My First V-stabi T-rex 600

Een collective van 45 is veels te laag. Dat gaat raar vliegen!

Of je servo's aanlopen bij max pitch EN max cyclic maakt niks uit. Zolang ze maar niet aanlopen bij 0 collective en max cyclic.

Cyclic (hoofdscherm) zegt niks over je uitslagen van de servo's. Dat doet de cyclic ring * gain.

Ik heb ook zo'n Trex600 met VStabi. Vliegt zeer goed met 9451 servo's en de Align 6A Bec.

De geometrie is standaard niet zo goed, wat ik gedaan heb:

1) Nieuwe align FBL servo hevels (binnenste gaatje gebruiken).
2) één shim tussen de buitenste swash ring balls
3) RJX kop erop.

Zo'n kop waarbij je de armpjes kan verbreden op de bladhouders is ideaal, je kan 'm dan zo breed maken als je wil. Bij mij staat ie nu ongeveer op 35mm (Mikado en Align FBL is 31mm en kan je niet aanpassen).

Met deze aanpassingen krijg je een zeer goed vliegende heli (belachelijk goed eigenlijk).
Cyclic gain 90-95 en cyclic ring rond de 70 -> 12.5 graden cyclic pitch. Dus de kop zou zelfs nog iets breder mogen...
Met de mikado bladhouders en de Trex600 FBL bladhouders kom je op meer dan 14° wat echt te veel is.

(de standaard preset heeft maar 84 cyclic gain, net omdat de geometrie van de trex600 niet zo goed is voor FBL.)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de preset gisteren even geladen en zag 100 staan bij de cyclicgain?
Vond ik wat vreemd omdat de vuistregel cyclic Ring + 25% is, wat ik begrepen had dan.
Ben nog lerende met de Vbar om het geheel echt te begrijpen, als dat ooit gaat lukken...
Het vliegt in ieder geval heel erg lekker ;)
Wat is nu het exacte voordeel, voor het vlieggedrag, als je de cyclic ring en gain hoger in kan stellen?

Hogere nauwkeurigheid met de servo aansturing denk ik. Ik ga vanavond spelen met instellingen en kijk wel hoe het vliegt. Er zijn een hoop parameters dus er valt vast wel iets van de maken.

Ik heb de preset gisteren even geladen en zag 100 staan bij de cyclicgain?
Vond ik wat vreemd omdat de vuistregel cyclic Ring + 25% is, wat ik begrepen had dan.

Welke Vstabi Versie gebruik jij, ik zit op 4.0.20c

De cyclic gain kan je berekenen met een formule op de Vstabi website.

Geometrie Tool | VStabi

meer uitleg:

Geometrie der Anlenkungen | VStabi

Met een slechte geometrie zal het ook wel vliegen, maar als je het Vstabi WOW gevoel wil moet je voor een goede mechanische geometrie zorgen (VStabi kost ook 400Eur dus dan mag het wel WOW zijn).

Je probeert het maximale uit de gyro te halen, dus de gain zo hoog mogelijk zonder bijwerkingen (zoals hunten) Vooral met wind zul je merken dat de heli daar minder gevoelig voor is.

Ja, qua nauwkeurigheid snap ik dat.... maar...... met een 401 kan je dan ook zeggen dat je een korte hevel moet gebruiken omdat je dan een hoge gain kan instellen. Zelfde idee toch? Toch gebruik ik altijd een lange hevel omdat de reactie tijd van de servo dan veel korter is. De gain staat vaak op 45 oid. Is dit ook "fout"?

Het is wel belangrijk dat hier geen twee termen door elkaar gehaald worden.

1) cyclic gain in expert setup menu (step 4) kan je bepalen met de formule uit mijn vorige post.

2) main rotor gyro gain, zo hoog mogelijk zetten totdat je heli gaat waggelen op cyclic na een forse input. Zo zal je zien dat bij de logo600, waarvoor de Vstabi ontworpen is, de gyro gain op 55 staat. Bijna alle andere presets hebben een veel lagere gyro gain.

Ik heb al heel wat VStabi toestellen afgesteld bij mensen bij mij op de club, allemaal vinden ze dat het fantastisch vliegt maar ze besef(f/t)en niet dan het nog veel beter kan...

