Naze32 icm Multiwii GUI

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door swsa13, 24 mei 2013.

  1. Atchoo

    Atchoo Guest

    Yup wou dat net gaan zeggen, ik heb alleen die telemetry_port en provider niet.

    Ook niet op een bordje waar ik net de laatste firmware op heb gezet, snap het niet goed.
     
  2. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    je bedoelt dat je die niet kan instellen omdat je de optie niet ziet in de CLI?
     
  3. Atchoo

    Atchoo Guest

    Dat bedoel ik inderdaad.
     
  4. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    He dat is wel vreemd ja, bij mij stonden ze er gewoon bij! Misschien toch even firmware opnieuw flashen? Ben je wel weer alle CLI instellingen kwijt:S

    Ik zal trouwens de 3 methoden toevoegen op de Naze wiki, helaas ligt de site er ff uit dus doe ik vanavond wel even. Het is dus echt heel simpel en heel logisch:

    - wil je niks extras aansluiten, zet je softserial uit en werkt alles gewoon over de standaard "frsky aansluiting" op de Naze32. Je hoeft dan verder niks in te stellen en de "frsky aansluiting" wordt gedeeld met de echte UART. Dus je kan NIET tegelijk OSD & telemetry out gebruiken, of telemetry out en Bluetooth etc.

    - wil je wat extra's aansluiten dan moet je met softserial werken en dit op de juiste manier instellen. vervolgens gebruik je voor softserial_1 pin 6 van de rc input pinnen en voor softserial #2 pin 8 van de rc input pinnen. Je MOET dan dus PPM gebruiken, anders zijn deze pinnen niet vrij

    Wat super vet is, is dat je nu dan ook alles meteen op de Taranis kan loggen en later weer kan afspelen en bekijken in de Taranis software...kan je mooi zien hoe schuin je quadje ging;-)
     
  5. Atchoo

    Atchoo Guest

    Yup denk dat ik net de verkeerde hex file gepakt heb (schaam schaam), want zojuist nog eens geflashed en ze staan er nu wel bij.

    Nu nog even het echte boardje updaten, en dan zal het wel werken.
     
  6. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik flash altijd via de ingebouwde flasher in BaseFlight....werkt perfect..! Als je keist voor het "online" bestand krijg je volgens mij altijd de meest recente.
     
  7. Atchoo

    Atchoo Guest

    Oh ik wist niet eens dat die erin zat :p.

    Maar nu heb ik die opties wel, maar zie nog niks op de taranis :(.

    Waar zou ik het moeten zien?
     
  8. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Je moet even het volgende doen op de Taranis:

    - Druk op "menu" en ga naar tabblad 12 (van de 13) (Telemetry)
    - Scroll naar beneden totdat je Screen 1 Nums ziet staan (onder Variometer, source en limit)
    - ga naar het "---" direct onder screen 1 en druk op enter. Kies vervolgens "Vfas".
    - Op de andere "---" kan je bijv. AccZ, AccY, AccX etc instellen of andere dingen (zoals A1 (interne voltage receiver), A2 (gebruikt met analoge telemetry sensoren), RSSI etc.

    -Ga vervoglens terug naar het standaard overzichtje door 2x op exit te drukken
    - nu "page" lang ingedrukt houden, dan kom je op het telemetry scherm
    - Je ziet nu op het telemetry scherm de variabelen die je gekozen ehbt. Op dezelfde manier kan je scherm 2 en 3 instellen. Je bladert door de schermen met kort drukken op page

    In baseflight firmware flashen:
    -Sluit je Naze32 nog niet aan en open Baseflight. Je kan nu op Firmware Flasher drukken. (Onder het changelog venstertje)
    -klik op "Load Firmware [online]
    - sluit je naze32 aan
    klik op Flash Firmware
    - Finito!
     
  9. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Aha
    Weer een Wiki momentje lees ik ;)

    Jullie krijgen alleen het voltage toch? Jammer genoeg geen Amps
     
  10. Atchoo

    Atchoo Guest

    Whoohoo het werkt, thx voor de hulp :).

    Is dit regenachtige weekend toch nog voor iets goed geweest.
     
