MX-12, geen communicatie mogelijk

prop-er

Forum veteraan
Ik heb sinds een maand of twee een Graupner MX-12 zender. Deze weigerde elke vorm van signaaloverdracht met Multiplex kristallen.

Vandaar dat ik nu kristallen heb aangeschaft, geschikt voor Graupner.

Vandaag opnieuw geprobeerd, echter zonder het gewenste resultaat.

Zender: MX-12 40mhz, kanaal 52
Ontvanger: multiplex 5/7, 40 Mhz, kanaal 52

Bij het aansluiten van de accu in het model geeft de regelaar zijn 3 piepsignalen. Zodra ik nu één stick beweeg gaat de gewenste servo bewegen. Plotseling gaan alle servo's wild bewegen, en gaat de motor draaien, en ook weer uit. Er is geen betrouwbare signaaloverdracht mogelijk.

Dit gedrag heb ik nog nooit gehad met mijn oude multiplex zender.

Iemand nog goede tips?

Ik heb deze zender online besteld bij Pigs (Belgie). Weet iemand waar ik terecht kan voor Graupner service in Nederland?

Even proberen op een andere ontvanger, en evt. servo.

Maar zo te lezen ligt het probleem idd. meer in de zender. En van een "ander merk x-tal" zal die echt niet kapot gaan.

Even voor de duidelijkheid,

je moet in je zender een graupner kristal hebben en in je ontvanger een multiplexkristal, heb je dat?
Wordt niet duidelijk in je eerste post.

Het is hier op het forum al vele malen ter sprake gekomen. Als je kristallen in je zender en ontvanger stopt zorg er dan voor dat de kristallen van het merk zijn die de fabrikant van die zender of ontvanger voorschrijft. Meestal zal dat dus hetzelfde merk als de zender respectievelijk de ontvanger zijn.
Jij hebt een Graupner zender dus moet je daar ook Graupner kristallen in gebruiken en GEEN Multiplex.
Ontvangers zijn meestal iets minder kritisch maar ook daar moet je bij voorkeur kristallen gebruiken van hetzelfde merk. Jij hebt een Multiplex ontvanger dus stop je daar Multiplex kristallen in.

Je hebt toch wel een Graupner FM-kristal (FMsss) in de zender geplaatst ? Een Graupner AM-kristal (SSM) doet het namelijk ook niet!

Het serviceadres voor België en Nederland vind je overigens achter in de handleiding van de MX12.

De zender staat op PPM. De ontvanger is PPM. Ik gebruik als kristal een 40Mhz Blue arrow van Epp-fly.de.

Standard Sender Quarz 40 MHZ
funktioniert mit allen bekannten Sendern (Graupner, Futaba, Hitec, Multiplex,...)
40 MHZ Kanal 50 - 54

Jan, ik had al gehoopt dat je zou reageren. Volgens jou moet een originele Graupner kristal in de zender dus de oplossing zijn. Ik zal eens op de club aan iemand met een Graupner zender vragen of ik zijn kristal even mag uitproberen. Dan weet ik direct of het probleem tot het kristal te isoleren is. Anders is er toch echt iets anders aan de hand.

Ook de andere forumers, die in dit draadje reageerden, gaven al aan dat je en Graupner kristal moet gebruiken!!!
prop-er zei:
Standard Sender Quarz 40 MHZ
funktioniert mit allen bekannten Sendern (Graupner, Futaba, Hitec, Multiplex,...)
40 MHZ Kanal 50 - 54
Onmiddellijk terugsturen dat kristal en je geld terug-eisen!

8O 8O 8O Wat een onvoorstelbare @#$%!!! 8O 8O 8O Ik heb zelden of nooit kommentaar op winkeliers, maar dit is zo onvoorstelbaar, dat ik geen andere bewoordingen kan vinden. Het is gedefiniëerd onmogelijk om FM-zenderkristallen te maken, die het in alle merken doen. Je krijgt namelijk altijd een ontoelaatbare frequentie-afwijking als je een kristal van een ander merk gebruikt. In het meest gunstige geval (zoals bij jou) krijg je geen enkele fatsoenlijke werking. In het meest ongunstige geval lijkt alles normaal te werken totdat je gaat vliegen.....

Om een voorbeeld te noemen: vooropgesteld dat de oscillator het kristal al aan de praat krijgt, zal een Futaba-kristal in een Graupner zender een frequentie-afwijking van zo'n 5kHz geven. Omgekeerd doet een Graupner-kristal dat ook in een Futaba zender.

Vandaag heb ik de nieuwe kristallen in mijn Multiplex zender en ontvanger geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Geen betrouwbare communicatie mogelijk.

Zodra ik terug wissel naar MPX kristallen heb ik wel een goed signaal.

De nieuwe kristallen gaan linea recta retour afzender!

Ik heb gisteren m'n originele Graupner kristal afgehaald.

Het werkt nu zoals het hoort. Ik kan eindelijk m'n nieuwe aanwinst gaan gebruiken.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

:D

Back