NAR italie

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door janhein, 16 mei 2006.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    We hebben weer eens ruzie in raketten land. En het probleem is dat wanneer er dit soort dingen gebeuren het zeker in geval van certificeringen het de hobby flink kan schaden.

    Deze verontrustende mail kreeg ik van mijn Italiaanse collega Stephano. En als het klopt wat er in de mail staat dan zullen alle HPR vliegers goed op moeten letten wanneer er verzoeken komen voor het leveren van motoren. Certificeringen zijn het brevet van van de rocketeer en die dingen zijn er niet voor niks.

    Jurg (de zwitserse prefect) heeft het zelfde probleem gehad met NAR zwitserland.

    "
    Hi Jan-Hein,

    I am copying here a message I am sending to European Prefects and vendors about some problems arising from the newborn NAR Italy. I really ask you to help with this because it's not only a local problem but also a potential real danger for the whole Europan rocketry scene. Similar situation are arising in Germany and Switzerland so it is important to be united to protect rocketry and our business in turn. Selling some motors more it's not worth the problems we may have in future (from stronger regulation to a total ban of rocketry in some countries or in the whole Europe). Here is my
    message:
    ----------------------------

    We have good reasons to believe NAR Italy will create some problems. For those of you who does not know, NAR Italy has been created by a small group of people as a "protest" against Tripoli Italy, and against myself as the only vendor in Italy. Same thing happened to Juerg some time ago.
    NAR Italy is a fake group, with no equipment, no field and no structure.
    They have a BOD of about 6 people and only one member (!). They had no activity so far.

    The following information comes from messages they write on a public mailing list. This mailing list is not restricted to NAR Italy members but is read by 150 users who have this list only as their information source:

    - They are trying to import motors because they do not want to buy from me.
    It is illegal to do it without a company behind and some trade licences.
    - They expressed intention to purposely break NAR rules and give HPR certification to anyone without regards to any regulation. This has been affirmed by a member of their BOD, the Secretary, who claims himself "a fiery anarchist" without any criticism from the other members.
    - Their first certifying person is a guy who didn't touch any rocket since 4 years, let alone high power rockets. He has a very poor experience, having made a single HPR launch, the one of his certification. As you may know, NAR certification systems allows any certified person to certify another one, assisted by only one witness (without certification). This guy was designed to start this "chain", then every certified flyer can certify a number of other people in a potentially infinite progression. You can imagine the quality level of these "certifications".
    - Some of them expressed their intention to sign the certifications without really witnessing it. They do it as "favour to a friend", even by telephone!
    They plan to arrange for fake witnessing also.
    - Their "senior NAR advisor" is an italian who lives in the USA. He is spreading false informations about the certification process, for example telling that an HPR motor can be purchased freely before certification.

    If these guys will succed in doing this things, they will jeopardize all the job we made so far. This year we are closely talking with the Authorities to obtain better agreements and more possibilities. One of our arguments is our integrity and seriousness about the rules, and our attention to the safety issues. If for any reason one of these guys will do some mess, all the care put so far will vanish.

    I cannot post any message on that list because when we founded Tripoli Italy they banned me. I can only read what they say by means of another guy who act as a relay, so I have no way to correct the false information.
    It is my intention to express these concerns to NAR President, Mark Bundick.

    Beside keeping you informed, I ask those of you who sells motors to refrain from helping these guys in any way. I know that you cannot ship motors, but please do your best anyway to unsupport this group and to explain them the real rules.
    As SierrafoxHobbies, I will not recognize any certification released by NAR Italy because I do not have any warranty on the quality of such certifications, therefore I will not sell any HPR motor to these guys.
    Please spread this new as much as you can, you will greatly help ourselves in Italy and, as a side effect, the whole rocketry scene in Europe.

    Thank you

    Stefano Figini
     
  2. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Ik vraag me af hoe dit soort mensen ooit nog denken serious genomen te kunnen worden door iemand. Als je HPR raketten wil lanceren zou iemand naar mijn mening al verstandig genoeg moeten zijn om zich aan de officiele regels te houden. Ze zijn er toch echt niet voor niets.

    Kunnen dit soort personen niet gewoon een verbod krijgen om voortaan zelfs maar een A-motor te bezitten. Geen motoren, geen raketten. Dan is de hobby voor hen gelijk voorbij. Dit bedoel ik dan wel officieel opgelegd via een rechter cq. Politie
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ja ben ik helemaal met je eens. Probleem is allen dat het zo vreselijk moeilijk te controleren is. En de normale NAR regels zijn ook gebaseerd op gezond verstand.

    Dit bericht is dan ook bedoeld om duidelijk te maken dat we ons moeten hoeden voor dit soort exessen. Die niet bedoeld zijn om de hobby verder te helpen maar tegen een persoon gericht zijn. En dat lijkt me een kwalijke zaak.

