Myford ml7 draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door holco, 19 okt 2008.

  1. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hallo,

    Ik zit er aan te denken om een draaibank aan te schaffen en later waarschijnlijk nog een frees-kolom, na wat daagjes zoeken op het net denk ik dat ik qua prijs / kwaliteit verhouding het beste voor een Myford ML7 kan gaan.

    Nu is het nog zo dat een metaal draaibank voor mij een totaal onbekend terrein is, en zou dus graag van jullie tips ontvangen waar ik op moet letten mocht ik er een aan willen schaffen??

    Bvd en Mvg,

    Mario

    Hier nog een foto van een Myford ML7.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2008
  2. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Had je een prijskaartje in gedachten i.v.m. die Myford bank?

    Heb je deze aanbieding al gezien: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > ?

    Mvg,

    P.Siemons
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  3. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik ga toch liever voor een Myford Paul, maar succes met de verkoop.

    Gr,

    Mario
     
  4. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik kan er een kopen voor een leuke prijs maar die is uitgevoerd in Inch maten, hoe omzeilen jullie dat?


    Gr,

    Mario
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Niks slechts van Myford, ik heb vroeger ook wel op een Myford gedraaid .... maar er zijn tegenwoordig veel modernere bankje te koop (voor het zelfde geld of (veel) minder) ...
     
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel

    Ok maar wat ik er van begrijp is dat een Myford een super zuivere bank is, ook de oudjes!! en dat je een veelvoud betaald voor een moderne bank als die net zo zuiver zou zijn.

    Of zie ik het verkeerd:confused:

    Gr,

    Mario
     
  7. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie

    Heel simpel, voor Myford draaibanken is zowat alles te verkrijgen om ze om te zetten van inch naar metrisch, mijn vroegere buurman heeft dat jaren geleden toch gedaan (was toen wel even buiten adem geweest van het prijskaartje)

    Mvg,

    P.Siemons
     
  8. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Is dat niet eerder omgekeerd?


    Mvg,

    P.Siemons
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Bedoel je dat volgen jou een Myford niet zo zuiver is, en kan je dat onderbouwen?
    Voor mij is een draaibank iets nieuws, maar ik sta voor alles open!!

    Gr,

    Mario
     
  10. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Kijk eens bij HBM machines, daar vind je waarschijnlijk nagelnieuw spul wat veel goedkoper is en net zo goed. De precisie van een conventionele draaibank hangt grotendeels af van de persoon die er achter staat. Vergeet niet dat die Myford een stokoude machine is uit het tijdperk dat ze vrezelijk duur waren. Het ding is dus goed gebruikt. Dan heeft hij waarschijnlijk nog een nonius in inches en werkt hij mogelijk nog op zijn standaard 380 volt. Ga ervanuit dat deze draaibank 40 tot 50 jaar oud is. Toen ik naar de LTS ging waren dit al stokoude machines, en dat was in 1980. Het zou mij dus ook niets verbazen dat het ding al 60 jaar oud is.

    Waar je op moet letten:

    * Is het bed niet getordeerd?
    * Is het bed onder de klauwplaat niet ingesleten?
    * Zijn de poulies en hun riemen nog goed?
    * Is het slot van de langsautomaat nog goed?
    * Indien aanwezig: is het slot van de dwarsautomaat nog goed.
    * Grijpt de klauwplaat nog goed?
    * lost de klauwplaat nog goed?
    * hoe is de algemene conditie en slijtage van de leibanen?
    * is hij reeds 220 volt als je thuis geen 380 volt hebt?

    Ga er vanuit dat ALLES aan deze draaibank nog kan worden hersteld naar originele toleranties, MAAR, dat komt natuurlijk wel met een prijskaartje. En is het dat nog waard al je daarvoor een nieuwe HBM met alles er op en er aan kan kopen? Blijf in het oog houden dat het voor je hobby is en dat er dus geen geld mee wordt verdiend. waarom zeg ik dat? Omdat het opnieuw vlakslijpen van het bed al iets van 1000 euro kost. Daar kan je al een hele leuke nagelnieuwe hobby metaaldraaibank voor kopen die zeer geschiek voor jou doel is.

