Mysterie: motor slaat ophol

Dag iedereen,

Ik ben ten einde raad. Ik heb geen idee wat er mis is, ik hoop dat iemand een goed idee heeft.
Dit is het probleem:
Motor loopt goed, heli vliegt uitstekend. Echter als ik de heli neer zet en de toeren dus laat zakken lijkt het soms (meestal niet) als of de koppeling ineens "los schiet". De motor toert plots ineens op, terwijl de rotor duidelijk niet meer aangedreven wordt.

Vorige week had ik dit ook al. Toen heb ik de koppeling uit elkaar gehaald, er was in principe niets te zien. Was niet versleten ofzo. Ik heb het stalen deel iets op gevijld en uit elkaar geduwd. Zodat de koppeling beter aangrijpt.
Vandaag (zojuist) was dit duidelijk te merken. De koppeling grijpt nu (te) goed aan. Motor kan niet zachtjes stationair lopen terwijl je de rotor vasthoud. Dan valt de motor af.

Maar vandaag was het probleem er gewoon weer. Heel soms als ik van midden gas naar stationair stuur schiet hij er ineens "in".
Ik merkte wel dat als je het toerental nog verder laat zakken (naar heeel zacht stationair) dat hij in eens weer goed schiet. Een soort van plop. Net als of de motor even de verkeerde kant op draaide.
Vervolgens kan er dan weer gevlogen worden tot het weer gebeurd.
Dood eng. Als het hoog in de lucht gebeurd…

Maar ik weet niet wat het kan zijn. Echt geen idee. Frustrerend.

Heeft iemand goede ideeen?

Elwin

Probleem opgelost!

Bleek het busje te zijn die je op de aandrijfstang schoeft. Lag wat ijzervijlsel bij. Bleek te slippen. Toch vreemd dat ie toch afentoe even op pakte.

Toch bedankt voor de aandacht.

Elwin

Toch kan dit een belangrijk berichtje zij voor andere vliegers die dergelijke problemen hebben. We weten nu een extra puntje om naar te kijken. Bedankt Elwin.

Toch niet, ik dacht echt dat ik het had. Maar ik heb zojuist weer gevlogen. Of eigenlijk geprobeerd. Het gebeurde gewoon weer. :(
Zelfs nog erger.

Meteen heb ik even gekeken wat er nu precies gebeurd. Koelvan loopt gewoon, ook nog de goede kant op. En na een tijdje zegt ie in eens "klik" en dan loopt ie weer normaal.

Ik weet het nu echt niet meer... :x :x :x

Hoi Elwin,

Het probleem is waarschijnlijk je vrijlooplager. Die moet je niet invetten of zo, dan krijg je dit soort dingen. Het vrijlooplager gaat dan in de verkeerde richting slippen.

Nu moet je het vrijlooplager uit elkaar halen en goed schoonmaken (ontvetten met bv. terpentine of zo). Dan kun je die HEEL LICHT olien met hele dunne olie, of anders helemaal niets er in doen.

Bedankt John!

Ik heb de vrijloop even open geschoefd. En die was inderdaad wat vettig.
Alhoewel ik me het niet meer kan herinderen wanneer ik die heb gesmeerd...

Beetje schoon gemaakt en gezorgt dat ie nog net iets soepeler loopt. Ik hoop op morgen nog even goed weer (maar ik ben er bang voor). Kan ik het nog even testen.

beetje schoonmaken is niet genoeg!

Hij moet echt helemaal ontvet worden, anders gebeurt het weer.

John,

Ik neem aan dat Elwin het over een Moskito heeft, hierbij mag/moet(?) de vrijloop vet zijn. Omdat deze anders werkt als bij de meeste heli's. Er is namelijk niet een vrijlooplager rechtstreeks op de as gemonteerd, maar zo'n leuke klik-constructie.

Groetjes,

Rick

Klopt Rick, maar mijn mossie heeft een vrijloop met meedraaiende staartrotor 8) .
Ik vond dat klik systeem maar niets...
en die heeft wel een gewone-naaldlager-achtige-vrijloop.

Ik heb vanmorgen tussen de buien door, nog even gevlogen en het probleem was weg!!!

Toch zal ik hem nogmaals demonteren en helemaal ontvetten :oops:

Bedankt voor de hulp!

Elwin

Goed punt Rick, ik ging inderdaad uit van een naald constructie. Ik ken de mossie zelf niet van binnen. Maar ik herkende wel het fenomeen, omdat ik het zelf al eens heb gehad :-)

Let wel op dat je het vrijlooplager toch vet houdt. Dit moet je, zoals al gezegd, met hele dunne olie doen.
Ik schrijf dit omdat ik ooit gehoord had dat het vrijlooplager helemaal droog en vetvrij moest zijn. Na twee vluchten zat m'n vrijlooplager hopeloos vast en kon ik een nieuw lager en rotoras kopen.

serpent heeft hier speciale onewaylube voor, werkt super.......Peet...........8)

Enne verkrijgbaar bij........

jvsjvs zei:
Goed punt Rick, ik ging inderdaad uit van een naald constructie. Ik ken de mossie zelf niet van binnen. Maar ik herkende wel het fenomeen, omdat ik het zelf al eens heb gehad :-)

Heb je je toen ook zo rot gezocht? (zoals ik)
:D

@ pete:
hoe kan olie nu een kant op smeren? :roll:

elwin, het gaat er niet om dat de olie een kant op smeert maar dat de naalden niet blijven plakken in de kooi.

Hoi Elwin,

Nee, ik heb me niet rot gezocht, het was bij mijn helicopter direct duidelijk wat er aan de hand was.

Back