Nano cpx problemen

Problemen met de Nano, vandaag even mee gevlogen, corrigeerde een beetje naar links met aileron en zoef... weg was hij.
Even bekeken en volgens mij een probleem met de sturing, wanneer ik corrigeer met de elev/aileron stick dan bewegen de servo's wel, maar ze keren niet terug naar hun midden positie, dus als ik naar links corrigeer dan gaat de linker servo idd naar beneden, maar hij komt niet weer naar zijn midden positie waardoor het ding keihard naar links zoeft. Ik vermoed een probleem in het mainboard ( is zo'n 3 in 1 mainbord)?

Je moet de heli wel horizontaal zetten als je de batterij insteekt maar dat wist je al :confused:
Een paar punten om na te zien : na een crashje kan het zijn dat het motortje van de servo wat omhoog is geschoven waardoor de tandwieltjes niet meer goed zitten .
Andere mogelijkheid is de servo's eens kuisen .
Nog andere mogelijkheid is de antenne op het moederbord , is die niet afgebroken ?
Hopelijk kun je hier iets mee doen :cool:

Heb de servo's eens gekuist, ze werken nu weer naar behoren, maar blijft moeilijk om de nano onder controle te houden, wat in het begin geen probleem was, het lijkt alsof hij niet perfect reageert op de stick inputs en plots uit zichzelf beslist om naar de één of andere kant te zoeven... heb alle zender instellingen al eens nagekeken... alles klopt... al wat ik kan denken is dat er teveel speling zit op de nieuwe alu swashplate, de linkjes vanop de swash naar de blades hebben behoorlijk wat speling...

Niet meer zoeken , zal dat wel zijn . Grommets (kleine rubberen ringetjes)tussen steken :cool:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Is niet zozeer op de linkjes zelf Guy, is het gedeelte van de swash waar de linkjes op toekomen ( op jouw afbeelding met het witte lagertje in). Als ik aan de blades draai dan komt dat deeltje bijna een mm naar omhoog, het is nogthans een nagelnieuwe swashplate, origineel van blade zelf...:confused:

Zoals je het nu beschrijft lijkt het een defect lager of de bevestiging hiervan in de swashplate.
Zou er niet verder mee vliegen en deze vervangen voor een nieuwe.

Nee , niet goed . Waar heb je die swashplate gekocht:confused: En helaas maar waar vervangen zal de oplossing zijn . Schaf liever een kwaliteits swash aan van bv microheli of RKH . Een goede swash is toch belangrijk :cool:

Is nieuwe swashplate hoor, origineel blade...

Dan zou ik er mee terug gaan, de 2 delen van de swashplate moeten vast aan elkaar zitten d.m.v. het lager. Als hier veel speling op zit zoals jij aangeeft 1mm is dit veel te veel. Het mixen tussen de 3 servo's wordt gedaan door de swashplate en is dus een kritiek onderdeel. ;)

Edit:

Controleer tevens eens de speling op de totale hoofdas, bij de mCPx wil af en toe het hoofdtandwiel wel eens op de as iets schuiven wat ook leuke effecten heeft. De speling op de as zou zo goed als 0 moeten zijn, niet te strak natuurlijk anders zet je je lagers vast

Laatst bewerkt:
Net vernomen dat ik blijkbaar met een swash van Xtreme productions zit en deze niet echt het van het is... geld naar mijn paypal over geschreven en dan eentje bestellen van microheli... hoop dat dit oplossing biedt...

Ps in dezelfde webshop hebben ze ook de rubberen gommets (dempertjes) en ga die mee bestellen, ik heb echter niet veel ervaring met ebay, weet iemand hoe ik daar twee objecten in dezelfde ebay shop kan bestellen zonder dat ik twee keer de verzendkosten moet betalen?

Nog steeds wachtend op de microheli swash, zou verzonden zijn op 03/07 in Engeland, hoop ze dus te hebben in de loop van komende week, hopelijk biedt dit oplossing want de nano is voor het ogenblik moeilijker onder controle te houden dan de mcpx bl :p

Best even de nano aan de kant zetten anders nog meer brokken . Aan wachten heb ik ook een broertje dood maar ja :morning:

Frocky als ik zo jou verhaal leest, moet ik denken wat ik ook heb met m'n blade mpsx.
Deze vloog namelijk ook ineens plots tijdens 't vliegen naar links.

En dat was geen swashplate issue.

Bij mij ligt het in de print.
Als ik op een bepaalde plek op de print zachtjes druk schiet de servo plots op en neer.
Dus dat duid wel op een los contactje of breuk in printplaat door crash.
Ik heb zelf nog niet gekeken waar het probleem ligt, maar het lijkt mij niet in de swash gezien de "plotselinge" bewegingen die je heli maakt tijdens het vliegen.

Heb ineens nieuwe main shaft ook besteld, als hij dan niet goed vliegt is het een harde reset zenne, met een hamer van 1.5kg :snipersmile:

Frocky als ik zo jou verhaal leest, moet ik denken wat ik ook heb met m'n blade mpsx.
Deze vloog namelijk ook ineens plots tijdens 't vliegen naar links.

En dat was geen swashplate issue.

Bij mij ligt het in de print.
Als ik op een bepaalde plek op de print zachtjes druk schiet de servo plots op en neer.
Dus dat duid wel op een los contactje of breuk in printplaat door crash.
Ik heb zelf nog niet gekeken waar het probleem ligt, maar het lijkt mij niet in de swash gezien de "plotselinge" bewegingen die je heli maakt tijdens het vliegen.

Daar heb ik eerlijk gezegd ook al aan gedacht...

de speling die je nu hebt op je swash is inderdaad niet heel goed, maar geeft niet de problemen die jij nu ondervind, dat schat ik tenminste in gezien mijn eigen ervaring met het probleem.

het nadeel is alleen dat als het de print is, het ook weer geld kost, die zijn namelijk best prijzig vind ik.

Heb net even de print onder een loep bekeken, ik zie er niet echt iets aan, de felle bewegingen zijn er nu uit hoor, hij drijft net wat sneller uit dan dat ie deed als ie nieuw was, ik het begin kon ik de sticks gerust een paar seconden los laten, nu maximum twee seconden... en ook hetzelfde probleem als wat ik ondervind met de mcpx bl, input op de rudder stick geeft niet alleen het gevolg dat ie rond zijn as draait, maar brengt ook een voor- of achterwaartse beweging met zich mee, heb zelfs even gedacht dat het aan de zender lag, maar als ik in de monitor van de zender kijk dan geeft ie echt enkel input op het rudder kanaal als ik de stick beweeg, ook de servos geven geen kick bij bewegen van rudder stick, ik weet het even niet meer...
Maar ook op mijn mcpx bl zit een xtreme productions swash, dus dat kan ook de gemene deler van het probleem zijn, even afwachten wat de nano doet met de nieuwe microheli swash als die arriveert...

En idd, prints zijn duur, voor iets meer geld heb je in feite een volledige bnf walkera :rolleyes:

Back