog doet wonderen ik frees dit op een 6000 toeren na (harder kan hij niet). Ik heb de mazzel met profesionele machines te mogen werken, echter was ik laatst heel verbluft van iemand die een eigenbouw had gemaakt met een Kress frees motor?. Was best heel zuiver en maakt 20.000 toeren. Hij freesd er met hele kleine matrijsjes op...
Weet niet of het voor jou een optie is maar wij zijn aan het kijken naar een toerenversneller. Wellicht kun jij ook zoiets toe passen?

Gr. Rob

Laatst bewerkt:
Ik zie nu pas dat ik niet op je bericht gereageerd heb Rob, sorry :p

Dat herhaalbaar werken ga ik pas doen tegen de tijd dat ik mijn andere (tafel)cnc in orde heb, die kan sneller werken, omdat daar een hoge snelheid spindel opkomt. Mijn huidige spindel draait max 2000 tpm, met een hoop kabaal. De andere die ik heb liggen draait 24k rpm, en is watergekoeld. Dan kan ik inderdaad sneller en zuiverder frezen.

Wat ik erg vervelend vind bij de BF20 is dat als je de kop gedraaid hebt, er geen fatsoenlijke manier is om het ding snel loodrecht terug te zetten. Je bent altijd een paar minuten aan het klokken...Ik heb ooit zitten denken aan een stootnokje oid.

Voor die klauwplaat moet ik idd iets anders maken, gewoon een blokje wat ik op heb bed monteer. Die klauwplaat heb ik helemaal niet nodig met cnc, aangezien ik gewoon coordinaten kan invoeren.

Wat betreft de turbine, ik heb gisteren mijn shaft seal gedraaid, en Martin heeft me uitgelegd hoe ik zuiver een astunnel kan draaien. Dit is het probleem bij mijn 1e turbine. Komend weekend ga ik 3 astunnels maken denk ik.

33.JPG

34.JPG

de gaten moet ik nog, maar ik heb meerdere onderdelen waar dit nog bij moet. dat doe ik allemaal in 1 keer.

Gr. Rik

Dit weekend behoorlijk wat kunnen doen. Ik heb de shaft seal en NGV nu klaar. Helaas is het gietstuk van de ngv niet helemaal in orde geweest. Toen ik de NGV klaar had, brak er een stukje uit, poreus RVS, niet goed gegoten. Ik heb het vervolgens uitgeslepen om te voorkomen dat er meer stukjes uit breken en in de turbine terecht komen. Zal ik dit merken in prestaties?

verder heb ik case front afgedraaid, en de gaten geboord in case rear en front. Ook heb ik 3 astunnels ruw afgedraaid. Het gat is wel precies ingedraaid op 14.00. De vorige keer bij het maken van de astunnel heb ik de tunnel uit de klauw gehaald toen ik het gat voor het andere lager wilde draaien. Bij dat omsteken van de tunnel gaat de tunnel er iets scheef in, en dan is de tunnel niet goed. Na een tip van Martin, ga ik nu een as afdraaien van 14.02, en daarop krimp ik de astunnel. Bij het omdraaien verwarm ik de as weer, en schuif ik m er andersom op. Op die manier zit de tunnel als het goed is altijd recht.

35.JPG

36.JPG

hier de inham in de NGV
NGV.JPG

Gr. Rik

Na een lange tijd van prioriteit op studie, nu tijdens afstuderen weer tijd om te bouwen in de weekendjes :D

Afgelopen weekend nieuwe astunnels gemaakt, omdat de oude niet goed was. Het resultaat:

37.JPG

38.JPG

39.JPG

40.JPG

41.JPG

(ik draai hier alleen het deel achter de lagerpassing uit, dat komt niet precies)

42.JPG

43.JPG

Vanaf nu ga ik eerst een spindel installeren met een hogere draaisnelheid. Zodoende zal het CNC frezen in de toekomst minder lang duren, en een mooier resultaat geven.

Groeten, Rik

Back