navigatie verlichting

• Topicstarter Topicstarter kippetje
  • Startdatum Startdatum
K

kippetje

Guest
Hoi mede bouwers
ik heb eens in een bouwverslag een schematekening gezien van waar de navigatielampen en dergelijke moet zitten.
maar ik kan het niet meer vinden.

Wie o wie weet waar dit te vinden is.

B.V.D Rene

dat ligt ook aan wat voor schip je bouwd ,heel simpel voorbeelt ,een jacht heeft veel minder dan een sleepboot ,een jacht blijft een jacht .

wanneer een sleepboot een sleep heeft,of een duwbak ,of gevaarlijke stoffen vervoerd ,enz enz enz enz ....

moet ie allemaal andere verlichting voeren,als je realistisch wilt bouwen moet het eigenlijk allemaal mogelijk zijn naar jou model..

vertel waar je mee bezig bent ,misschien kan ik iets voor je betekenen!
in mijn boekje van het klein vaarbewijs staan al sirca 30 bladzijden over de verschillende verlichting voor verschillende schepen ...

mzzlss
erik

30 bladzijden en wellicht nog veel meer. Het hangt er dan nog eens vanaf of je over een zeeschip of binnenvaart spreekt, er zijn kleine verschillen. Ik zou het allemaal niet meer weten maar ooit heb ik er eens examen over gehad.

in Belgenland kan je deze brochure eens lezen : http://www.mobilit.fgov.be/data/aqua/NL_regulations_vademecum.pdf voor de binnenvaart, veel (of enig) verschil met Nederland zal er wel niet zijn.

Patrick

Ik ben een zeesleper aan het bouwen.
Maakt het dan wat uit of ze gewoon vaart of als ze aan het slepen is??
Moet ze dan ander verlichting voeren?

Rene

natuurlijk,

bij gewoon varen is ze een boot zoals een anders (is ze langer dan 110 meter - ik gok niet he?)
als ze sleept, komt er dacht ik een geel licht achteraan en 2 witte vooraan bij.

Echter ... je zoekt dit beter eens op in de reglementen.

Patrick

Rene,

kom eens met wat meer gegevens; naam schip, schaal ed, ieder schip heeft nl een scale aan verlichting met diverse functies en doeleinden, er zijn nogal wat randvoorwaarden wanneer een zeesleper welke verlichting voert !!!

Tom Boere

ik zou denken dat boten van deze afmetingen en doelstelling ook vb lichten zoals 'geen golfslag' en een ankerlicht of 2 zouden voeren. Afhangkelijk van wat ze aan het doen zijn.
Nu, als je dat echt gaat volgen moet je ook de dag tekens voorzien (equivalent van licht overdag), dat gaat dan wel heel ver.

Patrick

Patrick
zit er verschil tussen binnen vaart en zeevaart i.v.m verlichting?

Tom
het gaat over De Zwarte Zee van Billings Boats
Maar ik heb ze gekregen zonder tekening en zonder opbouw.
dus ben ik haar naar eigen inzicht op aan het bouwen.
Maar het blijft een zeesleper.

Rene

ligt idd er aan wat ze allemaal aan het doen zijn :
wanneer een schip voor anker ligt gaat b.v. de boordverlichting(normaal rood +groen +toplicht uit,en voert men ankerlichten .
"geen hinderlijke golfbeweging maken"(gebod of verbod )weet ik niet of dit op zeeslepers zit ,je komt het wel veel tegen op baggerboten,in de binnenvaart.
en voor alle tekens zijn dan ook nog weer dagtekens/borden.

aangezien het om een zeesleper gaat weet ik niet of ik dit in mijn boeken heb staan"klein vaarbewijs 1+2 "maar zal wel niet ,als je wilt kan ik het eens doorbladeren ...

mzzls
erik

er zijn kleine verschillen, vooral in de dagtekens dacht ik. Het heeft niet zo veel zin dat ik in mijn boek duik want dat is ondertussen weeral een versie geleden.
Dan is er weer een historisch ding te beschouwen, hoe was de wet in de tijd van de Zwarte Zee? wellicht was het toen nog lichtjes anders.

ik zou gewoon de navigatie lichten nemen, dan zeker wat dekverlichting. Dat is het leukst bij nachtvaren, sleepverlichting mag je niet voeren tenzij je echt 's nachts sleept he.

