MX12 schakelaars programmeren

• Topicstarter Topicstarter rudiman
  • Startdatum Startdatum
R

rudiman

Guest
IK heb onlangs een Graupner MX12 zender gekocht fijn ding al begrijp ik niet echt veel van de gebruiksaanwijzing.
wat ik wil weten staat er volgens mij niet echt in. :?
Ik gebruik de zender in de helimode. de knuppeltjes besturen dus : op-neer, rechts-links ,voor- achter, en draaienLinks-draaienRechts.
Dat zijn dus vier kanalen. Maar de zender heeft zes kanalen. kan ik nu 2 van de 4 schakelaars die op de zender zitten programmeren zodat ik daar 2 schakelaars in het model kan overhalen? dus linker schakelaar binnenverlichting in de heli aan/uit. Rechterschakelaar zoeklicht aan/uit?
In welk menutjes doe ik dat dan en hoe weet ik op welk kanaal dat op de ontvanger binnenkomt?

Misschien is dit wel een hele domme vraag maar ja ik ben ook nog maar een grote leek :lol:

Kan je vergeten.

De ene schakelaar kan je wel voor een extra kanaal gebruiken, deze is namelijk het gear kanaal.
De andere is een mixer schakelaar, en is dus bedoelt voor het activeren van een funktie zoals idle up, of dual rate.

gr Remco

Hmm oke een schakelaar dus.. maar hoe stel ik dat in en op welk kanaal komt ie dan binnen op de ontvanger..vergeet niet ik was maar een leek en jouw antwoord gaat me al weer veel te ver. 8)

Hee R udiman

Gebruik je de MX 12 voor de X-Ufo???
Zo ja, dan kun je hem ook net zo goed op Plane zetten.
Dan hou je nog 1 schakelaar extra over (6 dus)
En volgens mij ook meer vrije mixers. KUN je gebruiken in de Ufo.
Niet voorde Ufo?? Sorry voor de storing!!

Groeten
Arie

@Arie, ik gebruik de zender voor de xufo maar ik wil een schakelaar (van de camera) overhalen zodat ik een foto kan maken. desnoods met een extra ontvanger in de ufo maar ik snap niet hoe ik die schakelaars zo kan programmeren zodat de signalen op kanaal 5 en 6 binnenkomen op de ontvanger..

PS: we kunnen je goed gebruiken op het xufo forum..

Ha die Rudi

Ik heb je al gemaild over het forum. (toch???)
Welke ontvanger wil je gebruiken?? Die van de Ufo heeft maar 1 mogelijkheid. Een connector die bedoeld is voor de camera zit op de hoofdprint. Als je een X3D hebt zit die connector daarop geloof ik ook. Welk kanaal???
Mmmmmm, weeeeeenie. Zal eenz zoeken oa bij mijn Germaanse vrienden, of als je Duits door de beugel kan kun je het zelook ff proberen.
OEPS. verkeerdeforum!!

Groetsels
Arei

Rudimann

AIII!!!!!

Verzeihung bitte. Ich habs uberlesen.

Zitat:
Hi!

The Cam-Connector provides direct 5V from the UFO-Mainboard. You can see a small + and - and a S for "signal" on the PCB. The specs...lets see:Don't draw more then 100mA from this connector. The signal pin can sink or source 20mA@5V so could drive a LED with resistor and is switched via channel 6 on the transmitter.

Jast

Grusse
Arie

Je kan dan een opto-coupler gebruiken waarmee je je camera kan laten snap-shotten? In een opto word een LED gebruikt om een lichtgevoelige diode te laten geleiden, en dus met een geringe stroom (10-20mA) een grotere stroom (100-1000 mA, afhankelijk van type en toepassing) laten schakelen net als een relais. Alleen dan veeeeeel lichter ;)

Groetjes,

Ton.

Oke ik snap dat er op die aansluiting een signaal gezet word door de ontvanger..Maar dan moet de zender wel eerst een signaal naar de ontvanger sturen.. dus rest mij nog steeds de allereerste vraag.. hoe vertel ik de zender dat hij voor het knopje kanaal zes moet gebruiken of kanaal 5 , waar kan ik dat instelllen. zie nergens een menuutje met je kanaal toekenningen. Of staan die knopjes standaard op kanaal 5 of 6?

rudiman zei:
Oke ik snap dat er op die aansluiting een signaal gezet word door de ontvanger..Maar dan moet de zender wel eerst een signaal naar de ontvanger sturen.. dus rest mij nog steeds de allereerste vraag.. hoe vertel ik de zender dat hij voor het knopje kanaal zes moet gebruiken of kanaal 5 , waar kan ik dat instelllen. zie nergens een menuutje met je kanaal toekenningen. Of staan die knopjes standaard op kanaal 5 of 6?

Bij de MX-12 liggen de kanalen vast en dus kan je niet zelf kanalen toewijzen aan een bepaalde functie.
Op bladzijden 12 en 13 van de handleiding staan de kanaaltoewijzingen van de MX-12 voor vliegtuig en heli-mode....
Je ziet dat de GEAR (landingsstel) op kanaal 5 zit. Dat kan je NIET veranderen.
Dat kanaal kan je dus met de schakelaar FLIGHT MODE/GEAR bedienen.....
Ik ken de X-Ufo niet maar der moet dus op z'n minst al een 5-kanaals ontvanger inzitten..

Morgen Rudimeister

Ik heb eens wat rond zitten zoeken in de zender en ik denk dat kanaal 6 de schakelaar linksboven is.
Als je naar het modelmenu gaat (zender aan, drukken op selekt en down tegelijk(= enter) en je bladert tot je bij
het menu (Met ovale drukknop omhoog of omlaag) Travel Adj komt kun je met het selekt knopje door ele, thr, rud etc heenbladeren tot je bij FLAP komt. Je ziet dan bijvoorbeeld dat bij GEAR (links van FLAP) +100% staat en -100%. Flap, die je moet gebruiken staat gewoon op 100 en 100. Eigenlijk doetie dus niets, hij staa m.i. uit dus. Als je met selekt naar Flap toewandelt en je zet de schakelaar van je af dan zie je dat het pijltje naa boven verspringt. Die kun je nu veranderen met de rechter ovale knop. Daarna hetzelfde met schakelaar naar je toe. Of je gewoon +100 en -100 kunt gebruiken of alleen +100 of +50 bijvoorbeeld zonder de rest van de ufo te storen zul je even moeten proberen. Als dr maar signaal komt. (dat is trouwens die 3 pens connector op de X3D print met + - en nog een tekentje erbij)
Maar hier kom jij oudjaar wel mee doordenk ik.

Welke handleiding heb je trouwens?? Die dunnegrijze duitse??
Ik heb een heel uitgebreide in Engels in PDF formaat. Kan ik zo mailen!!
Laat ff horen of het lukt, leer ik ook weer wat!!!!

Succes en groetsels
Arie

Back