Naze 32 wil niet arm-en

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door citrorob, 2 dec 2014.

  1. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Yep. Dat klopt
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Dan zou het eigenlijk al moeten werken.
    Als je alleen je yaw stick naar rechts houd (terwijl gas op 0 en de rest in het midden staat) zou ie moeten armen. (behalve als armen via schakelaar aan staat)
     
  3. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Ok, gasdicht en yaw naar rechts. Ook dat gaan we testen.

    Ik heb het over we omdat mijn zoon zijn pws over drones maakt.

    Zelf heb ik altijd vliegtuigen gevlogen. De laatste jaren is dat er een beetje bij ingeschoten maar ik wil eigenlijk weer een vakantie motorzwevertje gaan maken voor op de camping. Mijn zoon wil de quad meenemen.
     
  4. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    In principe werkt alles maar de naze stuurt de goede kant op maar de autocorrectie gaat de verkeerde kant op. Kan ik dit ook ompolen?
     
  5. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Zit het bordje goed gemonteerd (met de pij naar voren) Of zit deze andersom?
    Gyro gecalibreerd?
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je moet je throttle waar die ook zit dichthouden en alleen yaw naar rechts bewegen anders kan je proberen tot je een ons weegt.

    bij mode 1 is dit dus rechterstick dicht en linkerstick alleen yaw rechts geven.

    ik heb zelfde staan kloten vol ombegrip bij een mode 2 instellen.
    vanuit mode 1 ben je gewend in de hoek te drukken maar dan geef je vol up erbij in mode 2 ;)

    zorg ook dat de quad recht staat anders krijg je ook no show.
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Autocorrectie staat eigenlijk altijd goed.
    Weet je zeker dat je kanalen de goede kant op staan?
    Als je in de Configurator kijkt en je de sticks van de zender naar de rechter bovenhoek duwt moeten alle 4 de balken naar 2000 uitslaan.
     
  8. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Sorry voor de late reactie, maar we hebben het allemaal voor elkaar nu.

    Nadat alles goed stond en gekalibreerd hebben we voorzichtig wat kunnen hooveren in ons souterrain. Eigenlijk geen goed idee....

    4x 120W motortjes met 6x4,5 propjes was alleen wel wat veel van het goede voor onze vliegkunsten :-/
    De handling was veel te agressief wat gelukkig alleen wat materiele schade en een flinke deuk in onze ego's heeft opgeleverd. De quad zelf heeft geen enkele schade geleden :)Binnen vliegen met een 250 racertje is dan ook niet echt een goed idee... Door de alle uitslagen te halveren, werd hij al een stuk beter in bedwang te houden, maar nog steeds wel agressief.

    De propjes gingen er erg hard doorheen waardoor we nieuwe moesten bestellen. Ik heb toen 3 maten besteld. 5x3 5x4,5 en 6x4,5. Als eerste zijn we een setje 5x3 erop gezet. Wat een verschil was dat we konden ineens rustig hooveren een paar centimeter boven de grond. Wat je wel merkte was dat als je ca. een halve meter los komt, de quad zich nog rustige gaat gedragen en het geluid ook een stuk zachter wordt.

    O ja, had ik al gezegd dat we binnen vliegen....
    Boven de laminaatvloer merk je dus goed dat het geluid afneemt op een hoogte van ca 50cm. Ik heb het idee dat dit door het grondeffect komt hetgeen de quad ook wat onrustig laat vliegen.

    Na wat meer geoefend te hebben zijn we overgestapt op een setje 5x4,5 props. Je met direct een groot verschil in kracht. De roeruitslagen staan nog steeds gehalveerd en dat is binnen zeker nog nodig. Met deze props is het grondeffect nog beter te merken hetgeen natuurlijk logisch is i.v.m. de grotere spoed van deze props.. O ja, had ik al gezegd dat binnen vliegen geen goed idee is…. Tenminste als je te interieur lief hebt…. Grote glazen vaas 60x60 cm had ineens een vorm van een quad in de zijkant staan. De quad vloog half door de opening naar binnen en liet toen een silhouet van een quad achter in de zijkant toen de quad door de zijkant weer naar buiten kwam. Pfff, deze keer geluk. Quad heel props heel en moeders blij want ze vond de vaas niet mooi…. Wel weer een deuk in ons ego.

    Inmiddels hebben we weer een paar lipo’s leeg gevlogen en durven we ca. 1 tot 1,5 min per keer te hooveren waarbij we voorzicht een beetje heen en weer door de ruimte vliegen. Soms wordt je daarbij nog steeds wel eens wat overmoedig en merk je dat de uitslagen nog steeds groot genoeg zijn om hem te laten flippen. Dit betekend uiteraard een crash…

    I.v.m. het grond effect merk je dat het slim is om de quad direct ten minst 50cm los te trekken van de grond. Dit is een techniek die we nu aan het aanleren zijn. Je merkt gewoon dat hij dan veel beter vliegt. Daarnaast merk je dat als je te voorzichtig probeert los te komen en hij begint wat te stuiteren op het laminaat dat de naze deze acceleratie krachten van het stuiteren ook wil corrigeren waardoor hij steeds onrustiger wordt. Hiervoor heb je, zeker binnen, wat meer ervaring en lef voor nodig. Want ondanks dat het bijna ca. 2.80m hoog is, is het plafond soms erg dichtbij.

    Waarom dan toch binnen vliegen??? Ik weet het is geef goed ik, maar er zitten ook voordelen aan vast. A. je hoeft je huis niet uit, wat een hoop tijd bespaart. Ja idd, slecht argument… B. je hebt geen wind. We hebben een Coax mini heli en zelfs als er een raam open staat dan waait hij al het hele huis door. Oefenen waarbij ook niet eens gelijk tegen de elementen hoeft te vechten als met de besturing heeft ook zo je voordelen. Let wel we hebben de beschikking over een souterrain van ca. 45m2 en de inrichting bestaat uit leftovers van onze vorige inrichting van de huiskamer. Ik zou dan ook zeker niet iedereen willen aanraden om ook met een 250 racertje binnen te gaan vliegen.

    Hoe nu verder. Eeeehhhh, ik denk oefenen, oefenen en nog eens oefenen en dan op een mooie dag naar buiten.

    De besturing ben ik nog steeds niet blij mee. We kunnen op een 4 kanaalszender nog steeds niet armen en kalibreren… Maar goed op mijn 7-kanaals multiplex kan ik dat regelen met een schakelaar.
    Deze zender kan ik alleen niet in Frankrijk gebruiken want daar vliegen ze op 41Mhz i.p.v. 35Mhz. Wellicht in de toekomst overstappen op een 2,4Ghz. Maar dat wordt nog een hele studie…. Waar ik nog niet uit bent.

    Bedankt voor al jullie input en ik zal proberen om snel weer wat van ons te laten horen.
     

Deel Deze Pagina