    Wat ok belangrijk is:
    Zitten er veel accessoires bij?

    In de modelbouw kan je eigenlijk niet buiten een onafhankelijke vierklauw. Wil je lange assen draaien dan heb je een bril nodig. Wil je zeer klein spul draaien dan heb je een spanbussen set nodig. En je hebt natuurlijk beitels nodig is verschillende soorten.

    Ik heb dit verhaal hier volgens mij al eens eerder geschreven, maar als er geen accessoires bij de machine zitten gooi dan maar een hele dikke 1000 tot 1500 euro bij de prijs op. Met een standaard draaibankje en 1 mesbeitel maak je helaas niet zo veel.

    Edit:

    Oh ja, dit zou ik bijna vergeten. Kan je vloer dit allemaal wel houden? Ik bedoel, moderne hobbiedraaibanken hebben alle kappen al van kunststof en deze Myford nog van gietijzer. Dit houd simpelweg in dat je er vanuit kan gan dat deze Myford iets van 350 tot 400 kilo weegt.

    Edit2:

    Ik heb een belangrijke vraag van je niet beantwoord:

    Noniussen die op inches werken kan je op 3 manieren omzeilen, ik begin bij de moeilijkste en eindig bij de makkelijkste:
    * Alles omrekenen, dus kans op vergissingen is groot, maar het is de goedkoopste manier.
    * Metriesche noniussen met bijbehorende draadspindels kopen. Moeilijk te krijgen, maar het is er nog wel.
    * Er digitale aflezing met glaslinealen op monteren. Dit is verreweg het mooiste, maar de prijs word dan ook iets van + 2000 tot 2500 euro voor deze machine. Gebruikt bijna niet te koop, bijna niemand doet het weg omdat het zo duur is. Het kan goedkoper, maar dan gooi je de kwaliteit van deze machine weg. Merken: Mitutoyo, Heidenhain.

    Pricisie draaibanken zijn er nog steeds, ook conventioneel, met name Schaublin maakt ze nog. De nieuwprijs?, ach, een leuke auto. Omdat het met de moderne computers en software zelfs al mogelijk is om heel goedkoop 2 of 3 stuks te maken, zijn conventionele draaidanken echt het top spul voor instrumentmaker ed. geworden. Nauwkeurig tot op 0.001mm met onzaggelijk veel mogelijkheden.

    Persoonlijk denk ik dat je dus even naar HBM (Herman Buitelaar Machienes, http://www.buitelaar.nl/) en kijk daar eens rond. Myford, AI Hembrug, Condetta, TOS Kurim, Cincinnati, Moriseiki, Schaublin, het is allemaal heel erg mooi en vooral als de machine goed is onderhouden ook heel erg goed en precies, maar helaas ook heel erg duur. Een onafhankelijke vierklauw op een HBM kost iets van 100 tot 160 euro, op bovengenoemd eprofessionele, industrieële machines begint de pret bij 1000 euro.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2008
  11. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Ga voor de Myford..

    Ik zou dus echt nooit maar dan ook nooit voor een HBM machine gaan :nooo: ...een dergelijke machine mag dan wel gloednieuw zijn maar is echt niet te vergelijken met een goed onderhouden Myford....als je iets nieuws zou willen aanschaffen kijk dan eens bij VDH in Utrecht, ik heb daar mijn niet gebruikte EMCO 8 gekocht, ook Bos in Steenwijk lijkt mij een goed adres (heeft ook vaak EMCO, Schaublin, etc.).....

    Maar om even terug te komen op de Myford, een vriend van mij heeft er een, ik heb daar ook een paar keer achter mogen staan en dat is genieten, ik vind het een betere, draaibank dan de EMCO 8 maar hij is idd erg zwaar. Ik heb ooit ook eens achter een Schaublin mogen staan....en dat is weer een niveau hoger (miscchien wel een aantal niveaus), helaas is een 2e hands Schaublin nog steeds heel veel geld :(...

    Ik zou nog eens goed rondkijken voordat je de Myford aanschaft, ze zijn 2e hands best nog wel vaak te koop, ook metrisch
    en dat lijkt mij toch een stuk handiger. Ook moet je bij je zelf nagaan wat je met de draaibank wilt gaan doen, voor mij was
    de EMCO 8 groot en nauwkeurig genoeg. In totaal heeft de EMCO mij 2500 EURO gekost, let wel dit is inclusief alle accessoires.

