Navigatie verlichting led

Heb voor de navigatie verlichting led lampjes.
Als ik deze lampjes test. Gebruik ik altijd een knop batterij van 3V.
Alle led lampje zijn allemaal rond de 3 volt.
Kan ik de led lampjes dan gewoon rechtstreek aansluiten op een 3V voeding?
Zo, ja. Wat gebruiken jullie om van 6V naar 3 volt te gaan?

mvg Ronald

Ronald, Om van 6 naar 3 Volt te gaan zou je een spanningsconverter kunnen gebruiken. Het lijkt me echter slimmer om elk ledje een eigen weerstand te geven. Bedenk dat een led om een natuurgetrouwe uitstraling te geven relatief weinig stroom nodig heeft. De weerstanden zou je bij elkaar op een stukje veroboard kunnen zetten. Waarbij je dan een selectie maakt welke navigatieverlichting je gelijk laat branden. Dus indelen in groepen en die per groep aansturen met een multiswitch o.i.d. Gr. Klaas.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...erstelbare-step-down-buck-converter-lm2596-3a

Laatst bewerkt:
Deze vraag werd en wordt nog steeds vrij vaak gesteld. Het probleem is dat mensen die geen kennis van de elektronica hebben bijna altijd een verkeerd idee hebben over led's. Daar is niets mis mee want die mensen weten weer van andere zaken veel af waar ik niets van weet.
Led's "zijn" niet 2V of 3V of 6V of 15V of wat dan ook. Een led geeft licht wanneer er stroom door loopt, meestal maar een klein beetje stroom. Bij die stroom blijft er over de led een bepaalde spanning staan, de drempelspanning. Als je een led zo rechtstreeks op een voeding aansluit, in dit geval een 3V voeding, dan is de kans heel groot dat die led heel eventjes licht geeft en daarna nooit meer. Er is een stroombegrenzing noodzakelijk om dat te voorkomen.
Dat het meestal wel goed gaat met een 3V knoopcel komt doordat de inwendige weerstand van die knoopcellen knap hoog is. Door de hoge inwendige weerstand van die cel kan de stroom niet te hoog worden en houdt een led het meestal wel vol.
In een ander stukje hier op het forum heb ik al eens een hele uitleg gegeven over de led's. Als je interesse hebt moet je dat eens doorlezen, er staan ook tips en rekenvoorbeelden in. Dat stukje vindt je HIER.
Succes.

Laatst bewerkt:
Back