  11. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee, amps is onmogelijk zonder externe stroomsensor. Om stroom te meten moet je altijd een stroomsensor hebben, die bestaan meestal uit een shunt en een ina169. Helaas vrel te groot om in te bouwen op welke fc dan ook. Op mn multiwii heb ik een externe, is echt super handig tujdens het fpven rn heel accuraat.

    Spanning meten daarentegen is super simpel: spannings brugje maken met twee weerstanden (voltage divider), en dit aansluiten op de microcontroller. Deze kan dan de analoge spanning van 0 - 5v omzetten in een juiste weergave van de lipo spanning, door simpelweg te vermenigvuldigen met een bepaalde factor. De Naze32 doet exact dat, dat is waar vbatscale voor bedoelt is. En dat heeft weer te naken met het feit dat geen enkele spanningsbrug hetzelfde is door de toleranties van de weerstanden.

    Let er overigens op dat je bij de naze, wanneer he alles vanaf 1 lipo van stroom voorziet, je alleen de + aansluit. Ground aansluiten zorgt voor een flinke groundloop! Zelfde geldt voor aansluiten van telemetrie, ook daarbij geen gnd aansluiten!
     
  12. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Jij bedankt voor he opmerking over softserial...ik had daardoor werkelijkwaar eenbeureka momentje:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
  14. Atchoo

    Atchoo Guest

    De telemetry werkt erg goed, ik zal alleen de vbatscale nog aan moeten passen. Na 1 minuut vind hij het voltage namelijk al critical :).

    Iemand een goede start waarde voor 4s?
     
  15. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik moest de scale inderdaad ook wat bijwerken, zat er 0.1V naast bij mij, maar dit is totaal afhankelijk van de weerstanden op jouw boardje (elke weerstand is verschillend door de toleranties tijdens fabricage). Ik vlieg op 3S trouwens. Kan je helaas geen goede startwaarde geven, zou het gewoon op trial and error doen:)

    Ik heb gewoon accu aangesloten, met de multimeter gemeten waar ik op uitkwam en toen afgelezen waar de Naze32 op uit kwam. Toen eenvoudig aangepast vanuit de Baseflight GUI. Gaat een stuk makkelijker dan via MultiWii (alhoewel vbat daar nog wel meeviel, voor amperage meting moest ik een formule in elkaar sleutelen en een variabele als debug variabele gebruiken).

    Wel gaaf he dat het telemetry doorzenden zo goed werkt? Je kan op de taranis ook alles loggen naar de sd kaart en achteraf afspelen in de OpenTX GUI! Zie je bijv. je sticks movement en accelerometer data etc. Erg tof!
     
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Heb de wiki eindelijk een beetje bijgewerkt. Binnenkort nog verder uitbreiden.

    @maarten
    Hoe kan ik op de wiki video embedden?
     
  17. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Hey Boris,

    Super tof man ik zag het vanmorgen dat je eea hebt gewijzigd! Heel informatief met de plaatjes erbij!!

    Ik weet eigenlijk niet hoe je video kan embedden, ik ga het even uitzoeken en kom erop terug! Ik zal je in een PB ook even een wachtwoord sturen zodat je ook afbeeldingen kan uploaden ipv linken; nu als de afbeelding offline gehaald wordt is die ook niet meer zichtbaar op onze wiki, das zonde!
     
  18. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Meteen ff uitgezocht en de wiki weer bijgewerkt. Ik heb een plugin geupload die embedden van youtube, vimeo en facebook mogelijk maakt. Andere video services op aanvraag, die kan ik er bij programmeren mocht het mogelijk zijn. Let op dat de plugin javascript gebruikt, javascript moet dus aan staan in je browser.

    Hier meteen een geupdate handleiding:

    Naze Wiki | Contribute / Contribute

    Wachtwoord voor het uploaden naar de server van bestanden en afbeeldingen (zodat alles permanent op de server staat) is op aanvraag bij mij beschikbaar, Boris, jou zal ik hem iig even sturen!
     
  19. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Ziet er al goed heren!
     
  20. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Kan je er ook bij zetten hoe je een enter invoert?
    Heb pogingen gedaan, maar alles blijft achter elkaar staan...
     

Deel Deze Pagina