MX12 zender/Ultra duo plus 30 lader

Hallo,

Hier volgen drie vragen die mij al lang bezighouden;

Vraag 1: Als ik op dit forum lees dat sommige mensen tot 16 uur lang hun MX12 zender kunnen gebruiken dan word ik wel héél jaloers. Ik kan niet langer dan 1u30min vliegen. Mijn originele accu-pack wordt geladen met de Ultra duo plus 30 van Graupner. Ligt het misschien daaraan???? In de handleiding v/d zender staat de Ultra duo plus 30 in het lijstje van AANBEVOLEN laders. MAAR...in de handleiding van de lader, staat dan weer te lezen dat het laden van de zenderaccu met de Ultra duo plus 30, alleen mogelijk is na overbrugging van de diode in de ingebouwde laadbus van de zender. Deze diode (terugstroom-zekering) verhindert een beschadiging van de zender door verpolen of kortsluiting. Ik zou deze diode liever niet overbruggen (garantie/veiligheid). Als mijn zender dus in alarm gaat (8,8V) wegens te lage spanning dan laad ik de accu via de laadbus van de zender MET de Ultra duo plus 30. Ik heb hiervoor zowel de accu1 uitgang op de lader (alle types accus) als de accu2 uitgang gebruikt, echter met hetzelfde slechte resultaat. Wie heeft hier een antwoord op????

Vraag 2: De standaard instelling op mijn lader voor NiMH-Delta-Peak is 3 mV/cel. Als ik een NiMH-accupack wil laden dat bestaat uit 4 cellen wordt de instelling dan 4 x 3 mV/cel of berekent (voelt) de lader zelf uit hoeveel cellen het pack bestaat en blijft de standaard instelling.

Vraag 3: Als ik mijn zenderaccu van 1700 maH wil laden aan bvb 0,2 A (200 maH), MOET ik dan de veiligheidstimer afzetten in de lader? De maximum laadtijd is 300 minuten (5u) maar dat is dan toch niet lang genoeg???

Alvast bij voorbaat dank.

Groeten,

Johan

1. 1,5uur is beslist te kort voor een 1700mAh accu. In de handleiding staat dat er 175mA verbruikt wordt.
In de Mx12 zit geen beveilingsdiode in het laadcircuits.

probeer eens de accu extern te laden, dus direct aan de lader. Je kan daar evt. een servostekker of goudcontact tussen solderen.
Zie trouwens ook punt2. Als je intern laad, zorg ervoor dat de laadstroom nooit meer is dan 1,5A. extern laden is beter.

2. Het probleem kan ook hierbij liggen. Ik zoe de deltapiek eens op 5~10mV zetten. 3mV is wel heel weinig en de kans is heel reeel dat de lader te vroeg afslaat.
Met gevolg dat je accu dus niet vol is. Ik zou dit eerst maar even proberen.

3. langzaam laden is niet echt handig met een computerlader. Daar kan je beter een multilader voor gebruiken van €20~25,- Dat is zo'n lader met meerdere vaste laaduitgangen.

Hallo Michiel,
bedankt voor antwoord :) Heb intussen accu rechtstreeks aan lader geladen. Ik heb geladen in NiMH manuel program met volgende instellingen:
Charge current; 0,2A
Delta peak; 5mV (standaard instelling is 15mV/cel ipv 3mV/cel = foutje van mij)
Na 128 min. gaf de lader "ready" aan. Op de display stond verder;
Capacity; 493 maH Battery Voltage; 11,36 V
Ik ga de accu nu opnieuw gebruiken maar kan dan ongeveer slechts 1 1/2 uur verder. Dus volgens mij doe ik toch iets verkeerd?
Ik dacht dat je NiMH accu beter traag laadt dan snel, maar jij schrijft 1.5A??????????? :roll:
Groeten,

Johan

aha, dat maakt meer duidelijk. De lader laad te weinig "capaciteit" in de accu. Dit kan 2 redenen hebben:
1. accu is versleten. Heeft zijn capaciteit niet meer. Ik denk echter niet dat dit het geval is.
2. De lader stopt te snel met laden. Om de lader zelf af te laten slaan moet je sneller laden. Als je maar met 200mA laad, is de delta-piek niet groot genoeg.
Ik zou rond de 1,5A laden. Dan is je accu ook nog sneller vol. :)
1,5A is helemaal niet zo vreemd. Dat is nog niet eens 1C. Er wordt geadviseerd tussen de 0,5C-1C. Er zijn ook Nimh's die met 2C geladen mogen worden.
Ik zelf laad ook met 1,5A(soms nog meer), de levensduur wordt er niet zoveel slechter op. 1x in de 5jaar mogen de zenderaccu's toch wel vervangen worden?

Belangrijk is wel dat de maximale laadstroom voor de accu in de mx12 1,5A is. Daarboven mag absoluut niet, let erop dat je geen automatische laadstans gebruikt die de stroom zelf regelt. Dat kan mis gaan.
Verstandiger is om de accu altijd buiten de zender te laden.

Je lader lijkt te snel af te slaan. Hij bepaald het afslagpunt mbv. de delta peak. Het verhogen van die waarde zal dus waarschijnlijk helpen.

Ik laad veel van mijn NiMH's met 2C, de 2400mAh accu in m'n zender laad ik met 4A en dat gaat prima. Wel even opletten als je zo gaat laden, dat je dat niet met een dichte zender moet doen, de accu kan nl. warm worden tijdens het laden.

Ook in de lader niet met meer dan 1,5A laden. Zekering is 3A, bovendien is de bekabeling daar veel te dun voor.
1,5A is echt de max voor als je zuinig bent op je zender(en accu)!

