Naar E ombouw van de Oxalys

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 14 aug 2010.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Klopt het dat je deze motor alleen aan de voorkant ophangt en geen tweede spant meer toepast? Een dubbelzijdige ophanging voorkomt namelijk een moment op de voorspant en dat is veel sterker. Als je romp al sterk genoeg is hoeft dat niet.

    Het is niet het motorspant wat de zwakke schakel is in de aandrijving.
    De Turnigy motor wordt van een extra lager voorzien omdat als je dit niet doet de magneten los raken.
    De motor is nogal lang en bij de geringste onnauwkeurigheid kan deze gaan slingeren.
    Ik heb deze constructie gekozen op advies van ervaringsdeskundigen.

    De X power motor is veel korter en beter gebalanceerd. Hierdoor kan de hele achterconstructie vervallen.

    Ik heb ook vele AXI en Plettenberg motoren gezien in F3A modellen welke alleen aan het voorspant zijn gemonteerd.

    Inmiddels heeft ook Turnigy een nieuwe generatie motoren gemaakt met dezelfde uitgangspunten als de X power motor.

    Na een mislukte ombouwpoging van mijn Funtana 90 met een E motor ( een 2100 Watt Turnigy motor van de oude generatie) is het model uitgerust met een Turnigy G110 motor. Deze motor loopt heel mooi in een kooi van metalen buis met ook alleen een montage aan de voorkant.
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Dat is inderdaad een mooi kort motortje, ziet er goed uit.
     
  3. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Ed,

    Ik heb zelf in mijn wind110 een turnigy motor zitten die ik wel op twee plaatsen opgehangen heb zitten.
    Ook vanwegen de door jou genoemde tekort komingen van dit type motor.
    Het was maar een kleine aanpassing.... een iets langere as gemaakt, zie ook [post437] .

    Dit geheel is toch ook best wel licht uitgevallen als je het vergelijkt met de advies Hacker set-up en wordt beloondt met licht en direct sturende kist.

    De X power motor van jou is toch echt wel een motor van een andere league, licht en sterk van bouw. En zo te zien ook erg goed kwa efficientie.

    Ga er maar eens gauw mee vliegen ;-) ben wel benieuwd.

