MX-16ifs 2 schroeven op 1 joystick

Hallo modelbouwers,

Ik ben sinds kort in het bezit van de graupner MX-16ifs.
Ik wil deze handzender gebruiken voor een bestuurbare boot. Deze boot is uitgevoerd met 2 motoren. Ik zou beide moteren willen aansturen op 1 joystick. Ik ben op dit moment zo ver dat beide motoren ook daadwerkelijk worden aangestuurd door de linker joystick.

Echter als ik rechtuit wil varen dan moet ik de joystick linksbovenin de hoek drukken, zodat beide motoren voorwaarts draaien.
Weet iemand hoe ik deze instelling kan veranderen?

Joystick naar links-> rechtermotor aan
Joystick rechts-> linkermotor aan
Joystick naar voren-> Beide motoren aan (vooruit varen)
Joystick naar achter-> Beide motoren aan (achteruit varen)

Ik ben niet heel bekend met de meeste termen die in de modelwereld gebruikt worden, maar misschien kan iemand mij verder op weg helpen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groeten Sander

@Roel, vragen is makkelijker, waarbij niet iedere gebruiksaanwijzing altijd even makkelijk leest.
Ik moest de eerste keer als niet vlieger ook drie keer met de ogen knipperen voordat ik iets van mijn te programmeren zender begreep met alle uitdrukkingen uit de vliegerij.
Goed vertaalslag gemaakt en dan wordt het iets makkelijker

Welkom. Ik zie dat het je eerste vraag op het forum is :)

Hoei... da's in z'n algemeenheid een complex mixer-vraagstuk!
Ik vraag me af of je dat kunt halen met de standaard mixers bij deze zenders?
Begint er mee dat je met 1 knuppel twee kanalen moet aansturen, immers twee regelaars.

Ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met het aansturen van ailerons van een modelvliegtuig.
Voor sturen, draaien de servo's c.q. stuurorganen gespiegeld aangestuurd, maar gelijk kan je er ook remkleppen mee bedienen, gaan beide ailerons weer gelijk omhoog.
Echter dan gebruik je veelal een extra schuif of schakelaar om die gecontroleerd in werking te zetten via de mixer-functies in je zender.
Door middel van die mixer(s), met de kleppen om hoog of omlaag, kan ik echter nog steeds sturen. Blijft m'n vliegrichting gecontroleerd tijdens de landing.

Dit alles was op een EVO-9 MPX zender.. en het heeft me hoofdbrekens gekost en ervaringen delen met andere vlieger met zelfde zender... om het te bevatten. (een handleiding is ook niet alles)
Lukte me het ook om een Lürssen Effekt roersysteem via de zender aan te sturen... Twee roeren naar buiten geklapt + sturen (wat eigenlijk niet hoort). Echter wel met behulp van een schuifpot op de zender!

Weet dus niet waar de grenzen zitten van je betreffende zender. Lastig zal het in eerste instantie zeker zijn.

Bij een Evo-9 zender kan je elke functie (lees knuppel, schuif of schakelaar) koppelen aan een ander kanaal. Meen dat dat bij een Graupner zender niet kan (MX22) of slechts in beperkte mate.

Verder moet je natuurlijk een vast een getraind duimpje hebben om netjes rechtuit te varen... en niet al te waggelend vooruit te pezen... Hoe verder de props uiteen staan... des te zigzag wordt je koers... bij het minste of geringste toeren verschil.

Maar.... Je kan er eens over denken je vraagje bij de multicopter-jongens neer te leggen? Die hebben meerdere props aan te sturen... Of lieden die met dubbele Schottels goede (bug)sier maken...
Anders onder het Hoofdstuk Algemeen modelbouw > Model elektronica. Niet dubbelposten. Dan wordt de vraag onoverzichtelijk.

Tot zovers!

Laatst bewerkt:
Sander,
de tips hierboven zou ik zeker volgen.

Ik vond het een leuk "probleem" wat je voorschotelde, dus ik ben zelf ook nog even gaan zoek. Onder het mom van: "Nu wil ik het zelf ook weten".

In principe kan je gewoon gebruik maken van de V-tail mixer die in je zender zit.
In mijn eigen zender (EVO9 MPX) kan ik alle servo's aan alle kanalen toewijzen. Of jouw zender dit kan weet ik niet.
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat op je linker-knuppel HOOGTE+ROER zitten (Duits: Hohe+Ruder).

Maak eerst een proefopstelling met twee servo's. Dan kun je kijken of het werkt. Een V-tail instellen blijft lastig, soms moet je servo's reversen, of de aansturing reversen of een combinatie daarvan.

