Nakajima A6M2-N 'Rufe'

Droopy'ke

verslagschrijvers
Nu het Wild Weasel-projekt bijna ten einde is, wordt het tijd dat ik jullie m'n volgend projekt ga voorstellen:

De Nakajima A6M2-N 'Rufe'.

1_Z7.jpg


Dit toestel was ontworpen vanuit de Mitsubishi A6M 'Zero' en was gebaseerd op de A6M-2 model 11 romp en dit met een aangepast staartgedeelte en vlotters.
Deze Japanese warbird was het geesteskind van Shinobu Mitsutake (chief engineer bij Nakajima) en Atsushi Tajima (ontwerper van Nakajima).

De vliegtuigen kwamen in 1942 in dienst en hadden als hoofdjob de taak om de Amerikaanse PT-boten het leven zuur te maken.


Het model

1_A6M2-N__Rufe__001.jpg


Het model is van Trumpeter.
Deze fabrikant staat volgens mij nog een trapje hoger op de modelbouwladder dan Tamiya.

Schaal: 1:24
Lengte: 440 mm
Spanwijdte: 499,5 mm.
Aantal delen: 181
Metalen onderdelen voor de ailerons en flaps.
PE-parts voor het instrumentenbord.



Een kijkje in de doos

1_A6M2-N__Rufe__002.jpg

De bouwbeschrijving, het kleurenschema en decals.

1_A6M2-N__Rufe__003.jpg

De wings


1_A6M2-N__Rufe__004.jpg

Motoronderdelen. Linksboven in het gietraam zien we enkele onderdelen die door de fabrikant extra omzwachteld zijn. Dit uiteraard om het breken van die tere onderdelen te voorkomen.
Als dat geen service is van Trumpeter, dan weet ik het ook niet meer. Pure klasse!

1_A6M2-N__Rufe__005.jpg

De romp


1_A6M2-N__Rufe__006.jpg

Delen van het interieur (cockpit)


1_A6M2-N__Rufe__007.jpg

De drijvers


1_A6M2-N__Rufe__008.jpg

Hier zie ik al onderdelen die nodig zijn om van het toestel een 'zero' te maken. Die zal ik niet nodig hebben.


1_A6M2-N__Rufe__009.jpg

Cowling en clear-parts


1_A6M2-N__Rufe__010.jpg

Metalen onderdelen voor de ailerons en flaps (scharnieren) en PE-parts.


1_A6M2-N__Rufe__011.jpg

Wijzerplaten voor het instrumentenbord.


Deze kit ziet er dus wel zéér verzorgd uit en is Trumpetergetrouw zéér uitgebreid gedetailleerd.



Wordt vervolgd.



Droop
 
Daar ik geen piloot vind, ga ik het toestel maar zonder toeters en bellen maken. Dus, geen draaiende prop of werkende lichtjes.

Stap 1 in het bouwverslag begint met de cockpit maar eigewijs zoals ik ben, ga ik starten met de motor.
Waarom? Omdat ik dit gewoon leuker vind. :p

1_A6M2-N__Rufe__013.jpg

De motor is goed gedetailleerd uitgevoerd. Ik moet wel hier en daar nog een braampje wegschuren.

1_A6M2-N__Rufe__014.jpg

De achterkant van de motor.

Zoals ik zei ga ik eerst hier en daar nog wat schuren en dan gaan we eens kijken of ik het item goed kan ontvetten. Er hangt namelijk nogal wat vettigheid aan de gietramen.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Dit volgen we zekers.

Om Uw motor te ontvetten?
Gewoon onderdompellen in een potje wasbenzine,en nadien laten luchtdrogen.
Je kan alles op deze manier ontvetten en zonder enig risico.

Groetjes

Marc
 
@Marc: Bedankt voor de tip. :D

@Michel: Thanks!:D


Ik heb de motor 'gewoon' ontvet, dus in een sopje en daarna heeft hij z'n zwarte basiskleur gekregen.
Hier zal de komende dagen de nodige verwering en accenten op aangebracht worden.

1_A6M2-N__Rufe__019.jpg



Droop
 
motor

De motor, benzine- en olietank zijn gemonteerd en geschilderd.

1_A6M2-N__Rufe__024.jpg


1_A6M2-N__Rufe__027.jpg


1_A6M2-N__Rufe__028.jpg

Het green zinc chromate heb ik gemaakt door Revell SM360 (groen) te mengen met M15 (geel). Helaas wordt dit op de foto veel donkerder/ groener weergeven dan het in werkelijkheid is.

Na 2 dagen van washes en drybrushes aan te brengen, is de motor wel een model op zich geworden.


Wordt vervolgd,

Droop
 
Cockpit

De cockpit is klaar en is nu gereed om in de romp te worden ingebouwd:

1_DSCN7665.jpg



1_DSCN7667.jpg

De lopen van de beide machinegeweren zijn met een 0,5mm boortje uitgeboort om zo een realistischer beeld te krijgen.


1_DSCN7671.jpg

Een kijkje binnenin de cockpit. Ook hier heb ik terug gebruik gemaakt van een sludge plus drybrushen.