    Grtz,
    Heino
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Het 2e model is gereed. Alle losse onderdelen zijn uitwisselbaar.
    Landingsgestel poten, 3 verschillende motoren, motorkap, zelfs het stabilo past op beide modellen.
    Met de SLS 4400 Ma lipo s weegt het model 4932 gram.
    De veel lichtere Thunderpower lipo brengt het gewicht van het model met 190 gram naar beneden.Hiervoor is een hele aparte lipo opstelling nodig,de beide lipo s liggen achter elkaar.
    Een klein gedeelte van de lipo ligt zelfs boven de motor.
    Het 2e model is 19 gram lichter dan het eerste model.
    Geen slechte waarden voor een omgebouwd brandstof model.
    De Q80 motor is weer wat zwaarder dan de X power motor.
    Vandaag ook de PT 20x13 koolstof propeller en de Mejzlik 20.5X12 Wideblad binnen gekregen.
    Het landingsgestel is zelfs geschikt voor 22 inch propellers.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Er valt altijd iets te verbeteren, ik had nog een stukje Honeycombdoek over van de CAP 232, hiervan als proef een lipo plaat gemaakt.
    Ik dacht dat dit als plaat wordt toegepast welke veelvuldig wordt gewisseld niet stabiel blijft.
    Toch maar een plaatje gemaakt. Aan 2 zijden met epoxydoek bekleed en dit belast.
    Wat ik al vreesde gebeurde, na wat mishandeling liet het epoxydoek op een aantal plaatsen los.
    Het plaatje na behandeld met dunne secondelijm.
    De lijm wordt snel opgenomen in het weefsel en er ontstaat een zeer stijve torsie vaste plaat.Het doek blijft goed zitten en na wat rafels te hebben vastgelijmd heb ik nu een duurzame plaat.
    Lipo erop geplakt en in het model geschroefd.
    Door deze plaat toe te passen weer 30 gram gewichtsbesparing.
    Inmiddels liggen er nog 5 te drogen.
    Doordat ik 3 verschillende merken Lipo s van van 4000 en 4400 Ma capaciteit gebruik met elk een eigen gewicht heeft elke lipo zijn eigen grondplaat.
    Doordat de bevestigingspunten gelijk zijn is de positie van de lipo afgestemd op de plaat zodat het zwaartepunt van het model gelijk blijft.
    [​IMG]
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Eenzijdige ophanging van de motor lijkt me ook makkelijker als je de instelhoek wenst te verstellen. Merk je nog verschillen t.o.v. een verbrandingsmotor nu je met andere props vliegt?
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Het verschil is behoorlijk. Tijdens de start begint het al het model is eerder op snelheid.
    Met name de rem maakt een groot verschil.
    In de daallijnen toert de motor niet op, de viertakt motoren hadden er minder last van dan de 2 takten.
    Ook de ontwikkeling van de 4 takten staat niet stil, de nieuwe YS 175 DZ CDI motor met ontsteking heeft een enorm potentieel aan remkracht en een mooie motorcurve.
    De charme van de 4 takt wordt tegenwoordig in de E motoren gebouwd.
    Hacker heeft een nieuwe Q 80( 13S) motor aan zijn lijn toegevoegd welke geschikt is voor dezelfde propeller (APC 20.5 X10.5 PN) als op de YS 175 DZ CDI ontstekingsmotor wordt gebruikt.
    Deze motor heeft 20 polen in plaats van de 28 polen welke op de meer traditionele Q 80 wordt toegepast. 20 gram lichter en een viertaktvliegstijl verwerkt in een elektromotor. Hoe het voelt ga ik volgend seizoen ervaren.
    Mijn vrouw en Coach vind de E modellen plezierig omdat het model met stilstaande motor naar de start kan worden gedragen.
    Soms mag ze wat uitwaaien met het geweld van de Desert Aircraft motoren.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Verschillende type motoren hebben verschillende propellerassen , als je propellers wilt uitwisselen moet je er iets voor verzinnen.
    Voor de OXalys heb ik motoren met 8 10 en 12 mm assen.
    De propellers heb ik opgeboord en getest op de verschillende motoren.
    Inmiddels weet ik welke propeller ik op welke motor ga gebruiken.
    Voor de overmaatse gaten zijn vul ringen gedraaid.
    Ook de afstand van de motor tot het spant is verschillend.
    Om alle motoren universeel uit te kunnen wisselen zijn hier ook een paar hulpstukjes voor gemaakt.
    Nu nog de verstelbare mechanismen voor de stabilo verstelling opnieuw ontwerpen met wat meer duurzaamheid en het seizoen kan wat mij betreft beginnen.
    De standaard blokjes voor de stabilo verstelling zijn van een soort gewapende kunststof. Door veelvuldig gebruik om het stabilo voor transport te demonteren is de schroefdraad het kwetsbare punt.
    Ik denk aan een aluminium bus constructie om het probleem op te lossen.
    [​IMG]
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Als je de levensduur van schroefdraad verbindingen wenst te verlengen dan is een messing insert het beste. Voor alumimium met M3 schroefdraad lijm ik eerst een bus met interne diameter 2,5mm en extern M4x0,5 in het object waar de schroefdaad in moet, bij voorkeur met uhu endfest. Dat boor ik vooraf op dia 3,5 en tap ik eveneens M4x0,5 Na afbakken boor ik dan het gat schoon en tap ik er M3 in. Messing heeft het voordeel dat het materiaal zelfsmerend is en niet slijt.

    Gebruik je aluminium dan slijt de draad weg omdat aluminium slijpsel de werking van schuurpapier heeft en de schroefdraad weg eet, dan zit je aan het einde van het seizoen zonder draad.

    Helicoils zijn ook een oplossing, erg mooi maar iets duurder, je hebt dan speciale tapjes en montage gereedschap nodig.
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Met dit soort reacties kan ik wat, nu weet ik van het bestaan van helicoils af het risico van wegschuren van aluminium .
    Mogelijk kan je er nog wat dieper op ingaan.

    De X power motor heeft een aluminium prop mee nemer waarvan het eerste stuk glad is.
    Daar waar de propeller zit is geen schroefdraad.
    De Moer waarmee de propeller wordt vastgezet is van Titanium.

    De hacker Q 80 prop mee nemer is van staal en ook hier is de as glad daar waar de propeller met de aluminium bus zit , de moer is ook van staal.

    Bij de Turnigy motor speelt dit wel, een aluminium schroefdraad met een stalen moer.
    daar waar de prop zit is ook een stukje schroefdraad.

    Ik ben op de toepassing van aluminium gekomen door de Seyer propellers welke ik voor de X modellen gebruik ,een gladde stalen as met een 26X10 3 blad en een aluminium bus waarmee de propeller om de de as wordt gevat.
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Verloopbusjes om propellors te centreren bewegen niet ten opzichte van de as, daar heb je geen slijtage, mits voldoende nauwkeurig gemaakt is aluminium daar een goede keuze.

    Wit schuurpapier wordt gemaakt van aluminium oxyde, aluminium oxydeert aan de lucht dus bij aluminium slijtage wordt het probleem alleen maar erger. Materialen van dezelfde samenstelling hebben de neiging aan elkaar te plakken, zo zal een roestvrij stalen moer zich vast plakken aan een bout als daar geen vet tussen zit, dit wordt vreten genoemd. Als je een aluminium meenemer met aluminium moer met tinner schoonmaakt dan merk je bij het vast draaien dat de moer vastloopt op de schroefdraad. Dit verhoogt de slijtage. Staal op staal heeft dat probleem niet.

