nat schuren : hoe dan ?

Discussie in 'Duikboten' gestart door raalst, 25 apr 2007.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Ik ben nu driftig nat aan het schuren, maar na twee halen zit mijn schuurpapier vol met
    gladde drab, waardoor het niet meer schuurt. dan moet ik het eerst weer uitwassen.

    en soms wrijf ik het water gewoon weg, dwz dat het oppervlak van de boot opeens
    droog wordt, en het schuren hitte produceert.

    hoe doen jullie dat eigenlijk, nat schuren ?
    - maak je de boot of het schuurpapier nat ? of beide ?
    - spoelen jullie je papier ook zo vaak uit ? hoe spoel je uit ?
    - waar zit je water in (ik steek nu twee vingers in een jampotje water, dat werkt niet best..)

    kortom, hoe maak je van natschuren een efficient proces ?

    (het levert in ieder geval wel erg gladde resultaten op !)
     
  2. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Echte duikbootmannen schuren onderwater :D



    Maar serieus: heb je wel het goede schuurpapier, dwz speciaal voor natschuren?
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Ronald,

    als ik jou 'probleemstelling' lees zie ik pas hoe ingewikkeld een simpel karweitje als nat schuren kan zijn. Ik sta er eigenlijk nooit bij stil maar:

    - Je maakt het schuurpapier nat èn het model.
    - Gebruik een (niet vezelende) poetslap/schoonmaakdoekje om het slijpsel (zeer) regelmatig van het model af te halen en het model te bevochtigen.
    - Gebruik een afwasteiltje voor je water (dat het beste handwarm kan zijn).
    - Schuurpapier voor natschuren is wel handig en bezuinig NIET op dit spul. Neem een gerenommeerd merk (b.v. Scotch/3M) want de structuur is hiervan opener zodat je papiertje niet ogenblikkelijk vol zit. Dit merkspul is wat duurder maar je doet er oog eeuwig veel langer mee.
    - Afspoelen van je schuurpapier in een afwasteiltje gaat hetzelfde als je sokken wassen....soppen soppen soppen en af en toe met je vingers wat wrijven.
    - Er komt flink veel 'blubber' af....gewoon een kwestie van veel spoelen, afwissen en.....volhouden.
    - Nat schuren betekend 'kleine haaltjes' (liefst cirkeltjes draaien) en in tegenstelling tot droog schuren van epoxy/polyester GEEN grote halen. Dit scheelt je ook in 'uitdrogingsverschijnselen' zoals je beschrijft.

    Tja....het is en blijft geen prettig klusje maar 't moet af en toe.

    Succes,

    Jos
     
  4. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Jos, bedankt voor de tips !
    vooral dat van die kleine haaltjes, ik sta wijdbeens over de volle lengte heen te raggen...

    Maar in alle eerlijkheid, Commander Clumsy slaat de spijker op zijn kop :lol:
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Om even in de lijn van Cdr Clumsy te blijven: Waarom pletter je je Italiaanse schone niet gewoon in je gevulde ligbad (soort alternatief badeendje). Ronaldje erbij (in whatever outfit), stapeltje schuurpapier, flesje bier/cognacje erbij en gáán. Ik zie alleen maar voordelen.
    Wel netjes opruimen naderhand anders zou er nog iemand kunnen gaan boos worden.

    Jos
     
  6. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    meteen uitgeprobeerd, en wat denk je ?
    je aait mooie rondingen gewoon beter met een borrel op in bad !

    morgen probeer ik het met de boot 8)
     
  7. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Bosreus,

    zandstralen is een prachtige methode voor het verwijderen van verf en roest maar niet van toepassing op datgene wat Ronald aan het doen is denk ik. Als je een epoxy/GFK/polyester romp mooi glad wilt krijgen is zandstralen nou juist net níet datgene wat je gaat helpen....

    Jos
     
  9. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Jos

    Idd als je dichtbij met hoge druk spuit kan het nare effecten hebben voor je model, ik heb een ABS moterkap en romp van mijn vliegtuig binnen een paar sec. egaal mat en ABS is zachter dan epoxy/polyester. Ik zie dat je ver van Eindhoven af woont, anders had ik wel een demo willen geven.
    Gr. Hans
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    natschuren altijd heel veel water gebruiken
    het tijltje is een heel goede oplossing maar inplaats van alleen die doek gebruik ik een spons zo een grote dikke die veel water kan opnemen

    ik doe een scheutje zeep in het water (zo uit een goedkope bus)dan komt je schuurpapier minder snel vol schuurstof te zitten

    en voor de rest is alles reeds gezegt

    maar zoals mijn leraar jaak vroeger zei
    EEN MAL MOET ZO GLAD ZIJN DAT ALS ER EEN VLIEG OP LAND ZE OP HAAT KL..EN SLAAT


    hiermee bedoelde hij dat ze heeeeeeeel glad moest zijn voor hij tevreden was
    want elk foutje dat je in het origineel hebt zie je in het model of kost je schuurwerk

    groetjes raf
     
  11. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    :lol: :lol: :lol:
     

Deel Deze Pagina