Nadriften staartservo.

Hoi.

Nu heb ik van iemand een protech nt410 gyro overgenomen en nu heb ik de volgende vraag.

In heading hold drift de staartservo van de ene naar de andere kant.
Nu trim je dit eruit door de subtrim van je staartservo te gebruiken.
Dit heb ik gedaan en dat werkt perfect.
Aan beide zijden drift de servo niet meer.

Na de heli weer opnieuw ingeschakeld te hebben begon de servo weer te driften. Hoe kan dit??? Het kan toch niet de bedoeling zijn om dit er telkens weer opnieuw uit te subtrimmen.

Tijdens het optoeren draaid de staart naar links weg.
Gebruik je daar je trim van de staartservo voor of heeft dit te maken met de gevoeligheid van je gain. Op de zender staat de gain op 50 %.
(Futaba FG12)

Groet: Adrie

Hoi Adrie,

Eigenlijk moet je met een HH gyro nooit trim gebruiken, deze moet keurig op 0 blijven staan.
Je moet eerst zorgen dat je op het hoverpunt (stabiel toerental) de staart stil krijgt in Ratemode.
Dat doe je door de juiste verdraaiing in je staartbladen te krijgen als je servohevel op 90º staat (90º en midden van het draaibereik).
Bij veel heli's kan dat door de servohouder op de staart naar voren of naar achteren te verschuiven totdat de staart zonder HH mode redelijk stil blijft staan.
Heb je een extra hevel overbrenging in de aansturing naar je staartrotor, dan moet je stuurstang lengtes aanpassen.
Staat hij redelijk stil dan schakel je naar HH mode, en moet de staart volledig houden.
Daarna kan je met de gain afstelling de reactie tijd van de gyro instellen.
Gain te hoog, dan gaat de staart kwispelen (blijft hij zoeken).
Gain te laag, dan loopt hij weg (staart slag).
Ik zet hem meestal eerst te hoog, en stel dan langzaam naar beneden tot hij lekker vliegt.

Ik verplaats deze vraag gelijk naar "heli electronica"
http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587

M.vr.gr.
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je voor je reactie.
Als beginnende helivlieger kom je soms voor veel problemen te staan.
Zeker de afstelling is uitermate belangrijk.
Ik ga dit proberen en laat weten of het gelukt is.:)

Back