    Als we hier niet heel goed mee oppassen dan krijgen we in Nederland de regelgeving er nooit doorheen. En zeker net nu de BAM de regels onder druk van Brussel de regels een beetje versoepeld heeft. lijkt het me duidelijk dat we ons echt van onze goede kant moeten laten zien.
     
  4. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Hoi mensen,

    Wat een toestanden.
    Maar er gebeuren in ons eigen landje ook dingen die niet door de beugel kunnen.
    Op de afgelopen lanceerdag van de DRRA werd er zelf, met de medewerking van het bestuur een PVC pijp van ongeveer 50 cm lengte gelanceerd. Terwijl het bestuur al had berekend dat het projectiel niet stabiel kon zijn. Alleen om aan te tonen dat het niet kan.
    Ja, je leest het goed.
    Het kan allemaal.
    En tot overmaat van ramp ging het ding nog omhoog ook.
    Waarschijnlijk denkt de maker nu dat het allemaal niet uitmaakt.
    Plak er maar een paar vinnen aan en stop er maar een flinke motor in en het het gaat wel.

    Ik ben er voor om veel strenger de hand te houden aan de regels die door de vereniging zijn opgesteld.
    En een PVC afvoerbuis lanceren waarvan je hebt berekend dat hij niet stabiel is, is voor mij onverantwoordelijk.

    Bovendien werd ik nog bijna gescalpeerd door een waterraket waarbij je een vergrootglas nodig had om de vinnen te kunnen ontdekken.
    Mooie boel.

    Wordt het niet eens tijd om met flyte cards en keuringen te gaan werken?
    En een echte RCO en/of een RSO en/of LCO zou volgens mij ook niet misstaan.
    Als het zo door gaat wordt het een rommeltje.

    Waarom ik dat hier vertel en niet op de DRRA site?
    Omdat het bericht daar waarschijnlijk zeer snel verdwenen zal zijn.
    Zoals al wel eerder gebeurde met berichten die hen niet goed uitkwamen.

    HenkSWT
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Kijk eindelijk eens verstandig woord.

    Hoewel ik de hoop heb opgegeven dat er bij de DRRA ooit een behoorljke lanceerdag zal worden georganiseerd.

    Als we als hobby serieus wilen worden genomen dan lijkt het me duidelijk dat we dit soort dingen zeker van DRRA bestuur niet moeten toleren.

    Overigens blijkt uit je verhaal dat het bestuur onder aanvoering die blonde voorzitter. Zich niet alleen niet aan hun eigen regels houd, maar ok nog een niet kunnen rekenen :-D.

    Een onstabiele raket kan niet normaal vliegen. doet hij dat wel dat heb je een rekenfout gemaakt. Dit keer vliegt het projectiel wel. Een volgen keer kijken ze nergens naar en zit er een gat ik het dak van je auto .

    Mijn mening is flightcards en een LCO/RCO die mistens to 10 kan tellen.

    De drra site plaats ik ook geen berichten meer, zonde van de energie, die je er in moet steken.



    Gaat dit soort onzin een keer mis dan zijn we gelijk klaar met de hobby in Nederland.
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Henk en Jan-Hein,
    Helaas kon ik afgelopen zaterdag niet aanwezig zijn bij de DRRA dag. Ik weet dus ook niet wat er allemaal is gebeurd.
    Waren deze waterraket en PVC raket van een DRRA lid? Of van een passant?

    Persoonlijk vind ik het jammer dat je dit niet aanhangend maakt op het DRRA-forum, of op zijn minst in een uitgebreide e-mail naar het DRRA bestuur. Ik denk dat als je het ergens niet mee eens bent, je het beste bij de bron kan zijn (in dit geval het Bestuur van de DRRA).

    Ik weet niet of je het Bestuur er op het veld over hebt aangesproken.
    Daarnaast is KJ natuurlijk niet het Bestuur, maar slechts een onderdeel. Een voorzitter kan nooit iets zelfstandig beslissen of doordrukken, zonder steun van het gehele bestuur.

    Ik hoop dat het Bestuur van de DRRA deze berichten ook leest en ook een eerlijke reactie zal geven op het geen dat er gebeurt is.

    De DRRA lanceerdagen zijn altijd laagdrempelig gehouden, zodat veel mensen in aanraking kunnen komen met de hobby. Dit moet natuurlijk niet inhouden dat er gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan.

