Op zoek naar wat instel gegevens voor mijn reflexlader op Google , kwam ik wat interessante teksten tegen van, voor en “tegenstanders” [twijfelaars] over het desbetreffende systeem. De populariteit van het reflex laad systeem [reflex, burp, negative pulse charging] is zeer groot, en word daarom ook zo breed mogelijk uitgemeten door de handel, maar niet iedereen is overtuigd van de “voordelen” waaronder ze verkocht worden.
Willekeurige voorstander. http://www.advancetec.com/product_productLine.asp?division_id=2&category_id=17&product_line_id=28
De uitleg van de “twijfelaars” http://www.powerdesigners.com/pdf/Negative Pulse Charging Techniques Myths and Facts.pdf
Uitbreiding van het systeem naar de toekomst, “dual negative pulse charging” http://www.powercontrols.no/SmartEx_datasheet.pdf
Ook de onderlinge verschillen in systeem maakt het er niet makkelijker op om instellingen te vergelijken, zo blijkt. De verschillen in Laad>rust>ontlaad tijden worden vaak niet verstrekt door de handel, en nog misschien wel belangrijker, hoeveel is de ontlaadstroom, en is deze “wel” of “niet” afhankelijk van de laadstroom instelling. Wanneer deze altijd “1C” betreft, dan is de ontlaadstroom gelijk aan de “ingestelde” laadstroom. Als deze gegeven niet vermeld staan, dan kan het soms variëren tussen de 2,5C en de 4C tozv de “ingestelde” laadstroom. Ook een vaste ontlaadstroom van bv 1Amp behoort tot de opties. Dat al deze verschillen mogelijk verschillende karaktereigenschappen laat displayen tijdens het laden, of het effect wat mogelijk te behalen valt, is daarom ook niet te voorspellen naar mijn inziens. Dat een REFLEX LADER per defenitie een goede lader is door haar specifieke eigenschappen, is daarom in mijn beleving wat RUIMDENKEND.
Toch heb ik nog een fabrikant gevonden die wel meedenkt, en niet te beroerd is geweest om het 1 en ander aan gegevens voor ons gebruikers te verschaffen. http://www.rccaraction.com/articles/dt_ice2.asp
In hoeverre deze verschillen profijt of schade kunnen veroorzaken is mij niet bekend. Wel is het zo [ZEER BELANGRIJK] wanneer je een accu met pulsen laad, of liever gezegd; wanneer je de voeding van de lader “pulserend belast”, dat de voeding hierdoor zwaarder belast word met betrekking tot de “spanningsvastheid”. Dat wil zeggen wanneer hij dit NIET goed kan verwerken, dan ziet de “laadpuls” er uit als een “skibaan” [start hoog eindigt lager, dus laadstroom gemiddeld lager dan de ingestelde stroom] en niet meer als een [afgeronde] blokgolf [start hoog en blijft dit handhaven tot het einde van de laadpuls, laadstroom gemiddeld gelijk aan de ingestelde stroom]
Mogelijk zijn er ingewijden die ervaringen willen delen, aanvullende [instel tips misschien] informatie of correcties op mijn verhaal willen toepassen en plaatsen, mbt het goed omgaan met dit systeem, voor het al dan niet veilig laden van mijn accu’s.
Willekeurige voorstander. http://www.advancetec.com/product_productLine.asp?division_id=2&category_id=17&product_line_id=28
De uitleg van de “twijfelaars” http://www.powerdesigners.com/pdf/Negative Pulse Charging Techniques Myths and Facts.pdf
Uitbreiding van het systeem naar de toekomst, “dual negative pulse charging” http://www.powercontrols.no/SmartEx_datasheet.pdf
Ook de onderlinge verschillen in systeem maakt het er niet makkelijker op om instellingen te vergelijken, zo blijkt. De verschillen in Laad>rust>ontlaad tijden worden vaak niet verstrekt door de handel, en nog misschien wel belangrijker, hoeveel is de ontlaadstroom, en is deze “wel” of “niet” afhankelijk van de laadstroom instelling. Wanneer deze altijd “1C” betreft, dan is de ontlaadstroom gelijk aan de “ingestelde” laadstroom. Als deze gegeven niet vermeld staan, dan kan het soms variëren tussen de 2,5C en de 4C tozv de “ingestelde” laadstroom. Ook een vaste ontlaadstroom van bv 1Amp behoort tot de opties. Dat al deze verschillen mogelijk verschillende karaktereigenschappen laat displayen tijdens het laden, of het effect wat mogelijk te behalen valt, is daarom ook niet te voorspellen naar mijn inziens. Dat een REFLEX LADER per defenitie een goede lader is door haar specifieke eigenschappen, is daarom in mijn beleving wat RUIMDENKEND.
Toch heb ik nog een fabrikant gevonden die wel meedenkt, en niet te beroerd is geweest om het 1 en ander aan gegevens voor ons gebruikers te verschaffen. http://www.rccaraction.com/articles/dt_ice2.asp
In hoeverre deze verschillen profijt of schade kunnen veroorzaken is mij niet bekend. Wel is het zo [ZEER BELANGRIJK] wanneer je een accu met pulsen laad, of liever gezegd; wanneer je de voeding van de lader “pulserend belast”, dat de voeding hierdoor zwaarder belast word met betrekking tot de “spanningsvastheid”. Dat wil zeggen wanneer hij dit NIET goed kan verwerken, dan ziet de “laadpuls” er uit als een “skibaan” [start hoog eindigt lager, dus laadstroom gemiddeld lager dan de ingestelde stroom] en niet meer als een [afgeronde] blokgolf [start hoog en blijft dit handhaven tot het einde van de laadpuls, laadstroom gemiddeld gelijk aan de ingestelde stroom]
Mogelijk zijn er ingewijden die ervaringen willen delen, aanvullende [instel tips misschien] informatie of correcties op mijn verhaal willen toepassen en plaatsen, mbt het goed omgaan met dit systeem, voor het al dan niet veilig laden van mijn accu’s.