PAtrick

Een zeesleper voert geen verlichting en/of dagmerken voor "hinderlijke waterbewegingen".
Wat ze wel voert als "losse boot" is: toplicht, eventueel een tweede toplicht als ze langer is dan 50 mtr, boordlichten en een heklicht.
Eigenlijk dus niets anders dan elk ander werktuigelijk aangedreven vaartuig.

Als ze sleept komen er nog maximaal 2 witte sleeplichten bij, afhankelijk van de totale lengte van de sleep, en krijgt ze achterop nog een geel sleeplicht.
Door het slepen wordt de sleper zelf beperkt manoeuvreerbaar en zal ze daarvoor rood-wit-rood gaan voeren. Het dagmerk voor beperkt manoeuvreerbaar zijn is dacht ik een ruit-bal-ruit.

De ankerlichten zijn twee wit rondomschijnende lampen waarvan de voorste lager staat dan de achterste. Tevens wordt er vaak de nodige dekverlichting ontstoken.

en dan is voor de kant waar het anker uit staat ,wanneer men een anker aan het achterdek zou gooien zou de lamp achter lager moeten zijn ,voor zover ik goed opgelet heb in de les .
echter komt dit denk ik nooit voor in de praktijk!

mzzlss
erik

Heren bedankt voor de info
ik kan nu weer verder bouwen cq verbouwen

Rene

Hallo iedereen.

In de zeevaart is het gebruikelijk om het voorste ankerlicht zeer hoog of bovenop de voormast te plaatsen. Hier ish namelijk het beste zichtbaar. Het achterste ankerlicht wordt dan ter plaatse van het heklicht gepositioneerd.
Normaal gesproken staat het voorste ankerlicht dus hoger dan het achterste.
Indien het schip langer is dan 50m dient ten anker liggend ook alle dekverlichting gevoerd te worden om de zichtbaarheid te vergroten.
Ik zal kijken of ik mijn BVA boek nog kan vinden dan zal ik de officieel termen nog eens op het net zetten. Ook ivm de plaatsing van de andere navigatie verlichting.

Prettig weekend, :lol:

Bas

Tot zover is het mij duidelijk wat voor verlichting er gevoerd wordt op sleepboten.

Simpel gezegd heeft een sleepboot (binnenvaart):
1 toplicht, 2 boordlichten en 1 wit heklicht. (losvarende boot, dus gelijk aaan elk schip.)

Gaat deze slepen, krijgt hij een geel heklicht ipv. het witte en een 2e toplicht. (met sleepschip dus geen achterboot of eigen voortstuwing op het gesleepte object.)

Slepen er meerdere boten mee in de sleep, of is het gesleepte een motorschip (dus voorspan genoemd) krijgt de sleepboot een 3e toplicht.

Nu mijn vragen,
Op vele stoomboten heb je geen geel heklicht, wanneer is dit ingevoerd?
Veel oudere boten hebben geen 3e toplicht, is dit ook pas later ingevoerd of sleepte deze boten nooit in voorspan.

Wanneer is het verschijnsel oplooplicht uit de regelmenten verdwenen?

Ik heb een aantal opmerkelijke beweringen voorbij zien komen en als zeevaarder wil ik die eventjes recht trekken.
Hoe het in de binnenvaart zit geen idee maar voor de zeevaart:
Ankerverlichting:
-Korter dan 50m MAG je een rondomschijnend licht tonen
-Langer dan 50 moet je er zelfs 2 tonen, en degene op het voordek ALTIJD hoger dan de achterste en NOOIT je dekverlichting aan (ivm verwarring)
-Langer dan 100m moet je deze bovenste lichten hebben en MOET je je dekverlichting aan
Slepen:
- Tijdens slepen je sleeplicht (geel heklicht) ALTIJD aan
- Is je sleep kleiner dan 200 meter: 2 toplichten lichten onder elkaar
- sleep langer dan 200 meter: 3 toplichten lichten onder elkaar
- ben je beperkt manouvreerbaar: 3 rondomschijnende lichten onder elkaar in de volgorde rood-wit-rood
is je schip langer dan 50 meter dan moet je natuurlijk 2 toplichten hebben, maar tijdens het slepen kan een van de 2 toplichten die je hebt gebruikt in het sleeplicht voor langer of korter dan 200 meter ook gebruiken als toplicht.

en natuurlijk moet je boordverlichting nog aan. en als laatste: ook al ben je kleiner dan 50 meter, dan mag je wel gewoon 2 toplichten tonen, dus niet ieder schip met 2 toplichten is kleiner dan 50 meter!

Back