    Groet,
    Bas
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Bas

    In het verleden heb ik het bestuur wel eens aan geproken op in mijn ogen foute beslissingen. Helaas hebben bepaalde mensen binnen dat zelfde bestuur mijns inziens last van een enorm spreekwoordelijk bord. En ik heb het dan ook opgegeven er iets van te zeggen, of het op een normale manier te be argrumenteren.

    dit is dan een incident. maar ik het ook Gerard wel eens een raket vast zien houden omdat hij anders nog voor de lancering met platform en al om zou zijn gevallen.

    lijkt me dat dit soort acties geen reclame zijn voor de hobby.
    ook de eerder genoemde pringles raket is een voro beeld van slecht reken werk.

    Het lijkt mij geen verdere uitleg te behoeven. Dat je niet op een lanceerdag een onstabiele raket lanceerd.

    Volgende keer gewoon een lCO/RSO en flicht cards.




    Een gratis versie van rocksim laat het zelfde effect zien, en kan hoogsten een crach vna je pc veroorzaken.
     
  8. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Beste mensen,

    Er is op de jaarvergadering van januari ook gesproken over het gebeuren tijdens lanceerdagen.
    Toen is er, ook door andere aanwezigen, aangedrongen op een betere organisatie en is ook gesproken over het ontbreken van een verzekering.
    Maar zoals we al gewend zijn, er is met alles wat toen is besproken nog niets gedaan.
    En rechtstreeks iemand er op aanspreken heeft geen zin.
    Dat heb ik in het verleden al meerdere keren gedaan.
    Heeft geen zin. Ze hebben dan geen bord voor de kop maar volgens mij de complete Berlijnse muur.

    Ik had afgelopen zaterdag ook een slechte vlucht van mijn tweetraps raket. Maar dat bleek bij nadere beschouwing te komen door een doorgeslagen motor.
    Kan je niets aan doen. Is gewoon pech.
    Maar nu ontstaan er gevaarlijke situaties die niet mogen voorkomen.

    En als je denkt dat KJ niet het hele bestuur is dan heb je het mis.
    KJ is het bestuur. En dat laat hij merken ook.
    Zeker nu er geen secretaris is. Nu heeft hij helemaal vrijspel.
    Ik heb mij nog candidaat gesteld voor de functie. Maar mij is overduidelijk te kennen gegeven dat het bestuur niet op mij zat te wachten. Dus heb ik me maar weer teruggetrokken.

    Maar volgend jaar is er weer een vacature.
    Dan doe ik wel mee.
    En ga ik ook campagne voeren.
    Want er moet het nodige veranderen in de vereniging.

    Het probleem is dat de DRRA de enige vereniging is voor de model bouwer van low power raketten. Dus, als je ook wilt lanceren, is er geen keus.

    Groeten,
    HenkSWT
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Henk

    Lijkt me een simpele oplossing voor. een oud probleem. Dat de raket hobby in Nederland nooit goed van de grond is gekomen komt mede door de instelling van het DRRA bestuur :-(.

    Iedereen die intresse heeft en iets met raketten wil gaan doen krijgt gelijk KJ zijn little willy in zijn handen geduwd. met het advies om daar maar eens mee te spelen.

    Maar bij de navro hebben ze ook een Modelraket afdeling en volgens mij is hun lidmaatschap niet veel meer dan dat wat je bij de DRRA betaald.
    ben je lid van een clup e mag je gewoon in almere blijven lanceren
    En ben je gelijk welkom in ons mooie cluphuis.

    En als de voorzitter van de Navro daar niet naar de leden luisterd stemmen we hem gewoon weg.

    Bij de AGM ben ik voor 7.50 per jaar lid. En ik kan me daar voor 8 euro per weekend verzekeren. 15 euro inklusief lanceergeld en een gratis doos D7-3 motoren. Gaat je raket dan door het dak van een SLK heen dan ben je tenmiste verzekerd, en je lanceert legaal.

    Ik heb ook steeds meer moeite met de gang van zaken in Almere en het is met dit soort exessen gewoon wachten tot er echt iets mis gaat.

    En dat is psies waar deze draad om begonnen is.
    Raketten zijn net als modelvliegtuigen potencieel gevaarlijk en de veiligheids regels zijn er niet voor niks. lappen we die aan onze laars dan zijn we fout bezig en moet er worden in gegrepen.

    Lijkt me duidelijk zat.

    Anders kun je ook een raket zwevertje bouwen. En naar de plaatselijke modelvlieg club gaan. das namelijk wel 100 % legaal :).

    Die mannen hebben alle ontheffingen en je vliegt dan geen raketten maar een je brengt een vrije vlucht zwever op hoogte.

    En ik kan je vertellen dat mijnn laatse creatie echt heel hoog komt met een helt 1000 motortje :-D

    ga gewoon eens bij een vleigclup praten en vraag of je bij hun een keer ,mag lanceren. dat heb ik ook gedaan en met succes.
     