    Overigens ben ik het alleen niet eens met Jahre vwb de HBM machine, al het andere klopt als een bus, spantangen, freesjes,
    snelwisselaars, onafhankelijke vierklauw etc, reken maar ongeveer het bedrag dat je voor je draaibank kwijt bent als het er niet bij zit....

    Cheers

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2008
  12. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Emco, schaublin, heel mooi verhaal, misschien heb jij een topbaan, maar er zijn mensen die dat niet hebben. Je noemt gelijk even de duurste merken op.

    HBM is een goed adres, ik kom er al jaren, ik heb er 2 machines vandaan en er is niets mis mee. Ze hebben machienes voor de kleine beurs en voor de grote beurs en voor professionals. Ook Emco is niet een hobbymerk. Emco maakt machines voor professionele educatie doeleinden. Overigens heeft HBM ook de betere merken, ze hebben ook duitse Quantum machines, maar dan onder hun eigen HBM naam.

    Het is leuk dat je het geld hebt voor een Schaublin, maar voor de hobby is dat dikke onzin en al helemaal als je alles nog moet leren zoals topic starter. Deze man verzuipt in een industrieële machine. En financieel zeker. Deze man is nog nooit met een draaibank in aanraking geweest. Wij praten hier over draaibanken die met een vorkheftruck afgeleverd worden. Als hij een huurhuis met houten vloer heeft ben je gelijk uitgepraat, dan kan het om het gewicht al niet eens. Het komt misschien heel rot mijn strot uit, maar dit zijn dingen om terdege rekening mee te houden. Als de man een gezin heeft kan je het finacieel niet doen tenzij hij inderdaad een topbaan hebt.

    Jij hebt een heel goed advies, maar uitsluitend voor mensen met geld, veel geld. Of mensen die via, via, via zo'n machine die door een bedrijf wordt afgeschreven te "ritselen".

    Waarom niet gelijk een Meuser van 250tdc als we toch bezig zijn?

    Ik wil je niet aanvallen, maar hier vlakbij in de Stellingwerfen zeggen ze het volgende: 't hussien moet wel bij 't schuurtien blieven. Daarmee bedoelen ze dat één en ander bij elkaar moet passen. Topic starter heeft nooit achter deze machines gestaan en kent waarschijnlijk vele begrippen als bed, dwarssupport, losse kop en dergelijke nog niet. Voor hem is het volkomen onzin om duizenden euro's aan Schaublins ed weg te geven.

    Voorbeeld: Een knappe snelloper AI Hembrug kost 3000 tot 4000 euro. (Schaublin is nog veel duurder..) Voor 1000 tot 1200 euro heeft de man een kleine metaaldraaibank zoals de Black & Red C300, met een onafhankelijke vierklauw, snelwisselhouder met een stuk of 6 blokken, een bril, een set beitels met wisselplaten en een goede schuifmaat plus een set spanbussen. Kan de man naar harte lust leren draaien, des noods op de keukentafel. Een AI, Schaublin of Emco kopen kan altijd nog. Als de man in het leerproces eens de automaat vergeet en hij klapt in de klauwplaat... Dan heb je bij zo'n hobbybankje wat krassen en schrammen op je machine. Bij genoemde industrie machienes heb je gelijk voor vele honderden, zoniet duizenden euro's schade en ben je met een gewoon inkomen gelijk uitgedraaid. Als je de zaak niet in je gezicht krijgt.... Die machies doen wel even meer dan 200 watt.

    Goed ik kan draaien, ik ben metaalbewerker geweest, maar ik heb zuigers en kleppen voor rallymotoren op maat gedraaid (0.01mm) met een.......


    .... Chung Metalworks & Co C250 made in Taiwan. Dezelfde bank als de Black & Red C300 bij HBM. Kost iets van 400 euro.

    Ik bedoel maar.

