Nancy 22/23 Augustus 2009.

Wederom een uitstekend resultaat van Loet op een Eurotour wedstrijd!!!!
Google Vertaling

1 - Roland Border (GER)
2 - Ralph Mittelbach (GER)
3 - Loet Wakkerman (NED)

Laatst bewerkt:
Nee, het was geen Twister want dan had ik waarschijnlijk gewonnen.:-D

Over de wedstrijd zelf.
Ik denk dat er 39 deelnemers waren. Zaterdag windstil weer (of een beetje maar dan uit alle richtingen, thermiek dus) en gelukkig wel net wat thermischer dan in Denemarken 2 weken geleden.
Het veld is op een zeer groot plateau gelegen in de buurt van Nancy. Zeer snel naar toe te rijden, 5 uur rijtijd.
Op dit plateau wordt ook gestart met zweefvliegtuigen en motorkisten en ultra-lights. Alles door elkaar heen. Op de vrijdag vlogen er tijdens het trainen ook nog wat RC-motorkisten rond en tegelijkertijd ook RC-helicopters. Met de franse slag zullen we maar denken.

De sfeer was het hele weekend zeer ontspannen en erg gezellig.

Voor het inschrijfgeld hoef je niet thuis te blijven, slechts 15 Euro en nog eens 19 Euro voor een zeer goed banket dat we niet helemaal hebben uitgezeten.

Gevlogen werd er in 5 groepen en de kans dat je niet een goede piloot in de groep was zeer klein. Dit heb ik 1 keer gehad en daar had ik dan ook meteen een gelukje. Ik heb de taak "laatste vlucht" weten te winnen met maar een 2 minuten vlucht.

De allereerste taak (5*2) ging erg goed totdat ik lekker uitvloog en dacht dat ik klaar was, totdat Helle mij vertelde dat ik nog 1 vlucht moest maken. Naar het model rennen dus. Hier heb ik onnodig 1 punt laten liggen, jammer. De winnaar had 19 seconden laten liggen. Ik 20.

Zoals gezegd was de zaterdag rustig en na 7 ronden stond ik 4-de.
Zondagochtend was het een stuk winderiger (6-7 meter/sec. gemeten) en dus ballasten en misschien hierdoor kon ik nog een plekje opklimmen.
Ik ben benieuwd naar de percentages en de uitslagenlijst.

De AULD werd gevlogen met de helpers/coaches naast het veld. Eigenlijk ook wel aardig om het zo te doen.

Op deze wedstrijd werd veel gevlogen met de Steigeisen, veel Fransen zijn er gek op. Ik dacht 3 mensen met een Csal gezien te hebben waarvan de jonge piloot Rotteleur er wel het beste mee overweg kan. Als je hem kan vliegen zoals hij deed en zoals Mittelbach met zijn Watscho kan (lijkt veel op de Csal) dan is het ineens wel een gracieuze kist om te zien. Het ding loopt wel erg makkelijk, echt een zeer goede reach.
Verder natuurlijk Salpeters, 2 Blasters en 2 anderen met eigenbouw en 1 Twister.

Op deze wedstrijd geen "poker" en geen "oplopend", dus uitstekend voor die die niet houden van deze "oneerlijke" taken.
In Delmenhorst worden deze taken trouwens ook niet gevlogen zoals het er nu naar uitziet. Trouwens ook "laatste" zit er ook niet bij in Delmenhorst. De reden kan zijn dat Martin Kopplow gezien heeft in Denemarken dat ook de materiaalverzamelaar die taak onder de knie heeft.:worship:
http://martinkopplow.gmxhome.de/Aufgaben2009.html

Volgend jaar zeker weer.

Half drie stond ik nog op het podium en om half acht zaten we weer thuis op de bank ons te verbazen dat je tegenwoordig nog zo makkelijk die 490 km. kan rijden.

En nu op naar Delmenhorst, hopen dat ik daar ook eens goed mag presteren.

Loet

Mooi veld..mooi verhaal..

Loet,

Mooi verhaal...wat me opviel is dat het een fantastisch veld is..ook mooi voor VV zo te zien op de foto's, jammer dat er op Delmenhorst geen 5 min wordt gevlogen...dan maar 2x 4 min.
Cheers

Bart

Loet van harte,

gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Dus de knie is weer in orde?
Ben benieuwd met welke kist je gevlogen hebt, de ruderless DT?.

Ben benieuwd met welke kist je gevlogen hebt, de ruderless DT?.

Het hele weekend heb ik gevlogen met de rudderless-kist ondanks nog wat extra delaminatie op de vleugel en ook kielvlak.
De kist vliegt ondanks dit alles prima en ik denk hem nu ook beter afgesteld te hebben dan in Denemarken (mijn presteren in Denemarken had niets te maken met de rudderless-kist maar meer met tactische fouten en lichamelijke klachten).