Ik kan nu zo uit mijn hoofd een paar dingen bedenken waar je op zou moeten letten.
1. Geen differentiatie. Soms staat deze standaard al ingevuld in je mixer. Bij vliegtuigen moet de uitslag naar beneden minder groot zijn als naar boven bij het sturen.
2. Controleer of de combinatie van volgas+vollinks niet meer dan 100% signaal geeft. Servo's kunnen daar vaak wel tegen, meeste regelaars niet (vinden het niet prettig om meer dan 100% signaal te krijgen). Bij mijn zender kan ik voor de afzonderlijke servo's aangeven hoeveel % uitslag/signaal ze mogen krijgen.

3. Als je alle uitslagen van de V-tail mixer op 100% hebt gezet krijg je de volgende effecten.

- volgas+vollinks = linker esc krijgt (Gassignaal 100%) + (Ruddervollinks -100%) =0%
oftewel linkermotor uit
- volgas+volrechts = rechter esc krijgt (Gassignaal 100%) + (Ruddervolrechts -100%) =0% oftewel rechtermotor uit

Hetzelfde verhaal voor achteruit. Wellicht hier zo instellen dat maar 30% vermogen achteruit bereikt kan worden.

Als je bij bij neutraal gas (ruststand) links of rechts gaat sturen zullen de motoren tegengesteld gaan draaien. Misschien een leuke bijkomstigheid van de V-tail-mixer.

Om niet al te nerveus stuurgedrag te krijgen als je de knuppel vasthoudt zou je op de Rudder Expo kunnen zetten. Expo (bijv 10%) zwakt de reactie van de servo/regelaar wat af in het eerste stuk van de stick uitslag.

Waarschijnlijk wil je niet alle gevallen die 100% uitslag willen hebben (achteruitvaren). Hier zal je dus moeten gaan spelen met mixer-uitslagen, of de input van de mixer beperken. Eventueel nog een andere vrije mixer voor programmeren.

Als je een proefopstelling maakt met servo's, houd dan even in gedachten dat bij volgas beide servo-armpjes de zelfde kant opdraaien. Dat doen je regelaars straks ook.

Ok einde van mijn speurtocht en verhaal.

Veel succes met het uitzoeken, en wie weet wat voor informatie je nog uit de Tank-afdeling kan halen, of ergens uit de Robot-wereld.

Hans... Zit net even in de handleiding van de MX22 te turen... heb ik ook nog zo in de kast staan... zie niet direct iets van V-tail in een hoofdstuk (bij de EVO-9 heb je dat wel)... hmmmm.... wel kopje met Delta en Nurflügel...
Dat zou ook nog een uitgangspunt kunnen wezen?! Komt op hetzelfde neer...
Dan: V-Leitwerk in het trefwoordenregister MX22.. haha... geen paginanummer... (oeps... foutje van de redacteur)

Bij de Nurflügel... Zie ook daarbij een aansluitvolgorde voor de servo's op de ontvanger.
De handleiding van de IFS moet daarin redelijk duidelijk zijn hoe en wat... verwacht ik toch wel?
Verwacht dat Graupner niet erg afwijkt in aanpak programmeer systematiek?

Dus, Sander, kijk eens wat je allemaal kunt vinden. Bericht het hier?
Je kan een proefopstellinkje maken, met servo's of zelfs motoren om het te testen...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
hoi,

Ikzelf heb ook een mx16 ifs.

Maar volgens mij heb je nu precies de instelling die je moet hebben voor je boot.

vooruit, beide motoren.
links, rechter motor aan.
rechts, linker motor aan.
achteruit, beide motoren achteruit.

hij stuurt nu op de motoren.

lijkt erop dat je een dubbele esc erin hebt zitten met stuur en vaar optie gecombineerd.

Als je wilt sturen dmv roeren dan heb je volgens mij een andere regelaar nodig (esc)

Je kunt dit het snelst zien dmv de hoeveelheid stekkers er van en naar je ontvanger gaan.

Hans bedankt voor je informatie! Ik heb precies jou stappen gevolgd en het werkt:D
Het valt alleen nog niet mee om alle termen te snappen uit de modelwereld haha!

Thanks Hans!

Sander,
ik ben blij dat het voor je werkt.
Het blijft lastig om dit soort dingen goed uit te leggen (voor mij).

Maar dat is het mooie van dit forum, we vullen elkaar aan om de vragen op te lossen. Wij zijn allemaal eens begonnen, sommigen (zoals ik) hadden toen nog geen forums om te lezen, dus hebben we door schade en schande (en vele guldens) geleerd.

Graag gedaan.

Back