    Wat jij hier doet, is buiten kijf, goedbedoeld, maar feitelijk adviseer je een beginnende helicoptervlieger om met een nieuwe Trex 700 te beginnen. Of een beginnende vlieger met een Pitts aerobatics aircraft. Of als je een bootjesman bent, een beginnende bootbouwer gelijk voor een 4 sterren Billing spiegelretourschip te zetten met 2500 onderdelen.

    Dan wil ik de discussie of het zin heeft om voor 2, 3, 4 uurtjes in de week voor de hobby op 0,1mm te draaien met een professionele, industrieële draaibank nog terzijde laten.

    Het is de draaier die het product maakt, niet de machine. En als je niet 40 uur per week voor den brode bezig bent is een beroepsmachiene feitelijk onzin.

    Ik wil met deze post bereiken dat hij zich niet blind gaat staren op prachtige industrieële machines die meestal ook nog voor 220 volt moeten worden omgebouwd (hup daar gaat weer een euro of 800) en dan tot de ontdekking komt dat hij er niets mee kan. Of omdat hij het geld niet heeft om accessoires en meetgereedschap te kopen, of omdat het niet thuis kan worden geplaatst, of omdat het gewoon intimiderend is om voor het eerst achter een pro machine te staan zonder begeleiding, of omdat het metaalbewerken niet in hem zit en de moeilijkheid hem tot stoppen dwingt. En dit zijn stuk voor stuk heel reëele zaken waar je rekening mee moet houden. In deze gevallen is dan wel sneu dat je voor 4000 euro of meer aan professionele draaibank hebt gekocht en die voor 800 naar 220 volt hebt laten ombouwen.

    Maar goed, de keuze is aan hem.

    Overigens het enige waarme je een HBM niet met een Myford mag vergelijken is het feit dat een HBM niet is gemaakt om 30 jaar lang 40 uur in de week te draaien. Maar is dat van wezenlijk belang voor een hobbydraaier? Ik weet zeker dat dit van geen enkel belang is. In mogelijkheden en precisie zijn vele machienes die HBM leverd wel degelijk te vergelijken. Sommige HBM draaibanken kunnen zelfs meer en ook beter dan een Myford. Je kan beter een nieuwe HBM kopen dan een afgeleefde Myford die voor duizenden euro's in de rivisie moet. En bij industrieële machienes kom je er bijna nooit met honderden euro's van af. De HBM is nieuw met garantie, van de Myford moet je maar gokken wie hem allemaal heeft gehad en hoe er me is omgegeaan en hoe hij is onderhouden. Er zijn al genoeg hobbydraaiers die niet weten waar ze naar moeten kijken, laat staan iemand die niet eens uit de metaal komt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2008
  13. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Oeps

    Wat moet ik hier nu nog zeggen over een Myford ML7 tja ik heb er 1 een vriendje van mij ook (is te koop trouwens) ik heb er zeer goede ervaringen mee en vindt de Myford ML7 net even iets meer hebben als de andere merken, geel doet zeer aan de ogen, rood ook, blauw of groen of grijs is rustgevender tijdens de werkzaamheden, klinkt raar maar is wel zo.

    De Myford vind ik erg bedrijfsvriendelijk je hoeft er maar even aan te werken en je vindt auto je spindels zonder ook maar te kijken, ook de spindels zijn van dusdanige maat dat die gebruiksvriendelijk zijn, dus niet te klein bedoel ik, dat kleine is een beetje gepiel.

    De mijne is op 230 v zoals de meeste Myford`s die ingevoerd zijn in NL, het gewicht van de draaibank???. waar hebben we het over 100 kg ?? zo ongeveer dan he, met 2 man makkelijk te tillen, dat kan dus overal staan en heeft geen speciale vloer nodig.

    De tordering van het frame ??? dat kun je stellen zoals elke draaiebank.

    Serieproduktie op een Myford is ook goed mogelijk ligt eraan wat, ik heb het gedaan!!!!!

    De Myford cnc maken is ook zeer goed mogelijk geen probleem.


    Maar goed je moet kijken en zoeken naar de best passende draaibank die past bij jou te besteden euries en daar moet je het mee doen, punt

    Vriendelijke groeten

    Jaap Gaasbeek
     
  14. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Jahre

    Ik heb jou berichten hier helemaal gelezen, wow toppie hoor het is een genoegen je berichten hier te lezen, gelijk de waarheid en met beetje humor toppie man, ik heb er van genoten echt wel zo ben ik namelijk ook.


