navigatie lichtbak

Zijn er (wettelijke) regels wat betreft de achtergrondkleuren van de bakken waar de navigatielichten in staan?
moet dat wit of zwart of met dezelfde kleuren van het licht?

met vriendlijke groet,

Pat

het Binnenvaart politie Reglement vermeld het volgende hierover:
1.Voor zover niet anders wordt bepaald, moeten de lichten die een schip ingevolge dit reglement moet voeren gelijkmatig zijn.
2.Een schip mag slechts de navigatielantaarns gebruiken:
a. waarvan de lantaarnhuizen, de uitrusting en de lichtbronnen het keurmerk dragen dan wel voorzien zijn van het certificaat voorgeschreven in de voorschriften die krachtens artikel 1.01, onder C.3° en C.4°, zijn vastgesteld, en
b. waarvan de lichten voor wat betreft hun horizontale uitstraling, kleur en sterkte in overeenstemming zijn met dit reglement.

Over lichtbakken word hier niet gesproken. wel kan ik me voorstellen dan door een afwijkende kleur in de bak niet meer aan lid B voldoen.

leuk dat ik de kennis vanuit mijn werk als mobiel verkeersleider bij rijkswaterstaat zelfs in de modelbouw kan toepassen

hallo pat

het geen hier boven gepost is maar voor een gedeelte waar
indien je een schip bouwd van voor een bepaalde datum dan kan het zijn dat deze boot de licht bakken in de zelfde kleur heeft gehad dan de lampen
vroeger was het meer zo dat dus die bakken mee in de kleur werden geverfd
dan dat ze zwart werden gehouden
het hangt er dus een beetje vanaf van welke tijd je schip/boot was en heeft gevaren

groetjes raf

hallo pat

het geen hier boven gepost is maar voor een gedeelte waar
indien je een schip bouwd van voor een bepaalde datum dan kan het zijn dat deze boot de licht bakken in de zelfde kleur heeft gehad dan de lampen
vroeger was het meer zo dat dus die bakken mee in de kleur werden geverfd
dan dat ze zwart werden gehouden
het hangt er dus een beetje vanaf van welke tijd je schip/boot was en heeft gevaren

groetjes raf

Voor 21 jaar geleden.
Toen ik zelf nog een schip had
Met wel de moderne lantaarns
Had ik de bakken in dezelfde kleur als het licht
En de buiten kant naar gelang waar ze stonden
De laatse was op het roefdek en dat was havanna bruin dus de bak aan de buitenkant ook
mvg
Frederik:D

Officieel moeten ze zwart zijn. Op de nieuw gebouwde schepen (waar een lichtbak is) zijn ze zwart. Bij ons aan boord nog in de kleuren van Sb en Bb.

Maar pap heeft het er wel over dat ze tegenwoordig eigenlijk zwart moeten zijn.

Ja... was ik even vergeten; :worship: vroeger hadden de bakken de kleur van stuur- of bakboordslicht.
Inderdaad even in de gaten houden uit welke tijd je model stamt.

De regel, dat de lichtbakken in de kleuren geschilderd moesten zijn, stamt uit het oude vaarregelement. Dat tegenwoordig de bakken zwart geschilderd zijn is iets dat uit de zeevaart is overgenomen door de Rijn- en Binnenvaart. :-)
De lichten die in de zwarte lichtbakken geplaatst zijn vallen meer op dan die in de groene of rode kleur geschilderde bakken. Globaal kan je er vanuit gaan dat vanaf ca. 1985 de bakken meer in het zwart werden geschilderd dan in de rode of groene verf.

groetjes Janus

Back