Na het vliegen wachten met herladen?

Ik vroeg me af, moet je na het vliegen je accu (NiMH/LiPo) eerst laten rusten voor je em weer aan de lader hangt?

- Sven

Als hij nog warm is van zijn vlucht wel even laten afkoelen, (gaat snel genoeg met deze kou) daarna laden.
Hij mag wel (met nimh heeft dit zelfs voordeel) redelijk snel van de lader in het vliegtuig, hoger voltage.

Ik tank ze altijd helemaal af/bij voor ze in et vliegtuig gaan. :P Maar et probleem is dus andersom. Ik wil graag accu dr in, accu dr uit, en accu aan de lader, iedere keer dat ik geland ben. Als et ding direct na et vliegen eraan had gekunt, had ik mooi met 3 accus kunnen cyclen. Nu moet dat blijkbaar dus met 4 accus. :P

Maar het gaat dus puur om de opgelopen hitte van et vliegen, en niet om de chemie die moet rusten of zoiets? Dan zal ik toch eens aan een grotere koeltunnel (120mm buis met een kruis erin). :P

even :offtopic: gaan maar ik zou hier even willen op inpikken

nando zei:
Hij mag wel (met nimh heeft dit zelfs voordeel) redelijk snel van de lader in het vliegtuig, hoger voltage.
klopt, Nimh warmen we nog wat op voor ze in het toestel gaan, een 60°C dacht ik

Iedere keer komt die temperatuur terug en iedere keer kan ik hetzelfde antwoord geven. Zorg ervoor dat de temperatuur van je accu tussen de 20 en 30 graden is dan heb je maximale effectiviteid van je accu. NiMH moet je NOOIT tot wel 60 graden opwarmen, je zit dan akelig dicht bij de temperatuur waarbij de cellen intern waterstof gaan loslaten (rond de 70 graden). Daardoor loopt de druk op en kan het veiligheids ventiel open gaan. Alle waterstof die er uit blaast ben je voor goed kwijt en dat is verlies van capaciteit!
Als je een hogere spanning wilt dan kan je veel beter een extra cel in het pakket zetten. En als je toch de temperatuur truc wilt gebruiken ga dan niet verder dan 40 graden want daar is de spanningswinst maximaal. Wordt de accu warmer dan zal de spanning zelfs weer inzakken. Je moet er dan ook nog rekening mee houden dat de accu bij 40 graden nog "maar" 90% van de capaciteid heeft. Hij zal dus eerder leeg zijn!!!!! Als hij nog warmer wordt zal de capaciteit nog verder dalen en bij 60 graden is het nog maar 80%.
Als jullie me niet geloven of denken dat ik alleen maar er van uit ga dat ik zo lang mogelijk met m'n accu's wil doen (dat wil ik ook wel) kijk dan ook eens HIER. Deze fabrikant is een van de weinige die een erg duidelijke uitleg op het net heeft geplaatst. Zoek de grafieken maar op en lees het verhaal maar eens door (wel in het Engels).
Mensen die toch hun cellen "mishandelen" doen dat geheel op eigen risico en winnen daar zo goed als NIETS mee. Ook al denken ze dat ze er winst bij hebben de praktijk zal uitwijzen dat het niet zo is. Degene die er misschien een klein beetje winst bij hebben zijn de mensen die echt het aller onderste uit de kan willen hebben om een wedstrijd te winnen of een record te vestigen. De "normale" modelbouwer zal er echt niets mee opschieten.
De enige die er lekker winst bij hebben zijn de winkels die de spullen verkopen. Die speciale laders verkopen goed en ook die accu pakketten "lopen" lekker. Je kunt hele hoge prestaties van je accu krijgen zonder ze "op te warmen" of andere oppep dingen. De levensduur zal bij die hoge laad- en ontlaadstromen zeker terug lopen maar dat nemen we voor lief. Door het opwarmen, kortsluiten, tot nul ontladen, en noem de trucjes maar op zal je zo goed als geen winst boeken. Alleen verlies in levensduur en dat is dus niet nodig om toch goede prestaties te krijgen.
Als ik met gemak 80A uit m'n 8 cellen accu kan trekken terwijl ik maar 30A nodig heb, waarom zal ik dan trucjes gaan gebruiken om er 120A uit te kunnen trekken? Veruit de meeste boten, vliegtuigen en waarschijnlijk ook auto's hebben genoeg aan die 80A. Er zijn maar weinig mensen die met hun speedbootje, race autootje of vliegtuigje meer dan 80A gebruiken. Dat blijft beperkt tot een kleine groep.