    Vriendelijke groeten
    Jaap
     
  15. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Of hij er nog is, dat weet ik niet, maar op de site van de HMBC heeft er eentje te koop gestaan. Neem even contakt op met J Zwenger, die kan er alles over vertellen.

    mailto:j.zwenger@kpnplanet.nl

    Groetjes Hans.
     
  16. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Het blijft natuurlijk altijd wat wil je met de draaibank doen .... ???
    Ik heb twee draaibanken gehad, mijn eerste was een EMCO Unimat SL (in mooie houten koffer) van een paar kilo ... en toen kon ik van een school een AI kopen voor "erugwijnug" die slechts 800? kilo woog ... de machine was altijd door de amunuesis gebruikt en in perfecte staat van onderhoud en ging weg omdat hij wat te groot was voor zijn (toen nieuwe) werkplaatsje waar een gloednieuwe Myford beter op zijn plek was ... ik heb de AI nog jaren gebruikt hij stond bij mij achter in de garage op een speciaal gestorte betonnen vloer .... ik heb hem weg moeten doen toen ik verhuisde naar een huis zonder garage en mijn hobbyruimte naar zolder verhuisde ...

    Maar als ik kijk wat ik op de AI deed, meer dan 95% had ik ook op de Unimat kunnen maken ... natuurlijk werkt een grote machine sneller en vaak ook stuk handiger en daardoor ook wel prettiger ... maar als je zelden meer dan een paar mm afdraait en de grootste diameter ca. 30mm is en nooit veel langere werkstukjes dan 100mm hebt dan is een AI wel wat overkill ....
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2008
  17. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Ik heb regelmatig aluminium onderdelen van rond 60 bij 125mm gemaakt op die kleine Chung. Blijkt ook te kunnen.

    Sterker, ik heb dat ding feitelijk onoordeelkundig gebruikt. Bewust. Ik had veel werk te doen voor mijn rally motor. Verreweg het meeste was te groot voor mijn Chung, maar er was geen geld voor een grote machiene of industrieële machiene. Laten maken werd nog duurder dan een gebruikte AI Hembrug te kopen. Er bleven dus 2 keuzes over: helemaal niet maken en stoppen met rally rijden, of het proberen te maken op de wel betaalbare kleine Chung draaibank. Ik gokte op de Chung omdat hij wel een geslepen gietijzeren prismabed had en langsvoeding. Bovendien had de Chung een tandwielset waar ik alle benodigde metrische schroefdraden mee kon draaien.

    2 jaar lang werd de Chung feitelijk industrieëel gebruikt, iets waarvoor de machiene niet voor was ontworpen. Daarna is hij vrijwel dagelijks enkele uuren gebruikt voor het maken van kleine, precisie onderdelen tbv de schietsport. Pas nu, vele jaren later zijn de koolborstels finaal versleten. Dit gaat me wel 10 euro kosten, tjongejonge....

    Als je door dit soort omstandigheden gedwongen wordt, dan zie je wat zo'n ding kan hebben. De Taiwanese Chung blijkt dus zo slecht nog niet te zijn en voor de prijs van 1 Myford klauwplaat. Toch wordt hij verguist tot en met, alleen al omdat hij uit Tawain komt.

    Al die verhalen over hoe slecht HBM wel niet is, allemaal onzin en gezever. Deze verhalen onstaan meestal omdat een HBM machine wordt afgebeuld omdat hij goedkoop is, en meestal aan zijn eind komt door slecht of geen onderhoud. Dan wordt er boos een godsgruwelijk dure AI of Schaublin gekocht die ze vanwege de prijs nauwelijks durven te gebruiken. Tja, DAN is HBM inderdaad slecht.

    Mijn Chung werd ook niet altijd schoongemaakt, maar hij was wel altijd voorzien van een flinke laag lijnbaanolie om te voorkomen dat er vuil tussen kwam en dat hij ging roesten. Het enige wat door de jaren heen echt stuk is gegaan was de vierwegbeitelhouder (2 X de woordwaarde) Dit omdat er zeer regelmatig beitels werden verwisseld. Hij is vervangen door een snelwisselhouder waarbij elke beitel zijn eigen blok heeft gekregen.