Ik heb er ook de laatste versie opstaan hoor Jurrien.
Ik heb op mijn T700 de armpjes terug gebracht naar 12.5 mm hart servo tot link (gunstiger qua resolutie).
Maar heb wel de preset cyclic ring & gain instellingen laten staan.
60 ring en 66 gain zo uit mijn hoofd.
Fredrik (Mr.Mel) heeft deze waarden volgens mij getest en vast gelegd op basis van 14 mm hart servo naar link.
Heb er Zondag nog mee gevlogen en het voelt enorm fijn aan moet ik zeggen.
Was alleen benieuwd of ik met aanpassingen van deze waarden een nog beter resultaat kan behalen.
Vandaar mijn vraag, als je weet wat die waarden exact doen dan weet je ook waar je naar moet zoeken.

Nee, cyclic gain is de gevoeligheid van de gyro, de response stel je in met agility.

Nee dus, main rotor gyro gain is de gevoeligheid van de gyro zoals je dat ook van de staartgyro kent (P en I), cyclic gain is iets anders, zie mijn vorige post. Alhoewel het allemaal met de cyclic te maken heeft zijn het toch 2 verschillende dingen. De duitse termen zijn trouwens duidelijker:
Hauptrotor Empfindlichkeit en Zyklische Verstärkung.

60 ring en 66 gain zo uit mijn hoofd.

Gebruik gewoon die formule uit mijn vorige post die werkt vrij goed. 60 en 66 is vrij laag. Een logo600 heeft 70 /100 dat is waarnaar je moet streven en dan zal ie ook even goed vliegen als een logo600, waarom met minder tevreden zijn...

Edit: Eric, ik zie juist dat jij over een T700 spreekt, dat is weer een ander verhaal, ik heb het over een T600!

Ga ik toch binnenkort nog eens proberen dan :)
Bedankt Jurrien.
Edit:
Ja sorry voor de verwarring Jurrien.
Ik kaapte het draadje ook een beetje.. mijn excuses aan Herman
maar vond het wel een interresant onderwerp ook voor de 600 van Herman.
in de calculator kom ik voor mijn 700 op een cyclicgain van 75 uit, i.p.v. 66.

Laatst bewerkt:
Heb ik ook gelezen hoor Bart :), En die calculator heb ik ook al eerder gebruikt.
Maar een diepgaande uitleg wat de werking van de cyclic ring i.c.m. de cyclic gain doet heb ik gemist denk ik, moet ik er nog eens terug in duiken.
Het is niet echt mijn vakgebied en er is best erg veel te lezen, en dan nog te begrijpen...
Komt vanzelf goed, hoop ik :mrgreen:
Edit:
Fredrik legt het behoorlijk goed uit gelukkig, nu snap ik het een beetje:
http://heli.dacsa.net/MrMelSite/VBar101.htm

Laatst bewerkt:
Vanavond 3 vluchten gemaakt :) Het is niet perfect maar het ging heel erg aardig. De eerste keer lostrekken was wat gek want de heli zat iets in de modder. Hij stond ook enorm fel dus dat was even wennen. Handen los hing hij perfect doodstil. Een langzame piro was ook perfect zuiver zonder enige schommel of slinger.

De eerste rondjes gingen erg goed alleen had ik het idee dat de deadband wat groot was. Dat aangepast en de expo op linear gezet en hij reageerde heerlijk strak, alleen super fel. een paar loopings gedaan en die gingen mooi strak alleen wat kort omdat de uitslag echt teveel is.

De staart is alleen nog een drama. Als ik snel stop slaat hij door en komt terug met een slinger. Het is verre van een 401, of zelfs een chinese kloon. Wat tunen maakte het beter maar het lijkt nog nergens op. Iemand tips? Mechanisch is de staart niet aangepast en met de 401 vloog dat alsof je de staart tegen een betonblok sloeg. Dit zijn de instellingen nu:
TailRate : 105
TailGain : 55 (hoger begint iets te hunten soms)
TailOptimizer : off
Expo : light
Limit A en B : 40
Sensor DB : 3
RC DB : 5
Coll zero offset : 0
Proportional : 80
Integral : 50
Differential : -1
Accelleration : 65 (hogere waarde leek het te verbeteren)
Piru Correction : -30
Stop Gain A en B : 35 (hogere waarde leek het te verbeteren)
Discharge : 0
Torq Comp Coll : 12
Torq Comp Cycl : 6

Zou de stop gain nog veel te laag staan?

Owja, het is een Futaba 9254 op de staart.

Mooi dat het goed ging!

Heb je de optimizer aan voor je staart? Stops past hij namelijk zelf aan. Piro beide richtingen en in 1 keer loslaten. Stuk of 3 a 4 keer doen. Dan moeten de stops al een heel stuk strakker zijn.

Je I gain kan wellicht ook iets hoger mocht de staart in het algemeen wat strakker moeten.

Back