NASA CEV

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Rico van Dijk, 4 okt 2005.

?

Wie krijgt de opdracht voor het ontwikkelen en bouwen van de CEV?

  1. Boeing/Northrop Grumman

    100,0%
  2. Lockheed Martin

    0 stem(men)
    0,0%
  3. Burt Rutan

    0 stem(men)
    0,0%
  1. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Nasa gaat de STS's vervangen!

    De vorm van de space shuttle was oorspronkelijk gekozen door de USAF, die met de shuttle vanaf vanderberg airforcebase 1-orbit missies wilde uitvoeren. en dan op de runway landen.
    ook het enorme laadruim was een keuze van de USAF om grote spionage satelites te lanceren.

    dit maakte de shuttle een duur en kwetsbare machine. ook was de beperking om tot maximaal LEO (low earth orbit) te vliegen een rede om de spaceshuttle te vervangen, gezien het hoofddoel van NASA "exploration" is, wat met de shuttle niet mogelijk is.

    de opvolger wordt de CEV ofwel, Crew Exploration Vehicle.
    Nasa.gov/cev

    Dit zijn wat artist impression's van de CEV

    [​IMG]
    [​IMG]


    De CEV zal worden gebouwd van de beste spaceshuttle onderdelen, zoals de motoren, de boosters, computers, tanks, enz.
    De vorm van de CEV zal zoals nasa zich voorsteld meer op de (super betrouwbare en veilige) Apollo lijken.

    De voordelen van een capsule zijn een veel kleiner hitteschild, wat tijdens de lancering en de hele ruimtereis beschermd wordt door de service capsule.
    hierdoor kan die lichter zijn, of dikker, wat de capsule geschikt maakt om met veel hogere snelheden terug te keren in de atmosfeer. (bijvoorbeeld vanaf de maan of mars)

    Een maanlander (of marslander) zal op een aparte raket worden gelanceerd.

    [​IMG]
    Er is opdracht gegeven aan Boeing/Nortrop Grumman en aan Lockheed Martin om een concept te tekenen voor de CEV.

    De winnende partij krijgt de opdracht twv 28 miljard dollar om de CEV te gaan ontwikkelen en bouwen!

    in 2010 zal de spaceshuttle uit dienst treden. Nasa hoopt op een zo kort mogelijke periode tussen de laatste spaceshuttle vlucht en de eerste CEV vlucht, om zo het

    ISS continu van behoeften te kunnen voorzien. uiterlijk in 2014 moet de CEV vliegen, en uiterlijk in 2018 moet een maanmissie uitgevoerd worden.

    Lockheed Martin
    Het eerste concept kwam van lockheed martin,
    http://library.avsim.net/sendfile.php?Location=AVSIM&Proto=file&ImageID=71992
    maar is inmiddels zover gewijzigd dat je kan spreken van een compleet nieuw ontwerp.

    Lockheed martin heeft 2 concept tekeningen op het internet geplaatst
    Tegen de vraag van Nasa in hebben ze toch een concept getekend voor een blendwing capsule inplaats van een apollo achtig ontwerp.
    lockheedmartin.com/cev
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Boeing/Nortrop Grumman
    Boeing/Nortrop Grumman (de ontwerpers van de '60s maanlander) geven nog niets vrij over het ontwerp van de CEV,
    uiteraard lekt er altijd eea uit, en men vermoed dat het hier op zal lijken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zal het Lockheed lukken om hun gedurfde ontwerp betaalbaar te maken, en Nasa te overtuigen om toch weer voor het vleugelontwerp te kiezen?
    Of zal Nortrop Grumman/Boeing de miljardenopdracht in de wacht slepen...
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Je hebt een optie vergeten.
    Geen van beide verdienen de job. Ze kunnen dit project beter door Burt Rutan laten ontwerpen, dan sparen ze denk ik veel geld uit en het zal beter presteren dan hetgeen die grote firma's maken.
     
  3. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Theo, die optie was ik idd vergeten, maar ik zou er direct op stemmen :p kan ik de poll nog aanpassen?
     
  4. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Heb hem voor je aangepast.

    Robert
     
  5. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
  6. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik ga voor iets dat lijkt op het ontwerp van Lockheed Martin. omdat die waarschijnlijk nog te bestuuren valt als je een atmosfeer in komt zo als de aarde. de boeing is echt meer een vallende bak steen
     
  7. Ik denk dat het Lockheed Martin wordt.

    3 redenen:

    1 Northrop Grumman heeft de JSF al

    2 zelfde reden die marco bosch al aangeeft. (en blended wing ziet er ook gewoon cool uit 8)

    3 Ik denk niet dat de Amerikaanse regering een particulier bedrijf daarvoor wil hebben. De amerikanse regering houd alles liever zelf in de hand.
     
  8. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Een capsule is prima te besturen in de atmosfeer
    Met pitch en roll is de "lift" van het hitteschild af te buigen om zo de re-entry hoek van de capsule te vergroten en te verkleinen. of een paar k/m naar links en naar rechts te sturen. vooral met de gemini missies hebben ze hier veel mee geexperimenteerd, maar door midden in de oceaan te landen was dit overbodige luxe.

    met een blendwing body kan je daadwerkelijk een bocht sturen om zo naukeuriger te bepalen waar hij terecht komt. ook dit ontwerp zal uiteindelijk landen aan een parachute.
     
  9. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Lockheed heeft de JSF ;)
    Niet dat ik denk dat ze snel voor Rutan zullen kiezen, maar alle andere luchtvaartbedrijven zijn ook particulier hoor. :) Sowieso is het al een trend dat veel legeronderdelen worden geprivatiseerd. Zie o.a. Irak. Dat maakt ze dus niet veel uit. Ook dan hebben ze alles zelf in de hand.

    Maar ik stem voor LM. :)
     
  10. Ze werken natuurlijk samen (was ik even vergeten :oops: ). :lol:
     
  11. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    en met stork-fokker natuurlijk 8) :lol:
     
  12. Ja daar heb ik gewerkt (Stage). Daarom was het nogal stom dat ik het niet goed opgeschreven had. :oops:

    Mijn quote kwam ook van hun site :wink:

    Maar ik blijf erbij dat Lockheed Martin het mooiste ontwerp heeft naar mijn idee. Hoe goed dat ontwerp is daar kan je weinig over zeggen. daarvoor geven ze (logischerwijs) veeeeel te weinig info vrij.

    we zullen het over ongeveer 10 jaar hopelijk allemaal zelf zien :lol:
     
  13. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    over 5 jaar begint de bouw.... :wink:
     
  14. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    dan word het dus 15 jaar want na die 5 jaar bouwen en testen word er pas besloten welke en dan volgen nog eens 5 jaar testen
     
  15. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    2011 uiterlijk eerste lancering, 2018 eerste maanmissie...

    moet ook wel, 2010 gaat de shuttle er uit....
     
  16. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nou dan gaat er zeker wat mis in dat project want dit is haasten
     
  17. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere

Deel Deze Pagina