    Bij het vastzetten van schroefdraad zet je het aandraai koppel om in een trekkracht op de bout, deze veert dan iets uit. De trekkracht op de schroefdaad zal vanwege de spoed resulteren in een vrijvingskracht op de moer, daarmee blijft de moer zitten.

    Bij een licht ingevette moer heb je geen wrijvingsverliezen om het aandraai koppel om te zetten in een trekkracht. Hoe tegenstrijdig het ook mag klinken maar een licht ingevette bout zit makkelijker vast dan een droge.

    Bij het toepassen van een aluminium ring op de prop zal bij een hoge remkracht deze ring tegen de moer aan vreten en daarmee de prop langzaam los draaien.

    Slijtage hoeft geen probleem te zijn als je het onderdeel makkelijk kan vervangen. Dus bij de stabilo verstelling zou ik een bus toepassen en voor de meenemer gewoon aluminium. De moer dan uit titanium, staal of messing maar nooit aluminium. Er zijn moeren met een kleinere zeskant bovenop een ronde flens, die zijn iets lichter dan standaard moeren. Bij een stalen as liever geen aluminium, die kan vreten in de ring. Staal en Titanium gaan goed.

    Propellors van plastic vertonen kruip, dat wil zeggen dat het niet uitmaakt hoe hard je de propmoer aandraait de spanning er altijd langzaam uit kruipt, uiteindelijk zit elke prop na verloop van tijd weer los. Om te voorkomen dat de prop van je kist schiet kun je een tweede moer op de meenemer draaien, twee moeren tegen elkaar in draaien kost relatief weinig kracht en schiet nooit meer los.

    De Hacker met doorlopende stalen as (perfecte centrering) met schroefdraad, aluminium meenemer oplegvlak, aluminium sluitring en dubbele stalen moer is een schoolvoorbeeld van Duitse engineering, helemaal goed.

    De X Power waar de meenemer met een geruimd gat (d.w.z. een nauwkeurige passing zuigend op de as) zit ook netjes in het center, gewoon boren is niet nauwkeurig genoeg. Dit is mijn voorkeursmethode om verschillende motoren zo aan te passen dat ze even lang worden.

    Meenemers met conische klembussen zijn in de basis een goede oplossing al heb ik nog geen goede uitvoeringen gevonden. Bij mij slingeren ze allemaal.

    Meenemers die centreren op de schroefdraad zouden verboden moeten worden, dan slingert je prop altijd, krijg je trillingen, slijtage aan je kist en servo's.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Met het testen van de X power motor,de Jeti regelaar met dezelfde instellingen als de Turnigy motor ingesteld.
    Dezelfde propeller dezelfde regelaar wat kan er mis was mijn gedachte.
    En natuurlijk waren er weer problemen,als de motor op 60 -70% vermogen draait klinkt er een geluid alsof de propeller slipt.Het vermogen is weg, direct gas terug en er is weer vermogen.
    Dan gaat het een paar keer goed en dan ineens doet het fenomeen zich weer voor.
    O wat geeft een E motor minder problemen dan een brandstof motor schiet er dan door mijn hoofd.
    Wat nu weer.Geen info te vinden over timing en frequentie.
    Het lijkt wel een goed bewaard geheim uit het old boys network.
    Het blijkt de timing te zijn, voor zover ik heb kunnen zien geeft alleen Hacker volledige instructie over de timing en de frequentie.
    Mijn Turnigy heeft een timing van 24graden en een frequentie van 8 Hrz.
    Zuinig,goed vermogen en het wisselen van propellers heeft tot nu toe geen invloed gehad op de timing.
    Na wat advies te hebben ingewonnen de timing op 30 graden gezet en de op tour tijd op 1 seconde en het probleem was opgelost.
    Als je het niet weet begin je op 30 graden timing voor een buiten loper en dan ga je wat stapjes terug om de motor wat zuiniger te maken. Net als bij een brandstof motor eerst wat rijk en dan als je de motor kent wat het mengsel wat armer maken.
     
  14. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Het slippende geluid wat je beschrijft is hoogstwaarschijnlijk dat de timing van de regelaar 'voorloopt' op de beweging van de motor. hierdoor worden de magneten niet meer meegetrokken door het elektrisch magnetisch veld. maar juist 1 stap in de beweging terug getrokken.

    Dit kan eigenlijk maar door 2 dingen komen:
    -te snel accelereren van de motor
    -te hoge timing

    een buiten lopen is een vrij trage motor zeker als er 20+ inch prop's gebruikt worden die opgang moeten komen. als het slippende geluid optreed bij plotseling volgas geven kan de startvertraging iets hoger gezet worden.