Ik heb nu ook de rudder-stick in gebruik. Het beste bevalt me dat ik met de rudder-stick slechts 1 aileron aanstuur. Dus bocht naar rechts, rechter aileron omhoog.
Ik heb ook geprobeerd om voor de bocht naar rechts alleen het linker aileron naar beneden te doen maar dat is bagger.

Loet

Ik heb nu ook de rudder-stick in gebruik. Het beste bevalt me dat ik met de rudder-stick slechts 1 aileron aanstuur. Dus bocht naar rechts, rechter aileron omhoog.

Loet,

bedoel je met het bovenstaande dat je met een stick (rolroeren) de rolroeren bediend met 0% differensatie en met de andere stick ("rudder") de rolroeren bediend met 100% differensatie (alleen omhoog)?

Bas

Loet,

bedoel je met het bovenstaande dat je met een stick (rolroeren) de rolroeren bediend met 0% differensatie en met de andere stick ("rudder") de rolroeren bediend met 100% differensatie (alleen omhoog)?

Bas

Wat ik bedoel is:

De rolroeren gaan met de rolroerstick met 50% dif. In mijn geval dus 50% omhoog en 100% naar beneden. De maximale uitslag zal zo'n 30 mm zijn denk ik (moet ik nameten) en toevallig ook iets van 30 graden
Op de rudderstick zit alleen 1 rolroer en dan met zo'n maximale uitslag van 8 mm naar boven en NIET naar beneden.
Dus rudderstick naar rechts dan rechter rolroer omhoog. Rudderstick naar links dan linker rolroer omhoog.
Misschien doe ik het helemaal fout maar dit voelt in het vliegen (tot nu toe) het best aan. Drie weken geleden vond ik een andere instelling prettig, het is dus een evolutie waar ik me doorheen worstel.
Of Rudderless een revolutie is weet ik niet. Voor de spaarzame beurs wel goedkoper.:cool:

Loet

Loet,

dus als ik het goed begrijp:

- Maximaal rolroer: Een roer 15 mm omhoog en een roer 30 mm omlaag.
- Maximaal "rudder": Een roer 8 mm omhoog en een roer neutraal.
- Maximaal rolroer en "rudder" dezelfde kant op: Een roer 23 mm omhoog en een roer 30 mm omlaag.
- Maximaal rolroer en "rudder" tegengestelde richting: Een roer 15 mm omhoog en een roer 22 mm omlaag.

Ik ben verbaasd over de grootte van de negatieve differensatie van de rolroeren. Had je dit ook al op je toestellen met rudder??

Bas

Loet,

dus als ik het goed begrijp:

- Maximaal rolroer: Een roer 15 mm omhoog en een roer 30 mm omlaag.
- Maximaal "rudder": Een roer 8 mm omhoog en een roer neutraal.
- Maximaal rolroer en "rudder" dezelfde kant op: Een roer 23 mm omhoog en een roer 30 mm omlaag.
- Maximaal rolroer en "rudder" tegengestelde richting: Een roer 15 mm omhoog en een roer 22 mm omlaag.

Ik ben verbaasd over de grootte van de negatieve differensatie van de rolroeren. Had je dit ook al op je toestellen met rudder??

Bas

Je bent geslaagd, in het weekend kun je een stempeltje bij me afhalen:D

Ik weet niet wat ik op mijn andere kisten heb, zou ik moeten nakijken.

Loet

Loet,

Heb je in een bocht veel roll/rudder nodig om te blijven bochten of volstaat alleen een beetje up als je eenmaal in een bocht zit? Heb je veel aan je ontwerp geweizigd om rudderless te vliegen?
Ik vlieg mijn micro ook rudderless en dacht daardoor zo beroerd te kunnen cirkelen voor thermiek, maar het is duidelijk dat ik nog erg veel aan mijn ontwerpje en mijn instellingen kan/moet/wil verbeteren. (ik heb nu 0% diff ivm niet kunnen mixen op 4 kanaals ontvanger maar dat gaat rap veranderen)

Loet,

Heb je in een bocht veel roll/rudder nodig om te blijven bochten of volstaat alleen een beetje up als je eenmaal in een bocht zit? Heb je veel aan je ontwerp geweizigd om rudderless te vliegen?
Ik vlieg mijn micro ook rudderless en dacht daardoor zo beroerd te kunnen cirkelen voor thermiek, maar het is duidelijk dat ik nog erg veel aan mijn ontwerpje en mijn instellingen kan/moet/wil verbeteren. (ik heb nu 0% diff ivm niet kunnen mixen op 4 kanaals ontvanger maar dat gaat rap veranderen)

@ Justus: Een klein beetje roll/rudder is genoeg om te cirkelen. Aan mijn ontwerp is verder niets gewijzigd.

Loet

@Bas De smaak van 100% lijkt me nog beter!!

Back