na revisie draait motor niet meer.

Af gelopen weekend de tt01 volledig schoon gemaakt en de lagers vernieuwd. De kabels zijn ook vervangen van de regelaar en motor. Deze waren niet echt solide meer.

Ik heb de motor even uit elkaar gehaalt en de 2 lagers binnen in vervangen. Toen de draden gedaan. Ik weet 100% zeker dat de draden op goede plek zitten.

Maar de motor draait niet meer. Als ik gas geef hoor ik de motor wel licht zoemen maar geen beweging. De accu is 85% vol en stuur reageert wel. Voor het schonmaken draaide het wel gewoon.

Wie weet raad?

Je hebt hem los gehad de motor?

Wat je hoort (het zoemende geluid) is dat het anker/spoel vast zit. Het kan zijn dat hij niet goed gemonteerd is of dat er iets in is gekomen per ongeluk waardoor hij niet meer draaid. Ik zou de motor ng maar een keer uit elkaar halen als ik jou was ;-)

Doe eens een paar foto's. Misschien zit het anker nu wel klem tussen de nieuwe lagers, omdat ze dikker zijn, of is er iets anders. Draait de motor wel rond als je die met de hand beweegt? Rolt de auto wel als je tandwiel van de motor haalt? Misschien zit het probleem niet in de motor, maar in de transmissie van de auto. Ik weet niet of je bij een TT de diffs kan omdraaien, maar anders wil de voorkant achteruit, en de achterkant tegelijk vooruit. Dat kan de motor niet voor elkaar krijgen...

De motor draait al niet eens als ik hem uit de wagen heb liggen.

Kwa maten zijn de nieuwe lagers zelfde als de oude. Ik moet wel zeggen dat het handmatig rond draaien ook erg zwaar gaat.

De motor nu al minimaal 6x uit een gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Geen verschil hier in. Ik heb er een kleine blauwe diode ( of hoe heet dat) tussen plus en min zitten. Kan deze bij nieuw solderen door branden?

Als de motor handmatig draaien al moeilijk gaat, dan stop je toch al direct en kijk je hier naar? Evengoed brand je alles door als je gas geeft en de motor wil niet.

De lagers draaien goed, zitten niet vast etc? Ze zijn nieuw, maar dat wil nog niet veel zeggen.

Hier wat foto's.
qpxl.jpg
pz6o.jpg
8wo9.jpg
pgu9.jpg

Eerste lager er in, kijken of die soepel draait, as met rotor er in, weer voelen of het soepel gaat, achterkant er los op zetten, idem, steeds een beetje aandraaien en steeds rond draaien.

Ergens moet je dan een moment hebben waarop het zwaar gaat.

Dat is het juist.
Als ik alles er op zet en vast schroef dan blijft anker zitten. Ik kan nergens een te zwaar draai punt ontdekken. Enige wat ik merk Altans dat merk ik iets. Dat het anker door de magneet wordt geblokt.

Het is een verstelbare endbell? (ik zie een sleufje in het huis dus zou ook een fixed kunnen zijn.)

Als die verstelbaar is, heb je dan wel de koolborstels onder de juiste hoek tov de magneten staan?

De timing van deze is idd niet te veranderen. De kop past er maar op 1 manier op. Hierdoor kan de koolborstels er ook maar op 1 manier er in.

Ben bijna bij het stukje motor werpen. Want vind het vreemd dit alleen door lagers vervangen.

Het lijkt mij dat het anker te veel wordt aan getrokken door het magneet. Kan dat ook?

Als hij hiervoor wel werkte dan zou dat toch zeer vreemd zijn,de magnetische kracht kan zo plots niet veranderd zijn.
Gooi hem maar niet weg,moet echt puur een klein foutje zijn wat je over het hoofd hebt gezien want door enkel lagers vervangen kan dit niet.
Heb je je lagers aangeduwd met een dopsleuteltje?Het kan soms lijken alsof ze goed zitten maar die 0,1mm wat misschien blijft uitsteken kan misschien het verschil al maken en zie je zo direct niet.

Hier effe een linkje van een kerel die zijn bearings vervangt bij een brushless motor,hij gebruikt een dopje op een schroevendraaier.Ineens doorscrollen naar 6min. dan zie je hoe hij het doet.

QEBJ168lAtE[/media] to Replace Brushless Motor Bearings - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
kun je de motor met de hand nog wel rond draaien dan? Wat hierboven al eens eerder aan is gehaald, klem je nu niet gewoon de rotor tussen de lagers in omdat de maten van het nieuwe spul afwijken van dat wat er eerst in heeft gezeten?

edit: zie dat het met de hand ronddraaien al moeilijk gaat.... dan kun je er toch aardig van uit gaan dat het een mechanisch probleem in de motor is. (ofwel de lagers steken waarschijnlijk verder naar binnen in de motor, waardoor de rotor nu gewoon ruimte te kort komt, en neem je de lagers ook in een houdgreep waardoor deze dus ook niet meer willen draaien.

zo'n elektro motortje heeft nu eenmaal niet erg veel koppel, dus als je hem op die manier 'vast' zet, zal die elektrisch iig niet meer draaien dan.

Bedankt voor de link, ga hem zo even bekijken.
Vanavond haal ik lagers er uit en begin maar weer bij 0.

Lagers wijken niet af van het geen er in zat. Ik heb ze opgemeten en zijn in mm precies gelijk. Zowel as, dikte en totaal omtrek.

Wat ik vreemt vind.
Ik hem het huis en het anker.
Anker laat ik rustig en met beleid in het huis zakken.
Als ik dan aan het anker draai, vind ik hem al vrij strak draaien. Dit gaat gepaard met kleine schokjes, dit zal de magnetische wel veroorzaken.

Anders iemand in de buurt van enschede die mij ff wil helpen? Ben geen electro held, maar dacht simpel motor moet ik lagers wel van kunnen vervangen ja.

Zonder de endbell zal je anker tegen de magneten aangetrokken worden en idd niet lekker daaien. Als je de endbel er los opzet, dus zonder de schroeven aan te draaien. Kun je hem dan wel met de hand ronddraaien? Er moet altijd een beetje speling in de rotor zitten als je eraan trekt of erop drukt in de richting van de as. Als dat niet zo is dan zijn de lagers niet helemaal doorgedrukt in het huis. Evt kun je met de shims nog wat spelen.

Ik heb idd heel iets spelling in het anker als ik hem dicht schroef. Heb ongeveer 1mm spelling er op zitten. Dus bij het trekken of drukken.

Maar zoals gezegd begin ik vanavond even vanaf 0. Dus lagers er uit en alles opnieuw monteren. Zal tevens voor zekerheid de lagers uitsparing even opmeten kwa diepte. Misschien waren de oude lagers al wel verkeer maar door forceren wel heeft gewerkt. Kwam net even bij mij op, dan kan ik dat ook 100% uitsluiten.

De timing van deze is idd niet te veranderen. De kop past er maar op 1 manier op. Hierdoor kan de koolborstels er ook maar op 1 manier er in.

Ben bijna bij het stukje motor werpen. Want vind het vreemd dit alleen door lagers vervangen.

Het lijkt mij dat het anker te veel wordt aan getrokken door het magneet. Kan dat ook?

Als je hem weg wil gooien wil ik hem wel hebben, ik zet er graag mijn tanden eens in.

Magneet moet trekken aan het anker, hoe minder magneetkracht, hoe slapper de motor vaak is.

Back