Naar E ombouw van de Oxalys

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 14 aug 2010.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Na een paar honderd vluchten trouwe dienst van YS 160 DZ in de Oxalys 1 wordt het tijd om eens wat te gaan experimenteren met E vliegen. de Oxalys 2 blijft nog even voorzien van een YS motor.

    Eerst een nieuwe T Canalyser gemaakt met wat variabele instel hoek mogelijkheden, 10 % groter gemaakt en voorzien van een dikker profiel.

    De gewicht overwegingen Oxalys met YS ledig gewicht 4615 gram.
    Maximaal 5000 gram toegestaan met 50 gram toegift op de reglementen.
    Welke servo s , de Futaba 9650 zijn versleten in het stabilo.<

    De vleugelservo s de Futaba 9150 zijn nog goed.
    Ook de richtingsroer servo de futaba 9151 is ook nog goed.

    Wat kan ik besparen en wat moet ik toevoegen.

    Hierover later meer.

    Als E motor de turnigy SK 6364 /230 aangeschaft
    Als regelaar de 100 ampere turnigy sentilon regelaar of de castle creations HV 85 .
    Hier ben ik nog niet uit beide regelaars werken prima in combinatie met de Turnigy

    Hoe los ik de koeling van de motor op , ik wil wel een spinner blijven gebruiken.

    De hogere koolstof landingsgestel poten heb ik cadeau gekregen van een bekende F3A vlieger en zijn een staaltje van bewonderenswaardig vakmanschap, en al geruime tijd in gebruikt bij een 18 inch propeller van een Ys aandrijving.

    Met een 21X 13 APC als propeller gaat het met de grondspeling goed.

    Hoe bevestig ik de accu s onder de Bellypan en hoe krijg ik deze gemakkelijk gewisseld.

    Veel uitdagingen en interessante vraagstukken
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2010
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    De Turnigy motor kan je op 2 manieren inbouwen heb ik begrepen met de as naar voren en andersom.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    De T Canalyser met verstel mogelijkheid
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2010
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Als het even kan, zou ik de motor met de as naar voren inbouwen, dus dat je de prop met een klemmende meenemer op de as moet zetten.

    Dat is minder belastend voor de motor en de lagers in de motor.

    Nog even en dan kom je er achter wat de uitspraak 'trouwe dienst' nu eigenlijk écht betekent, en beseffen dat een YS daar helemaal niet toe in staat is ;)
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt voor de info , Richard had nog een adapter over en stuurt deze op .

    Ik zie wel op tegen het telkens weer monteren en demonteren van de Belly pan en de accupakketten in en uitschroeven .
    Ga hier eens speciaal voor zitten om dit zo eenvoudig mogelijk te maken.
    Met de 45 C 4200 MA paketten van Hyperion moet ik volgens de eerste berekeningen onder de 5000 gram kunnen komen.
    Ben benieuwd hoe lang de vliegtijd zal zijn met deze pakketten, in ieder geval moet het F3A programma en nog 2 figuren meer mogelijk zijn.

    Met de YS configuratie kan ik gemakkelijk 16 minuten vliegen, hierop zal ik wel moeten inleveren.
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    16 minuten ga je inderdaad niet halen.. maar het volledige programma plus nog wat figuren moet zeker kunnen.

    Ik zou overwegen de bellypan vast te maken en de cockpit afneembaar te maken.

    Anders.. een stel magic boxen op de bellypan en goede klittenband wraps (bv. van Puretech) voor de lipo's.
     
  7. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Dat bellypan gedoe is wel een nadeel van een omgebouwde brandstofkist.

    Je moet in ieder geval een bevestiging hebben die gemakkelijk te openen is. Wat mij wel bevalt is de oplossing van JM op de Lorenz modellen - daar zit de bellypan vast met vastgelijmde nylon boutjes die in slotgaatjes vallen. Je schuift de pan erop en borgt met één boutje in de neus.

    Verder de accus zet je gewoon vast met twee velcro riemen. Ik heb die van Lorenz en die bevallen erg goed - door de omkeergesp kan je ze heel gemakkelijk los- en vastmaken.

    Maar per saldo is het vervangen van het accupack op zich niet het probleem, dat kost mij niet meer tijd dan mensen die een kist hebben waarbij dat langs de cockpitkap gaat.