Als je je accu oplaad 14 uur op 180mA vanuit een multilader zal het wel goed gaan. Dan weet je zeker dat de accu vol is. Deltapiek verhogen zo evt. ook kunnen, zoals ik al eerder heb aangegeven, maar ik het dan eerder bij de laadstroom zoeken.

opladen kan je dus op 2 manieren doen:
180mA 14 uur op een multilader.
Of
1,5A laden met een computerlader, de accu het liefst dan uit de zender halen.

OK, bedankt voor alle reacties. :D :D :D
Ik zal de delta peak terug instellen op 15 mV/cel (fabrieksinstelling) en de volgende keer laden op 1.5A ( dat is toch 1500 maH hé).
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
Vriendelijke groeten,

Johan

:arrow: PS voor Michiel: zenderaccu is slechts 4 maanden oud en een keer of tien geladen

1,5Ah is inderdaad 1500mAh. Zo laad ook ik mijn accu van de MX-12. Overigens haal ik die altijd uit de zender tijdens het laden.

Ik las dit draadje en wil nog iets toevoegen

Ik laad mijn MX 12 (1700 mAh accu) altijd IN de zender met mijn Jamara X peak 5 met 0,5A heb mijn delta peak op 6mV/C staan.
Meestal is mijn accupack dan binnen 2 uur vol, maar dan was ie ook niet helemaal leeg, gaat er ca 800-1000 mA in

Ik heb op mijn lader alleen de druppelfunctie (trickle) op 0 staan, dan stopt ie echt met laden aan het eind van het laadproces, anders blijft ie 'druppelen' en bestaat er gevaar voor overladen.

BTW, in de beschrijving van de zender staat dat je de zender nooit mag aanzetten tijdens het laten. De spanning die de lader levert is dermate hoog dat de zender beschadigd kan raken.

Ik zal de delta peak terug instellen op 15 mV/cel (fabrieksinstelling)

15mV/C lijkt mij erg hoog!!
Voor NiMh cellen wordt in de manual van mijn lader 6mV/C aanbevolen. Met die instelling worden mijn accu's al lekker warm aan het eind van het laadproces, dus lijkt me voldoende.

Dus: eerst nagaan of 15mV/C niet te hoog is voor NiMh cellen!!

Het lijkt mij stug dat een fabrikant van een lader een fabrieksinstelling erin zet die je accu's sloopt.. toch?

Heb intussen accu rechtstreeks aan lader geladen. Ik heb geladen in NiMH manuel program met volgende instellingen:
Charge current; 0,2A
Delta peak; 5mV (standaard instelling is 15mV/cel ipv 3mV/cel = foutje van mij)
Na 128 min. gaf de lader "ready" aan. Op de display stond verder;
Capacity; 493 maH Battery Voltage; 11,36 V
Ik ga de accu nu opnieuw gebruiken maar kan dan ongeveer slechts 1 1/2 uur verder. Dus volgens mij doe ik toch iets verkeerd?

Hallo iedereen,

hier zijn we weer, maar jammer genoeg met een ontmoedigend resultaat, ondanks alle goede tips en info :!:
Heb de accu geladen in NiMH-manuel programma met 1.5A, delta peak waarde ingesteld op 8mV/cel (lader = Ultra Duo Plus 30 van Graupner)
De lader heeft 18 min geladen, er 433 mAH in gekregen, eindspanning accu 11,52 V.
Had de accu (1700 mAH/9,6V) voordien ontladen met 3,4A (2C) met als ingestelde ontlaad-eindspanning 8,8V (deze mag volgens handleiding tussen 0,5.......0,9V/cel zijn), MAAR het ontladen is gestopt op 10,4V :?: Nu wordt het mij nog onduidelijker dan dat het al was :(
Wat zal ik doen........?????????????

Groeten,

Johan

:arrow: PS; nog iemand last gehad van het loskomen van het stekkertje van de zenderaccu :?: :?: :?:

hmm, vervelend :(
accustekkertje is idd kwetsbaar.

Ontladen zou eigenlijk meer duidelijkheid moeten geven. Helaas hierbij dus niet.

Ik denk dat het beste is, om 14uur met een multilader op 180mA te laden. Dat is de accu zeker vol, en kan je dan kijken wat de capaciteit is.

Het kan natuurlijk ook zijn, dat er gewoon 1 rotte cel tussen zit.

Aan een multilader hangen zoals boven beschreven en dan de ontlaad test doen. Als het dan nog zo slecht is dan vrees ik voor de accu. Een nieuwe zit er dan aan te komen.

johan61 zei:
...... Ik zal de delta peak terug instellen op 15 mV/cel (fabrieksinstelling) en de volgende keer laden op 1.5A ( dat is toch 1500 maH hé)........

Burp zei:
1,5Ah is inderdaad 1500mAh....

Nee beste mensen 1,5A is NIET 1500mAh!!!!!!!!!!!
Hier worden twee "grootheden" door elkaar gehaald. 1,5A is hetzelfde als 1500mA, die h (van het Engelse woord Hour) hoort er niet achter.
De A (Staat voor Amperé) is de eenheid van stroom. Het geeft de hoeveelheid stroom die er loopt weer.
mAh (Staat voor milliAmperéhour) dit is de eenheid van capaciteit. Het geeft dus aan hoeveel stroom je gedurende een bepaalde tijd uit een accu kunt halen.

Dat is te vergelijken met 1,5 Meter wat hetzelfde is als 1500 Millimeter. Het is niet zo dat 1,5 Meter hetzelfde is als 1500 Millimeter/uur!

Voordat er weer andere mensen gaan zeuren :wink: Ik weet dat mijn uitleg niet 100% de juiste is en ook de vergelijking die ik maak is niet 100% juist. Het gaat hier om de uitleg van het principe en die klopt wel.

Back