My First V-stabi T-rex 600

Tadango

Forum veteraan
In dit draadje ga ik mijn ervaringen met v-stabi beschrijven, gewoon voor de fun :) Ik heb vorig jaar met de t-rex 600 gevlogen met standaard kop en dat vloog erg lekker. Ik heb een gaui 365 geprobeerd met chinese kop maar dat lag er na 1 vlucht weer vanaf, dat was waardeloos.

De kop was nog een beetje een puzzel. De chinese kop lijkt super maar heeft de links enorm dicht bij de as zitten. Dat werkt niet goed met een standaard t-rex swash edg. Ik heb met wat combineren de mikado blad houders op de align hub gekregen. Lijkt best goed maar ik ga de mikado hub nog aanpassen zodat deze op de align as past. Er moet een ander gat komen voor de bout door de as, heb ik nog geen tijd voor gehad.

De electronica is zo geplaatst. De sensor zit mooi veilig in het frame. De main unit zit mooi berijkbaar voor de terminal en de usb. Instellen was zo gebeurd en ik heb de instellingen iets aangepast voor mijn kop en staart setup. In de hand reageert alles prima. Test vlucht volgt binnenkort

Foto's:

cimg6059.preview.jpg

cimg6064.preview.jpg

cimg6063.preview.jpg

cimg6062.preview.jpg

cimg6060.preview.jpg

cimg6061.preview.jpg

Even terzijde welke servo's en welke lipo regu gebruik je?

3A of 6A regu van align is nou niet 100% ok samen met vbar;) Laat staan de 3A.

edit: Je sensor cable zit niet safe. Even hotglue erop of dubbelstekkertje maken.

Hey Herman,

ik zie de Chinese swashdriver, en de originele Mikado bladegrips.... dat gaat niet goed!
De swashdriver heeft veel te korte armen, en heeft daardoor niet voldoende "travel" voor de Mikado "bladegriplinks". Probeer maar eens negatief pitch, en dan nick/aileron sturen, en probeer dit vervolgens maar positief pitch. Het gaat volledig binden...

Het ziet er verder goed uit!

Vriendelijke groeten,
Aldert

ps, m'n chinese kopje is krom na het vorige simpele crashje ;) .

Inderdaad de swashdriver is niet goed, ook de 3A BEC zou ik niet mee gaan vliegen, je kunt beter een BEC van 8A of hoger nemen.

Ik heb de boel niet aan het binden gehad nog maar zal het nakijken. De kop ligt er nu toch af. Alleen geven kijken hoe het met de kogels passen want ik heb geen mikado kogels meer voor op de swash.

Ik vervang de bec nog wel even voor een 5A, 8A lijkt me echt overdreven. Er zitten maar simpele servo's op de kop en ik vlieg geen 3D. Op de grond met de swash geblokkeerd werkt alles prima. De 3A heeft ook een schakelaar en de andere niet. Liever blijft dat zitten eerst.

Als je een beetje goede resultaten wilt halen met vbar heb je wel relatief sterke en snelle servo's nodig. 5A cont. is echt minimaal. Dus die 6A BEC van align valt ook af ( en vele andere helaas ).

Los van 3D of schaal.

Er zitten standaard graupner servo's (digi's wel) op. Dat vliegt normaal super. Als dat niets is met vstabi gaat de vstabi er weer af want dan hoeft het niet meer.

Is de belasting in de lucht dan zoveel groter dan op de grond met geblokeerde swash?

De graupner servo's trekken bijna het dubbele tegenover futaba, dus 3A is vragen om moeilijkheden. Ik zou er in ieder geval dan een goedkope Turnigy UBEC van 8A max 15A opzetten kost iets van $14 dan ben je wat dat betreft in ieder geval zeker.

Wat betreft de tuimelschijf meenemer, mogelijk wanneer je alleen maar hooverd, of rondjes vliegt zal het mogelijk wel gaan maar met andere rare dingen zal het wel een probleem gaan worden, En weet ook niet hoeveel graden cyclish je hebt ingesteld.
Bij een V-Stabi heb je zeker minimaal 10 graden nodig tegenover met paddles waar je al aan 6á7 graden genoeg hebt.

Hey Herman,

ik gebruik ook de DS8077 op de swash. Bevalt erg goed, en met de standaard BEC van de Plush 80 heb ik nog geen "probleem" gehad na vele vluchten. Voornamelijk draaien er 530mm op, maar ook met 600mm bladen no problem.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ik heb eventueel nog wel swash-driver armen voor je van mijn 1ste project, deze zijn prima voor jouw project > ik heb nu een Kasama kop

Swashdriver heb ik wel liggen en de 3A bec blijft er eerst op met de 8077 servo's. Een plush 80 heeft ook een 3A bec dus dat moet geen probleem zijn.

Het is niet dat ik jullie input niet wardeer hoor maar ik vindt het gek dat het normaal goed vliegt, zelfs met de wildste figuren en nu met vstabi zou het niet meer kunnen? Met flinke servo's wellicht niet maar met standaard servo's..... lijkt me stug. Vstabi corrigeert natuurlijk continu, dat klopt, en de aansturing heeft ook geen mechanische versterking maar een geblokkerde swash simuleert toch een aardige load op de bec, die wordt dan ook wel warmer.

Ik ga de jst stekkers nog wel even vervangen ;) Dan kan de 5A bec er ook nog wel aan. EC3 stekkers worden dan schakelaar.

Mmh... met de mikado swash shieten de links er bij vol negatief en nick ook af. Met de swash ring wat lager en pitch ook blijven ze zitten maar veel heeft het niet over. Pitch is nu 13 graden met cyclic 11 graden. Moet voldoende zijn. De waarden staan allemaal wat laag nu maar de swash heeft ook een grote uitslag anders. De servo links staan vast dus daar valt niet veel aan te tunen. Wellicht vliegt het zo ook goed :)

cimg6066.preview.jpg

Je wilt natuurlijk wel een beetje resolutie hebben anders vliegt het niet lekker. Hebben je servo's wel nog een nuttige uitslag bij vol pitch etc?

Je kunt ook de ball links naar elkaar toe brengen op de servo's.

Zo ongunstig lijkt de geometrie van de T600 niet te zijn trouwens.
Cyclic ring van 60 en cyclic gain van 100 in de preset...

Cyclic heb ik op 45 staan nu net als de collective. Die stonden default op 85 en 80 oid (mijn 600E preset).

Bij max pitch heb ik nog ongeveer 2/3 tot 3/4 cyclic over. Alleen bij vol nick gaat het net niet. Ik kan me ook geen situatie voorstellen waarbij ik +13 pitch en +10 nick nodig heb, da's wel erg extreem ;)

De gaten op de servo's kunnen niet makkelijk aangepast want op de push / pull hevel heeft geen gaten verder. Kunnen wel gemaakt maar die heeft zo minder speling :)

Back