  10. drramember

    drramember Guest

    Beste lezers,

    Dit onderwerp begon over Italië en NAR Zwitserland, maar sommige schrijvers hebben het omgebogen naar een aantal grieven en ongemakken die ze ondervinden.

    Omdat de vereniging DRRA en haar bestuur wel weer van alles en nog wat wordt beticht, dan toch maar even onze visie hier geplaatst.
    Wel jammer dat men in het veld zelf de mond niet open durft te trekken, maar goed, hier zal ook wel weer ongefundeerd commentaar op losbarsten.
    Vooruit dan maar:

    Enkele leerlingen van het het Gymnasium uit Leiden hadden een tijdje geleden in het kader van een modelbouwproject contact opgenomen met de DRRA over de bouw van hun project, een modelraket. Hulp bij de bouw is er niet geweest, maar ze hebben wel een uitnodiging gehad om hun model onder begeleiding te komen lanceren in Almere. Dan was er namelijk ook de mogelijkheid voor een inspectie van het model.
    Ze werden begeleid door drie docenten en zelf waren ze met zijn vieren, allemaal uit Leiden gekomen voor een lancering van hun projectmodel.
    Het was een studieproject voor ze en zoals zo vaak, als je je eerste model bouwt, ziet dat er meestal niet echt fraai uit als je het vergelijkt met de ervaren modelraketbouwers zoals Henk of Jan Hein.

    Toen de groep arriveerde en het model getoond werd hebben we meteen vermeld dat het niet kon vliegen zoals ze het gebouwd hadden. Een aardige teleurstelling natuurlijk. Vinnen onder en bovenaan, visdraad als schokkoord. Op het eerste gezicht ook een model wat niet stabiel zou zijn. Prettig dat ze gekomen waren want dan hadden we in ieder geval de mogelijkheid om dingen te corrigeren. Dat is beter dan ergens bij hen op een voetbalveldje lanceren denk je dan toch.

    Enkele feiten:
    * Het model bestond uit een dunwandige pvc buis. Volgens de modelraketregels niet verboden. Kunsstof mag. Het is natuurlijk wat lomp. Maar oke.
    * De lengte-diameter verhouding was prima gekozen.
    * We hebben het 'schokkoord' van visdraad vervangen door zeer dik nylondraad(3mm, ook wat lomp, maar gezien het model een aardige keuze) en een stuk katoen omwoven elastiek, zoals bij modelraketten gebruikelijk is.
    * De bovenste vinnen hebben we in overleg met de eigenaren verwijderd om de stabiliteit fors te vergroten.
    * We hebben twee lanceerbuisjes bevestigd om gebruik te kunnen maken van een extra lange en dikke lanceernaald om het model de goede richting op te geleiden.
    * We hebben de neuskegel aangepast omdat er een flink overstekende rand aan zat, wat de stabiliteit ook niet echt ten goede zou komen.
    * Verder stak de neuskegel over de rompbuis heen in plaats van erin. Dit was echter iets wat we niet zomaar op konden lossen. Geen fraai gezicht, maar het was een neuskegel die de stroomlijning verder prima verbeterde.
    * De motorhouder was prima en solide gebouwd, met één mankement, de motor was aan het uiteinde verlijmd, waardoor er maar één enkele vlucht mogelijk was zonder de boel open te breken.

    Omdat we twijfels hadden over de stabiliteit hebben we in het veld, met allerlei omstanders, een vlotte stabieliteitsberekening gemaakt. Meteen een mooie practische les voor de studenten.
    Daaruit bleek dat het model onstabiel zou kunnen zijn.
    (overigens levert een dergelijke oppervlakteberekening zeer stabiele tot wat overstabiele modellen op, dus zelfs als je druk en zwaartepunt gelijk zijn vliegt het waarschijnlijk nog goed...)
    We hebben toen besloten, ook om de oppervlakte methode praktisch te testen, om het model op veilige afstand te lanceren, zelfs tot ver voorbij het lanceervak voor de grote modellen. De afstand was dus veruit veilig.
    De auto's stonden zelfs nóg veel verder weg.
    De geschatte hoogte gezien het gewicht zou onder de 50m blijven.
    Afstand tot onze tenten of auto's was een veelvoud daarvan.

    Volgens de bestuursleden die aanwezig waren meer dan voldoende veiligheid voor een model waarvan we het vermoeden hadden dat het wel eens onstabiel zou kunnen zijn, ondanks onze verbeteringen.

    Het model is gelanceerd met de toeschouwers op veilige verspreide afstand.

