Navimate lithium accu's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door harm., 9 jul 2020.

  1. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    Ik ben in het bezit van een navimate voerboot en wil graag lihium accus's in het bootje hebben maar ik loop ergens tegen aan want de boot is daar niet voor omgebouwd en kan de hogere spanning van 10.8 volt en 13.2 Ah niet aan ik wou er dus lithium accu's in zetten van 7.4 volt en 5 A dat komt ook in de buurt van de loodzuur batterijen die er in zitten die zijn orgineel 6 volt en 4.2 A. Zou het kunnen werken en is dat ongevaarlijk voor de rest van de electronica? De boot werkt op 2 accu's
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Een 6V loodaccu die net geladen is zal een spanning hebben van 7,5V maximaal. Dat zakt binnen niet al te lange tijd in tot net onder de 7V. Onder belasting zakt dat nog iets verder in en blijft dan vrij lange tijd tussen de 6,6 en 6V. Wanneer de spanning onder de 6V komt raakt de accu leeg en gaat de spanning sneller zakken. Bij ongeveer 5,6V is de accu echt leeg en moet je hem weer opladen. Zet nooit een lege accu weg want daar kunnen ze slecht tegen. Een lege loodaccu moet je zo snel mogelijk weer opladen.

    Een LiPo accu met 2 cellen zal als hij net geladen is ongeveer 8,4V zijn. Als je hem gaat belasten zal dat naar ongeveer 8V zakken en zakt dan heel langzaam naar 7,4V. Als hij 7,4V is zal de accu al redelijk leeg zijn en zal de spanning sneller gaan zakken. Als de accu tot ongeveer 7V is gezakt zal de accu zo goed als leeg zijn. Ook LiPo's moet je direct weer opladen want zij kunnen ook slecht tegen leeg zijn.

    Wanneer je een systeem wat ontworpen is om met een 6V loodaccu te werken gaat voeden met een LiPo kan je in de problemen komen. De kans is groot dat de ontvanger en de stuurmotor(en) rechtstreeks door de accu worden gevoed. Zij krijgen dus de volle accuspanning te verwerken.
    De "oude" apparatuur op de 27MHz en 40MHz kan die 6V (kortstondig 7,5V) maar net aan verdragen en er is zelfs apparatuur die daar niet tegen kan. De meeste servo's vinden het niet echt fijn en er zijn destijds ook best veel servo's door gesneuveld.

    De moderne 2,4GHz apparatuur kan meestal beter tegen een hogere spanning, veel ontvangers kunnen tot wel 9,6V verdragen. Met servo's is het een ander verhaal, heel veel servo's, zeker ook digitale servo's, kunnen nog steeds vrij slecht tot heel slecht tegen hogere spanningen dan ongeveer 5,5V. Er komen (zijn) wel steeds meer servo's op de markt die wel geschikt zijn voor spanningen tot 9,6V.

    De meeste motorregelaars (ESC) kunnen een hogere spanning wel verdragen en zullen er geen problemen mee hebben. De motor(en) kan een ander verhaal zijn. Als je die met een hogere spanning gaat voeden zal hij sneller willen gaan draaien. Als je de zelfde schroef onder de boot laat zitten zal de boot dus sneller gaan varen. Op zich misschien wel leuk maar voor de motor kan dat wel een probleem zijn. Die motor zal namelijk veel zwaarder belast worden en dus meer stroom gaan gebruiken. Dat zou best wel eens te veel kunnen zijn voor die motor waardoor de motor (te) heet wordt en kan hij zelfs doorbranden. Je zal misschien een iets kleinere schroef moeten gaan gebruiken om te motor minder zwaar te belasten zodat de stroom niet te hoog wordt.

    Een accu met een grotere capaciteit (Ah of mAh) kan zonder gevaar. Je moet het zien als een grotere tank bij een verbrandingsmotor. Als je de ruimte er voor hebt kan je zonder gevaar een 10Ah (10000mAh) accu in de boot plaatsen. Je kan er dan langer mee blijven varen.

    Je moet dus controleren of de apparatuur die in de boot zit een hogere spanning wel kan verdragen. Als dat niet kan zal je een spanningsregelaar (ook wel BEC genoemd) moeten gebruiken die van die hogere spanning netjes 5V maakt voor de besturing.
    De motor en regelaar kunnen hoogstwaarschijnlijk die hogere spanning wel aan maar je moet het wel controleren! Ga dan eerst testen en controleer of de motor niet te heet wordt. Is dat wel het geval dan moet je een maatje kleinere schroef gaan gebruiken.
     
    harm. vindt dit leuk.
  3. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    Danku wel voor de mega snelle reactie echt top hoor hier heb ik echt veel aan
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat is de reden dat je de accu wil veranderen naar Lithium?
    In theorie zijn loodaccu's betrouwbaarder en makkelijker in gebruik.
    Je boot zal ook wat gewicht moeten hebben om stabiel te zijn.

    GJ
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    je ontvanger regelt de spanning naar de servos toch af naar 5,6 volt ??
    dan maakt het voor de servo's toch niks uit of zie ik dat verkeerd
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dat zie je dus verkeerd! De overgrote meerderheid van de ontvangers geven de spanning die je er op aansluit rechtstreeks door naar de servo's. Er bestaan wel een paar merken die een ontvanger maken waar een spanningsregelaar in zit maar daar zal je goed naar moeten zoeken.
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    ah ok...... dan is het dus maar goed dat ik altijd een Ubec tussen de ontvanger accu en ontvanger zet :hammer:
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom er lithium accu's in moeten, of willen.
    Ik zie het voordeel niet, behalve transportgewicht.
    Maar je hebt toch al kilo's bij je aan boilies en standaards.


    GJ
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    Sneller te laden zie ik als enige voordeel
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar een loodaccu houdt langer zijn spanning en stort niet ineens in.
    Dus veiliger.
    Steeds in het water springen om je bootje op te halen is ook niet alles.

    GJ
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    Ach, een hengeltje om hem te vangen heeft ie al dusssssssss :thumbsup:
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ie 100 meter ver ligt...
    Ja, met een zeehengel redt ik dat wel maar dan zit er ook 100 gram lood op, en dat wil je niet in je bootje rammen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina