Iedere keer komt die temperatuur terug en iedere keer kan ik hetzelfde antwoord geven. Zorg ervoor dat de temperatuur van je accu tussen de 20 en 30 graden is dan heb je maximale effectiviteid van je accu. NiMH moet je NOOIT tot wel 60 graden opwarmen, je zit dan akelig dicht bij de temperatuur waarbij de cellen intern waterstof gaan loslaten (rond de 70 graden). Daardoor loopt de druk op en kan het veiligheids ventiel open gaan. Alle waterstof die er uit blaast ben je voor goed kwijt en dat is verlies van capaciteit!
Als je een hogere spanning wilt dan kan je veel beter een extra cel in het pakket zetten. En als je toch de temperatuur truc wilt gebruiken ga dan niet verder dan 40 graden want daar is de spanningswinst maximaal. Wordt de accu warmer dan zal de spanning zelfs weer inzakken. Je moet er dan ook nog rekening mee houden dat de accu bij 40 graden nog "maar" 90% van de capaciteid heeft. Hij zal dus eerder leeg zijn!!!!! Als hij nog warmer wordt zal de capaciteit nog verder dalen en bij 60 graden is het nog maar 80%.
Als jullie me niet geloven of denken dat ik alleen maar er van uit ga dat ik zo lang mogelijk met m'n accu's wil doen (dat wil ik ook wel) kijk dan ook eens
HIER. Deze fabrikant is een van de weinige die een erg duidelijke uitleg op het net heeft geplaatst. Zoek de grafieken maar op en lees het verhaal maar eens door (wel in het Engels).
Mensen die toch hun cellen "mishandelen" doen dat geheel op eigen risico en winnen daar zo goed als NIETS mee. Ook al denken ze dat ze er winst bij hebben de praktijk zal uitwijzen dat het niet zo is. Degene die er misschien een klein beetje winst bij hebben zijn de mensen die echt het aller onderste uit de kan willen hebben om een wedstrijd te winnen of een record te vestigen. De "normale" modelbouwer zal er echt niets mee opschieten.
De enige die er lekker winst bij hebben zijn de winkels die de spullen verkopen. Die speciale laders verkopen goed en ook die accu pakketten "lopen" lekker. Je kunt hele hoge prestaties van je accu krijgen zonder ze "op te warmen" of andere oppep dingen. De levensduur zal bij die hoge laad- en ontlaadstromen zeker terug lopen maar dat nemen we voor lief. Door het opwarmen, kortsluiten, tot nul ontladen, en noem de trucjes maar op zal je zo goed als geen winst boeken. Alleen verlies in levensduur en dat is dus niet nodig om toch goede prestaties te krijgen.
Als ik met gemak 80A uit m'n 8 cellen accu kan trekken terwijl ik maar 30A nodig heb, waarom zal ik dan trucjes gaan gebruiken om er 120A uit te kunnen trekken? Veruit de meeste boten, vliegtuigen en waarschijnlijk ook auto's hebben genoeg aan die 80A. Er zijn maar weinig mensen die met hun speedbootje, race autootje of vliegtuigje meer dan 80A gebruiken. Dat blijft beperkt tot een kleine groep.