    Feit:
    * Het model vloog keurig stabiel. Daar zijn foto's van.
    Kunnen we dan niet rekenen? Ja hoor, prima. Maar zoals ik al zei: Deze berekening zit altijd aan de zeer veilige kant. Dit is weer een bewijs daarvan.
    * De hoogte was volgens schatting niet meer dan 20-30 meter.
    * De parachute raakte verstrikt in de neuskegel, waardoor de berging niet correct verliep.
    * Het model heeft vervolgens een landing vlakbij het lanceerpunt gemaakt, zonder gevaar voor wat dan ook.

    Dat is de visie van de DRRA bestuursleden.

    Dat is toch wel wat anders dan alle flauwekul verhalen die hierboven staan. Pure stemmingmakerij. De DRRA op geen enkele manier ten goede komend en de hobby absoluut niet promotend om ter ere en meerdere glorie van je eigen ongenoegen zulke onzin uit te kramen.

    De afgelopen jaren hebben we bij de DRRA de regels steeds wat verder aangetrokken vanwege de grotere bezoekersaantallen. Dat gaat prima en we proberen de hobby juist zo laagdrempelig als mogelijk te houden.
    Dat maakt de hobby ook leuk.
    Er komen daarom ook regelmatig bezoekers of leden van andere verenigingen zoals bijv. de NAVRO. Pleunt Punt met zijn makkers is daar een goed voorbeeld van. Hebben die het recht om te komen lanceren zoals zomaar even geopperd wordt? Nee. Dat vragen ze iedere keer netjes en ze zijn dan ook van harte welkom. De vergunning berust verder bij de DRRA en deze kan mensen dus ook uitsluiten van deelname.

    Gaat alles dan altijd goed? Nee, natuurlijk niet.
    Een model blijkt ook wel eens onstabiel, ondanks dat men er allerlei computerprogramma's op los gelaten heeft. Hoe dat kan? Dat moet je vragen aan degene die het gebruikt heeft. Het geeft dus nooit 100% garantie.

    Wij hebben echter ook maar twee ogen per persoon en kunnen niet alles zien en controleren en dat willen we ook niet. We doen constant een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de mensen zelf en begeleiding en controle door de meer ervaren leden.
    Als je dan iets ziet wat volgens jou niet door de beugel kan, dan laat je je horen. Je maakt mensen daar opmerkzaam op en verteld ze hoe de procedures verlopen.

    Maar je kunt ook in het veld je mond dicht houden, op een forum gaan mekkeren en de boel op papier(of op de PC) om zeep helpen...

    Prima gedaan jongens! Sjappoo!
    Dat is reclame voor deze mooie hobby zeg!
    Vooral ook erg positief DRRA leden gedrag.
    :(

    Erg jammer natuurlijk.
    Maak je eigen vereniging zou ik zeggen, regel het zoals je zelf wil en zie dan maar eens om het iedereen naar de zin te maken.
    Probeer dan ook om meer dan 30 jaar zonder grote mankementen door te komen, dan spreken we elkaar weer...

    Voor de mensen die het wat positiever zien:
    Iedereen die gewoon gezellig en veilig wil komen kijken of lanceren is van harte welkom. Het is echt een leuke hobby.

    Oh ja, de docenten en de studenten hebben ons nog van harte bedankt voor alle hulp die ze gekregen hebben. Jongens, succes met jullie volgende model! En jullie zijn van harte welkom.

    Namens het voltallige bestuur van de DRRA,

    Groeten uit Almere
    :)
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Veiligheid voor alles dat is mijn standpunt. En ik mag aan nemen dat wanneer je op het Gymnasium zit je redelijk kunt rekenen.

    Dat je raket in je chute klapt kun je niks aan doen in de meeste gevallen. zeker als er veel wind staat .
    Ook kun je een keer pech hebben met je motor. Maar het vast houden van je raket omdat hij anders om valt, het lanceren van een onstabiele raket, het lanceren van raketten met te veel gewicht /weinig vermogen en nog wat eerder genoemde fouten kan wat mij betreft niet door de beugel.

    Ik heb meerdere malen met een duidelijk voorbeeld aangegeven op het veld waarom je geen ringen in je raket moet lijmen te voorkoming van het verschuiven van de chute. (aspar ) Ook maak Ik regelmatig opmerkingen over in mijn ogen onveilge situaties.

    En dat je niet alles kunt zien wat er op het veld gebeurd vind ik geen exuus. Zet gewoon zo als het hoort een stuk lanceerterrein af en voer flight cards in. Dan gaat er geen raket de lucht in zonder dat hij is gecontroleerd door de RSO/LCO.

    Op elke lanceerdag die ik bezoek moet ik mijn modellen laten controleren, en ik vind het niet meer dan normaal dat dat gebeurd.


    WE HEBBEN HET HIER NAMELI?JK WEL OVER ONZE VEILIG HEID.
     
  12. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Hieronder een foto van de hierboven besproken vlucht.

    [​IMG]

    Dit ziet er goed uit.
     