Ernst, ik weet er niet veel van en ik ben er zeker van dat je 100% gelijk hebt. Ik had erbij moeten vermelden dat ik geen idee heb wat de levensduur van de cellen is met verwarmen.
Wat ik wel weet, is dat als de cellen warm in het toestel gaan (pylonracer) dat er keer op keer snellere rondetijden neergezet worden tegenover koude cellen. De chrono's liegen niet. Ik heb er voor de rest geen verstand van, ik lees enkel mijn tijden af en trek daar mijn conclusies uit.

Kurt,
Het klopt ook wel maar tot ergens tussen de 40 en 50 graden Celsius. Daarboven zal de winst dus weer minder worden.
En een accu die 40 graden warm is houden de meeste mensen al niet meer met hun blote handen vast. Voor je gevoel brandt je daar je vingers al haast aan, wat niet zo is natuurlijk. Daarom schatten veel mensen de temperatuur al snel te hoog in.

Lang verhaal kort, om met 2 laders te kunnen blijven cyclen tijdens et vliegen heb je dr dus 1 in je vliegtuig, 1 los in de koeltunnel, en 2 aan de lader, kortom 4 accus?

En als je aan het einde van je vlucht even klimt en dan ga zweven koelen ze ook lekker af.

Volgend mij ging het bij Freakazoid om z'n helietje :lol: FF uitzweven lijkt me dan lastig. Maar met een vliegtuig is dat idd wel een goede manier.
Laatste keer vliegen met mijn vleugel kreeg ik bijna niks meer warm! Nou heb ik alles ook superveilig, dus alles draait een beetje onder z'n kunnen en wordt zowieso niet echt warm, maar nu met dit weer merk je echt niks aan temperatuurverschil!

Et ging niet alleen om mijn helitje. :) Maar mijn nieuwe lama zal inderdaad niet kunnen zweven. Veel van mijn vliegtuigjes zijn niet zo zweverig. Daar moet meestal een goed vaartje in blijven zitten. Mijn picojet komt bijvoorbeeld als een steen omlaag als de snelheid eruit gaat.

Maar gelukkig is al mijn spul nog niet zo groot dat de accus peperduur worden, dus een extra accutje dr bij is geen punt.

Worden lipos eigenlijk wel warm? Ik heb nog geen pakketje gehad dat net uit een toestelletje kwam, waarvan ik dacht "nou, das lekker warm".

Lipo's kunnen ook warm worden. De mijne (PQ880 2S 12C) wordt na een vluchtje met de Ultimate (T6/3D met 9*4,7 prop) handwarm, kan ik nog met gemak vasthouden, graadje of 30 schat ik. Ik had eerst een 10*4.7 prop er op maar werd ie erg warm en kortere vluchten.. even gerekend en besloten deze kleinere 9*4.7 er op te zetten om mijn accu's te sparen (het kon wel, maar was aan de grens)

Ik geloof dat ik op Aircraft World heb gelezen dat lipo cellen niet warmer mogen worden dan 60 graden, daarboven gaat de levensduur hard achteruit.

Ook heb ik hier op het forum ergens gelezen dat Lipo's het bijna niet doen als ze erg koud zijn. Een beetje opwarmen door ze direct van de lader in je vliegtuig te stoppen lijkt mij dus helemaal niet zo gek. Anders volle accu in je binnenzak, zodat ie op werktemperatuur (graadje of twintig) kan komen, en zeker niet vanuit je ijskoude startbox in je vliegtuig.

groeten,

Marco

Back