Naza m-Lite op 1.3ghz en eerste bouw quad

Hoi,

Al een tijdje ben ik bezig met fpv voor vliegtuigen.
Nu wil ik zelf een quad gaan bouwen.
Ik ga er tegelijk een bouwen met een vriend van me, die gaat de bouw exact gelijk uitvoeren.

Ik heb de TBS top/bottom plate, armen, props ,motoren en escs besteld

Als flight controller heb ik de Naza M-lite gekocht en een super simple OSD van HK. Ik ga mijn quad op 3s vliegen, dus probeer het allemaal zo licht mogelijk te houden.

Op mijn vliegtuigen vlieg ik met de cyclops storm waar soms de 1.3 800mw zender maar 15-20 centimeter bij de GPS vandaan ligt. Daar heb ik nooit problemen mee, altijd direct snelle fix nooit gezeik.

Nu las ik, dat de GPS sensor van de Naza nog wel eens wat problemen kan geven. Waar je op moest letten was:

- Zo veel mogelijk ruimte tussen de VTX en gps sensor

Logisch

- Zo hoog mogelijk kanaal op de vtx kiezen.
Als we samen vliegen 1280 en 1360 ?

- Video zender met zo laag mogelijk vermogen

We zetten er 400mw zenders op van bevrc en ik van rmrc.

- Eerst gps lock laten vinden daarna pas de video zender aan
Dat is geen vaste oplossing voor het probleem

- Saw filter upgrade van de GPS sensor

Dat kan, alleen mijn maat en ik kunnen dat niet. Dan moeten we iemand vinden die dit wil doen voor ons. Als dit niet nodig is, liever niet.

- Letten op verhoogde zon activiteit
check

- Ferriet om de camerakabel heen
Check

Maakt het uit of ik een carbon rand om de gps heen doe? Waar is dat te koop?
Maakt het nog uit of ik ferriet om de GPS kabel zet?
Maakt het nog uit of er een clover of een rubber duck op komt?
Dan zou ik namelijk de Vtx aan de onderzijde kunnen zetten, en de antenne gewoon horizontaal

Het zal altijd een stukje trail en error worden, daar is niks aan te doen. Maar we zoeken wel een simpel systeem, die gewoon werkt. thats all.

Laatst bewerkt:
Ik zou het eerst de juiste afstand en positie van de GPS bepalen, de hoogte is met de normale voet die erbij zit al hoog voor de meesten van ons.
Werkt het dan niet? Dan pas nadenken over filters en andere hulpmiddelen.

Op 5.8 met een 600mw nooit problemen gehad met de GPS, wel met een simpele mobius: die stoort ;)

Een nogal late reactie aan mijn kant, ik zit nog te wachten op een aantal onderdelen voor de quad.

Ik zal eerst wel gewoon proberen volgens de manieren zoals in de eerste post aangegeven. Werkt het dan niet betrouwbaar, dan kom ik in dit topic erop terug.

De mobius komt zo ver mogelijk vooraan en weg bij de UHF

Laatst bewerkt door een moderator:
Back