  13. drramember

    drramember Guest

    Jan Hein,

    Als we dan toch voorbeelden gaan noemen:
    Mis je dan niet nog te vermelden dat een High Power(of beter Mid Power)
    model volgens jou wel gelanceerd kan worden met een motor friction fit
    (eenvoudigweg klemmend) vastgezet in het motorhuis?

    Volgens mij betrof dat een Fat Boy met een flinke G-motor waarvan de
    lichtmetalen motorcasing op het hoogste punt besloot het model maar te
    verlaten omdat hij door de eigenaar niet vast genoeg gezet was.
    De parachute bleef braaf in het model en een crash was het gevolg.
    Een dergelijke zware motor dient altijd vastgezet te worden met een motorhaak of klem.

    Daar ben je ook op aangesproken door het DRRA bestuur met woorden in
    een strekking van: "Dat willen we nooit meer zien". Vervolgens werd het
    lachend weggewuifd met een gebaar van "Waar maak je je druk om, dat
    kan echt wel!"
    Niet dus. Tenminste, dat vinden bestuursleden van de DRRA en ook vele
    van de leden die dat toen gemeld hebben aan het bestuur.

    Met andere woorden verwijt hier de pot de ketel dat hij zwart ziet?
    Volgens mij wel...

    Zoals je zelf eerder terecht al opmerkte gaat er natuurlijk altijd wel eens
    iets zoals het eigenlijk niet moet. Het verschil is echter wel dat het effect
    ervan bij een kleine modelraket iets geheel anders en van totaal andere
    orde is dan wanneer het een Mid Power of High Power model betreft.
    Die modellen zijn véél zwaarder en hebben véél grotere motoren.
    Het is niet voor niets dat wij ons Mid en High Power veld minimaal
    20-30 meter verderop hebben staan dan ons Low Power lanceervak.

    Zoals wij als bestuur altijd zeggen en al jaren roepen:
    Bij een verdubbeling van het motorvermogen hoort een
    verdubbeling van veiligheid.

    Iets waarbij je zelf, als enthousiast Mid en High Power vlieger misschien
    eens wat meer stil moet staan. Je hebt niet voor niets de
    bijnaam "brokkenpiloot" onder de betere hobbyïsten.

    Vervolgens wel de High Power regels willen toepassen op Low Power
    modellen is hetzelfde als een straaljagerkeuring voor een eenvoudige
    automobilist. Volsagen onzin dus.

    Men zegt wel eens, dat in het land der blinden, "éénoog" de koning is.
    De "blinden" is dan beeldspraak voor de mensen die nog onervaren zijn
    en goede begeleiding nodig hebben.
    Bij de beeldspraak "koning" gaat mijn gedachte naar jou uit.

    I rest my case.

    K.J. van Til
    Gewoon, als trots lid van de DRRA
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Een motor friction fitten gaat prima. En ook met een retainer was die motor er uit gekomen. De oorzaak van de crash lag namelijk niet in de manier waar op de motor was vast gezet. maar zat in de motor zelf, ook een Aerotech kan doorslaan namelijk.

    Overigens was het geen fat boy met een G motor. Een fat boy heeft een 18 mm motorbuis en voor zo ver ik weet zijn er geen 18 mm G motoren

    Overigens ben ik het met je eens dat een motor niet uit een raket hoort te komen (een casing kost meer dat gemiddelde DRRA lid in een jaar aan zijn hobby spendeert). En dan heb ik nog niet de kosten van mijn raket mee genomen. Kortom die klap was erg duur en ondanks dat ik het me best kan permiteren maak ik er geen gewoon te van om mijn raketten te slopen.

    Ik ben het niet met je eens voor wat het je andere beeld spraak betreft. ik maak ook wel een een fout en daarom pleit ik ook voor cotroles. Maar het doel bewust lanceren van een onstabiele raket. Daar lijkt my ook iets niet helemaal aan te kloppen. tenzij je gewoon nog steeds niet snapt hoe je een normale berekening maakt.


    En met en model raket kun je net zo veel het zij niet meer schade aan richten dan met een HPR model. Iedereen kan een modelraket kopen en dat ding in het stadspark de lucht in jagen, met alle gevolgen van dien.
    En dat light voor HPR motoren net eefe anders. Geen certificering, betekend simpel weg geen motoren.

    Op dit moment kan iedereen die een raket in elkaar plakt lanceren zonder dat er enige controle is op druk en zwaartepunt. En niet gehinderd door enige kennis de boel onveilig maken. En dat zie ik regelmatig gebeuren bij de DRRA.

