Mystic C5000 balsa build

Discussie in 'Speedboten' gestart door Carbohans, 8 jul 2020.

  1. Barry olsthoorn

    Barry olsthoorn

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    monster
    Bedankt Hans,
    Na elke vaart vet ik ze altijd in, ik ga ze vast solderen .
    Bedankt
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  2. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Top! Nog 1 tip niet te heet stoken niet roodgloeiend ( flex as kan bros worden) en voorzichtig en recht de flexas in het asje draaien de kans bestaat dat je de prop as krom trekt als je niet voorzichtig genoeg bent, dat is mij wel eens overkomen maar ik heb gelukkig een draaibankje succes
     
    Barry olsthoorn vindt dit leuk.
  3. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    889
    Locatie:
    Athens, Greece
    Very nice work Carbohans and very nice building technique.!! Do you believe that a standard plywood construction with a standard 160 gr glass fiber would be heavier? Well done!!!!
     
  4. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Tnx. I used 3 mm balsa with 2 x160g glas on the outside and 1 x 160 cf on the insite and That sandwich is very strong and lligh. I think if u use 1 mm or 0.75 mm Ply it is About the same but you can calculate that or made a test sandwich. A sandwich with a laminate on the inside and outside is mutch mutch stronger
     
    Dim L vindt dit leuk.
  5. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    bedoeld u met de draad mee erin draaien net als schroefdraad?
    gebruikt u dan ook nog flux zoals s39?
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Allereerst wat een prachtige boot, en wat een snelheid!

    Een korte vraag. Zelf vaar ik een 4092 1250kV op 4S van dit merk met 160A Esc, en gebruik ook deze Zippy's 2S 8000mAh waarvan ik er 3 heb (om 6S van te maken ooit)

    Ik trek gemiddeld 100A volgas, piek 120.
    Na iedere sessie heb ik 0,5V verschil tussen 2 van de 4 cellen. Ook als ik die verwissel voor de ongebruikte lipo.

    Herkenbaar, of niet?
     
    Dim L vindt dit leuk.
  7. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Dankjewel wel, hij moet nog een keertje een kleurtje krijgen. Als ik de lipo’s oplaad zit er altijd wel iets verschil in 0.1 Max 0.2 maar dat wordt aan het einde altijd recht getrokken. Als je dat ziet is het belangrijk dat je ze niet helemaal leeg vaart dan kunnen er cellen kapot gaan (die 2 die achterblijven) voor de rest zijn het goede accu’s voor wat ik er mee doe. Wat wel raar is dat als ik ze in serie gebruik bij de 1 alle cellen bv op 3,4 staan en bij de andere lipo op bv 3.7 als ik gevaren heb
     
    Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik vaar ze ook in serie, tot nu toe maximaal in 4S configuratie.
    Tevens laad ik ze ook als een 4S pakket op, dus ook aan de lader als set.

    Ik hoorde van een vaarclub in België soortgelijke verhalen nl. over dit type hoge capaciteit Zippy's (heb er nog 4 2S 6000mAh voor in de auto's, prima zelfs na 8 jaar nog)

    Bij mij begon het bij 0,2V.
    En ook met de nieuwe accu, die van ander jaar/serie is.

    Ik vaar met telemetrie waarbij ik iedere cel afzonderlijk monitor, dus fout gaat het niet.
    Overigens de tip van Jan hierboven laatst geprobeerd: voorverwarmen.
    Daarmee was het weg!
    Echter slechts 1x getest tot nu toe, dus ik moet dat vaker gaan proberen om te concluderen dat het voor deze cellen de oplossing is.
    In de racewereld de normaalste zaak heb ik begrepen, waar hoge stromen worden getrokken uit deze lipo's.
     
    Carbohans en Dim L vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina