Namaak T-rex 450 voor 35 dollar??

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Rogier, 1 jan 2009.

  1. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Er is niks mooier dan een besneeuwd landschap met een oranje zon, en geen zuchtje wind.

    Truste,.. :D
     
  2. tomos19

    tomos19 Guest

    goed om te weten, maar hoe acclimatiseer je een gyro?
    heb dit nooit gedaan...
     
  3. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Laat ik ook maar weer es update.

    Vandaag weer naar cumulus geweest.
    Was best gezellig, en vooral vrij druk.
    Veel vliegtuigen gezien, en vooral met methanol motoren.
    Leuk en aardig allemaal.

    Zelf heb ik 3 lipo's leeg gevlogen over een paar uurtjes.
    Het vliegen was omstebeurt, eerst vliegtuigen een half uur/3 kwartier.
    En daarna helivliegers weer kwartier/half uur.

    De eerste 3 lipo's ging het erg goed.
    En het ging exponentieel beter.
    Ik kan nu met de 450 al aardig soepele bochtjes vliegen en dergelijken.

    Maar bij lipo no.4 ging het mis :(.
    Ik was weer een beetje aan het oefenen met bochtjes/rondjes vliegen.
    Na een bocht naar links wilde ik draaien, en een bocht naar rechts maken.
    Maar onder het maken van de bocht verloor ik iets te snel hoogte, en doordat ik net wat te laat reageerde tipte het landingsgestel net vrij hard even de grasmat aan. Voordat ik het wist knalde de 450 als een gek om, en zag ik het een en ander rondvliegen.

    Wat blijkt, door die tik op de grasmat is een van mijn bladen een beetje ingeklapt en keihard tegen mijn staart aan geknald.

    Schade :
    - 2 aileron servo's kapot
    - mainshaft krom
    - featheringshaft krom
    - flybar krom
    - staartas krom (asje waar de tailrotor aan vast zit)
    - tailboom krom (met meerdere deuken en beschadigingen)
    - Bladen afgebroken en happen uit

    Ik heb nu gewoon een compleet nieuwe HK450GT kit gekocht, dit is uiteindelijk niet veel duurder dan alle asjes, en bladen en dergelijken nieuw kopen, en dan weet je ook gelijk dat het goed is en niks over het hoofd hebt gezien.

    Ook heb ik 4x corona 919MG servo's gekocht (12.6gram/1.7KG/0.06sec).
    Deze servo's ga ik voor de swash en voor de staart gebruiken.
    Het waren overigens de snelste servo's van HK in dit formaat, en ze hebben metal gear, wat natuurlijk ook erg mooi is.
    En ik heb nog 3x HXT900 servo's erbij besteld voor reserve.

    Totale kosten incl shipping : €78.-
    Al met al nog een aardig betaalbare eerste crash (als je zag hoe hard het eigenlijk ging).

    Hier zijn nog wat foto's :

    Foto van de heli met de bladen er naast.
    [​IMG]

    Foto van de kop :
    [​IMG]

    Foto van de tailboom :
    [​IMG]

    Foto van het blad dat tegen mijn tailboom is gekomen (het blad is tegen het metalen tailboom versteviging gekomen)
    Wat de schade is niet te geloven aangezien dit compleet carbon bladen zijn
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. tomos19

    tomos19 Guest

    owww wat sund :eek:

    slim om in dit geval een nieuwe kit te nemen, ik heb dit kort geleden ook gehad...
     
  5. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Auw, dat doet zeer,.. :(
     
  6. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Het gaat om de temperatuur, Als hij lekker binnen heeft gestaan bij het kacheltje, dan gaat hij gek doen als het buiten ineens 1 graden boven 0 is.

    Even een uurtje buiten zetten voor je gaat vliegen. :D
     
  7. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Jah is idd een beetje jammer.
    Vooral omdat dit mijn eerste heli is, en ik er best veel tijd in heb zitten om hem te bouwen (en het was zoo lekker vliegweer vandaag :().

    Maarja, nieuwe kit en servo's zijn besteld.
    Kit was wat goedkoper dan alle assen en dergelijken nieuw kopen.
    Nu maar hopen dat het morgen binnen is :rolleyes:
     
  8. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Lesje geleerd, toch? dat doe je niet nog een keer. :D

    Waarom niet de 9,- dollar heli bestellen, daar zitten alle spares op die je nodig hebt.