1_DSCN7675.jpg

Hier is de verwering goed waar te nemen.


1_DSCN7677.jpg

De 'pilots' seat'.
Het effekt van de sludgewash op de vloer, is op deze foto duidelijk te zien.


De volgende stap is het inbouwen van de cockpit én de motor in de romp.


Wordt vervolgd.


Droop
 
Cockpit

Zo hé,

Wat een details heeft dit bouwpaket erg mooi Droop, het verf/spuitwerk ziet er weer zeer realistisch uit. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Keep up the good work.:worship:

Mvg.:bye:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de lovende woorden. :D


Ondertussen heb ik de cockpit + motor in de romp aangebracht.
Ook de vleugels, ailerons, stabilisatoren, hoogteroeren en richtingsroer zijn aangebracht:


1_DSCN7683.JPG

Tevens heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de drijvers ook te monteren. Dit heb ik gedaan met het oog op het komende plamuurwerk.
Nu kan ik al de grote onderdelen van dit toestel in één keer mooi plamuren en schuren.


Tevens heb ik van de geplaatste cockpit terug wat foto's genomen.
Maar nu bij daglicht want ik vond dat op de vorige plaatjes toch nog wat details verloren zijn gegaan.

Dus, bij deze nogmaals de cockpit van de Rufe:


1_DSCN7679.JPG


1_DSCN7680.JPG

Nu zien we tenminste toch de wijzerplaatjes op het panel.


Ik hoop dat ik nog deze week tijd heb om met het plamuurwerk te beginnen.


Wordt vervolgd,


Droop
 
plamuurwerk

Ik heb net het plamuurwerk achter de rug.
Voor een kit in deze prijsklasse vind ik de pasvorm nogal slordig.
Daar heeft Trumpeter bij mij veel punten verloren.

De plaatsen die ik heb moeten plamuren heb ik op de volgende foto's met rode pijlen aangeduid.

De bovenkant van de Rufe:

1_DSCN7696.jpg

Scharnieren BB en SB wingtips, scharnieren buitenste ailerons, beide stabilisatoren, de naad van beide romphelften, leading edges van de wings, vleugelwortels, de bovenkant van de 3 vlotters.




De onderkant van de Rufe:

1_DSCN7697.jpg

Beide stabilisatoren, de naad van de romphelften, scharnieren van de binnenste ailerons, bevestigingspunt van de wings aan de romp,
onderkant van de cowling, steunen van de drijvers.


Hier had ik m'n handen meer dan vol aan.
Afijn, dit klusje is nu achter de rug en als het een beetje meezit dan kan ik morgen gaan schuren.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Wat een mooi model zeg. Vind het vliegtuig zelf wel iets weghebben van de Kawanishi N1K Kyofu. Heb zelf ooit de Shiden (landversie) uitvoeren van Tamiya hiervan gebouwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt jongens.

Wat een mooi model zeg. Vind het vliegtuig zelf wel iets weghebben van de Kawanishi N1K Kyofu. Heb zelf ooit de Shiden (landversie) uitvoeren van Tamiya hiervan gebouwd.

Inderdaad deze Nakajima lijkt erg goed op de Mighty Wind (Kyofu). Het zouden zusjes kunnen zijn.

Het leuke aan die oude Japanse kisten is dat je ze tot in het oneindige kan gaan verweren. :D

Heb je van de Shiden soms foto's, Rob?


Droop
 
Zo de voorbereidingen aan de canopy zijn klaar.

Enkele foto'tjes:

1_DSCN7712.jpg

Naar goede gewoonte heb ik hier de clearparts hun badje gegeven.


1_DSCN7713.jpg

Toen de Sols Plus goed was opgedroogd kregen de delen hun plaatsje op de romp van de Rufe...


1_DSCN7714.jpg

... en na enkele uren met masking tape in de weer te zijn geweest waren de ramen van de buitenwereld volledig afgeschermd.


1_DSCN7716.jpg

Daar de binnenkant van het framewerk een green zinc chromate laag had, heb ik dit dan maar eerst aan de buitenkant aangebracht. Om dit aan de binnenkant te doen zou een bijna onmogelijke opdracht zijn.
Als later tijdens het spuitwerk hierover dan de eigenlijke kleur komt te zitten, dan zal het green chromate door de doorschijnende delen nog aan de binnenkant te zien zijn.



Wordt vervolgd.



Droop
 
Laatst bewerkt:
Op deze Japanner ga ik de zouttechniek toepassen.
Deze techniek zal worden gecombineerd met het chippen.



1_DSCN7720.jpg

Het zout is op de patatjes... euh... Rufe. :D

De plaatsen waar ik speciale aandacht ga aanbesteden zijn: de cowling, de leading edges, ailerons en flaps, hoogteroeren en vertikale stabilisator en de hoofddrijver.
Wisten jullie trouwens dat de hoofddrijver ook tevens een extra benzinetank was? Die Japannerke's waren toch altijd al vindingrijk, niet? :rolleyes:

Wordt vervolgd.



Droop
 
Laatst bewerkt:
Back
Top