    Als de timing te hoog of het op het randje staat. komt het ook bij rustig optoeren of zelfs bij lang recht naar beneden vliegen voor dat het 'slippen' optreed.

    Dus kort samengevat als het slippen voorkomt timing omlaag.

    Dat de HC motor met een timing van 30 graden nog goed loopt en de X-power axi enz niet komt door het verschil in magneten. de HC motor heeft vrij slappe magneten in vergelijk met de x-power of vergelijkbare motoren. Doordat het magnetisch veld van de sterkere magneten bij de x-power veel groter is de ruimte tussen de verschillende magnetische (elektrisch en permanent) veel kleiner en de kans op slip dus groter.

    zelf heb ik veel met een AXI 5325 en 5330-F3A gevlogen. en merkte dat ik met een jeti-spin99 op 24 graden op het randje zat. met een lichte houten of carbon prop ging het net goed. maar met een apc of carbon wideblade kreeg ik ook slip.
    Aangezien ik de opstart snelheid zo hoog mogelijk wou houden ben ik van 24 naar 20 graden terug gegaan en was het probleem weg.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan.
    anders hoor ik het graag

    gr ruud
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Slippen' kan ook veroorzaakt worden door een te zware prop.
    Alle buitenlopers, hoge zelfinductie, kunnen met 8kHz PWM chopping frequentie aangestuurd worden. Hogere frequentie mag, kan iets hoger motor rendement geven. Is wel weer meer werk voor de ingangselco's (warmer).
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Bij de x power motor was het een te lage timing, ik begon met 24graden.
    De oude instelling van de Turnigy,de Jeti regelaar was enige tijd niet gebruikt omdat ik de CC 85 HV regelaar gebruikte.
    De CC regelaars hebben een instelling voor een buiten loper en de timing op high .
    De regelaar doet de rest. Met deze regelaar was er met de X power motor geen probleem. Volgens kenners gaat de CC regelaar niet verder dan 25 graden ik heb dit in de gebruiks aanwijzing nog niet terug kunnen vinden.
    Bij de Jeti heb ik alles handmatig ingesteld. er is ook wel een soort automatisch programma ,dit leek mij een te groot risico.
    Inmiddels staat de timing op 30 graden en de motor presteert met alle propellers.
    20X12 W 20X13 APC 20.5X 12 WE Mezjlik 20X13 PT E en de 21X14 PT E.
    Met de 20X13 APC propeller en de 19x14 Hatta propeller maakt de motor ongeveer 6300 rpm en is de stroomopname 61 ampère,met de andere propellers is het RPM lager en de ampère opname hoger.
    De bij deze motor aanbevolen APC 20X13 propeller lijkt het meest geschikt voor deze motor.
    Dit zijn statische waarden. eerste vluchten zullen het uitmaken.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2012
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zou zelf een optourtijd van 1s te lang vinden voor F3A. Ik gebruik voor de spin 0,2 s.
    Vind het ook vreemd dat de motor er bij 30 graden minder last van heeft dan bij 24 graden.
    Jammer dat er ook niet veel input komt in het RCUnverse draadje waarin je deze vraag ook gesteld hebt.
    New F3A motor: XC6325/12 F3A
     
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Mijn idee zou ook zijn om de timing lager te zetten.... het magneet veld loopt dan minder ver 'voor' op de echte magneten en kan deze dus beter volgen. Als je timing te hoog staat, heb je zelfs kans dat je op een soort harmonische van het magneet veld aansluit, dan verhoogt de stroom en warmte in je motor.

    Probeer gewoon eens op 5 of 10 graden timming en dan met een snellere opspin tijd.
     
  19. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Apart dit heb ik nog niet eerder gehoord.
    Ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn met de zelfde problemen. evt ook met andere motoren.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ik heb inmiddels begrepen dat het out of timing lopen tot de problemen kan behoren bij elektromotoren.
    Een goed lopende motor op een beproefde timing kan dit gedrag gaan vertonen als er een nieuwe lipo wordt gebruikt,lees een volgende generatie met een mindere inwendige weerstand.
    Een buitenloper moet volgens mijn bevindingen en onderzoek een timing high hebben.
    Alleen hoe high, in de specs is high van 24 tot 30 graden, 4 piepjes van de Jeti.
    Bij de Q 80 motor 28 pool buitenloper ( 11 S ) is de timing welke in de gebruiksaanwijzing wordt gegeven 25 graden.
    Met de 20.5 x12 WE (super wideblad) Mejzlik een ampère opname van 72 .
    Deze motor heeft zoveel vermogen dat een DA 50 hierbij verbleekt.
    Ik denk dat half gas met deze motor alle verticale stijgvluchten van het F3A programma kunnen worden uitgevoerd.
    De X power loopt nu prima met de timing 30 graden.
     

Deel Deze Pagina