    9,- dollar
     
  9. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Naja, lesje geleerd.
    Ik ga er zeer zuinig mee om hoor.
    Maar was een beetje orientatie/leerfoutje, die helaas een beetje jammer afliep.

    Waarom ik de 9$ kit niet bestel.
    Mijn mainshaft, featheringshaft, flybar, staartbuis en staartasje zijn allemaal kapot/krom.
    Verder voor die 2 tientjes meer bestel ik liever de GT kit.
    De reden is dat de kop en staart meganiek zeer goed kwaliteit alu zijn.
    En bij de 9$ kit is dit kunstof.

    Aangezien alle assen in de kop krom zijn, lijkt het me beter om voor dat geld er gewoon een nieuwe kop op te zetten, ipv alle assen los kopen, of die van de 9$ kit er in te zetten. Dan weet ik toch zeker dat de kop goed in elkaar zit, en dat ik niks over het hoofd zie. Want als ik alle assen en dergelijken ga vervangen, en ik crash omdat ik een klein dingetje over het hoofd heb gezien (wat toch nog wel es kan gebeuren als je begint, ondanks je overal erg goed op let), dan heb ik helemaal een kater.

    Ook het staartmechaniek moet vervangen worden, en deze is bij de GT kit ook van fatsoenlijk aluminium. Terwijl dit bij de 9$ kit maar van kunstof is. En heb toch wel her en der gelezen dat voor de staartmechaniek alu toch wel essentieel is.

    Wil dat risico niet nemen, en betaal daar graag 2 tientjes meer voor :).
    En de kit heeft gewoon bewezen dat hij erg goed is.

    Edit: En natuurlijk omdat de GT kit er nog was, en de 9$ kit al weer even in Backorder staat :D
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2011
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.456
    Locatie:
    Paramaribo
    Die staan al maanden op backorder.. Dat weet ik omdat ik zelf erop heb zitten wachten ;) Heb HK op de chat gepakt en die komen vrijwel zeker niet meer op stock..
    De full alloy barebone kit ook niet helaas. Die wilde ik namelijk hebben voor de 2e 450 maar dat zit er niet in. Zit ik met nog een extra witte canopy :rolleyes:
     
  11. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Het gaat om de parts, alles wat bij jou kapot is kan je zo van deze 9,- overzetten. De plastic onderdelen gooi je ergens in een la. Je krijgt echt zoveel meer dan alles los bestellen. Ik vind het alu frame beter dan de CF van HK. :D

    Edit:, na jou Chow, hij staat nu -7 backorder.
     
  12. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Is die full alloy barebone dan ook nog goedkoper dan de normale GT kit?
    En achja, die 2e witte canopy, je kan altijd nog voor 2 euro een spuitbus halen bij de action, en hem een beetje leuk spuiten, of leuk volplakken met stickers. Het zijn wel lekker grote canopies. Vind ik fijn, want zelfs met mijn 3000mAh accu's kan ik de canopy er nog opzetten :).

    Overigens, die 3000mAh accu's op een 450.
    Absolute aanrader !!!
    Ik laad mijn accu's gewoon netjes met een balancer op tot 12.6volt.
    En na 9~10 minuten vliegen had ik er nog 10.5volt in zitten.
    Meer dan genoeg dus (dat is 3.5volt per cel, en meestal word 2.85volt aangehouden als helemaal leeg, en 3.0volt als vliegleeg)
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    3.5V per cel is toch te weinig hoor. Je kunt beter 80% van de capaciteit als grens gebruiken of ongeveer 3.75 als onderste grens. Het verschilt per lipo dus een zekere marge aanhouden is verstandig. maar bij de 3.5V zit je toch al zo laag dat er grote kans is op onbalans en de ontlaadcurve is daar al veel te stijl waarschijnlijk. Dan kan 10S langer vliegen al betekenen dat je lipo echt veel te leeg is.
    En voor de levensduur van je lipos is het dus echt niet goed.
     