    Oh ja, nog even dit: de Chung is van begin af aan altijd gebruikt met wisselplaathouders met wisselplaten. Daar werd niet op bezuinigd. Dus altijd de juiste geometrie voor het materiaal wat er werd gedraaid. Dit in samenwerking met de juiste smering en koeling zorgde voor een minimale snijweerstand en dus ook slijtage op de machine.

    Maar het staat wel stoer, zo'n industriemachiene thuis. Enne wat maak je er op?...Nou eueue.....euuuu....eeuuuu tja. Niets dus want toen hij voor een paar duizend euro in een industrieële draaibank had geinvesteerd vond de vrouw het welletjes en was er geen geld meer om een voorraad ruw materiaal aan te leggen.
     
  18. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Jahre,

    Zoals ik al schreef ben ik het niet eens vwb de HBM machines en dat blijft zo, en zoals ik ook al schreef ben ik het verder volledig met je eens, hoewel ik de indruk krijg dat jij denk dat dat niet zo is.....

    Misschien is het iets persoonlijks, maar ik geef liever mijn geld uit aan een goede 2e hands EMCO of Myford, en als ik het zou kunnen betalen een Schaublin, gewoon omdat het letterlijk genieten is om achter zo'n bank te staan.

    Ook geef ik aan in mijn reactie dat je voordat je tot aanschaf van een draaibank over gaat goed moet nadenken wat je ermee wilt, voor mij was en is de EMCO 8 precies wat ik nodig heb, ik heb destijds ook gekeken naar een Myford 7 maar dat werd me te zwaar en te duur.

    In totaal was ik EUR 2500 kwijt (draaibank + accessoires), wat op zich veel geld is maar ik verwacht dat ik daar de komende
    30 to 40 jaar mee vooruit kan.

    Cheers

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2008
  19. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Tja wat zal ik zeggen, ik ben een handige jongen met best wel veel inzicht, en mijn beroep is allround meubelmaker (ZZP-er) in de breedste zin van het woord.

    Mijn ervaring in de hout branche is dat goedkoop altijd duurkoop is, en ik kwijl van een mooi stukje techniek, maar daarentegen walg ik van rommel.

    Mijn intentie voor een draaibank is dat ik regelmatig wel eens een idee heb van go had ik nou maar een draaibank!! maar omdat ik er dus geen heb verdwijnt zo,n idee snel weer op de achtergrond, en het lijkt mij ook erg leuk om bv eens een stirling motor of stoom machientje te maken.

    En omdat ik zins kort over een hobby kamer (voorheen eetkamer tafel) beschik en nu dus de ruimte heb om wat leuke vaste machines neer te zetten kan er nu eindelijk een lang gekoesterde droom verwezenlijkt worden:D

    Het (rekbare) budget wat ik nu voor ogen heb is het volgende,

    Draaibank +/- €1500,00 liefst zo compleet mogelijk, maar ex de snij gereedschappen.

    Frees kolom +/- €1000,00 ex het snij gereedschap.

    Het zou ook een combinatie bank mogen zijn, maar ik heb begrepen dat los toch meer mogelijkheden biedt, maar aan de andere kant het blijft hobby dus als zo'n combo ook goed werkt.................

    Boor kolom, maar het lijkt mij dat dat ook met de frees kolom kan?

    Liefst toch alles nieuw of een goede occasion, maar dan wel met een BTW bon omdat ik het dan zakelijk af kan trekken.

    Gr,

    Mario
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Een nieuwe Myford kost "iets" tussen de € 7.300,-- en € 10.000,-- en is dan nog vrij kaal ... een Schaublin begint "ergens" bij € 12.000,--

    EMCO in Oostenrijk maakt al 10 jaar geen hobby machines meer (wat er nu nog is zijn in Taiwan onder licentie gemaakte machines ... die toch wat minder zijn dan de Europese versies)

    Een Wabeco bank (goede Duitse kwaliteit) koop je vanaf ca. € 3.000,--

    En een redelijke komplete "Chinees" begint bij € 599,--
     

Deel Deze Pagina