    Door het invoeren van flight cards en een lCO/RCO gaat de veiligheid een stuk vooruit. Als een LCO de boel niet vertrouwd dan kan hij en controle vragen. lijkt me niks mis mee. tenzij je natuurlijk bang bent dat je dan helemaal nooit meer aan lanceren toe komt omdat je raket niet door de controle komt.

    Dat heeft niks te maken met overdreven veilgheid maar met gezond verstand.


    Maar een Estes modelletje gaat net zo makkelijk door het dak van een Auto als mijn HPR model . En dat is iets waar niet over nagedacht wordt.die dingen maken alleen een iets minder groot gat

    Verder is Lanceren bij de DRRA net zo illegaal als lanceren bij een willekeurige boer die het best vind dat je in zijn weiland komt.

    Er is namelijk nog steeds geen regelgeving op dit gebied en dat wil zeggen dat je tenzij je op militair terrein vliegt je helemaal geen raket mag lanceren.

    Nog een reden om vreselijk op de veiligheid te hameren. Wat denk je dat er met je zogenaamde vergunnig gebeurd als er een keer echt iets mis gaat. Dan is er maar een DRRA lid met een dekkende verzekering en dat ben IK.

    Je aansprakelijkheid is best te verzekeren alleen moet je wel de moeite nemen om het uit te zoeken en niet niet je kop in die grote zand bak in ALmere steken. en net doen of je met het tekenen van eeen disclaimer gedekt bent. Ook als organisator ben je aansprakelijk. Het geven van gelegenheid tot is namelijk ook niet toegestaan. teven moet je een vergunnig hebben voorde opslag en het vervoer van je motoren.







    En laat ik nu altijd gedacht hebben dat ik alleen thuis de koning was :-D

    Gelukkig ben ik niet de enige met een bijnaam op het lanceerveld.
     
  15. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Volgens mij is dat van niemand de gewoonte, toch?


    Dat misschien niet, maar ook dat systeem is niet waterdicht. Daarnaast worden er nog steeds mensen op het idee gebracht om zelf een Suikermotor te maken. Met de links naar de juiste website erbij. Zonder men duidelijk op de gevaren te wijzen.

    Ook zul je hier moeten toegeven dat dit natuurlijk heel leuk in de oren klinkt van iedere puber (en oudere-jongere), maar dat het de veiligheid absoluut niet ten goede komt. Dan kun je nog beter een "commerciele" HPR motor aan zo iemand geven.

    :roll: Weet iemand ook of ik een bijnaam heb?

    Groet,
    Bas
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    klopt Bas wat je zegt over die Suiker motoren.
    Maar de evaring leert dat mensen die zich daar mee bezig houden zich over het algemeen verder verdiepen in de materie.
    Maar wat ik doe is voledig legaal :)

    En wil je een behoorlijke motor maken dan zul je echt wel moeten rekenen. Ook ik moet soms bij mijn vrienden in Delft aankloppen omdat ik niet meer alles kan berekenen. Het voordeel van suiker is echter dat als je een reken fout maakt je motor niet werkt, en je alleen een hoop rook produceerd. Alleen als je alles goed doet dan krijg je een werkende motor.

    Een rekenfout betekent gewoon geen stuwkracht.

    En de brandstof die in een Aerotech motor zit is net effe krachtiger dan een suiker grain. Dus kun je ze niet goed vergelijken. ( een isp van 115 tegen 250)

    Als je echt wilt kun je in Nederland overigens gewoon aan AP (amonium Perchloraat ) komen, alleen hangt er wel een prijskaartje aan. Dat spul is namelijk gewoon duur. Bovendien ben je er met een paar pond AP niet.
    je hebt nog wat meer zaken nodig om een behoorlijk motor te maken.

    Zo als binders,stabilsatoren, weekmakers en nog wat ellende.

    Recepten staan op de Site van RCS.

    De regels die er zijn voor HPR motoren zijn niet waterdicht nee. Maar ze werken wel heel redelijk.
    En bovendien is het heel simpel als je de regels aan je laars lapt dan loop je de kans je level te verliezen. En wederom geen level geen motoren.
    levels worden in de states geregistreerd,en sta je niet op de lijst dan is het jammer.

    Verder heb je altijd nog het gezonde verstand van de dealers. Denk je dat de gemiddelde rakettenboer zijn licentie en vergunnig gaat riskeren voor een bestelling motoren.

    lijkt me niet.


    En ik weet niet of jij een bijnaam hebt ;-).


    Wel loopt er ene meneer badmuts rond bij de DRRA (is ook lid van tipoli)
    De babbelaar (oosterbuur)
    Pere Kop (nero)
    De ajatolla (NAVRO)

    En zo zijn er nog ene paar :p
     
  17. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Hoi mensen,

    Is toch een leuke draad aan het worden.
    Komen eindelijk alle opgekropte gevoelens eens naar buiten.
    Kan heel lauterend werken hoor..
    Gooi het er maar uit.
    Misschien komt er nog iets goeds uit.