  14. jbkappirossi

    jbkappirossi

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Oosterwolde
  15. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.537
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Oh???? ik heb met (exact) 10 minuten vliegen met 2200 mAh nog meer dan 11.1 Volt (en dat is feitelijk de ontladen spanning in rust) en dan gaat er maar ongeveer 1700 mAh in terug.
    3 Volt per cel is vliegleeg onder belasting. Als je dat meet in rust, dan ben je al te ver.....

    Is wel hoofdzakelijk hooveren en ontspannen rondvliegen, dat wel.
    Ik gebruik 11 tands rondsel en 2100 RPM, vliegt prima.

    Groet, Bert
     
  16. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Ah vandaar die 3 volt.
    Bedankt voor de info, dat wist ik nog niet.
    Maar als je bijvoorbeeld een lipo-guard aan de balancerkabel van je lipo hangt onder het vliegen, en deze op 3.0~3.1 volt zet, is dit dan wel goed?

    Ik had nu ook hooveren en een beetje rondvliegen.
    Maar ik vlieg op mijn 450 met 13 tands rondsel en 3550RPM motor.
    Dan zijn de 3000mAh accu's wel een uitkomst.

    Edit : ik heb overigens ook nog een LVC op mijn heli zitten, deze staat op normale stand geprogrammeerd.
    Alleen heb ik geen idee hoeveel volt/cel dit is.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2011
  17. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vliegen tot 3 V onder belasting is te ver leeg, dan gaan je LiPo's hard van je af. Meestal staat de LVC ook rond de 3 V, en dat dient alleen maar om te voorkomen dat je heli opeens ontploft....

    Ik neem aan dat je een 3550 kV motor gebruikt? Ik vloog met 13 tands rondsel en 3500 kV motor vrijwel dezelfde waarden als nu, met als enige verschil dat nu met het 11 tands tandwiel de regelaar ietsjes koeler blijft. Je kunt heel veel vliegtijd winnen door het toerental niet zo achterlijk hoog te zetten.... Headspeed van 2100 is prima om gewoon wat mee om te pielen en het levert je zomaar 3 minuten of meer extra vliegtijd op t.o.v 2650....

    Groet, Bert
     
  18. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor de info.
    Ik heb volgens mij 3 LVC standen op mijn ESC.
    De stand waar die nu op staat is normal, dus denk aan de hoge kant.
    Kan je gewoon daarop of op een Lipo guard vliegen?
    Of kan je beter een tijd zoeken hoe lang je vliegen kan?

    Ik vlieg met een 3550Kv motor ja, had ik verkeerd beschreven.
    Maar het kan dus ook helpen door mijn rondsel te vervangen met een 11-tands, tot ik een beetje wil gaan kunstvliegen (maar dat duurt nog wel even).
     
  19. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet op de LiPo saver vliegen: als je je aanwent om te vliegen tot dat piepje gaat, en dat piepje gaat op een moment dat je hoog en ver weg zit heb je een probleem. Altijd op een timer vliegen. Ook niet op de LVC vliegen: ik heb een 2800 mAh waarbij de LVC ingrijpt als er nog ongeveer 35~45% in zit; dezelfde regelaar met de zelfde LVC grijpt bij alle andere accu's pas in bij ongeveer 5% restlading. Ofwel, dat is alleen leuk om te voorkomen dat je model in de fik vliegt, niet om je LiPo's goed te houden.

    De tijd bepalen door lort te vliegen en na afloop meten wat er teruggeladen word, en dan aan de hand daarvan de timer iets korter of langer te zetten.

    BELANGRIJK: als je een modificatie aan je heli doet (ander pinion, andere headspeed) of als je zelf een andere vliegstijl gaat hanteren, deze tijd opnieuw bepalen!!!! Blijf ondanks de timer, na iedere vlucht controleren of je ESC warm(er) word, eindspanning v/d LiPo en hoeveel er weer teruggeladen word.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2011
  20. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.247
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Helemaal mee eens.
    En onderschat dit niet.
    Het kan je echt enorm veel geld schelen in lipo aanschaf, en ze blijven hun kracht beter en langer houden.
    Een paar keer tot de lvc vliegen, en de lipo kan al merkbaar minder presteren, langzamer laden, en slecht in balans komen.
    Beschadigingen zijn onzichtbaar, maar je krijgt ze wel.
     

Deel Deze Pagina