    Het meest lastige vind ik zelf dat je de kist steeds op zijn rug moet draaien om de accu's te vervangen.

    Maar daar wen je aan en je wordt er handig in.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    De cockpit afneembaar maken haalt te veel stabiliteit uit de romp.
    De hierna te maken verstevigingen voegen behoorlijk wat gewicht toe
    De bellypan moet er toch af als de vleugel gemonteerd en gedemonteerd wordt.

    De accu op een drager maken en dan vastschroeven ligt toch het meest voor de hand.
    De bellypan zal dan met een snelsluiting vastgezet moeten worden.

    Deze ombouw is een eerste begin met E vliegen, de Addiction van Delro is de overweging voor
    het winter project.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    De klemmende as op de motor gemonteerd en de originele spinner van de Oxalys hier op gemonteerd.
    Koeling:Ik overweeg de spinner te voorzien van wat luchtinlaat gaten en de achterplaat van schoepen te voorzien zodat de koellucht wordt aangezogen door de schoepen en zijn weg vindt naar de motor.
    Ook een mogelijkheid is een nieuwe conus te maken en deze aan de binnekant te voorzien van schoepen.
    Ik ga vanavond schetsen en ontwerpen, nu met de Sukhoi 29 vliegen.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ook dit bericht is weer dubbel vanwege een foutmelding die geen foutmelding is
     
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Als de financieen geen probleem zijn, zou ik die zware brandstofspinner door een electrospinner vervangen.

    Koeling zou ik doen met wangetjes aan de romp en wat stukjes depron om de lucht naar de motor te geleiden.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Weer een gewichtsbesparing , ik vond de spinner met de lightened backplate al licht,
    Het kan natuurlijk met kunststof carbon nog lichter.
    De diameter is 80 mm, heb je suggesties?
     
  13. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Als geld geen rol speelt bestel je de spinner van Philippe Marquet. Bij Lorenz te bestellen of bij aerobertics dacht ik.

    30 gram, 90 euro oid :-D
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Geld speelt wel een rol,dit is dus de duurste en mooiste, is er ook nog een tussenweg,Of een goedkope variant.
    De ombouw is een eerste kennismaking van E vliegen met F3A modellen.
    Eerst maar eens kijken of het bevalt en dan een voor E vliegen ontworpen model gaan maken.

    Onderaan de programmeer kaart staat govenor mode, kan iemand vertellen wat dit is en hoe dit werkt.
     
  15. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Governor mode is voor heli's. Hij houdt dan het toerental van de rotor constant of zoiets, vraag het aan een heli-vlieger die kan je precies uitleggen hoe dit werkt.
     
  16. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Je zou een mooie carbon spinner van Hobby City kunnen overwegen, weet alleen niet of ze de maat hebben die je nodig hebt.
     
  17. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Laatst bewerkt: 22 aug 2010
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Governor is voor heli's inderdaad. Helievliegers willen hun motoren met een vast toerental laten draaien, echter bij lastwisselingen is dat problematisch, bv als iemand ineens vol pitch trekt en verder niets doet, zal door de zwaardere belasting voor de motor, het toerental inzakken.

    Een regelaar met governor zal het toerental ten alle tijde constant proberen te houden, ongeacht de belasting.

    Is voor ons dus niet van toepassing.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    80 mm is de diameter van de neus van de Oxalys, 3.25 inch
    Hobby city heeft geen 80 mm wel 77 mm of 3 inch.
    De Tru Turn spinner weegt 55 gram, als ik de back plate wat dunner maak kan er nog 7tot 10 gram af .
    45 tot 48 gram voor een aluminium spinner lijkt mij heel aanvaardbaar .
    Als ik op de kritische grens kom kan ik er altijd nog zelf een maken of verder zoeken.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2010
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]

    De motor is vastgemaakt aan het neusring spant en gevulkaniseerd.
    Alles is nu gestript en de schuur plekken van honderden vluchten met een bonkende eencilinder kunnen worden overgespoten.
    Eerst nog alle gaten van de brandstofleidingen dichtmaken.

    Voor de koeling gebruik ik de inlaten welke al waren voorzien aan de romp .
    Hoeveel koeling heeft de regelaar nodig is de volgende vraag

    Een voorzichtige weging geeft aan dat 4850 gram haalbaar is
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2010

Deel Deze Pagina