    O ja, wat is mijn bijnaam?
    Ga me niet vertellen dat die er niet is.
    Daar trap ik niet in.

    Anders heb ik wel een voorstel.
    Wat dacht je van Dr. Phil?

    73 en de groeten

    Henk SWT
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    hahaha

    Ik ben meer van de freudiaanse leer.

    Voortaan het je dus Dr Sigmunt.

    En als ik de koning ben dan wil ik ook een hofnar. :lol:
     
  19. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Ha!

    Die hofnar is er al.
    Hij heet Little Willy :evil:

    HenkSWT
     
  20. Hello,
    I apologize: I can only write in English here, and I can't read the reactions to the letter.

    I've been notified by one of my fellow modellers that this email is being published by some sources.

    Being the president of NAR-Italy I thing that I could give some insight on the matter, if you mind me writing a long, long post about these events.

    First of all, I invite you to have a look at our website (all in Italian, I know, but we are now writing some translations. www.nar-italy.org

    Back in 1998 a guy named Luca Benassi created a Mailing List for italian Rocketeers, where a lot of us gathered. And one year after, a group called ACME sprung from the ML, composed, among the others, by Luca Benassi, Stefano Figini and I, Tommaso Ravaglioli.
    One of the aims of ACME was the definition of an Italian certification, shared between all the ACME italian sections.
    After more than three years of high profile activity, some differences of tought have arisen, differences I would not like to detail. But many of the people involved in ACME activities decided to not support it again in any way, following the putsh made by Stefano, wich was the webmaster.
    A webmaster that changed one night the password, and deleted all the former regulations substituting them with rules written by him, and tying ACME to his sales venture. In the meantime ACME became a part of Tripoli, a move that many of us will maybe welcome, given some discussion before. But there were no discussions among the ACME board.
    By then, all powers in ACME and Tripoli, were on him.
    In the meantime, Stefano warned many of us of not even dare to show ourselves in his shop.

    Now you have heard the beginning of the story.
    Then on, a group corresponding to many of the founding members of ACME, decided to look for another way of get recognition. We have found support in NAR, with help from one of our friends in USA, an italian expatriate. He is a well-known modeler, and thanks to his help and thanks to the willingness of the NAR leaders, we have created NAR-Italy.

    Now I have to make clear some points in the letter that, bluntly speaking, are lies, pure and simple lies.

    -No one has ever expelled Stefano from the mailing list. He has unsuscribed himself, after deleting all his messages. Yes, he went back to 1999, and deleted each single message (one night of work...). His messages are still available trough the quoting made by other people...
    -We are not trying to import illegally any kind of motor. We have called nearly anyone in rocketry business to clear whether or not is possible to import safely and legally rocket engines to EC. We went up to people in ESTES and to Mr. Aerotech, Gary Rosenfield, and the response was unanimous: NO WAY!!! So we dropped the matter, and we switched back to look for Cesaroni CE compliant engines.
    By the way, we have also learned that the only one that stocks AP motors in the whole EC is... guess who? Would be fun to know how is importing or selling an illegal good (no CE marking on Aerotech) in a legal way... If you can't figure out, ask Gary.
    -No one *EVER* has spoke about friendship-certification. We do not even started to certify yet!!!
    -Our senior advisor is very well known in USA, by both Tripoli and NAR members, due to his many years of activity and attendance in many meetings. Having him "spreading false informations" is, er... unlikely.
    At the same time, he knows Mark Bundick very well. So again it would be fun to discover how Mark will react to this kind of "signalation".
    -NAR certification is working in the USA, why should not work here? In the meantime, helps to avoid that being not-so-loved turns out to be a show stopper.
    -All the members presently in NAR-Italy have knowledgeable experience in rocketry. If you want, come here and have a look, we will be glad to show our activities and have you as guest at our launches.
    -Myself, being one of the ACME founders, I have been the RSO and LCO at *all* the international meetings ACME held between 2000 and 2004.
    Chances are that we have met there, or in Switzerland, at the many meetings I have attended. Did you ever imagined that the tall, plump guy checking your rocket at an italian MIR was such a moron?
    On the other side, being one of the ACME founders I always tought that having only the ACME certification was a clear statement of trust in our certification rules, modeled right after the Tripoli rules. I have proved wrong, and I have found I mistrust someone.

    As a final point, I have no explanation to Stefano behaviour, save personal hate. We are not in any way attacking him, and he is the one that writes all this hate-mail. All we are looking at is launching rockets.
    And all I hope is that this stupid thing ends up very soon.

    Thank you for your patience,
    Tommaso Ravaglioli
     

Deel Deze Pagina