Mythes rond het REFLEX LADEN

Op zoek naar wat instel gegevens voor mijn reflexlader op Google , kwam ik wat interessante teksten tegen van, voor en “tegenstanders” [twijfelaars] over het desbetreffende systeem. De populariteit van het reflex laad systeem [reflex, burp, negative pulse charging] is zeer groot, en word daarom ook zo breed mogelijk uitgemeten door de handel, maar niet iedereen is overtuigd van de “voordelen” waaronder ze verkocht worden.

Willekeurige voorstander. http://www.advancetec.com/product_productLine.asp?division_id=2&category_id=17&product_line_id=28

De uitleg van de “twijfelaars” http://www.powerdesigners.com/pdf/Negative Pulse Charging Techniques Myths and Facts.pdf

Uitbreiding van het systeem naar de toekomst, “dual negative pulse charging” http://www.powercontrols.no/SmartEx_datasheet.pdf

Ook de onderlinge verschillen in systeem maakt het er niet makkelijker op om instellingen te vergelijken, zo blijkt. De verschillen in Laad>rust>ontlaad tijden worden vaak niet verstrekt door de handel, en nog misschien wel belangrijker, hoeveel is de ontlaadstroom, en is deze “wel” of “niet” afhankelijk van de laadstroom instelling. Wanneer deze altijd “1C” betreft, dan is de ontlaadstroom gelijk aan de “ingestelde” laadstroom. Als deze gegeven niet vermeld staan, dan kan het soms variëren tussen de 2,5C en de 4C tozv de “ingestelde” laadstroom. Ook een vaste ontlaadstroom van bv 1Amp behoort tot de opties. Dat al deze verschillen mogelijk verschillende karaktereigenschappen laat displayen tijdens het laden, of het effect wat mogelijk te behalen valt, is daarom ook niet te voorspellen naar mijn inziens. Dat een REFLEX LADER per defenitie een goede lader is door haar specifieke eigenschappen, is daarom in mijn beleving wat RUIMDENKEND.

Toch heb ik nog een fabrikant gevonden die wel meedenkt, en niet te beroerd is geweest om het 1 en ander aan gegevens voor ons gebruikers te verschaffen. http://www.rccaraction.com/articles/dt_ice2.asp

In hoeverre deze verschillen profijt of schade kunnen veroorzaken is mij niet bekend. Wel is het zo [ZEER BELANGRIJK] wanneer je een accu met pulsen laad, of liever gezegd; wanneer je de voeding van de lader “pulserend belast”, dat de voeding hierdoor zwaarder belast word met betrekking tot de “spanningsvastheid”. Dat wil zeggen wanneer hij dit NIET goed kan verwerken, dan ziet de “laadpuls” er uit als een “skibaan” [start hoog eindigt lager, dus laadstroom gemiddeld lager dan de ingestelde stroom] en niet meer als een [afgeronde] blokgolf [start hoog en blijft dit handhaven tot het einde van de laadpuls, laadstroom gemiddeld gelijk aan de ingestelde stroom]

Mogelijk zijn er ingewijden die ervaringen willen delen, aanvullende [instel tips misschien] informatie of correcties op mijn verhaal willen toepassen en plaatsen, mbt het goed omgaan met dit systeem, voor het al dan niet veilig laden van mijn accu’s.

Ik maak wel gebruik van een reflex lader en durf te zeggen dat mijn accu`s niet meer lui zijn, ik begrijp dat het hier om RC auto`s gaat en wel om de aandrijfaccu`s.

Waarom gebruiken jullie geen lipo`s ?

Door gebrek aan interesse heb ik me nooit uitvoerig in het Reflex-laadprincipe verdiept. Het enige, dat ik weet, is dat de advieswaarde van de ontlaadpuls 2,5 keer de waarde van de laadpuls is en dat tussen laad- en ontlaad-puls een korte rust moet zijn. De lengte van de ontlaadpuls weet ik niet, alleen dat-ie zeer kort moet zijn.

In de Reflex-laders, die ik ken wordt als regel het ICS1702N IC gebruikt. Hiervan kun je de data-sheet en een uitvoerige beschrijving van het werkingsproces HIER downloaden. Deze verwijzing kreeg ik ooit van Hans Delemarre, die zelf erg enthousiast was over het reflex-principe. Mogelijk, dat er bij de postings van Delcam nog wat meer info te vinden is.

Het is al eens eerder ter sprake geweest.
Ook ik heb destijds toen ik voor m'n werk veel onderzoek heb gedaan deze laadmethode "bekeken". Ook toen waren er veel verschillende meningen. Het was me toen ook opgevallen dat het alleen de fabrikanten van de laders waren die de voordelen er van zagen. De accu fabrikanten zagen die voordelen geheel niet maar ze zagen ook geen nadelen!
Destijds heb ik ook een artikel hierover gevonden dat van de NASA afkomstig was. Onderzoek dat in opdracht van hen was gedaan had ook geen bewijzen gevonden voor beweerde voordelen. Maar nadelen werden er ook niet gevonden. Alleen het feit dat de laadstroom pulsvormig was had een enige positive invloed op het laadproces. Omdat de laadstroom steeds even 0mA is zal de gasvorming iets minder zijn waardoor de recombinatie van die gassen makkelijker gaat. Dit voordeel is echter maar gering en de kans dat je het merkt is dus net zo gering. De ontlaadpuls van de reflex methode heeft geen enkel voor of nadeel.

Echte wetenschappelijk verantwoorde tests heb ik natuurlijk niet gedaan. Toch heb ik geen veranderingen/verbeteringen kunnen merken toen ik een reflexlader had gebouwd en ben gaan gebruiken. De accu kwam net zo vol, werd net zo warm en het laden duurde even lang als voordien. Toen de lader kapot ging (foutje van mij) heb ik hem niet gerepareerd en ben m'n "gewone" lader(s) weer gaan gebruiken.

Mijn idee over de reflex laad methode is simpel: Het baat niet maar schaden doet het ook niet. Geloof je de verkoop verhalen? Prima, maar ik hoop dat je er niet te veel van verwacht.

Ik heb ooit een reflex lader rondom de TEA-1100 gemaakt (middels extra electronica). In de tijd dat ik hem net had had ik een goede rijder zijn accu op mijn lader geladen en hij kon een ronde meer rijden.

Dit was alleen 15 jaar terug en kan ik nu niet zeggen als met de huidige accu's nog zo'n winst te behalen is.

Back